AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #1 Skrevet 16. mai 2020 Jeg jobber i et yrke med mye hjemmearbeid. Sjelden jeg ikke jobber litt i helgene, og jobber også litt de fleste kvelder. Har også mye ansvar, som i perioder kan være tyngende. Hvis lønnen skal utjevnes. Da ville jeg selvfølgelig heller tatt en jobb med mindre ansvar, og med mer fritid. Det er tross alt ikke sånn at lønnsforskjellene er så veldig store i Norge, om vi sammenligner med andre land. Anonymkode: e79bc...e8d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #2 Skrevet 16. mai 2020 Ja samme her. Tjener bra, men det er ikke uten grunn. Hadde jeg man lik lønn for å jobbe som bibliotekar som IT-konsulent feks ville ingen gidda å vært IT-konsulent Anonymkode: 35d16...ae4
Hengebuksvinet Skrevet 16. mai 2020 #3 Skrevet 16. mai 2020 Jeg elsker jobben min. Den krever imidlertid mye i perioder, og derfor føles det veldig fortjent at man tjener litt mer enn yrkesgrupper som kan legge fra seg jobben etter 8 timer. Men med mine 500' er det nok ingen som regner meg som høyt lønnet heller?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #4 Skrevet 16. mai 2020 Syns det er vanskelig å måle verdi på hvert enkelts geuppes bidrag. En sykepleier som kan "legge fra seg jobben" etter endt vakt bidrar med andre ting en en leder som må være tilgjengelig hele tiden. I tillegg er det forskjell på ledere, både i ansvar, erfaring og dyktighet. Det er forskjell på talent, motivasjon, innsats. Det er forskjell på verdiskaping for samfunnet. Hva skjer om den ene yrkesgruppen (negledesigner) forsvant, og hva skjer om den andre gjør det (lege)? Hva med kunstnere? Anonymkode: 595f2...0ed
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #5 Skrevet 16. mai 2020 Ja, vi som er tilhengere av minst mulig lønnsforskjeller vet at det er et av grunnpilarene som gjør Norge til et godt land - sosialdemokratiet. Dessverre er sosialdemokratiet under massivt angrep og det har vært under angrep de siste ca 10 - 20 årene samlet sett. Vi som er i 40-årene vet at ting var bedre på blant annet 90-tallet og det er ikke så altfor lenge siden. Men så begynte det å skje negative ting sakte, men sikkert allerede fra tidlig 2000-tallet og det har blitt bare verre etter høsten 2013 da de blå-blå tok over. https://frifagbevegelse.no/nyheter/lonnsforskjellene-oker-kraftig-de-hoyest-lonte-drar-fra-6.158.658675.d76945aa04 Her er det ikke bare det private som er synderen, selv om det er aller verst der med tanke på sosial dumping, men staten har heller ikke så altfor mye å skryte av de heller, siden det offentlige har også blitt mer organisert etter de markedskapitalistiske prinsippene med "prestasjon" og diverse "mål" man skal oppnå. https://forskning.no/sosiologi-ulikhet/sterk-okning-i-lonnsforskjeller-mest-i-det-offentlige/1256413 Ellers en interessant og korrekt sitat / fakta, siden høyresiden liker å syte over at Norge har "altfor mange syke". Økonomisk stress er en type stress som setter seg i kroppen og fører til store helseplager, sier Payne. https://forskning.no/politikk/ulikhet-vi-blir-syke-av-a-ha-mindre-enn-andre/1241740 Anonymkode: d0ccb...a0d 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #6 Skrevet 16. mai 2020 4 timer siden, SS skrev: Jeg elsker jobben min. Den krever imidlertid mye i perioder, og derfor føles det veldig fortjent at man tjener litt mer enn yrkesgrupper som kan legge fra seg jobben etter 8 timer. Men med mine 500' er det nok ingen som regner meg som høyt lønnet heller? Nei det stemmer, du tjener under snittet. Herlig at du er glad i jobben din da, unner alle å ha en jobb man trives i Anonymkode: 93b8c...edc
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #7 Skrevet 16. mai 2020 Om alle skulle tjent like mye, eller like lite, så ville det gått kraftig ut over produksjonen og effektiviteten, fordi svært mange av de som tjener mye i dag selvsagt ikke hadde giddet å yte så mye om de ikke hadde fått noe igjen for det. Som igjen hadde gått ut over velferdsstaten. Anonymkode: a667a...f98 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #8 Skrevet 16. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Om alle skulle tjent like mye, eller like lite, så ville det gått kraftig ut over produksjonen og effektiviteten, fordi svært mange av de som tjener mye i dag selvsagt ikke hadde giddet å yte så mye om de ikke hadde fått noe igjen for det. Som igjen hadde gått ut over velferdsstaten. Anonymkode: a667a...f98 Det er bare svade. De aller fleste yter oppimot 100% når de er på jobb. Noen jobber lenger vakter, men det handler om type jobb. Man bør få betalt for hvor lenge man jobber, for de aller fleste yter 100% den tiden de jobber. Selvsagt finnes det unntak i alle yrker. Anonymkode: 5117f...c48
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #9 Skrevet 16. mai 2020 Jeg har mer stress og helgearbeid i jobben jeg har nå enn den jeg hadde før og tjener 60 000 mindre. Det er ingen sammenheng mellom lønn og arbeidsgivers forventninger om hvor mye man jobber i de bransjene jeg har vært i. Anonymkode: 9bc11...a9a
Gjest Blondie65 Skrevet 16. mai 2020 #10 Skrevet 16. mai 2020 Jeg er ikke for at alle skal tjene absolutt likt - det finnes noe markedskrefter som gjør at det er større etterspørsel etter noen yrker enn andre. Men jeg synes det er snodig at dere som ikke synes fritiden er viktig skal se ned på folk som avslutter jobben kl 16 eller som krever overtidsbetalt (slik lov- og tariffavtale slår fast at man har krav på). Videre synes jeg det er sykt at offentlige arbeidsgivere gir seg faen i følge loven (misbruk av midlertidige stillinger, misbruk av deltidsstillinger, osv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå