Superlammet Skrevet 27. juni 2005 #1 Skrevet 27. juni 2005 Det jeg mener med den krøkkete overskrifte er noe sånt som dette: Til alle dere besserwissere her på KG. Hver gang det er et innlegg hvor f.eks en mann gjør noe galt kommer dere med kommentarer som "jeg hadde hvertfall gjort sånn og sånn", eller "UTRO! Brenn ham!!" and so on and so forth. Hvor får dere denne kunnskapen deres fra? Stammer dere fra gamle profetinner og synske? Legger dere tarot mens dere sitter her? Eller bare gjetter dere? Hvordan klarer dere, i all deres visdom og samvittighet, å rådføre en annen til f.eks å avslutte et forhold med ett innlegg? Dersom noen kan forklare meg dette fenomenet, og evnt fortelle meg hvor man kan få slik klarsynthet og visdom, ja gjør så i denne tråden!
Hu i Svingen Skrevet 27. juni 2005 #2 Skrevet 27. juni 2005 Vel, som man spør får man også svar. Dette er Internett, ikke et psykologkontor. Er forøvrig enig i at det er vel mange kjappe løsninger ute og går her...
Lillesøster Skrevet 27. juni 2005 #3 Skrevet 27. juni 2005 Vel, som man spør får man også svar. Dette er Internett, ikke et psykologkontor. ... Et meget viktig poeng. Her kaster alle seg over deg og forselår i vilden sky. Når jeg svarer prøver jeg å komme med et forslag. Være litt til hjelp. Prøver i liten grad å dømme noen. Personlig ville jeg aldri brukt kg til å lufte alvorlige bekymringer jeg har rundt mitt personlige liv. Spør eller om praktiske ting og tang.
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2005 #4 Skrevet 27. juni 2005 Når folk spør om råd så får de svar, det er det mye av Kg dreier seg om. Jeg håper ingen tar svar/råd de får her på Kg som den fulle og hele sannhet - det som kommer opp er jo folks meninger om den gitte situasjonen, hverken mer eller mindre. Man trenger vel ikke oppfatte seg selv om besserwisser eller et orakel selvom man har en mening om et eller annet?
Gjest vildensky Skrevet 27. juni 2005 #5 Skrevet 27. juni 2005 Det er en av grunnene til at denne plassen kun er tidsfordriv for meg. det er bastante meninger,har du en annen mening, så får du nesten beskjed om å stikke. En utro mann? skal brennes i helvete,mann som drikker? hiv han på dør.Svigermor? bryt kontakten,vanskelige stebarn? nekt de adgang. vondt i brystet? Behøver ikke lege, for her inne får du svarene. eks på at dette vil jeg aldri godta"...min mann vil aldri være utro,ei heller jeg. Bastant. dette viser nivået her inne. kansje alder? Ike vet jeg.
mockinbird Skrevet 27. juni 2005 #6 Skrevet 27. juni 2005 Synes det er trist hvis alle svar her inne blir generalisert, og alt (kanskje som ikke er helt det svare man ville ha?) Blir regnet som noe "bastant tull." MEN, det man må ha i bakhodet er at her finnes mange mennesker, med forskjellig bakgrunn, kultur, alder, yrker, osv. Når man leser om noe, tolker man det ut av egne opplevelser, og svarene blir som regel deretter: hva en selv ville ha gjort eller hvordan en selv ville ha reagert etter hvordan en tolker det en har lest. Forøvrig er jeg enig i at hvis en virkelig har store problemer, håper jeg at personen oppsøker profesjonelle fagfolk, og ikke et forum!
Superlammet Skrevet 27. juni 2005 Forfatter #7 Skrevet 27. juni 2005 For å bli litt mer seriøs, jeg tror nok at mye av grunnen til at endel har bastante meninger er fordi de ikke har følelsene i situasjonen. De har kanskje aldri opplevd det de svarer på, men sterke meninger har dem iallefall. Og det er mye lettere å være kald over internett enn det er å være kald i det virkelige liv. Lurer på hvor mange som virkelig hadde gjort det de sier de hadde gjort dersom de var i samme situasjon...
Gjest internett Skrevet 27. juni 2005 #8 Skrevet 27. juni 2005 Det er internett. Hva forventer du? Roper du i skogen må du forvente å få kjeften full av kongler. Enhver person har muligheten til å uttale seg, og de fleste der ute mener ofte noe annet enn deg. Når du normalfordeler dette(flest intetsigende meldinger, noen færre med litt mer mening i seg på hver side av den politiske/moralske skalaen osv), vil du til slutt alltid få noen få ekstreme meninger. Takler man ikke det, så er ikke internett mediet for å åpne seg eller spør om råd.
Gjest Valhalla Skrevet 27. juni 2005 #9 Skrevet 27. juni 2005 Jeg gidder ikke lese sånne tråder, skjønner ikke at folk gidder å spørre om råd om personlige ting på internet. Samme greiene er det med de sms programmene på tv hvor folk sender inn meldinger til programleder som jeg er gravid blablabla hva skal jeg gjøre etc. Merkelig.
Gjest i gapestokken Skrevet 27. juni 2005 #10 Skrevet 27. juni 2005 Men prøver man å svare tilbake på futidige svar en får i egen tråd så blir hele tråden stengt, og den som har problemene blir sittende i gapestokken, mens de som slang dritt kan slå seg på brystet.
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2005 #12 Skrevet 27. juni 2005 Jeg mener at en mann som er utro, er en drittsekk. Det er ingen formildende omstendigheter ved det, i mine øyne. I slike situasjoner synes jeg det bare er rett og rimelig om folk her påpeker det. For det meste svarer jeg ikke på innlegg hvor noen spør etter "råd", og aldri på innlegg hvor noen lurer på om typen deres er utro etc. Men enkelte ganger (som hun med en mann som var utro med søsteren hennes) er det lov til å bli forbannet på vegne av andre. For meg kan folk spørre om det de vil, og de kan svare hva de vil. Det blir heller opp til dem som leser om de vil ta til seg det som blir sagt, eller ikke.
Superlammet Skrevet 27. juni 2005 Forfatter #13 Skrevet 27. juni 2005 Enn om det er en kvinne som er utro (siden vi gikk over til å diskutere det). Er det like ille? Har sett to forskjellige tråder hvor det som ble gjort var nært sagt det samme. Mannen som skrev innrømmet at han var utro. Han ble bedt om å reise dit peppern gror, og det ble skrevet om hvor forferdelig han var osv. I det andre innlegget var det en kvinne som var utro. Der spurte hennes medsøstre om hva som hadde gått galt i forholdet siden hun hadde vært utro, og hvordan hun kunne få mannen sin til å skjerpe seg. Samme sak, forskjellig resultat. Men for å styre tilbake til saken, folk må jo selvsagt få skrive det de vil, men det blir for dumt å si at "jeg hadde gjort det og det" når man strengt tatt ikke vet sikkert hva man ville gjort..
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2005 #14 Skrevet 27. juni 2005 Enn om det er en kvinne som er utro (siden vi gikk over til å diskutere det). Er det like ille? Har sett to forskjellige tråder hvor det som ble gjort var nært sagt det samme. Mannen som skrev innrømmet at han var utro. Han ble bedt om å reise dit peppern gror, og det ble skrevet om hvor forferdelig han var osv. I det andre innlegget var det en kvinne som var utro. Der spurte hennes medsøstre om hva som hadde gått galt i forholdet siden hun hadde vært utro, og hvordan hun kunne få mannen sin til å skjerpe seg. Samme sak, forskjellig resultat. Men for å styre tilbake til saken, folk må jo selvsagt få skrive det de vil, men det blir for dumt å si at "jeg hadde gjort det og det" når man strengt tatt ikke vet sikkert hva man ville gjort.. Jeg synes det er like ille om en kvinne er utro, som om en mann er det. Når det gjelder hvordan kvinnene reagerer, så er det vel på samme måte som menn ville gjort om det hadde vært en mann som forteller at han er utro. Tror kanskje det har noe med å "beskytte sitt eget kjønn". I alle saker hvor jeg svarer, tenker jeg over om jeg virkelig mener det jeg skriver. Og jeg hadde forlatt en mann som er utro med min søster, og ikke engang angrer, tvert. Og jeg kan forstå kvinner som lurer på om de vil gå tilbake til en mann som har vært utro, og som angrer, rett og slett fordi de er alt for glad i mannen. Men; nå snakker jeg selvsagt utelukkende på bakgrunn av mine egne tanker og erfaringer.
Hu i Svingen Skrevet 28. juni 2005 #15 Skrevet 28. juni 2005 I det andre innlegget var det en kvinne som var utro. Der spurte hennes medsøstre om hva som hadde gått galt i forholdet siden hun hadde vært utro, og hvordan hun kunne få mannen sin til å skjerpe seg. Samme sak, forskjellig resultat. Kjenner ikke eksemplet ditt, men synes som oftest alle ber de forsmådde om å dra sin kos uansett kjønn på KG. Svaret folk gir avhenger ofte av hvor mye informasjon hovedinnlegger gir om situasjonen. Jo mer info/fakta man får, jo lettere er det å gi et noenlunde gjennomtenkt svar. Hvis hovedinnlegget sier "mannen min/ kona mi har vært utro, hva skal jeg gjøre?" så blir jo svaret ofte like kort... (les: "dump ham/henne") Jeg tror forøvrig de (aller) fleste fordømmer utroskap på et generelt grunnlag, uansett om det begås av en mann eller en kvinne. Når det er sagt, så mener ikke jeg på et prinsipielt grunnlag at all utroskap bør bety slutten på forholdet, men da skal det være myyye annet å bygge på. Vi kan alle gjøre feil, dessverre. Tilgivelse og evnen til å be om tilgivelse er også viktige i forhold (og da tenker jeg ikke bare på utroskap). Og; De som ber om råd i alvorlig saker på internettfora har nok som regel en egen mening allerede - men de trenger backup på at avgjørelsen er riktig.
Lestat Skrevet 28. juni 2005 #16 Skrevet 28. juni 2005 Til alle dere besserwissere her på KG. Hver gang det er et innlegg hvor f.eks en mann gjør noe galt kommer dere med kommentarer som "jeg hadde hvertfall gjort sånn og sånn", eller "UTRO! Brenn ham!!" and so on and so forth. Jo flere single kvinner, jo bedre. Litt mannebrenning må da være ok det ? :-) Neida, blir som regel litt provosert over ensidig dømming på grunnlag av en versjon av saken jeg også.
Gjest *Fiona* Skrevet 28. juni 2005 #17 Skrevet 28. juni 2005 Kanskje de som svarer faktisk har et allsidig erfaringsgrunnlag? Jeg har sett tråder her med råd fra dem som har vært i samme situasjon, som prøver å foreslå hva som kan gjøres. Så kommer det som regel noen og halshugger henne for å gjøre det, gjerne en som ikke har samme erfaringsgrunnlag i det hele tatt og bare antar, eller for å kverulere eller være "politisk korrekt". DET er da vitterlig verre... Hvis jeg legger ut et personlig problem og får lange reflekterte svar av noen av de voksne her inne, er det godt å lese. Kommer det en og annen umoden gjest innom og lirer av seg er det jo bare å overse. De mest kategoriske svarene kan man ofte forstå ift hvem som skriver - forutsatt at man er litt kjent på KG. Skriver noen råd her av vond vilje da? For å ta de problemstillingene som er oppe her, så ville jeg ikke vært sammen med en som slår, drikker eller er utro. Kall det svart hvitt, kall det hva du vil - men mine ønsker for en livspartner inkluderer ikke de elementene der. Og det er en grunn til det ;-) Det FINNES ting jeg mener det ikke bør være høyde for i et samliv, og dette er noen av dem. Så heng meg Det er Internett. Folk får selv ta ansvar for det de velger å lese, det de velger å skrive og det de velger å legge vekt på. Siden det ville være vanskelig å gjennomføre en aldersgrense eller minimumskrav for innsikt, mener jeg...
aline Skrevet 28. juni 2005 #18 Skrevet 28. juni 2005 jeg er en av dem som lett blir revet med og svarer bastant hva jeg ville gjort, tenkt og handlet i den og den situasjonen. de gangene jeg er bastant, har jeg gjerne vært i nettop den situasjonen før! man kan fint være klar over at selv om man har vært der, så kan denne saken være annerledes, men man kan jo faktisk kun diskutere utifra hva man selv mener er rett og galt. og man kan ha sterke meninger om noe, selv om man ikke har vært i diskusjonen. jeg kan f.eks ha sterke meninger om hva jeg ville og ikke ville gjort under en graviditet eller med tanke på barneoppdragelse. jeg har ikke barn, så jeg kan så klart ikke diskutere utifra egne erfaringer! jeg diskuterer like herlig fordet! jeg har like bastante meninger om f.eks barn og alkohol fordet! det er også mulig å mene noe bastant om noe, og likevel være ydmyk nok til å vite at det kan endre seg når man selv kommer i situasjonen. Men skal man da la være å diskutere alt man ikke har opplevd? fordi man kanskje endrer synspunkt om man kommer i situasjonen selv? man skal ha en viss mengde ydmykhet om man ikke har vært der selv, mener jeg, men man kan likevel mene sterkt om saken. vi er alle litt "besserwissere" når det kommer til områder vi mener mye på, sånn er vi vel bare? og som nevnt, utroskap ER det nok ingen som aksepterer. selv om man kan bli i en situasjon med utroskap, og gi ting mange sjanser, så vil det forhåpentligvis aldri bli akseptert med utroskap. verken fra den ene eller den andre.
Gjest Tja... Skrevet 28. juni 2005 #19 Skrevet 28. juni 2005 Har noen ganger bedt om råd av personlig art, og fått en god del kritikk og noen gode råd. Men dette er internet og jeg er i stand til å takle andres meninger og kritikk. Som regel vet de som kritiserer ikke helt hva de kritiserer. Det er umulig i ett innlegg å legge fram den hele og fulle sannhet om en situasjon, om det er mulig i det hele tatt... På f.eks. samliv kan det være fint å bare lufte egne tanker som gjest. Men venter man at andre skal løse sine problemer, da har man ett problem selv... Jeg forstår at mange unge og kanskje usikre kan føle kritikk som ren mobbing. Jeg forstår også at kvinner som f.eks. blir mishandlet og ikke kommer seg ut av forholdet, kan bli skadelidende når de møter motstand og kritikk fordi de ikke straks pakker kofferten...
Kakemonster Skrevet 28. juni 2005 #20 Skrevet 28. juni 2005 Dersom man legger inn et personlig spørsmål må man tåle de svarene man får. Om så hele KG mener du bør hive mannen på dør, betyr det jo ikke at du faktisk må gjøre det. Dette er et forum der man kan stille spørsmål og man svare på spørsmål. Ingen har noen forpliktelser over for noen av de andre og svarene blir vel også deretter. Det er vel og slik at når man leser et spørsmål så ser man jo bare den biten som blir fortalt. Det blir veldig ensidig og rett på sak. Og da svarer man på akkurat det spørsmålet som blir stilt. Har mannen vært utro og det er det spørsmålet handler om så svarer man på akkurat det. Ikke gidder jeg sitte å tenke på svigerforeldre, huslån, bikkja osv til den spørsmålet handler om. Jeg svarer konkret på akkurat det det blir spurt om, og så får den som stiller spørsmålet lese svarene og gjøre hva den vil med de rådene han/hun får.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå