Gå til innhold

Er du feminist?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Jeg er for likeverd og totalt imot kvotering osv 

Anonymkode: 542fa...48f

Jeg er feminist og er imot kvotering.

Anonymkode: 1a2a1...4fe

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, jeg visste ikke at jeg bare ønsker å styrke kvinners rettigheter på bekostning av menn. Tusen takk for at du informerte meg om hva jeg mener.

Anonymkode: 1a2a1...4fe

Jeg snakker om feminister generelt. Majoriteten. Det er neppe mange feminister som er opptatt av menns rettigheter. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, norw skrev:

Jeg snakker om feminister generelt. Majoriteten. Det er neppe mange feminister som er opptatt av menns rettigheter. 

Det handler ikke bare om rettigheter, men om muligheter, hvordan menn og kvinner blir fratatt utfoldelse av forskjellige slag på grunn av kjønn. Det rammer menn også.

Anonymkode: d37f9...453

• Liker 2
Skrevet

Tror det, -om vi prater lik lønn, for likt arbeid, -gubben skal trå til i heimen, og sånt.

-Masse politisk "babel", -muligens ikke... Noen tar jo  h e l t  av. ...

a.

AnonymBruker
Skrevet

"Vi er feminister fordi kvinner blir brent i India. Vi er feminister fordi jenter i Somalia får skåret bort klitoris. Vi er feminister fordi det knapt finnes kvinnelige toppledere, og fordi kvinnelønna fortsatt ligger lang lavere enn mannslønna - for arbeid av samme verdi. Men hvis noen forteller oss at vår egen kamp mot dårlig selvbilde, spiseforstyrrelser, seksualisert vold og forskjellsbehandling på jobben ikke er relevant, så gidder vi ikke å høre på dem lenger. Våre egne historier er viktige. Det er de som har fått oss til å innse at noe er galt med et samfunn som hindrer oss i å være frie.»

Hilde Charlotte Solheim og Helle Vaagland i «Råtekst».

Om du mener feminist som å kjempe for retten til selv å bestemme hvem man vil være. Å kjempe for frihet, imot undertrykking så ja da definerer jeg meg absolutt som en feminist

Jeg er en kvinne som kjemper i mot voldtekt av begge kjønn, men ingen kan si at ikke voldtekt er mest utbredt av menn mot kvinner. Jeg vil antageligvis beskrive meg som feminist til den dagen da det er like få kvinner som menn på krisesenterene og jeg slipper å høre om jenter som lenge før sin 18 års bursdag er blitt giftet bort, om jenter som får hele klitorisen med mer skåret av. Trafficking (jeg snakker ikke om prostitusjon av egen fri vilje) av kvinner og unge jenter er tilstede i nesten alle verdens konfliktsoner. Og misbruk er ikke mindre urettferdig, mindre vondt, mindre betydelig selv om det skjer i Syria, Afghanistan eller i Norge, målet er det samme.

Ja vi har komt oss opp av gjørmehullet på mange måter selv om kvinneundertrykkelse, voldekter og vold er godt utbredt enda, og feminisme er ikke som det en gang var her i landet. Det er et ord som er godt fra å være noe man kunne si med stolthet til noe skittent. ”Ottar-tøser” ”jævla rødstrømmper”, ”sexistisk hatideologi”. I tillegg til at vi har fått et mer likestilt samfunn så har vi og fått en ny type generasjon ”sinte unge menn”. Og både den sinte unge mannen og ottar tøsen blir latterliggjort, begge har sikkert havnet i kategorien fordi de ikke har fått seg noe og man latterliggjør hele konseptet. Mannehat er jeg imot, på samme måte som jeg er i mot mannsjåvinisme og nedtramping av mine rettigheter, mine friheter som ei uavhengig kvinne. Man bør kunne ha to tanker samtidig og forstå at kvinnehat og mannehat er to sider av samme sak."

Som jeg en gang skrev på forumet her for lenge siden men er like aktuell i dag.. dessverre men heia feminisme og jeg skjønner meg virkelig ikke på de som sier de ikke er det!. Alle som er i mot frihetsberøvelse for begge kjønn, og like rettigheter er feminister, men noen mangler eggledere nok til å si at de er det.

Anonymkode: c1857...846

• Liker 3
Skrevet

Feminist er et paraplybegrep som brukes om veldig mange forskjellige grupperinger med et høvelig likt utgangspunkt. 

Jeg anser meg som en feminist av den tredje bølgen, men identifiserer meg ikke med en del av dagens grupperinger. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, norw skrev:

De fleste er det. De fleste av oss har masse supre menn i livene våre som vi elsker og støtter like mye som vi støtter kvinner. 

Hvorfor snakker du ned en svær gruppe mennesker når du ikke vet hva du snakker om? Da lager du bare mere splittelser og bidrar til feilinformering som skader begge kjønn. 

Anonymkode: 2317c...f89

• Liker 3
Skrevet

Nei. Rett og slett fordi feminisme i dag i stor grad handler om "kjønnskamp" heller enn å jobbe for like rettigheter. Det illustreres godt gjennom at "alle" er for like rettigheter osv. mens de aller, aller færreste regner seg som feminister: 

Sitat

Feministene utgjør elleve prosent av befolkningen: fire prosent for menn, og 19 prosent for kvinner.

https://www.dagbladet.no/kultur/feminismens-overdrevne-kroppsfokus/60211752

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er det. De fleste av oss har masse supre menn i livene våre som vi elsker og støtter like mye som vi støtter kvinner. 

Hvorfor snakker du ned en svær gruppe mennesker når du ikke vet hva du snakker om? Da lager du bare mere splittelser og bidrar til feilinformering som skader begge kjønn. 

Anonymkode: 2317c...f89

Vel, jeg snakker ut ifra egen erfaring. Det er i all hovedsak kvinner som er feminister og det er i all hovedsak kvinners rettigheter man er opptatt av. Derfor er jeg litt antifeminist i den forstand at jeg ikke støtter denne formen for feminisme.

AnonymBruker
Skrevet

JA. Feminist = like rettigheter mellom kjønnene. Feminismen kjemper for likestilling, ikke at kvinner er det bedre kjønn.

Anonymkode: 2e56c...e5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, herzeleid skrev:

Nei. Rett og slett fordi feminisme i dag i stor grad handler om "kjønnskamp" heller enn å jobbe for like rettigheter. Det illustreres godt gjennom at "alle" er for like rettigheter osv. mens de aller, aller færreste regner seg som feminister: 

Har du linken til den opprinnelige undersøkelsen? Jeg er nysgjerrig på generaliserbarheten, men Dagbladet bruker kun et bilde fra undersøkelsen.

Anonymkode: edc58...ba6

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du linken til den opprinnelige undersøkelsen? Jeg er nysgjerrig på generaliserbarheten, men Dagbladet bruker kun et bilde fra undersøkelsen.

Anonymkode: edc58...ba6

Dessverre ikke. 

Skrevet
På 17.5.2020 den 3.13, AnonymBruker skrev:

Jeg synes usunn maskulinitet har begynt å ramme begge kjønn, så jeg vil ikke kalle meg feminist lenger. Antimaskulinist kanskje? 

Anonymkode: d37f9...453

Det synes jeg er en god idé.

Feminist var i utgangspunkt en som kjempet for like rettigheter (i praksis at kvinner skulle få samme rettigheter som menn).

Hvis de som først og fremt hater menn kaller seg antimaskulininst blir det lettere for andre å kalle seg feminist igjen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 17.5.2020 den 3.46, AnonymBruker skrev:

"Vi er feminister fordi kvinner blir brent i India. Vi er feminister fordi jenter i Somalia får skåret bort klitoris. Vi er feminister fordi det knapt finnes kvinnelige toppledere, og fordi kvinnelønna fortsatt ligger lang lavere enn mannslønna - for arbeid av samme verdi. Men hvis noen forteller oss at vår egen kamp mot dårlig selvbilde, spiseforstyrrelser, seksualisert vold og forskjellsbehandling på jobben ikke er relevant, så gidder vi ikke å høre på dem lenger. Våre egne historier er viktige. Det er de som har fått oss til å innse at noe er galt med et samfunn som hindrer oss i å være frie.»

Hilde Charlotte Solheim og Helle Vaagland i «Råtekst».

Om du mener feminist som å kjempe for retten til selv å bestemme hvem man vil være. Å kjempe for frihet, imot undertrykking så ja da definerer jeg meg absolutt som en feminist

Jeg er en kvinne som kjemper i mot voldtekt av begge kjønn, men ingen kan si at ikke voldtekt er mest utbredt av menn mot kvinner. Jeg vil antageligvis beskrive meg som feminist til den dagen da det er like få kvinner som menn på krisesenterene og jeg slipper å høre om jenter som lenge før sin 18 års bursdag er blitt giftet bort, om jenter som får hele klitorisen med mer skåret av. Trafficking (jeg snakker ikke om prostitusjon av egen fri vilje) av kvinner og unge jenter er tilstede i nesten alle verdens konfliktsoner. Og misbruk er ikke mindre urettferdig, mindre vondt, mindre betydelig selv om det skjer i Syria, Afghanistan eller i Norge, målet er det samme.

Ja vi har komt oss opp av gjørmehullet på mange måter selv om kvinneundertrykkelse, voldekter og vold er godt utbredt enda, og feminisme er ikke som det en gang var her i landet. Det er et ord som er godt fra å være noe man kunne si med stolthet til noe skittent. ”Ottar-tøser” ”jævla rødstrømmper”, ”sexistisk hatideologi”. I tillegg til at vi har fått et mer likestilt samfunn så har vi og fått en ny type generasjon ”sinte unge menn”. Og både den sinte unge mannen og ottar tøsen blir latterliggjort, begge har sikkert havnet i kategorien fordi de ikke har fått seg noe og man latterliggjør hele konseptet. Mannehat er jeg imot, på samme måte som jeg er i mot mannsjåvinisme og nedtramping av mine rettigheter, mine friheter som ei uavhengig kvinne. Man bør kunne ha to tanker samtidig og forstå at kvinnehat og mannehat er to sider av samme sak."

Som jeg en gang skrev på forumet her for lenge siden men er like aktuell i dag.. dessverre men heia feminisme og jeg skjønner meg virkelig ikke på de som sier de ikke er det!. Alle som er i mot frihetsberøvelse for begge kjønn, og like rettigheter er feminister, men noen mangler eggledere nok til å si at de er det.

Det er helt riktig at kvinner blir mest utsatt for diskriminering i verden. Jeg synes det er bra du klarer å bry deg om overgrep mot menn også. 

De som kaller seg feminister feiler de få gangene menn tross alt kommer dårlig ut. (selvmord, dropper ut på skolen etc(Da er det alltid bagatellisering og bortforklaringer. Til og med latterliggjøring  i en ovenfra og ned tone. Akkurat det samme som feministene selv ble møtt med i starten. 

De som kaller seg feminister bør bry om menn som har det dårlig selv om de mener mange kvinner har det verre. Da får de mer sympati for sine egne saker. Dette er et velment tips. Ikke et angrep. 

Endret av Isambard
Skrevet

Nei, jeg er individualist og derfor ikke feminist. Det er en stor misforståelse å tro at feminister jobber for like rettigheter mellom individer. Feminismen er en kollektivistisk bevegelse som arbeider for å oppnå den "riktige" kollektive balansen mellom menn og kvinner med henhold til lønn, kvotering osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, kursiv skrev:

Nei, jeg er individualist og derfor ikke feminist. Det er en stor misforståelse å tro at feminister jobber for like rettigheter mellom individer. Feminismen er en kollektivistisk bevegelse som arbeider for å oppnå den "riktige" kollektive balansen mellom menn og kvinner med henhold til lønn, kvotering osv.

Dette er et veldig, veldig godt poeng! 

Anonymkode: 7b823...d6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feminist i ordets rette forstand. Det er nok de aller fleste hvis de leser definisjonen på ordet. Dog er jeg ingen rødstrømpe.

Feminisme er en bred fellesbetegnelse for ulike politiske bevegelser, ideologier og sosiale bevegelser som arbeider for å definere, etablere og oppnå politisk, økonomisk, personlig og sosial likestilling av kjønnene.

Anonymkode: a564d...79b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er feminist, akkurat som jeg er anti-rasist. Selv om begrepene benyttes i hytt og pine og alle slår politisk mynt for og imot på dem så kommer jeg ikke til å flytte meg bare fordi ordene kan og også til dels misbrukes. Feminismen har en historie og en betydning som jeg er både fascinert av og imponert av. Og den har en global status. Feminist fordi kvinners rettigheter verden over er truet, fordi de verden over har langt mindre handlingsrom og frihet enn menn. Feminist fordi kvinners status også generelt sett er lavere, også i vårt samfunn (kvinner vil fremdeles bli mer som menn enn omvendt, av den enkle grunn at det gutter driver med fremdeles har høyere status. en kvinne som får høre hun tenker som en mann, blir stolt. det blir ikke en mann som får høre at han tenker som en kvinne). Feminist størsteparten av vold i hjemmet er rettet mot kvinner, og fordi ethvert samfunn har en voldtektskultur som oftest går utover kvinner. Og ettersom jeg er feminist har jeg også generelt fått skjerpet sansen for kjønnsspørsmål generelt, som menns rett til barneomsorg, menns mentale helse, menn og selvmord, menn og ekteskapsmarkedet o.l. I visse tilfeller jeg er også for kvotering, ettersom jeg mener at menn og kvinner trenger flere og mer mangfoldige rollemodeller. Jeg mener for eksempel at det bør kvoteres inn flere menn på psykologistudiet, fordi jeg tror det er viktig at menn har tilgang på mannlige psykologer og psykiatere. Jeg er helt uenig i at feminisme i dag handler om kjønnskamp selv om en del av dem helt klart driver med det. Men de er ikke alene om å drive kjønnskamp - det gjør spesielt mange av de som kaller seg anti-feminister også. Folk som driver med kjønnskamp kommer allestedsfra, så jeg ser ingen grunn til å ikke kalle meg feminist på grunn av det.

Anonymkode: acd39...1b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Isambard skrev:

Det er helt riktig at kvinner blir mest utsatt for diskriminering i verden. Jeg synes det er bra du klarer å bry deg om overgrep mot menn også. 

De som kaller seg feminister feiler de få gangene menn tross alt kommer dårlig ut. (selvmord, dropper ut på skolen etc(Da er det alltid bagatellisering og bortforklaringer. Til og med latterliggjøring  i en ovenfra og ned tone. Akkurat det samme som feministene selv ble møtt med i starten. 

De som kaller seg feminister bør bry om menn som har det dårlig selv om de mener mange kvinner har det verre. Da får de mer sympati for sine egne saker. Dette er et velment tips. Ikke et angrep. 

I og med at jeg er feminist er jeg for likestilling.. hverken mer eller mindre.  At jeg bør bry meg mer om menn... eller mer om kvinner eller mer om barn, eller mer om... etc som jeg blir oppfordret til både titt og ofte når en er feminist. Vel,Jeg er feminist og bryr meg om likestilling, det er ikke så vanskelig igrunn. Jeg bryr meg om rettighetene til menneskene enten de er det ene eller andre kjønnet! Likhet for loven. Og om en det ikke mener eller synes så er en ikke feminist. 

Skrevet
På 18.5.2020 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Feminist i ordets rette forstand. Det er nok de aller fleste hvis de leser definisjonen på ordet. Dog er jeg ingen rødstrømpe.

Feminisme er en bred fellesbetegnelse for ulike politiske bevegelser, ideologier og sosiale bevegelser som arbeider for å definere, etablere og oppnå politisk, økonomisk, personlig og sosial likestilling av kjønnene.

Anonymkode: a564d...79b

Problemet med den definisjonen er at den er så vag at den definerer ‘alle’ både inn og ut, og at den alene ikke sier særlig mye mer enn ‘krig og fred og politikk og sånn’.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...