AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #41 Skrevet 16. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Tyskland, og for oss er de fleste land i Europa åpne fra midten av juni. Synes derfor det er merkelig at Norge holder på 20. august. «Alle» drar på ferie, men nordmenn er stengt inne i eget land. Anonymkode: 6980e...9df Til "nærliggende land i Europa " (altså Tyskland) ligge det an til åpning 20.juli, avhengig av hvordan smittesituasjonen er da. Anonymkode: 099b2...885
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #42 Skrevet 16. mai 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å der tar du ganske så feil. Jeg bor i nærheten av Kristiansand og det er STORE forskjeller på vinter og sommer her. På sommeren strømmer turistene til og det er fullt OVER ALT. Umulig å få parkering på sentrene, strendene er staaapp fulle med Oslo-folk, restaurantene er fullbooket osv. Byen jeg bor i er det over tredobbelt så mange "innbyggere" på sommeren som på vinteren da det er haugevis av sommerhus og feriehus her, i tillegg til alle båtene som legger til kaia. Så jeg tror absolutt at det kommer til å bli "overfylt" i år på disse typiske ferieplassene i norge, spesielt kristiansandområdet. Anonymkode: 35ca7...176 Nettopp. Er selv Kristiansander, men bor i Oslo. Kommer ikke til å reise til Kristiansand i sommer, blir sikkert stappa med folk der 😛 Anonymkode: d4222...e85 2
Gjest warpen Skrevet 16. mai 2020 #43 Skrevet 16. mai 2020 Fuck det så fort det lar seg gjøre så stikker jeg ut av landet hater fjellturer og fjorder har jeg sett nok av.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #44 Skrevet 16. mai 2020 6 minutter siden, warpen skrev: Fuck det så fort det lar seg gjøre så stikker jeg ut av landet hater fjellturer og fjorder har jeg sett nok av. Fjellturer har vi jo drevet med i lang tid nå som alt annet er stengt. Så skal vi traske i de samme fjellene i sommer også? Det blir som å spise tørt brød med svett ost i et bursdagsselskap. Anonymkode: 1ecd1...b5e 6
Gjest warpen Skrevet 16. mai 2020 #45 Skrevet 16. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fjellturer har vi jo drevet med i lang tid nå som alt annet er stengt. Så skal vi traske i de samme fjellene i sommer også? Det blir som å spise tørt brød med svett ost i et bursdagsselskap. Anonymkode: 1ecd1...b5e Jepp og personlig går ikke rundt og er konstant imponert av fjellene våre slik enkelte turgåere gjør, folk skal på død og liv fortelle om fjellturen med termos etc etc sverger halve facebook feeden er ingenting annet idag gikk vi på fjelltur og slik var det før Korona også. De samme bildene av de samme fjell og fjordene tatt med litt forskjellig vinkel for hver gang, nei takk heller dra tvers på andre kanten av jorda å se noe nytt og få nye inntrykk. Skal reise rundt Asia gjerne Kambodjsa, Indonesia eller Thailand igjen når jeg kan mye jeg ikke har sett i de landene enda. Pluss ingen jævla snø. Endret 16. mai 2020 av warpen
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #46 Skrevet 16. mai 2020 1 minutt siden, warpen skrev: Jepp og personlig går ikke rundt og er konstant imponert av fjellene våre slik enkelte turgåere gjør, folk skal på død og liv fortelle om fjellturen med termos etc etc sverger halve facebook feeden er ingenting annet idag gikk vi på fjelltur og slik var det før Korona også. De samme bildene av de samme fjell og fjordene tatt med litt forskjellig vinkel for hver gang, nei takk heller dra tvers på andre kanten av jorda å se noe nytt og få nye inntrykk. Skal reise rundt Asia gjerne Kambodjsa, Indonesia eller Thailand igjen når jeg kan mye jeg ikke har sett i de landene enda. Pluss ingen jævla snø. Her er det også en meter snø som enda ligger. Strålende sol ute og faen meg tre plussgrader og vind. Anonymkode: 1ecd1...b5e 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #47 Skrevet 16. mai 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Alle kan vel reise så mye de vil med kollektivtransport nå? Anonymkode: eb05b...e34 Men man skal bare bruke halve kapasiteten, og ellers vente på neste avgang som da blir enda fullere. Anonymkode: fe1b3...c41 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #48 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Er selv Kristiansander, men bor i Oslo. Kommer ikke til å reise til Kristiansand i sommer, blir sikkert stappa med folk der 😛 Anonymkode: d4222...e85 Tipper det blir enda fullere enn vanlig der. Det er vel mest norske turister som drar til Kristiansand uansett, og nå kommer i tillegg alle de som vanligvis drar til utlandet for å få litt sol - og nå fremstår Sørlandet som det siste håpet. Hvis Tyskland åpner 20. juli er det er bra alternativ til syden, faktisk. Det er mange fine strender langs kysten, selv om det nok er kjøligere i vannet enn ved Middelhavet. Og lengre inn i landet vil det ofte være godt og varmt, og mye spennende å oppleve. Vi hadde uansett planlagt Norgesferie, så for oss har ikke dette så mye å si. Men vi skal til USA i høstferien, og jeg må si jeg frykter den turen ryker... Anonymkode: 8a310...a6e 2
missmcbeal Skrevet 16. mai 2020 #49 Skrevet 16. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nordiske land som Danmark og Island har ingen restriksjoner innad i landet nå, det meste er åpent. Færøyene er erklært helt smittefrie. Finland har heller ikke noe særlig restriksjoner. De har samme smittebilde som Norge. Så nei, reiseråd mot andre nordiske land har null med smittevern å gjøre. Anonymkode: 1ecd1...b5e Danmark holder på med gjenåpning nå, så nei det meste er ikke åpent enda. Først på mandag åpner Danmark skolen fra 6-10. klasse og kafeer, restauranter for lov til å åpne og servere mat igjen. Kjøpesenter og annen detaljhandel fikk åpne 11.mai. Fremdeles er det samlinger bare opp til 10 personer. Gjenåpning fase 3 i Danmark er først fra 8.juni: Da vil forbudet mot forsamlinger heves fra 10 personer til 30-50 personer. Museer, teater, fornøyelsesparker og sommeraktiviteter for barn kan åpne igjen. Finland holder også på med faser av gjenåpning. På torsdag åpnet de barneskoler for alle trinn og for ungdomsskoleelever. Fra 1.juni vil opp til 50 samles, opp mot 10 nå (samme som Danmark). Samem dato vil det være åpning av restauranter og sportsarrangement. At Island derimot har åpnet opp mye mer og mye før er het sant, men de har tidlig klart å begrense og isolere smitten, noe de har kunnet gjøre både pga. at de ikke grenser til noen land og har hatt mulighet til å teste store deler av befolkningen. Kan være være greitt å sjekke fakta før du kommer med så bastante påstander. Norge er mye mer gjenåpnet enn både Danmark og Finland på nåværende tidspunkt. Her finner man en oversikt over de nordiske landene sin situasjon: https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/?utm_source=vgfront&utm_content=row-2 Det gir ingen mening å reise til disse landene nå så lenge man holder på med en sakte gjenåpning. Å vente med å ta en ny vurdering er helt riktig. Da har man også bedre grunnlag til å se hvordan det går med gjenåpning i egne land før man evt. anser det som trygt å ferdes mellom noen av de nordiske landene. 2
Krantz95 Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #50 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis Tyskland åpner 20. juli er det er bra alternativ til syden, faktisk. Det er mange fine strender langs kysten, selv om det nok er kjøligere i vannet enn ved Middelhavet. Og lengre inn i landet vil det ofte være godt og varmt, og mye spennende å oppleve. Vi hadde uansett planlagt Norgesferie, så for oss har ikke dette så mye å si. Men vi skal til USA i høstferien, og jeg må si jeg frykter den turen ryker... Anonymkode: 8a310...a6e Jeg ville heller dratt til f.eks. Sicilia fremfor Tyskland. Ser at Norwegian flyr til Catania tre ganger i uken fra 17. juni. Gode priser har de også.
missmcbeal Skrevet 16. mai 2020 #51 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tipper det blir enda fullere enn vanlig der. Det er vel mest norske turister som drar til Kristiansand uansett, og nå kommer i tillegg alle de som vanligvis drar til utlandet for å få litt sol - og nå fremstår Sørlandet som det siste håpet. Hvis Tyskland åpner 20. juli er det er bra alternativ til syden, faktisk. Det er mange fine strender langs kysten, selv om det nok er kjøligere i vannet enn ved Middelhavet. Og lengre inn i landet vil det ofte være godt og varmt, og mye spennende å oppleve. Vi hadde uansett planlagt Norgesferie, så for oss har ikke dette så mye å si. Men vi skal til USA i høstferien, og jeg må si jeg frykter den turen ryker... Anonymkode: 8a310...a6e Om man ikke får reise til Tyskland, men Danmark, så er det kjempefine strender rett ved grensen til Tyskland, på Rømø
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #52 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fjellturer har vi jo drevet med i lang tid nå som alt annet er stengt. Så skal vi traske i de samme fjellene i sommer også? Det blir som å spise tørt brød med svett ost i et bursdagsselskap. Anonymkode: 1ecd1...b5e Det er vel litt annet å finne på en fjellturer i Norge. Anonymkode: 9bd07...918 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #53 Skrevet 16. mai 2020 7 minutter siden, missmcbeal skrev: Danmark holder på med gjenåpning nå, så nei det meste er ikke åpent enda. Først på mandag åpner Danmark skolen fra 6-10. klasse og kafeer, restauranter for lov til å åpne og servere mat igjen. Kjøpesenter og annen detaljhandel fikk åpne 11.mai. Fremdeles er det samlinger bare opp til 10 personer. Gjenåpning fase 3 i Danmark er først fra 8.juni: Da vil forbudet mot forsamlinger heves fra 10 personer til 30-50 personer. Museer, teater, fornøyelsesparker og sommeraktiviteter for barn kan åpne igjen. Finland holder også på med faser av gjenåpning. På torsdag åpnet de barneskoler for alle trinn og for ungdomsskoleelever. Fra 1.juni vil opp til 50 samles, opp mot 10 nå (samme som Danmark). Samem dato vil det være åpning av restauranter og sportsarrangement. At Island derimot har åpnet opp mye mer og mye før er het sant, men de har tidlig klart å begrense og isolere smitten, noe de har kunnet gjøre både pga. at de ikke grenser til noen land og har hatt mulighet til å teste store deler av befolkningen. Kan være være greitt å sjekke fakta før du kommer med så bastante påstander. Norge er mye mer gjenåpnet enn både Danmark og Finland på nåværende tidspunkt. Her finner man en oversikt over de nordiske landene sin situasjon: https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/?utm_source=vgfront&utm_content=row-2 Det gir ingen mening å reise til disse landene nå så lenge man holder på med en sakte gjenåpning. Å vente med å ta en ny vurdering er helt riktig. Da har man også bedre grunnlag til å se hvordan det går med gjenåpning i egne land før man evt. anser det som trygt å ferdes mellom noen av de nordiske landene. Du skriver at de åpner før sommerferien. Da er det jo greit. Anonymkode: 1ecd1...b5e 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #54 Skrevet 16. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel litt annet å finne på en fjellturer i Norge. Anonymkode: 9bd07...918 Ikke her jeg bor. Alt annet koster skjorta. Anonymkode: 1ecd1...b5e
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #55 Skrevet 16. mai 2020 Herregud så bortskjemt Nordmenn er. "Jeg hater fjord og fjell"... Nesten som om man håper på at landet går til helvete økonomisk sånn at folk får kjenne på litt nød. Anonymkode: 88131...f13 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #56 Skrevet 16. mai 2020 Jeg tenker at det er ekstra hyggelig å bruke penger hos norske bedrifter i år. Så vi kommer helt sikkert til å sove flere netter på hotell og besøke ulike parker og severdigheter vi vanligvis ikke ville besøkt. Jeg vil gjerne bidra til at flere får beholde jobben sin, det er jo bare positivt. Man kan få mange gode opplevelser på noen feriedager i Norge. Anonymkode: 9eaee...9a2 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #57 Skrevet 16. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud så bortskjemt Nordmenn er. "Jeg hater fjord og fjell"... Nesten som om man håper på at landet går til helvete økonomisk sånn at folk får kjenne på litt nød. Anonymkode: 88131...f13 Verken samboer eller jeg er norske. Vi har ingen familie eller nære venner her. Familien og vennene er i de andre nordiske land. Det har ingenting med fjord og fjell å gjøre, men vi orker ikke å bruke 60 000 kroner pluss på dårlig hotell og drittvær. Anonymkode: 1ecd1...b5e 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #58 Skrevet 16. mai 2020 30 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at det er ekstra hyggelig å bruke penger hos norske bedrifter i år. Så vi kommer helt sikkert til å sove flere netter på hotell og besøke ulike parker og severdigheter vi vanligvis ikke ville besøkt. Jeg vil gjerne bidra til at flere får beholde jobben sin, det er jo bare positivt. Man kan få mange gode opplevelser på noen feriedager i Norge. Anonymkode: 9eaee...9a2 Og jeg bidrar gjerne til å bevare norske arbeidsplasser i flyselskapene, ved å reise utenlands så fort som mulig. På den måten hjelper man både nordmenn og utlendinger. Anonymkode: fe1b3...c41 6
missmcbeal Skrevet 16. mai 2020 #59 Skrevet 16. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver at de åpner før sommerferien. Da er det jo greit. Anonymkode: 1ecd1...b5e Greitt hva da? Dette var et svar til at det ble påstått at de andre landet har gjenåpnet alt nå, noe som ikke stemmer. Når man fremdeles holder på med gjenåpning, så er det fornuftig å vente med å ta en vurdering på man skal krysse landegrensene i sommer. Å si nå at folk kan reise fra 20.juni mellom Danmark og Norge gir ikke mening når Danmark først skal åpne for forsamlinger fra 10 til 30 til 50 personer den 8.juni. Da har man ikke grunnlag til å vurdere smittesituasjonen i Danmark kommer til å være fra 20.juni. Viser det seg 20.juni at smitten ikke er stabil nok til å drive reise mellom landene, så er det utrolig dumt å legge opp til at folk bestiller opp feriehus nå, og så får man ikke reist likevel. Men 20.juni kan man heller ta en vurdering om man kan reise, så blir det mye mer forutsigbart både for de reisende og de som skal ta i mot gjester. 1
Gjest Tutte Skrevet 16. mai 2020 #60 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, missmcbeal skrev: Om man ikke får reise til Tyskland, men Danmark, så er det kjempefine strender rett ved grensen til Tyskland, på Rømø Mye fine strender i Norge også😊 https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://reisetips.nettavisen.no/de-10-beste-stedene-a-bade-i-norge/&ved=2ahUKEwjOos6QnLjpAhWQw8QBHUjhAdYQFjABegQIARAB&usg=AOvVaw2IweQhIiSp39FdTkGNKxmf
Fremhevede innlegg