Gå til innhold

Sommerferie i Norge handler ikke om smitte, men om å holde pengene i landet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvis noen lurer på hvorfor regjeringen fraråder utenlandsreiser frem til 20. august, så er det veldig enkelt: Det handler om å beholde mest mulig penger i Norge. Datoen 20. august er selvfølgelig valgt fordi det er i sommerferien flertallet drar på dyre utenlandsferier.

I 2019 brukte nordmenn nesten 108 milliarder kroner på reiser i utlandet. Utenlandske turister la igjen rundt 55 milliarder i Norge.

Det gir et nettotap for Norge på nesten 50 milliarder per år.

Endret av Krantz95
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg kommer ikke til å bruke en krone i sommerferien her, foretrekker å jobbe. Kjenner flere med samme tankegang. 

Anonymkode: 1ecd1...b5e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer heller pengene og benytter de på utenlandsferie på et senere tidspunkt. Får mer for pengene på den måten. Ferie i Norge er svindyrt. Det har ikke jeg penger til. Eller, har jo penger til det da, men får for lite igjen for det til at jeg syns det er verdt det.

Anonymkode: 36dfc...484

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vel, da må jeg nok skuffe regjeringen her...
Jeg har hverken bil eller førerkort, er ikke velkommen på noen form for kollektivtransportmiddel, og er heller ikke velkommen i andre kommuner enn min egen, og sykkelturene rundt i nabolaget er det lite å tjene på både for stat og næringsliv. Mat blir jo kjøpt lokalt da, men det blir ikke store summene, og de faste ugiftene løper uansett.
De 20 000 som jeg etter deres beregninger skulle brukt på å feriere kan de nok se langt etter.

Anonymkode: e396a...587

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da må jeg nok skuffe regjeringen her...
Jeg har hverken bil eller førerkort, er ikke velkommen på noen form for kollektivtransportmiddel, og er heller ikke velkommen i andre kommuner enn min egen, og sykkelturene rundt i nabolaget er det lite å tjene på både for stat og næringsliv. Mat blir jo kjøpt lokalt da, men det blir ikke store summene, og de faste ugiftene løper uansett.
De 20 000 som jeg etter deres beregninger skulle brukt på å feriere kan de nok se langt etter.

Er ikke velkommen på noen form for kollektivtransportmiddel???

Anonymkode: eb05b...e34

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke velkommen på noen form for kollektivtransportmiddel???

Nei de er jo reservert pendlere og enkelte andre med særdeles nødvendige ærender.
Det var snakk om ferieturer, ikke transport til og fra jobb. Jeg kan forøvrig sykle til jobben. Når det er åpent der. Noe det ikke er nå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om smittevern selvfølgelig, men også om å holde økonomien i landet i gang. Hvor ble det av hele kampsaken din fra tidligere tråder, å redde norsk økonomi?

Anonymkode: 88131...f13

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei de er jo reservert pendlere og enkelte andre med særdeles nødvendige ærender.
Det var snakk om ferieturer, ikke transport til og fra jobb. Jeg kan forøvrig sykle til jobben. Når det er åpent der. Noe det ikke er nå.

Alle kan vel reise så mye de vil med kollektivtransport nå?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om smittevern selvfølgelig, men også om å holde økonomien i landet i gang. Hvor ble det av hele kampsaken din fra tidligere tråder, å redde norsk økonomi?

Anonymkode: 88131...f13

Skal de holde økonomien igang så må de jo åpne grensene da. Ikke særlig sannsynlig at nordmenn kommer til å fylle gapet som blir når de utenlandske turistene uteblir.

Anonymkode: 36dfc...484

• Liker 4
Gjest Tutte
Skrevet

Det må da bli overfylt flere steder så lenge alle må feriere i Norge. Kan det være bra mtp smitte da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke på noe hotell. Sove i den skitten der. Skal de sprite ned hvert rom og kokvaske dyner og mellom hver gjest? Og hva med felles kantine. Alle tar på samme mat og bestikk. Nei her blir jeg hjemme og koser meg i hagen. Godt jeg er hjemmekjær og liker meg best i mitt eget hus. 

Anonymkode: 78fb7...28c

• Liker 6
Skrevet

Blir ingen ferie på oss i går, hverken i Utlandet eller i Norge, men hadde vi hadde pengene til det så hadde vi reist til utlandet på et senere tidspunkt isteden. Norge er for dyrt å feriere i, og man får mye mer for pengene i utlandet. Jeg og mannen var i på besøk i en annen by i Norge for litt over et halvt år siden, brukte 10000 kr bare på flybilletter, hotellopphold tors-søndag, og mat + et par severdigheter mens vi var der. (flybilletter var 1500 per pers ca, hotellet kom på rundt 4000 for 3 netter, og de resterende 3000 var middag torsdag kveld. Fredag og lørdag var det både lunsj og middag ute, og lunsj på søndagen for vi dro hjem, samt et par aktiviteter.

For denne prisen kunne vi heller dratt til Syden 1 uke isteden,.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Krantz95 skrev:

Hvis noen lurer på hvorfor regjeringen fraråder utenlandsreiser frem til 20. august, så er det veldig enkelt: Det handler om å beholde mest mulig penger i Norge. Datoen 20. august er selvfølgelig valgt fordi det er i sommerferien flertallet drar på dyre utenlandsferier.

I 2019 brukte nordmenn nesten 108 milliarder kroner på reiser i utlandet. Utenlandske turister la igjen rundt 55 milliarder i Norge.

Det gir et nettotap for Norge på nesten 50 milliarder per år.

Helt enig. Dette var det første som slo meg også.

Hvorfor velger de datoen da skolene skal starte? Go figure

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De hadde vel tjent mer penger på å slippe inn europeiske turister..

Anonymkode: 6980e...9df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så var det dette med å se helheten da.

Norges myndigheter kan oppheve alle reiseråd i morgen om de vil, men hvor skal nordmenn reise?

Mange land har en form for innreiserestriksjoner for både fastboende og utenlandske tilreisende.  Karantene ved innreise,  bevegelsesrestriksjoner under opphold, bruk av munnbind osv.  Mange land vil ikke ha store mengder turister nå.

Ingen vet heller om viruset vil blomstre opp igjen, og om portforbud og grensestenging vil bli innført på kort varsel.

Som regjeringen sier, åpning må gjennomføres i samarbeid med andre land, og kan ikke skje for fort.

Og jeg blir ikke overrasket om nordmenn kommer langt ned på listen over hvilke nasjoner land åpner grensen sin for.  Ikke på grunn av smitte, men fordi nordmenn visstnok er kjent for å miste hemninger og ignorere alle grenser når de får noe innabords.  Dette er ikke en god kombinasjon med smittevern.

Anonymkode: 099b2...885

• Liker 17
Skrevet (endret)

3. juni åpner Italia for innreise fra alle EU og Schengen-land. Og det uten noen karantene.

Jeg spår at de fleste land i Europa åpner for turisme senest 1. juli.

Det blir interessant om regjeringen vil fortsette å "sperre" oss inne i Norge fremover...

Skriver sperre med anførselstegn fordi sperren kun er i form av karantene når vi kommer hjem, og at reiseforsikring ikke gjelder. Men reiser innen EU er trygt nok hvis man tar med europeisk helsetrygdekort på reisen.

Endret av Krantz95
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Norges myndigheter kan oppheve alle reiseråd i morgen om de vil, men hvor skal nordmenn reise?

Mange land har en form for innreiserestriksjoner for både fastboende og utenlandske tilreisende.  Karantene ved innreise,  bevegelsesrestriksjoner under opphold, bruk av munnbind osv.  Mange land vil ikke ha store mengder turister nå.

Ingen vet heller om viruset vil blomstre opp igjen, og om portforbud og grensestenging vil bli innført på kort varsel.

Som regjeringen sier, åpning må gjennomføres i samarbeid med andre land, og kan ikke skje for fort.

Og jeg blir ikke overrasket om nordmenn kommer langt ned på listen over hvilke nasjoner land åpner grensen sin for.  Ikke på grunn av smitte, men fordi nordmenn visstnok er kjent for å miste hemninger og ignorere alle grenser når de får noe innabords.  Dette er ikke en god kombinasjon med smittevern.

Nordiske land som Danmark og Island har ingen restriksjoner innad i landet nå, det meste er åpent. Færøyene er erklært helt smittefrie. Finland har heller ikke noe særlig restriksjoner. De har samme smittebilde som Norge. Så nei, reiseråd mot andre nordiske land har null med smittevern å gjøre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nordiske land som Danmark og Island har ingen restriksjoner innad i landet nå, det meste er åpent. Færøyene er erklært helt smittefrie. Finland har heller ikke noe særlig restriksjoner. De har samme smittebilde som Norge. Så nei, reiseråd mot andre nordiske land har null med smittevern å gjøre. 

Island har åpnet for innreise fra Færøyene og Grønland, ikke Norge.

Danmark og Finland vurderer å åpne for andre nordiske land, men er ikke åpne ennå.

Hvordan kan norske myndigheter åpne for reiser til nasjoner som ikke er åpne for innreise for nordmenn?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange land trenger også turister så tenker de åpner sakte men sikkert. Og det er helt klart at erna vil at normenn skal bruke penger i Norge så hun kan øke pengesekken igjen.  Vi kommer ikke til å bruke no en ferie dager eller penger i Norge.  De skal brukes senere i et land hvor solen skinner  maten er god menneskene er gjestfrie og stranda er "paradis "

Anonymkode: d1719...8d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Europa åpner jo i midten av juni

Anonymkode: 6980e...9df

• Liker 2
  • Opprett ny...