Gå til innhold

Sommerferie i Norge handler ikke om smitte, men om å holde pengene i landet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må også si at jeg finner det ironisk at veldig mange av de som vil reise bort er de samme som har kritisert stengingen i Norge, og begrunnet kritikken med økt arbeidsledighet og økonomisk nedgang. "Vi må få Norge i gang igjen".

Solidariteten strekker seg tydeligvis bare til et punkt hvor det ikke går ut over egen bekvemmelighet. 

Anonymkode: 099b2...885

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Europa åpner jo i midten av juni

Anonymkode: 6980e...9df

Har det kommet en beslutning om det?  Det siste jeg leste var at de vurderte det, men at enn så lenge var det opp til hvert enkelt land hvilke nasjoner de ville åpne for.

(De fleste ville ha en gradvis åpning mot naboland før de åpnet for alle andre)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hytte og hus. Så det blir ferie der inntil resten av verden "åpner".

Anonymkode: 0f185...299

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det kommet en beslutning om det?  Det siste jeg leste var at de vurderte det, men at enn så lenge var det opp til hvert enkelt land hvilke nasjoner de ville åpne for.

Det er opp til hvert enkelt land ja, men det burde ikke vært et problem med Norge. Tyskland og Østerrike vil åpne for Norge, er vel bare Norge som sier nei. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Italia åpner for turister fra alle EU og Schengen-land fra 3. juni og det uten noen karantene.

Tipper de fleste landene i Europa åpner for alt senest 1. juli.

AnonymBruker
Skrevet

Syns folk må slutte med sutringen over at utenlandsferien uteble. Mange av oss har aldri råd til å reise på ferie, og vi klager ikke.

Anonymkode: 5046c...332

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Tutte skrev:

Det må da bli overfylt flere steder så lenge alle må feriere i Norge. Kan det være bra mtp smitte da?

Hæ??  Det er ikke på noen måte overfylt i Norge, og vi blir da ikke flere mennesker fordi om vi har ferie.....   Tvert i mot vil vi ha det relativt romslig, ettersom de utenlandske turistene uteblir 😄

Anonymkode: 3e7f8...80e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde tenkt til å bli hjemme i sommer uansett om korona hadde skjedd eller ikke. Jeg kommer ikke til å ta noe "ferie", men blir kanskje å spise litt ekstra ute på restauranter, dra på kino en kveld i ny og ned istedet for å bare titte på netflix, tenkte å melde meg inn på et yogastudio som jeg har hatt lyst til leeenge, men aldri har turt å bruke de ekstra pengene på (da jeg allerede har medlemsskap på treningssenter). Sånne ting, som kan støtte små bedrifter i den lille byen jeg bor i, små ting som ikke koster all verden med penger, men som jeg vanligvis ikke hadde giddi å brukt penger på, nå kan jeg gjøre det med god samvittighet fordi det går til en ekstra god sak 😅

Anonymkode: 35ca7...176

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Island har åpnet for innreise fra Færøyene og Grønland, ikke Norge.

Danmark og Finland vurderer å åpne for andre nordiske land, men er ikke åpne ennå.

Hvordan kan norske myndigheter åpne for reiser til nasjoner som ikke er åpne for innreise for nordmenn?

Island åpner for innreise fra Norge også, da enten med karantene etter ankomst, testing på flyplassen eller fersk legeerklæring fra Norge om at man ikke er syk. 

Anonymkode: 1ecd1...b5e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ??  Det er ikke på noen måte overfylt i Norge, og vi blir da ikke flere mennesker fordi om vi har ferie.....   Tvert i mot vil vi ha det relativt romslig, ettersom de utenlandske turistene uteblir 😄

Du må regne med at halve Nord-Norge drar sørover på ferie, man blir flere på enkelte steder. 

Anonymkode: 1ecd1...b5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til hvert enkelt land ja, men det burde ikke vært et problem med Norge. Tyskland og Østerrike vil åpne for Norge, er vel bare Norge som sier nei. 

Vil åpne for innreise fra Norge, men har ikke åpnet ennå, og de vet ikke når det vil bli åpnet. 

Da kan ikke Norge åpne for utreise til disse landene.

Hvis du fulgte med på pressekonferansen i går ble det sagt at rådene ville endre seg etterhvert som situasjonen i Europa og resten av verden endret seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å der tar du ganske så feil. Jeg bor i nærheten av Kristiansand og det er STORE forskjeller på vinter og sommer her. På sommeren strømmer turistene til og det er fullt OVER ALT. Umulig å få parkering på sentrene, strendene er staaapp fulle med Oslo-folk, restaurantene er fullbooket osv. Byen jeg bor i er det over tredobbelt så mange "innbyggere" på sommeren som på vinteren da det er haugevis av sommerhus og feriehus her, i tillegg til alle båtene som legger til kaia.

Så jeg tror absolutt at det kommer til å bli "overfylt" i år på disse typiske ferieplassene i norge, spesielt kristiansandområdet.

Anonymkode: 35ca7...176

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Krantz95 skrev:

Ja, Italia åpner for turister fra alle EU og Schengen-land fra 3. juni og det uten noen karantene.

Tipper de fleste landene i Europa åpner for alt senest 1. juli.

Hjelper lite dersom du må sitte i karantene når du kommer tilbake til Norge...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil åpne for innreise fra Norge, men har ikke åpnet ennå, og de vet ikke når det vil bli åpnet. 

Da kan ikke Norge åpne for utreise til disse landene.

Hvis du fulgte med på pressekonferansen i går ble det sagt at rådene ville endre seg etterhvert som situasjonen i Europa og resten av verden endret seg.

Jeg bor i Tyskland, og for oss er de fleste land i Europa åpne fra midten av juni. Synes derfor det er merkelig at Norge holder på 20. august. «Alle» drar på ferie, men nordmenn er stengt inne i eget land. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk fra Sør-Norge kan jo reise nordover når nordlendinger reiser til Sør-Norge for å oppleve litt sol og varme!

Anonymkode: eb05b...e34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Krantz95 skrev:

3. juni åpner Italia for innreise fra alle EU og Schengen-land. Og det uten noen karantene.

Jeg spår at de fleste land i Europa åpner for turisme senest 1. juli.

Det blir interessant om regjeringen vil fortsette å "sperre" oss inne i Norge fremover...

Skriver sperre med anførselstegn fordi sperren kun er i form av karantene når vi kommer hjem, og at reiseforsikring ikke gjelder. Men reiser innen EU er trygt nok hvis man tar med europeisk helsetrygdekort på reisen.

Norden åpner nok 15 juni, og tyskland like etter. Tyske turister er noe av de viktigeste i Norge.  Jeg reiser uansett, tatt ut 4 uker ferie, så da får jeg bare være i karantene når jeg er hjemme. 

En helgtur i Norge er helt greit det altså. Men når man har passert 40, så har jeg faktisk alt sett alt Norge har å tilby, og for oss som er mer intr i kultur enn natur, så er det lite. 

Har ingen tro på at Erna tørr å stå i mot EU. Og Kieltur skal jeg være den første som kjøper. Endelig ekte bratwurst ( hvorfor klarer de ikke i Norge å lage lik?)

Anonymkode: 1edfa...ff2

• Liker 4
Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper lite dersom du må sitte i karantene når du kommer tilbake til Norge...

I løpet av de neste ukene kommer det til å bli et stadig sterkere press på regjeringen om å avslutte karantene-tullet. Norge kan ikke isolere seg fra resten av Europa når alle andre åpner opp...

Endret av Krantz95
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Tyskland, og for oss er de fleste land i Europa åpne fra midten av juni. Synes derfor det er merkelig at Norge holder på 20. august. «Alle» drar på ferie, men nordmenn er stengt inne i eget land. 

Men det stod også at man vurderer fellesnordisk åpning fra 15 juni og til andre Europeiske land 20. juli. 

Ting kan også endre seg underveis med disse reiserådene, ingen vet helt sikkert siden det er et nytt virus. Men det er uansett dumt å planlegge langreiser i utlandet i år. 

Anonymkode: 294dc...5d1

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok kun ett sprell for å få nordmenn til å booke hoteller i Norge. Så fort det begynner å komme inn bookinger, så vil de åpne. Selv har jeg bobil og trenger ikke hotell, hvis jeg skulle dra rundt i dette land ( noe jeg alt har gjort 100vis av ganger)

Anonymkode: 1edfa...ff2

Gjest Tutte
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, da har du misforstått, mener ikke at vi blir flere mennesker fordi vi har ferie, men at det blir flere folk på samme sted, som fornøyelsesparker, campingplasser o.l. Om det blir mer romslig pga manglende utenlandske turister vet jeg ikke, da mange nordmenn ellers drar på utenlandsferie.

• Opprett ny...