AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #1 Skrevet 16. mai 2020 Inspirert av en annen tråd på forumet ble jeg rett og slett nysgjerrig. Jobber du ofte over normert arbeidstid uten å få eller ta betalt for dette? Jeg har lært at man skal ha betalt for hver påbegynte halvtime, og dette følger jeg uten å ha noe dårlig samvittighet for det. Jobber i butikk, altså privat sektor. Skal jeg jobbe til 16, men blir stående i butikken til 16.15 så skriver jeg opp dette på listen over avvik i arbeidstid, og det gjør såvidt jeg har fått med meg alle andre som jobber der også. Det samme ble gjort da jeg jobbet i restaurantbransjen. Man skrev opp den faktiske tiden man jobbet, og ikke den man skulle ha jobbet. Fikk inntrykk i den andre tråden av at dette ikke var vanlig i det hele tatt. Anonymkode: 03217...737
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #2 Skrevet 16. mai 2020 Det er vel forskjellig fra bransje til bransje. Jobber selv i et kontorbasert yrke og jobber ofte til 23 (eller til og med etter midnatt) for å rekke frister, og får ikke en krone mer utbetalt for dette. Ikke får jeg avspasert tiden heller, som oftest. Anonymkode: 59c1c...a04 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #3 Skrevet 16. mai 2020 Tror det varierer fra bransje til bransje, og ikke minst ansettelsesforhold. Jeg er konsulent og får betalt en fast dagrate. Men jobber mye mer enn 7,5 pr dag, og ofte også i helgene. Dette får jeg ikke ekstra betalt for. Anonymkode: 5f09a...86b
Gjest Boron Skrevet 16. mai 2020 #4 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vel forskjellig fra bransje til bransje. Jobber selv i et kontorbasert yrke og jobber ofte til 23 (eller til og med etter midnatt) for å rekke frister, og får ikke en krone mer utbetalt for dette. Ikke får jeg avspasert tiden heller, som oftest. Anonymkode: 59c1c...a04 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det varierer fra bransje til bransje, og ikke minst ansettelsesforhold. Jeg er konsulent og får betalt en fast dagrate. Men jobber mye mer enn 7,5 pr dag, og ofte også i helgene. Dette får jeg ikke ekstra betalt for. Anonymkode: 5f09a...86b Det høres jo ut som om at dere har langt mer arbeidsoppgaver enn hva en 100% stilling burde ha, hvis dere jobber langt utover kvelder og helger uten å få betalt/avspasering for det fordi arbeidsoppgavene er en del av stillingen.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #5 Skrevet 16. mai 2020 Jeg er mellomleder i kommunen og jobber stort sett ekstra hver dag + helger innimellom. Jeg får kun min faste lønn, ingen overtid. Anonymkode: 5d276...0f5
LittDiva Skrevet 16. mai 2020 #6 Skrevet 16. mai 2020 Jobber i staten og får betalt/ avspasering for alt av overtid.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #7 Skrevet 16. mai 2020 Ja, skjedde minimum et par ganger i uken. Helse. Vi skal også møte opp ferdig skiftet og klar for dagen, dvs arbeidstiden begynner i praksis 5-10 minutter før for å rekke det (og tilsvarende for å skifte tilbake). Typisk at dagen går i ett med arbeidsoppgaver, og når dagen egentlig er slutt ligger det et par beskjeder med "kan du ringe...", "kan du....", at man må se på poliklinikken for dagen etter i tilfelle det kommer noe spesielt man aldri har hørt om som må ses på før dagen etter, eller arbeidsoppgaver som må gjøres ferdig før man kan gå hjem. Typisk fullføre papirarbeid som vaktteamet må ha tilgang til. Førte langt fra alt, men hvis det var noe som virkelig ikke kunne vente og som tok mer enn 10 minutter ble det ført. Resten ble kanskje samlet opp, slik at jeg skrev 2 time istedenfor 1,5 time en dag jeg satt mye lenger enn vanlig. Tror de fleste gjorde det sånn (av de som "får lov" til å føre overtid, det er virkelig ikke alltid det blir så godt tatt imot!), det tar lenger tid å registere overtiden for hver gang enn det det er verdt. Anonymkode: 20bef...c41 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå