AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #1 Skrevet 16. mai 2020 Jeg kjenner en liten gutt som er verdens skjønneste, varmeste og kjærligste lille kar. Han er også veldig stolt og opptatt av å bevare sitt "image". Han går nå i 1 klasse og har akkurat fylt 7 år. Foreldrene opplever at skolen har et veldig negativt syn på den litt skjønningen. De får nærmest daglige e-poster om alt det han gjør som ikke passer læreren. Før korona var det et problem at han var for nær andre når han snakket, altså kom nærmere enn manges komfortsone når han ble ivrig. Han var intens, og absolutt alt han gjorde ble plukket på og omtalt i negative ordelag. Gutten er meget ressurssterk, men han er jo bare en liten gutt som bli både ivrig og engasjert. Nå etter korona kom atter en e-post hvor det ble gjort en stor negativ sak ut av at han hadde pillet seg i nesen (han plages med allergi og irriterte slimhinner og kan også bruke det å ta seg til ansiktet som avledning når han blir stresset og usikker). Læreren oppfattet det som frekt at han sa at han ikke pillet seg i nesen, bare klødde på siden... og følte trang til å irettesette han på det. Hun gjorde en stor sak ut av smittevern og at de måtte sende ham til håndvasken når han pillet i nesen... Hva jeg tenker - jo, jeg tenker at en liten gutt som klør i nesen fort piller seg litt der selv om han vet at det ikke er sosialt akseptert - noen ganger glemmer han seg. Jeg tenker at skolen gjør normal adferd til et problem. Det er nærmest terror mot foreldrene å stadig få disse e-postene med nedrakking på en flott liten gutt, hvor alt han gjør blir gjort til et problem. Han kan være trassig, ja visst og jeg mener at negativ oppførsel skal tas opp og at man med varme og forståelse skal hjelpe eleven, men dette grenser mot trakassering. Hva kan jeg råde foreldrene til å gjøre? Anonymkode: f2e9a...eb6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #2 Skrevet 16. mai 2020 Stakkars gutt. Nei det er ikke veldig uvanlig, å kontakte foreldrene for noe sånt virker som tidenes overreaksjon. Jeg har en 8-åring og har sett flere av vennene hans gjøre det på besøk hos oss. Jeg sender dem bare for å vaske hendene uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Det synes jeg de burde gjøre på skolen også. Å vaske hender er kjedelig nok til at det automatisk vil føre til at de vil prøve å la være å pille seg i nesa. De trenger ikke kjeft i tillegg. Anonymkode: a4b8a...d01 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #3 Skrevet 16. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en liten gutt som er verdens skjønneste, varmeste og kjærligste lille kar. Han er også veldig stolt og opptatt av å bevare sitt "image". Han går nå i 1 klasse og har akkurat fylt 7 år. Foreldrene opplever at skolen har et veldig negativt syn på den litt skjønningen. De får nærmest daglige e-poster om alt det han gjør som ikke passer læreren. Før korona var det et problem at han var for nær andre når han snakket, altså kom nærmere enn manges komfortsone når han ble ivrig. Han var intens, og absolutt alt han gjorde ble plukket på og omtalt i negative ordelag. Gutten er meget ressurssterk, men han er jo bare en liten gutt som bli både ivrig og engasjert. Nå etter korona kom atter en e-post hvor det ble gjort en stor negativ sak ut av at han hadde pillet seg i nesen (han plages med allergi og irriterte slimhinner og kan også bruke det å ta seg til ansiktet som avledning når han blir stresset og usikker). Læreren oppfattet det som frekt at han sa at han ikke pillet seg i nesen, bare klødde på siden... og følte trang til å irettesette han på det. Hun gjorde en stor sak ut av smittevern og at de måtte sende ham til håndvasken når han pillet i nesen... Hva jeg tenker - jo, jeg tenker at en liten gutt som klør i nesen fort piller seg litt der selv om han vet at det ikke er sosialt akseptert - noen ganger glemmer han seg. Jeg tenker at skolen gjør normal adferd til et problem. Det er nærmest terror mot foreldrene å stadig få disse e-postene med nedrakking på en flott liten gutt, hvor alt han gjør blir gjort til et problem. Han kan være trassig, ja visst og jeg mener at negativ oppførsel skal tas opp og at man med varme og forståelse skal hjelpe eleven, men dette grenser mot trakassering. Hva kan jeg råde foreldrene til å gjøre? Anonymkode: f2e9a...eb6 Er du bestemora, TS? Anonymkode: e9a34...b00
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. mai 2020 #4 Skrevet 16. mai 2020 Jeg hadde troppet opp på skolen og bedt dem skjerpe seg med å sende e0st for hver jævla lille ting. Er de helt inkompetent? Om barnet piller seg litt i nesen pga kløe så sørg for at han har våtservietter han kan bruke i stedenfor fingeren. Om barnet ellers ikke har noe diagnose eller atferdsproblemer som trengs å tas tak i så burde de klare å håndtere et lite barn som er noe overivrig og distré.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #5 Skrevet 16. mai 2020 Spesielt å drive å sende epost til stadighet men også spesielt å drive som du gjør og sette barnet på en liten pidestall og kalle all info fra skolen som går imot din oppfattelse av at dette er verdens beste barn for trakassering. Ville bedt skolen roe ned med mail-hyppigheten og heller samle opp og ta et møte med jevne mellomrom. En del av disse tingene tneker jeg også skolen kan håndtere selv uten at foreldrene trenger å få mail (feks be barnet vaske hender om de piller nese - det kan jo lærer bare si til barnet, hvorfor skal foreldrene informeres om dette skjønner jeg ikke) Anonymkode: 13e71...a59 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #6 Skrevet 16. mai 2020 Det høres veldig merkelig ut, er det slik at de mener at han skal på utredning eller noe slikt siden de hele tiden kommer med slike mailer? Har hørt om slikt før at de bombaderer foreldre med mailer om alt som er "galt" og så viser det seg at de vil ha barn på utredning for de mener det er ADHD , aspergers osv... Synes for øvrig at han virker som et helt normalt barn. Men det høres ut som om de er ute etter noe med disse karakteristikkene sine. Anonymkode: 99b31...f36 1
Plusstid Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 På 16.5.2020 den 11.16, AnonymBruker skrev: Spesielt å drive å sende epost til stadighet men også spesielt å drive som du gjør og sette barnet på en liten pidestall og kalle all info fra skolen som går imot din oppfattelse av at dette er verdens beste barn for trakassering. Ville bedt skolen roe ned med mail-hyppigheten og heller samle opp og ta et møte med jevne mellomrom. En del av disse tingene tneker jeg også skolen kan håndtere selv uten at foreldrene trenger å få mail (feks be barnet vaske hender om de piller nese - det kan jo lærer bare si til barnet, hvorfor skal foreldrene informeres om dette skjønner jeg ikke) Anonymkode: 13e71...a59 Du har helt rett i at man ikke skal kalle alt for trakassering og forstå at også verdens beste gutt kan trenge irettesettelser og slett ikke alltid oppfører seg eksemplarisk! Jeg tenker også at skolen har all mulig rett til å takle uakseptabel oppførsel og at foreldrene skal informeres når det er grunn til bekymring. Det som gjør meg skeptisk her er at det virker som om synet på gutten er så ensidig og e-postene blir så negative uten forståelse for at det er et lite barn, på godt og ondt. Når alt skal bli en stor sak minner det om hakking og masing om småting. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 Håper hun ikke stod og utbasunerte foran hele klassen at han pekte seg i nesa, og dreit ham ut. I så fall syns jeg huner ei møkkakjerring. Også forskjell på å klø seg på nesa, og på å stille fingeren inni. Hun gjør det garantert selv også, når ingen ser. Anonymkode: 9e197...a88 3
Blue Berry Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 Hva har det med saken at gutten/foreldrene er ressurssterke egentlig? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå