Sofie_1900 Skrevet 16. mai 2020 #1 Skrevet 16. mai 2020 Heisann KG lesere! Jeg går mitt siste år i VGs og ønsker virkelig å komme inn må medisinstudiet. Selv om jeg har ganske gode karakterer, er snittet mitt likevel ikke høyt nok for å komme inn her i Norge. Allikavel velger jeg ikke å gi opp, og jeg tenker å ta opp fag for å få et bedre snitt. Det som er litt kjipt med dette er at jeg må vente nesten 4 år for å komme inn. Vurderte også utlandet, men dessverre har jeg ikke muligheten til det pga familierelaterte problemer. Det jeg lurer på er om noen her har tatt opp fag for å søke i ordinær kvota. Hvordan var det, og hvor lang tid brukte du? I tillegg til det så lurer jeg på hvordan regelverket er innen det å søke i ordinær kvote. Er det riktig at du kan få 8 alderspoeng+ 2 tilleggspoeng? Hva tror dere snittet på medisin kommer til å ligge på om 4 år ? (vet det er nesten umulig å si, men er nysgjerrig). Vet dette ble mange spørsmål, men ønsker virkelig å komme inn, har drømt om å bli lege helt siden jeg var liten.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #2 Skrevet 16. mai 2020 Regelverket må du sjekke opp selv. Anbefaler å lage et excelark med alt av karakterer og ekstrapoeng, slik at du kan manipulere det etter behov. Ta opp fag er ikke noe stress, men kjedelig. Avhenger også av hvilke fag du må ta opp. Jeg studerte andre ting og levde livet i tillegg, og det anbefales! Med såpass mange år på deg kan du også planlegge hvilke fag du tar sammen, og du trenger ikke ta alle på en gang. Du kan også ta dem på egenhånd uten undervisning, og heller bruke siste året på å sette inn støtet og betale for undervisning hvis det trengs. Men virkelig, finn på noe annet i tillegg, jobb, reis, studer andre ting, engasjer deg i frivillige ting, ikke kast bort årene på å bare lese privatisttfag igjen og igjen. Angående utlandet, Danmark er jo ikke langt reisemessig (med mindre du bor i nord), så det kan jo være et alternativ? Anonymkode: d49ee...b1c 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #3 Skrevet 16. mai 2020 Jeg sier det samme som #2. Sørg for å gjøre noe annet på siden, så hverdagen får litt mer mening. Det ser også bra ut på CV når du senere skal ut og søke jobb, og du får forhåpentligvis noe verdifull erfaring som du kan ta med deg på studiet. Jeg studerer selv medisin, og gjorde litt av hvert før jeg begynte på studiet. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde! Selv om det ikke er det du har spurt om, vil jeg gi deg noen tips. På VG1 kan man velge mellom S- og T-matte, hvor det er mye lettere å få 6 i S-matte, så velg for guds skyld det hvis du skal ta opp matte fra VG1. Videre kan man velge mellom S1+S2 eller kun R1. Med mindre du er dårlig i matte (og derfor vil unngå to mattekarakterer), vil jeg klart anbefale deg å ta S1+S2. Det er lettere å få en god karakter i dem, og du får flere realfagspoeng totalt. Ellers bare generelt å ta opp fag med størst forbedringspotensiale. Hvis du har fått noe annet enn 6 i et fag som du både har standpunkt- og eksamenskarakter i, vil jeg anbefale at du tar opp det faget. Hvis du f.eks. fikk 4 i både standpunkt og eksamen i et fag, og igjen får 4 når du tar opp faget, vil du likevel ha forbedret snittet ditt ved at du nå kun har ett firetall istedenfor to. Sannsynligvis vil du jo også sikte etter å få 5 eller 6, og da bedres snittet betraktelig med det samme. Hvis du må vente 4 år før du kan starte, vil jeg anbefale at du sjekker muligheter for å ta enkeltemner ved et universitet, som senere vil kunne godkjennes som en del av medisinstudiet. Det kan en studieveileder på et av universitetene som tilbyr medisinstudiet helt sikkert hjelpe deg med å undersøke. Hvis du tar 60 studiepoeng vil du også få 2 tilleggspoeng, og det hjelper jo en del. Det finnes også noen ettårige kurser med medisinske fag, men jeg vet ikke hvordan de fagene er i forhold til dem på studiet, så jeg tør ikke si noe om hvorvidt de blir godkjent. Angående det du faktisk spør om; det stemmer at du kan få 8 alderspoeng, 2 tilleggspoeng og 4 realfagspoeng. Det er ikke godt å vite hva snittet vil ligge på om 4 år, men det er gode muligheter for at det kan falle bittelitt i forhold til hva det er nå. De vil opprette flere studieplasser til medisinstudenter, så da vil man vel forvente at snittet faller litt. Anonymkode: d9da7...aee 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 På 16.5.2020 den 14.05, AnonymBruker skrev: Jeg sier det samme som #2. Sørg for å gjøre noe annet på siden, så hverdagen får litt mer mening. Det ser også bra ut på CV når du senere skal ut og søke jobb, og du får forhåpentligvis noe verdifull erfaring som du kan ta med deg på studiet. Jeg studerer selv medisin, og gjorde litt av hvert før jeg begynte på studiet. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde! Selv om det ikke er det du har spurt om, vil jeg gi deg noen tips. På VG1 kan man velge mellom S- og T-matte, hvor det er mye lettere å få 6 i S-matte, så velg for guds skyld det hvis du skal ta opp matte fra VG1. Videre kan man velge mellom S1+S2 eller kun R1. Med mindre du er dårlig i matte (og derfor vil unngå to mattekarakterer), vil jeg klart anbefale deg å ta S1+S2. Det er lettere å få en god karakter i dem, og du får flere realfagspoeng totalt. Ellers bare generelt å ta opp fag med størst forbedringspotensiale. Hvis du har fått noe annet enn 6 i et fag som du både har standpunkt- og eksamenskarakter i, vil jeg anbefale at du tar opp det faget. Hvis du f.eks. fikk 4 i både standpunkt og eksamen i et fag, og igjen får 4 når du tar opp faget, vil du likevel ha forbedret snittet ditt ved at du nå kun har ett firetall istedenfor to. Sannsynligvis vil du jo også sikte etter å få 5 eller 6, og da bedres snittet betraktelig med det samme. Hvis du må vente 4 år før du kan starte, vil jeg anbefale at du sjekker muligheter for å ta enkeltemner ved et universitet, som senere vil kunne godkjennes som en del av medisinstudiet. Det kan en studieveileder på et av universitetene som tilbyr medisinstudiet helt sikkert hjelpe deg med å undersøke. Hvis du tar 60 studiepoeng vil du også få 2 tilleggspoeng, og det hjelper jo en del. Det finnes også noen ettårige kurser med medisinske fag, men jeg vet ikke hvordan de fagene er i forhold til dem på studiet, så jeg tør ikke si noe om hvorvidt de blir godkjent. Angående det du faktisk spør om; det stemmer at du kan få 8 alderspoeng, 2 tilleggspoeng og 4 realfagspoeng. Det er ikke godt å vite hva snittet vil ligge på om 4 år, men det er gode muligheter for at det kan falle bittelitt i forhold til hva det er nå. De vil opprette flere studieplasser til medisinstudenter, så da vil man vel forvente at snittet faller litt. Anonymkode: d9da7...aee Jeg må bare korrigere meg selv her. Jeg mener selvsagt P-matte på VG1, ikke S-matte. Anonymkode: d9da7...aee 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 Nå sier du ikke nøyaktig hva snittet ditt ligger på. Hvis du sliter med realfag eller generelt har vanskelig for å oppnå karakter 6, vil jeg egentlig fraråde å ta opp fag. Samme hvis snittet ditt er ganske lavt fra før (tenker du fra før bør ha snitt på litt over 5, kanskje minst 5,4). Å ta opp fag er dyrt og tidkrevende, og ikke minst kjedelig som pokker. Men nødvendig for noen. Synes bare det er viktig å være realistisk, altfor mange kaster bort en masse penger og tid når noen egentlig burde satt seg ned med dem og sagt at de nok aldri kommer inn på medisin/psykologi profesjon, eller hvilket studium de nå enn ønsker seg inn på. Privatistskolene kommer aldri til å fortelle dem dette, de tjener penger på at elever bruker årevis på å ta opp fag, selv om de aldri oppnår drømmen... Hvis du derimot har gode karakterer fra før, og behersker realfag godt, kan du ta opp fag i 1-2 år for å komme inn på medisinstudiet. Hvis du må bruke mer enn to år på å ta opp fag, vil jeg nesten fraråde deg det. Medisinstudiet er tøft, og hvis man sliter med å oppnå 6 på videregående skole er man kanskje ikke faglig sterk nok, rett og slett. Noe som selvsagt er kjipt, men sånn er livet. Det finnes mange andre interessante studier. Legeyrket er heller ingen dans på roser, det er lite familievennlig og man bør virkelig brenne for dette når man skal ta opp fag fra videregående skole og vente flere år for så å starte på et tungt seksårig studium, etterfulgt av 1,5 års turnustjeneste og 5 år med spesialisering. Støtter AB over om å ta 1P fra VG1 da det er lettere å få 6 i enn T-matte, samt S1+S2 istedenfor R1 (men T-matte anbefales likevel å ha hatt for å forstå S1+S2 / R1). Du kan få 2 tilleggspoeng + 8 alderspoeng = 10 poeng totalt. Og så kommer jo realfagspoengene i tillegg. Når du uansett må vente fire år for å komme inn, bør du bruke ett år på å gjøre noe annet enn å ta opp fag/jobbe. Anbefaler derfor å enten studere et årsstudium eller å ta ett år på folkehøgskole (eventuelt førstegangstjeneste, men det blir noe helt annet, velg det du tror blir best for deg), slik at du får to tilleggspoeng. Selv studerte jeg i ett år, tok opp fag i et halvt år og jobbet i litt over ett og et halvt år før jeg kom inn. Jeg tror det er positivt å ikke komme rett fra videregående, man er mer trygg i seg selv, mer moden og har mer livserfaring. Selv om jeg selvsagt skulle ønske jeg kom inn rett etter vgs, er jeg faktisk glad for all den verdifulle erfaringen jeg fikk før jeg startet på studiet - i tillegg hadde jeg spart opp såpass med penger at jeg kunne kjøpe meg leilighet og generelt leve godt som student. Videre tror jeg du bør ta opp fag i et halvt år først og se hvordan det går, før du eventuelt begynner å jobbe i tillegg. Hvis man tar opp realfag og har 100 prosent studiebelastning, ser jeg for meg at det blir vanskelig å skulle jobbe ved siden av når man har som mål å oppnå toppkarakter. Anonymkode: b98f4...bcd 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå