Bobly Skrevet 16. mai 2020 #1 Skrevet 16. mai 2020 Det er en av referansene mine fra et kort-kort arbeidsforhold som oppfører seg som en idiot og vil ikke svare. Jeg skjønner jo at hun ikke gidder å være en god referanse fordi jeg forlot dem kort tid etter oppstart pga en annen bedre jobb. Men det er viktig for meg å få det arbeidsforholdet og arbeidsoppgaver bekreftet. Hva gjør man da?
Tibbie Skrevet 16. mai 2020 #2 Skrevet 16. mai 2020 Du må vel klare å få en attest, om vedkommende ikke vil være referanse? Eventuelt kan du skrive den selv, så kan h*n bare signere elektronisk. Så er det veldig lite arbeid for din gamle leder. 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #3 Skrevet 16. mai 2020 Har du spurt henne om hun vil være referanse? Det må du alltid gjøre. Hvis ikke så trenger hun ikke mer enn være nøytral, bekrefte at du har vært ansatt. Eller drite i det. Anonymkode: 836a8...9a0 6
Bobly Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #4 Skrevet 16. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du spurt henne om hun vil være referanse? Det må du alltid gjøre. Hvis ikke så trenger hun ikke mer enn være nøytral, bekrefte at du har vært ansatt. Eller drite i det. Anonymkode: 836a8...9a0 Har sendt henne e-post om at hun vil bli kontaktet for bekreftelse av arbeidsforhold. Men hun har ikke svart hverken på e-post eller på tlf til de som prøver å kontakte. Jeg har formidlet til den nye arbeidsgivern at hun ikke kommer til å være en god referanse, men det viktigste er igjen denne bekreftelsen på arbeidsoppgaver. Kan til og med hende at hun lyver, men jeg sitter liksom litt i klemma😔
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #5 Skrevet 16. mai 2020 Etter lover har du krav på sluttattest. Tror du må ha misforstått dette med referanser. Man spør på forhånd om noen vil være referanse og man ber en person som har fordelaktige ting å si. Men fører ikke opp noen som referanse uten at det er avklart på forhånd. Anonymkode: 60934...ed5 29 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #6 Skrevet 16. mai 2020 Kan du bruke noen andre, en tidligere kollega feks? Anonymkode: 38d27...460
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #7 Skrevet 16. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter lover har du krav på sluttattest. Tror du må ha misforstått dette med referanser. Man spør på forhånd om noen vil være referanse og man ber en person som har fordelaktige ting å si. Men fører ikke opp noen som referanse uten at det er avklart på forhånd. Anonymkode: 60934...ed5 Dette. Hun er ikke på noen måte forpliktet til å være referanse, men sluttattest skal du ha. Du kan lese litt om kravene til en sluttattest her. Anonymkode: a953e...907 9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #8 Skrevet 16. mai 2020 13 minutter siden, Bobly skrev: Har sendt henne e-post om at hun vil bli kontaktet for bekreftelse av arbeidsforhold. Men hun har ikke svart hverken på e-post eller på tlf til de som prøver å kontakte. Jeg har formidlet til den nye arbeidsgivern at hun ikke kommer til å være en god referanse, men det viktigste er igjen denne bekreftelsen på arbeidsoppgaver. Kan til og med hende at hun lyver, men jeg sitter liksom litt i klemma😔 Du må da orke å ta en telefon og spørre, ikke bare informere og kreve. Ring og spør om du kan få sluttattest nå, og ikke be om mer. Du sier jo selv at du vet hun ikke vil være referanse, så slutt å presse på. Anonymkode: 836a8...9a0 2
Bobly Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #9 Skrevet 16. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må da orke å ta en telefon og spørre, ikke bare informere og kreve. Ring og spør om du kan få sluttattest nå, og ikke be om mer. Du sier jo selv at du vet hun ikke vil være referanse, så slutt å presse på. Anonymkode: 836a8...9a0 Greia er at siden jeg ikke fikk noe sluttattest derfra og jeg er i prosess nå, trenger arbeidsgiver kontakt med en referanse fra dette stedet nå. Den nye er jo ikke interessert i å vente to uker på en attest nå. Så derfor haster det. Og de har prøvd å ringe henne, men hun tok ikke tlf.
Bobly Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #10 Skrevet 16. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du bruke noen andre, en tidligere kollega feks? Anonymkode: 38d27...460 Skal prøve å ringe en annen en på det stedet på mandag. Kanskje hun kan være snill og stille opp😔
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #11 Skrevet 16. mai 2020 1 minutt siden, Bobly said: Greia er at siden jeg ikke fikk noe sluttattest derfra og jeg er i prosess nå, trenger arbeidsgiver kontakt med en referanse fra dette stedet nå. Den nye er jo ikke interessert i å vente to uker på en attest nå. Så derfor haster det. Og de har prøvd å ringe henne, men hun tok ikke tlf. Har du prøvd å ringe henne? Anonymkode: a103e...e2a
Bobly Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #12 Skrevet 16. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å ringe henne? Anonymkode: a103e...e2a Nei. Men på mandag må jeg jo bare gjøre det. Og det rare er at jeg sa ifra til henne klart og tydelig at hun måtte være referanse for meg. Og hun samtykket.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #13 Skrevet 16. mai 2020 17 minutter siden, Bobly skrev: Nei. Men på mandag må jeg jo bare gjøre det. Og det rare er at jeg sa ifra til henne klart og tydelig at hun måtte være referanse for meg. Og hun samtykket. Du kan ikke KREVE noe som helst. Å personen kan trekke seg fra å være referanse når som helst. Sluttattest derimot, det skal du kreve, arbeidsgiver har ikke lov til å la være å gi deg sluttattest. Anonymkode: 2316f...be6 9 1
Mich Skrevet 16. mai 2020 #14 Skrevet 16. mai 2020 Ingen MÅ være referanse. Faktisk, så burde du virkelig unngå å sette henne som en referanse, det er jo tydelig at hun ikke vil og dermed sannsynligvis ikke kommer til å si noe positivt. Det er x100 verre å ha en dårlig referanse enn å ikke ha en referanse. 10
Bobly Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #15 Skrevet 16. mai 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke KREVE noe som helst. Å personen kan trekke seg fra å være referanse når som helst. Sluttattest derimot, det skal du kreve, arbeidsgiver har ikke lov til å la være å gi deg sluttattest. Anonymkode: 2316f...be6 Men hva gjør man i det tilfellet man ikke har en sluttattest og referansen er umulig å få tak i?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #16 Skrevet 16. mai 2020 Hvorfor velge en referanse som du ikke stoler på? Svært dårlig tegn for ev. ny arbeidsgiver om referanse ikke gidder å svare. Anonymkode: 55653...7ee
Bobly Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #17 Skrevet 16. mai 2020 25 minutter siden, Mich skrev: Ingen MÅ være referanse. Faktisk, så burde du virkelig unngå å sette henne som en referanse, det er jo tydelig at hun ikke vil og dermed sannsynligvis ikke kommer til å si noe positivt. Det er x100 verre å ha en dårlig referanse enn å ikke ha en referanse. Hun måtte ikke. Men sa jo Ok når jeg spurte henne. Og, den nye arbeidsgivern vet at jeg vil få negative ytringer fra henne fordi jeg leverte oppsigelse kort tid etter ansettelse. Problemet er at det haster. Jeg må bare finne noen andre der.
Bobly Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #18 Skrevet 16. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor velge en referanse som du ikke stoler på? Svært dårlig tegn for ev. ny arbeidsgiver om referanse ikke gidder å svare. Anonymkode: 55653...7ee Arbeidsgiver vet at hun vil være negativ
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #19 Skrevet 16. mai 2020 1 minutt siden, Bobly skrev: Men hva gjør man i det tilfellet man ikke har en sluttattest og referansen er umulig å få tak i? Du skriver hvor du jobbet, hvor lenge og med hva i CV-en. Anonymkode: 55653...7ee
viren Skrevet 16. mai 2020 #20 Skrevet 16. mai 2020 1. Du kan IKKE kreve at hun skal være referanse for deg. 2. Du KAN (og bør) kreve sluttattest - dette er hun forpliktet til å gi deg. Kontakt henne umiddelbart og si at du trenger en attest umiddelbart. Imøtekommer hun ikke dette mailer du arbeidstilsynet og sier at du blir nektet attest, de vil så ta kontakt med henne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå