Tuppeluri Skrevet 16. mai 2020 #1 Skrevet 16. mai 2020 https://www.nrk.no/sorlandet/sykepleiere-kvier-seg-for-a-pleie-overvektige-1.15009314 Leste akkurat denne artikkelen på NRK, å kjenner jeg blir forbanna. Er dette virkelig vanlig praksis hos enkelte? Behandler du pasienter annerledes utifra hvordan de ser ut?
The Kitten Skrevet 16. mai 2020 #2 Skrevet 16. mai 2020 Arbeidet blir jo tyngre, så er forståelig om noen gruer seg til det. Når det er sagt så skal selvfølgelig alle behandles likt. 8
pia mater Skrevet 16. mai 2020 #3 Skrevet 16. mai 2020 https://sykepleien.no/2020/04/intensivsykepleiere-synes-det-er-krevende-jobbe-med-overvektige Anbefaler alle å lese denne artikkelen som faktisk forklarer hvordan de utførte studien. Det er snakk om underbevisst reaksjon (som er lik resten av samfunnet), ikke at intensivsykepleierne sitter å "snakker dritt" om overvektige pasienter. De vet heller ikke om de faktisk blir behandlet annerledes, da det ikke er undersøkt enda. Som snart ferdig sykepleier prøver jeg å alltid behandle pasienter like bra, uavhengig av utdannelse, alder og vekt. Men det er fysisk tungt og av og til vanskeligere å behandle overvektige pasienter. Jeg har vært med på å forflytte en dårlig pasient fra en seng til en annen, der vi måtte være fem personer for å klare det, og likevel var det tungt. Det er ikke alltid man har hjelpemidler, eller de kanskje fungerer dårlig for den aktuelle oppgaven. Selvfølgelig skal alle behandles med like mye respekt, men å pleie dårlige overvektige pasienter er og vil være fysisk tungt. 11
Zikkzakk Skrevet 16. mai 2020 #4 Skrevet 16. mai 2020 Helsepersonell er mennesker som alle andre mennesker, og alle mennesker har fordommer uansett. Folk som sier de ikke har fordommer har bare liten selvinnsikt. Det er gjort en rekke studier på helsepersonell som selvsagt viser at de også har fordommer mot ulike grupper. Det som er farlig er når man ikke er klar over det selv at man har fordommer og ikke dermed greier å se hvordan det påvirker hvordan man oppfører seg ovenfor pasientene. Med en gang man blir mer OBS på det så kan man i alle fall gjøre noe med hvordan man oppfører seg ovenfor pasientene. 7
Nicathv Skrevet 16. mai 2020 #5 Skrevet 16. mai 2020 Det er jo absolutt ingenting overraskende i artikkelen. Er ikke overrasket over at helsepersonell er mennesker som tenker noenlunde likt som andre mennesker. I en ideell verden "burde" det kanskje ikke være sånn, men vi mennesker er jo laget sånn at veldig mange av oss synes fedme er litt ekkelt på et veldig instinktivt nivå. 8
Eediyat Skrevet 16. mai 2020 #6 Skrevet 16. mai 2020 Jeg jobber i helse, og kjenner meg igjen. Når sant skal sies har jeg ikke fordommer mot overvektige, og jeg behandler IKKE folk forskjellig på bakgrunn av vekt, men skal vi kalle en spade for en spade så er det mye mer jobb med noen som er overvektig, og sånn er bare naturens lover. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå