Gå til innhold

Allergimedisin og blå resept

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får Cetirizin Sandoz, kopimedisinen til Zyrtec. I tillegg tar jeg alluerginesespray for kløe i nesen. Jeg får ikke disse på blå resept pga den eneste påviste allergien jeg har er gressallergi, men jeg begynner å reagere på pollen allerede i slutten av mars. På felleskatalogen sine sider står det at en 100 pk med Cetirizin koster 398,50 (trinnpris 77,50). Hva betyr dette? Hva koster de eventuelt på blå resept?

Har vurdert å prøve Aerius eller Loratadin i stedet, jeg synes Cetirizin virker, men kanskje de andre virker bedre? Har en ektefelle og et barn som går på de to andre allergimedisinene, så kan lett prøve de en periode for å se hva som fungerer best. 

Anonymkode: 97527...c95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får Cetirizin Sandoz, kopimedisinen til Zyrtec. I tillegg tar jeg alluerginesespray for kløe i nesen. Jeg får ikke disse på blå resept pga den eneste påviste allergien jeg har er gressallergi, men jeg begynner å reagere på pollen allerede i slutten av mars. På felleskatalogen sine sider står det at en 100 pk med Cetirizin koster 398,50 (trinnpris 77,50). Hva betyr dette? Hva koster de eventuelt på blå resept?

Har vurdert å prøve Aerius eller Loratadin i stedet, jeg synes Cetirizin virker, men kanskje de andre virker bedre? Har en ektefelle og et barn som går på de to andre allergimedisinene, så kan lett prøve de en periode for å se hva som fungerer best. 

Har du sagt til legen at du reagerer på annen type pollen også? Det burde være en smal sak. Tror jeg har hørt at om en skal få dem på blå resept må man reagere mer enn tre mnd i året eller noe sånt? 

Anonymkode: bd686...388

Skrevet

Ville dratt til legen for å få tatt test for pollenallergi. Da kan du også diskutere å eventuelt forsøke annen type allergimedisin.

Jeg bruker Aerius, men får det så vidt jeg husker ikke på blåresept selv om jeg bruker det året rundt, for jeg har ingen påvisbar allergi. Har tatt både "prikketest" og blodprøve uten at de finner noe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte bare legekontoret og sa jeg ville ta test på sønnen min, da jeg er 100% sikker på at han har pollenallergi. 

(jeg har det selv og har hatt blå resept siden jeg var barn) 

Pga korona ville de ikke ha oss inn, men fikk skrevet resept over tlf uten test.. 

Tydelig at noen leger er strengere enn andre på dette. 

Anonymkode: 86ca1...22d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker allergimedisin året rundt. Har brukt forskjellige varianter. Brukte Aerius frem til nå i våres. Aerius virker visstnok ikke så godt mot øyekløe, noe jeg merket i år. Så byttet over til Cetirizin, den hjelper mye bedre mot kløen for min del. Jeg har alltid fått allergimedisin på blå resept, i 25 år nå. Tok allergiprøver sist for 15 år siden. Merker jeg har blitt mer allergisk og mot flere ting, men har ikke tatt nye prøver for det. Har i tillegg allerginesespray og allergiøyedråper. 

Anonymkode: d10ad...c47

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sagt til legen at du reagerer på annen type pollen også? Det burde være en smal sak. Tror jeg har hørt at om en skal få dem på blå resept må man reagere mer enn tre mnd i året eller noe sånt? 

Anonymkode: bd686...388

Jeg tok en allergitest for over ti år siden som viste at jeg reagerer på gresspollen, det er sikkert denne testen legen min tar utgangspunktet i. Nå reagerer jeg jo fra ca mars/april og ut juli- begynnelsen av august men jeg vet ikke om legen krever allergitest? Hun er også skeptisk til allergitest, for de viser bare hva man potensielt kan være allergisk mot eller noe sånt. 

14 minutter siden, pia mater skrev:

Ville dratt til legen for å få tatt test for pollenallergi. Da kan du også diskutere å eventuelt forsøke annen type allergimedisin.

Jeg bruker Aerius, men får det så vidt jeg husker ikke på blåresept selv om jeg bruker det året rundt, for jeg har ingen påvisbar allergi. Har tatt både "prikketest" og blodprøve uten at de finner noe.

Legen min stoler ikke fullt på allergitester, de er visst ikke helt sikre på resultatet eller noe. Hun tok allergitest på sønnen vår og han fikk allergimedisin da han reagerer på dyr og forskjellig pollen.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte bare legekontoret og sa jeg ville ta test på sønnen min, da jeg er 100% sikker på at han har pollenallergi. 

(jeg har det selv og har hatt blå resept siden jeg var barn) 

Pga korona ville de ikke ha oss inn, men fikk skrevet resept over tlf uten test.. 

Tydelig at noen leger er strengere enn andre på dette. 

Anonymkode: 86ca1...22d

Ungen min får allergimedisin (Aerius) på blå resept, men han er allergisk mot flere ting enn meg. Virker som jeg reagerer på Salix, men kan også være Bjørk. Har vel egentlig ikke noen betydning. Ja, jeg merker at det er veldig forskjellig praksis hos leger!

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker allergimedisin året rundt. Har brukt forskjellige varianter. Brukte Aerius frem til nå i våres. Aerius virker visstnok ikke så godt mot øyekløe, noe jeg merket i år. Så byttet over til Cetirizin, den hjelper mye bedre mot kløen for min del. Jeg har alltid fått allergimedisin på blå resept, i 25 år nå. Tok allergiprøver sist for 15 år siden. Merker jeg har blitt mer allergisk og mot flere ting, men har ikke tatt nye prøver for det. Har i tillegg allerginesespray og allergiøyedråper. 

Anonymkode: d10ad...c47

Jeg bruker øyedråper i tillegg til nesespray og tabletter, så kanskje ikke så lurt å begynne på Aerius da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bare utslag på bjørk men får likevel nesespray, tabl, og øyedråper på blå resept.  Har hovedsaklig gressallergi. Ikke alltid jeg får kenacort injeksjon på blå resept da men det går greit, den koster ikke allverden. 

Anonymkode: d0237...5c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...