AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #1 Skrevet 16. mai 2020 Jeg er 6+3. Jeg er så kvalm, sliter med maten, kan ikke spise noe form for kjøtt, brekker meg av tanken, og sliter med å finne mat/drikke. har prøvd med ris, pomfri, potetgull, gulerøtter, juice, 7up, loff, knekkebrød, osv. Men blir like kvalm, er kvalm hele dagen. Er det normalt å være så kvalm at man ikke klarer følge med på TV, ikke klare gå ut av døra, og null sjanse til å sitte i en bil? Har prøvd sånne bilsyke armebånd også uten effekt. Så det jeg lurer på: er det normalt??? tips til noe som kan hjelpe evt? Anonymkode: bbb79...399
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #2 Skrevet 16. mai 2020 Ja🙈 Graviditet er så gøy! Anonymkode: afb50...fd0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #3 Skrevet 16. mai 2020 Og nei, jeg syns ikke noe hjelper. Legen min sa jeg måtte spise en kjeks eller noe som helst i deg sekundet jeg våkner. Ikke kle på deg eller gå på do først en gang. Anonymkode: afb50...fd0
BunnyBee Skrevet 16. mai 2020 #4 Skrevet 16. mai 2020 Det er ikke normalt nei! Regner med du er sykemeldt. Om kvalmen vedvarer hele døgnet og er så intens at du ikke får ned tilstrekkelig med mat og væske bør du komme deg til legen. Slet selv med ekstrem svangerskapskvalme og følte meg svak fordi alle vennene mine, som også hadde svangerskapskvalme, klarte å jobbe, se på tv og være sosial. Jeg hadde ingen sjanse til det. Fikk utskrevet phenagran av legen og informasjon om at det ikke hjalp fantes det andre behandlingsalternativer. Var veldig skeptisk til å ta medisinene, men det var enten det eller lite næring og dehydrering. Jeg er fremdeles sykemeldt, men nå klarer jeg å tvinge ned mat (ingen matlyst) og se på tv. Kvalmen er jeg nesten hele døgnet, men tablettene har tatt toppen av kvalmen. Det er veldig mange leger som ikke kjenner til hyperemesis gravidarium. Om han ikke vil/kan gi deg rett veiledning kan du få henvisning til gynekolog. Om du har HG er det viktig å komme raskt i gang med behandlingen! Husk det er ikke samme medisineringen som fungerer for alle. Du må finne det som funker for deg. Lykke til❤ 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #5 Skrevet 16. mai 2020 Det er normalt å være så kvalm at du omtrent har lyst til å dø. Jeg syns egentlig det er litt underkommunisert hvor dårlig mange faktisk blir i 1.trimesteret. Jeg så for meg å bli morgenkvalm og litt trøtt, men jeg ble kvalm døgnet rundt og hadde ellers ganske dårlig allmenntilstand med hodepine og lite energi. Jeg fikk rett og slett litt sjokk, for ingen hadde fortalt meg hvor sinnsykt dårlig det er mulig å bli, og det er jo heller ikke noe man leser om på typiske medisinske nettsider. Der underdrives det. For de fleste blir det mye bedre rundt uke 12-13, og 2.trimesteret er veldig bra for de fleste. Jeg er midt i 2.trimesteret selv, og er i veldig fin form nå. Anonymkode: 72194...6c4 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #6 Skrevet 16. mai 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er 6+3. Jeg er så kvalm, sliter med maten, kan ikke spise noe form for kjøtt, brekker meg av tanken, og sliter med å finne mat/drikke. har prøvd med ris, pomfri, potetgull, gulerøtter, juice, 7up, loff, knekkebrød, osv. Men blir like kvalm, er kvalm hele dagen. Er det normalt å være så kvalm at man ikke klarer følge med på TV, ikke klare gå ut av døra, og null sjanse til å sitte i en bil? Har prøvd sånne bilsyke armebånd også uten effekt. Så det jeg lurer på: er det normalt??? tips til noe som kan hjelpe evt? Anonymkode: bbb79...399 Ta kontakt med fastlegen. Du kan få medikamenter mot kvalmen. Anonymkode: d8911...6d1 5
Gjest bienvilleparish Skrevet 16. mai 2020 #7 Skrevet 16. mai 2020 Tror ikke det, jeg var hvertfall ikke kvalm noen av gangene. Men jeg var veldig oppblåst og slet med smaken
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #8 Skrevet 16. mai 2020 Det er ganske normalt å være plaget av kvalme (hele dagen), men jeg vil si du er over snittet plaget av kvalmen. Du er altså blant de som er mest plaget innenfor normalen. Støtter rådet om å spise en kjeks, gjerne saltkjeks med en gang du våkner. I noen uker var saltkjeks og utvannet eplejus (50/50 eplejus og vann/Farris) det eneste jeg klarte å spise uten å kaste opp. For min del hjalp det på kvalmen å være gradert sykmeldt. Det var akkurat som om kroppen prøvde å si ifra at jeg presset den for langt, og at den trengte mer hvile. Jeg var gradert sykmeldt nesten hele det andre svangerskapet. Etter en måned i 50% sykmelding klarte jeg å jobbe mer i neon måneder før jeg igjen ble 50% sykmeldt fram til permisjonen begynte. Be om hastetime og hør hva legen har å si. Kanskje er en gradert sykmelding det riktige for deg. Spis Ritz og Seltina så lenge. Anonymkode: b2098...c53 1
Thea82 Skrevet 16. mai 2020 #9 Skrevet 16. mai 2020 Jeg var også kvalm hele dagen:( men kastet sjeldent opp. Det hjalp å spise bittelitt hver 2 time, tørre kjeks med ost og eple. Høres litt sært ut, men var eneste jeg fikk i meg. Ga seg ikke før i uke 20... men har hørt det blir bedre for mange i uke 12.
Lillfrid Skrevet 16. mai 2020 #10 Skrevet 16. mai 2020 Var også kvalm hele første trimester. Prøv å ha kjeks eller knekkebrød ved sengekanten som du kan spise før du står opp. Pass på å spise det du klarer jevnlig. Jeg likte frukt. Frisk luft. Det er ikke noe særlig, men hold ut!
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #11 Skrevet 17. mai 2020 Takk for svar, får ringe legen om det ikke blir bedre. Føler jeg bare blir værre, nå må jeg avlyse middagen vi er bedt på i dag, jeg har ikke sjanse, hadde et håp om å være bedre i dag, men klarer ikke gå i dusjen engang. Anonymkode: bbb79...399
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #12 Skrevet 17. mai 2020 Var ekstrem kvalm fra ca uke 5 til fødselen. Prøvde med ingefær, men det hjalp ikke så mye. Klarer ikke den lukten i dag. Var sykemeldt en god stund. Fikk mye hjelp av svigermor med de to andre svangerskapene. Var litt mindre kvalm da. Mamma og mormor slet og med ekstrem kvalme. Håper det går fort over for deg Anonymkode: ce210...e72
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #13 Skrevet 17. mai 2020 Ja, dette kan være normalt. Selv var jeg sengeliggende i 6 uker pga kvalme. Anbefaler deg virkelig en tur til legen. Jeg fikk kvalmestillende som tok det verste slik at jeg fikk i meg litt mat og drikke. Viktig at du ikke blir dehydrert. God bedring! Anonymkode: 170d1...b6e
snurk Skrevet 18. mai 2020 #14 Skrevet 18. mai 2020 Ja det er dessverre normalt men det høres ut som du ligger i den mer ekstreme enden. Bestill time hos legen og få kvalmestillende, det er ingen poeng i å lide seg i gjennom kvalmen. Det gjorde jeg dessverre i første svangerskap, men denne gangen endte jeg opp med kvalmestillende og takk gud for det. 1
våren14 Skrevet 19. mai 2020 #15 Skrevet 19. mai 2020 På 16.5.2020 den 16.45, AnonymBruker skrev: Jeg er 6+3. Jeg er så kvalm, sliter med maten, kan ikke spise noe form for kjøtt, brekker meg av tanken, og sliter med å finne mat/drikke. har prøvd med ris, pomfri, potetgull, gulerøtter, juice, 7up, loff, knekkebrød, osv. Men blir like kvalm, er kvalm hele dagen. Er det normalt å være så kvalm at man ikke klarer følge med på TV, ikke klare gå ut av døra, og null sjanse til å sitte i en bil? Har prøvd sånne bilsyke armebånd også uten effekt. Så det jeg lurer på: er det normalt??? tips til noe som kan hjelpe evt? Anonymkode: bbb79...399 Ja dessverre, helt nornmalt. begynte ca 5+2 her og ga seg etter uke 10-11. Endte opp på postafen etter råd fra lege for å klare å ta meg av 1-åringen min i svangerskap nr to, kunne ikke ligge i fosterstilling hele dagen liksom når man har en fra før. Men kastet heldigvis lite opp, men den kvalmen er en av hovedårsakene til at det blir med to barn. Postafen hjalp litt, men var fortsatt kvalm ja. Fant ingenting annet som faktisk virket. Annet enn å ligge helt stille 😛
Energi-jenta Skrevet 19. mai 2020 #16 Skrevet 19. mai 2020 On 5/16/2020 at 5:11 PM, BunnyBee said: Det er ikke normalt nei! Regner med du er sykemeldt. Om kvalmen vedvarer hele døgnet og er så intens at du ikke får ned tilstrekkelig med mat og væske bør du komme deg til legen. Slet selv med ekstrem svangerskapskvalme og følte meg svak fordi alle vennene mine, som også hadde svangerskapskvalme, klarte å jobbe, se på tv og være sosial. Jeg hadde ingen sjanse til det. Fikk utskrevet phenagran av legen og informasjon om at det ikke hjalp fantes det andre behandlingsalternativer. Var veldig skeptisk til å ta medisinene, men det var enten det eller lite næring og dehydrering. Jeg er fremdeles sykemeldt, men nå klarer jeg å tvinge ned mat (ingen matlyst) og se på tv. Kvalmen er jeg nesten hele døgnet, men tablettene har tatt toppen av kvalmen. Det er veldig mange leger som ikke kjenner til hyperemesis gravidarium. Om han ikke vil/kan gi deg rett veiledning kan du få henvisning til gynekolog. Om du har HG er det viktig å komme raskt i gang med behandlingen! Husk det er ikke samme medisineringen som fungerer for alle. Du må finne det som funker for deg. Lykke til❤ Signerer denne. Har selv vært gjennom noen svangerskap med hyperemesis gravidarium. Anbefaler deg å snakke med legen, og at hen kan litt om hyperemesis slik at du får den hjelpen og støtten du trenger. Forløpet for meg har det fungert slik: I begynnelsen klarte jeg å spise noe tørre kjeks, drikke vann og et par måltid om dagen. Da hadde jeg effekt av ingerfærte. Når jeg ble dårligere hjalp ikke dette lenger. Da gikk jeg over til postafen piller (reseptfritt). Som hjalp noen dager. Når de ikke hadde effekt lenger måtte jeg få noe sterkere, da ble det afipran. De hjalp kanskje en uke, så ble jeg så dårlig at de ikke hadde noe effekt lenger de også. På dette tidspunktet klarte jeg ikke å få i meg mat på flere døgn. Gikk over til Zofran. Det har jeg hatt god effekt av. Men i forrigje svangerskap kom det til et punkt hvor det hadde mindre effekt på meg. I den grad at jeg slet med å holde meg hydrert. Angrer nå i ettertid på at jeg da ikke la meg inn på sykehuset for å få væske intravenøst etter dette. Uansett, så håper jeg du slipper å komme dit! Ønsker deg masse god bedring! Og snakk med legen din
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #17 Skrevet 19. mai 2020 Jeg var ekstremt kvalm fra uke 6, til jeg tok abort ca i uke 9. Klarte bare å spise nøytrale boller og brød, uten noe som helst på. For eksempel syntes jeg at Ryvita knekkerbrød smakte for mye "et eller annet". Klarte ikke åpne kjøleskapet omtrent da det "luktet salami", til tross for at det var ukesvis siden jeg hadde hatt salami. Håndsåpen på badet luktet så sterkt at jeg måtte sette den vekk - nå klarer jeg å bruke den uten problem. Bodylotionen min måtte jeg kaste fordi lukten gjorde meg så kvalm. Klarte så vidt å smøre ansiktet med ansiktskrem da jeg syntes det luktet så sterkt. Ting ble betydelig bedre da jeg fikk resept på Afipran og tok det tre ganger om dagen. Før det lå jeg rett ut på sofaen, og fikk spist f.eks en hvetebolle og en kjeks ila en dag. Raste ned i vekt. Anonymkode: c5225...f22
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 Helt normalt, men på den ekstreme enden som mange sier. Jeg har prøvd ulike grader, og det var ulike ting som hjalp hver gang. En gang var det salt lakris som gjorde at jeg kunne fungere mens det en annen gang var ingefærøl som smakte ok. En fordel med å være så vant til å kaste opp er at jeg nå seks år etter siste har full kontroll på kasteoppmusklene. Jeg synes ikke det er særlig ubehagelig å kaste opp, og gastroskopi(er det ikke det det heter, tro) var ikke så ubehagelig. Det er slitsomt å kaste opp i hver reklamepause (skulle ønske vi hadde hatt hbo da), og ved hver tannpuss, og det føles ikke snilt mot tennene, men jeg var villig til å prøve alt, også akupunktur til slutt. Men det var nydelig da det gikk over og jeg kunne nyte resten av graviditeten. Håper det gir seg tidlig for deg og at du finner noe som virker. Anonymkode: 6bf63...e03
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 Jeg trodde jeg skulle dø og skjønte ikke hvordan jeg skulle klare å fullføre svamgerskapet. Varte fra uke 6 og var ille til ca uke 12. Fortsatt kvalm nå i uke 15, men nå er det absolutt overlevelig og jeg kan gjøre litt enkelt husarbeid. Stay strong, det går over. Det er det jævligste jeg har opplevd men premien blir fin Anonymkode: c9991...e75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå