AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Min manns skilte bror kommer til oss på 17. mai. Han skal ha med seg de tre barna sine, som er i alderen 9-13 år. Ungene hans har vært her en gang før og jeg synes det er helt grusomt å ha dem her, de vasker seg ikke på henda, er høyt og lavt og eier ingen grenser overhode. Det verste er at de tar og smaker på alt, dvs har vi chips stående på bordet vil du stappe hendene sine oppi forsyne seg, slikke seg på henda og forsyne seg enda en gang. Liker de ikke noe de spiser spyttes det rett ut på gulvet eller ved middagsbordet, det er så utrolig uappetittlig. Planen er grilling på terrassen hvis været tillater det. Sist vi gjorde det ødela de mat for flere hundre kroner, jeg tuller ikke. Vi hadde hvitløksmarinerte biffer, grillspyd og mye annet godt, vet mye av det ikke var barnevennlig så vi hadde kjøpt inn pølser til barna. Men ungene skulle absolutt ha et helt biffstykke/grillspyd etc hver for å så å spise en bit av det og spytte ut. Det å smake på litt av det først var helt uaktuelt. Så hylte de og gaula slik at hele blokka hørte det. Det er helt grusomt og svoger (mannens bror) gjør absolutt ingenting. Han setter ingen grenser og unga er helt hemningsløse. Jeg gruer meg allerede, nå har jeg selv en liten baby i hus. Så det er begrenset hvor mye jeg orker å springe erter dem. Har dere noen råd til meg? Hvordan skal jeg sette ned foten her? Det er selvsagt mannen som har invitert dem over, uten å avtale med meg først. Avlyse kan vi ikke, 17. mai er jo over i morgen... Anonymkode: ea378...f80 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 Ha et møte med foreldrene og sett krav til forventet oppførsel. Så kan de snakke med barna. De er absolutt gamle nok til å forstå dette. Hvis foreldrene ikke er enige, ikke få de på besøk. Anonymkode: 420ce...fdc 7
altflyter Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 Jeg ville snakket med svoger OG ungene. De er mer enn gamle nok til at dette overhodet ikke er akseptabel oppførsel. Si "her i huset spiser vi opp maten vi har forsynt oss med" før maten informerer du alle om at det er tid for å vaske hendene. Når de kommer og vil ha mye av et eller annet kan du foreslå at de begynner med litt til de ser om de liker det. Og jeg ville tatt en prat med far på forhånd og sagt at dette er uakseptabelt. Jeg forventer slik atferd av en 4-åring. 10
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 ville laget individuelle skåler./fat Si at nå blir det sånn på grunn av Korona. Det gjør vi med vår 2åring som holder på på samme måte. Anonymkode: cbcaa...2c6 24
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 Enkelt. Si klart ifra. Vanskeligere er det ikke. Anonymkode: 6d5ac...f59 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 Trettenåring som spytter mat på gulvet? Hva slags folk er dette? Anonymkode: 9ed08...3d8 20
SoWhat? Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 (endret) Du må snakke til dem! Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke gjør det selv om det er andres barn. Det gjør jeg uten noe problem, og jeg tror de aller fleste barn hører mer på andre enn foreldre også. Ihvertfall har foreldre sagt til meg at de er glad jeg sier fra, for de slapper da mer av. Så si fra! Ungene vil ikke hate deg for det. Mest sannsynlig vil de like deg bedre pluss få respekt. Endret 15. mai 2020 av SoWhat? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 Her får du bare være "hun kjipe" og si hva reglene er. Si at det er de voksnes mat og at alle får sin egen mat, og det er det man får. Du kan også si at mannen må be svoger ta med egen mat til barna som han vet at de liker, da er det ennå lettere å være streng på hva som er barnas mat. Før maten kan du si at alle må gå og vaske hender. Reagerer mannen eller svoger på det så får du sende dem også for å vaske hender også, si at det er normal folkeskikk og skyld evnt på corona om du må. Be alle vaske hender med en gang de kommer til dere også og sett frem antibac som du ser at de bruker etterpå. Tar de på mat de ikke skal ha får du være dne som sier at de ikke må gjøre det. Jeg har vært den kjipe personen med venners barn, det er rett og slett ikke greit å krafse på felles mat når man er over en viss alder (skjønner at en 1-2åring ikke helt forstår men en 6åring forstår det helt fint feks). Foreldrene får bare bli sure på meg, jeg er ikke slem jeg sier i fra vennlig og så litt mer bestemt om de ikke hører, er aldri sur eller noe. Det verste som kan skje om svoger ikke liker at du korrigerer barna hans må jo være at de ikke vil komme på besøk mer og det høres jo ikke så ille ut Mannen din burde være på din side her og være med på denne linjen, så du burde snakke med ham først og få ham med og bli enige om hva reglene er og at dere begge skal hjelpe å si ifra om de ikke holdes. Hater å være med folk med sånne unger men det høres jo ut som de ikke har fått noen grenser hjemme stakkars 😕 Så store barn som spytter mat på gulvet er jo helt absurd og jeg ville tenkt at de ble utsatt for omsorgssvikt om de oppførte seg sånn. Anonymkode: ddc9e...033 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 Forresten - om dere har plass i hagen så be mannen dra ut og kjøpe noen billige hageleker i morgen. Barn er mye greiere å ha med å gjøre når de ikke kjeder seg. Anonymkode: ddc9e...033 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 Bortskjemte barn som ikke har noe grenser, finnes dessverre overalt. Sist jeg var i konfirmasjon satt jeg ved siden av en gutt på 10, 5 år som ikke likte maten.Han ville ha godteri istedenfor. Maten var deilig koldtbord med salater, kylling, skinke, røkt fisk,reker, forskjellige typer kjøtt, noe for enhver smak også for barn. Gutten sutret og klaget høylytt over maten og ville ha smågodt. Konfirmanten som var hans søster sa at han skulle spise maten, men han nektet og gikk fra bordet.Foreldrene ga etter og ga han en stor skål smågodt, mens andre småbarn satt lydig ved sine foreldre og spiste det samme som oss voksne. Anonymkode: c832b...833 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #11 Skrevet 15. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bortskjemte barn som ikke har noe grenser, finnes dessverre overalt. Sist jeg var i konfirmasjon satt jeg ved siden av en gutt på 10, 5 år som ikke likte maten.Han ville ha godteri istedenfor. Maten var deilig koldtbord med salater, kylling, skinke, røkt fisk,reker, forskjellige typer kjøtt, noe for enhver smak også for barn. Gutten sutret og klaget høylytt over maten og ville ha smågodt. Konfirmanten som var hans søster sa at han skulle spise maten, men han nektet og gikk fra bordet.Foreldrene ga etter og ga han en stor skål smågodt, mens andre småbarn satt lydig ved sine foreldre og spiste det samme som oss voksne. Anonymkode: c832b...833 De skulle heller bedt ham oppføre seg, eller gå fra bordet. Anonymkode: 82f87...ea3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #12 Skrevet 15. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De skulle heller bedt ham oppføre seg, eller gå fra bordet. Anonymkode: 82f87...ea3 Foreldrene behandler han som en liten baby🙄 Anonymkode: c832b...833 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #13 Skrevet 16. mai 2020 10 timer siden, SoWhat? skrev: Du må snakke til dem! Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke gjør det selv om det er andres barn. Det gjør jeg uten noe problem, og jeg tror de aller fleste barn hører mer på andre enn foreldre også. Ihvertfall har foreldre sagt til meg at de er glad jeg sier fra, for de slapper da mer av. Så si fra! Ungene vil ikke hate deg for det. Mest sannsynlig vil de like deg bedre pluss få respekt. Jeg prøvde å snakke med dem sist de var her, men da ignorerte de meg helt. Og brydde seg ikke om det jeg sa. Anonymkode: ea378...f80
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #14 Skrevet 16. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Forresten - om dere har plass i hagen så be mannen dra ut og kjøpe noen billige hageleker i morgen. Barn er mye greiere å ha med å gjøre når de ikke kjeder seg. Anonymkode: ddc9e...033 Vi har ikke hage, kun en terrasse, vi bor i blokk. Anonymkode: ea378...f80
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #15 Skrevet 16. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Her får du bare være "hun kjipe" og si hva reglene er. Si at det er de voksnes mat og at alle får sin egen mat, og det er det man får. Du kan også si at mannen må be svoger ta med egen mat til barna som han vet at de liker, da er det ennå lettere å være streng på hva som er barnas mat. Før maten kan du si at alle må gå og vaske hender. Reagerer mannen eller svoger på det så får du sende dem også for å vaske hender også, si at det er normal folkeskikk og skyld evnt på corona om du må. Be alle vaske hender med en gang de kommer til dere også og sett frem antibac som du ser at de bruker etterpå. Tar de på mat de ikke skal ha får du være dne som sier at de ikke må gjøre det. Jeg har vært den kjipe personen med venners barn, det er rett og slett ikke greit å krafse på felles mat når man er over en viss alder (skjønner at en 1-2åring ikke helt forstår men en 6åring forstår det helt fint feks). Foreldrene får bare bli sure på meg, jeg er ikke slem jeg sier i fra vennlig og så litt mer bestemt om de ikke hører, er aldri sur eller noe. Det verste som kan skje om svoger ikke liker at du korrigerer barna hans må jo være at de ikke vil komme på besøk mer og det høres jo ikke så ille ut Mannen din burde være på din side her og være med på denne linjen, så du burde snakke med ham først og få ham med og bli enige om hva reglene er og at dere begge skal hjelpe å si ifra om de ikke holdes. Hater å være med folk med sånne unger men det høres jo ut som de ikke har fått noen grenser hjemme stakkars 😕 Så store barn som spytter mat på gulvet er jo helt absurd og jeg ville tenkt at de ble utsatt for omsorgssvikt om de oppførte seg sånn. Anonymkode: ddc9e...033 Som sagt jeg prøvde å snakke med dem sist. Når jeg spurte om de kunne vaske henda så ignorerte de meg bare. Når jeg sa at han yngste ikke kunne hoppe på sofaen fortsatte han bare osv. Svoger sitter bare å prater eller drikker øl med min mann, går noe i stykker sier han bare «pytt pytt». Sist måtte jeg snakke til dem da de bråkte ute på terrassen, da fikk jeg høre det av den mellomste «du er ikke moren min, du har ikke lov til å kjefte på meg» Det er virkelig håpløst. Her er yngste 9 år, så de er absolutt gamle nok til å forstå, men de blir aldri korrigert. Anonymkode: ea378...f80 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #16 Skrevet 16. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt jeg prøvde å snakke med dem sist. Når jeg spurte om de kunne vaske henda så ignorerte de meg bare. Når jeg sa at han yngste ikke kunne hoppe på sofaen fortsatte han bare osv. Svoger sitter bare å prater eller drikker øl med min mann, går noe i stykker sier han bare «pytt pytt». Sist måtte jeg snakke til dem da de bråkte ute på terrassen, da fikk jeg høre det av den mellomste «du er ikke moren min, du har ikke lov til å kjefte på meg» Det er virkelig håpløst. Her er yngste 9 år, så de er absolutt gamle nok til å forstå, men de blir aldri korrigert. Anonymkode: ea378...f80 Hvis ungene ikke hører på deg når foreldrene er tilstede, og foreldrene ikke reagerer så må du jo snakke til foreldrene. Og hvis foreldrene fortsatt ikke reagerer så ville jeg bedt dem ta med seg ungene sine å gå. Anonymkode: 3bbdf...fe7 7
Raven.Writingdesk Skrevet 16. mai 2020 #17 Skrevet 16. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt jeg prøvde å snakke med dem sist. Når jeg spurte om de kunne vaske henda så ignorerte de meg bare. Når jeg sa at han yngste ikke kunne hoppe på sofaen fortsatte han bare osv. Svoger sitter bare å prater eller drikker øl med min mann, går noe i stykker sier han bare «pytt pytt». Sist måtte jeg snakke til dem da de bråkte ute på terrassen, da fikk jeg høre det av den mellomste «du er ikke moren min, du har ikke lov til å kjefte på meg» Det er virkelig håpløst. Her er yngste 9 år, så de er absolutt gamle nok til å forstå, men de blir aldri korrigert. Anonymkode: ea378...f80 Ta med deg baby og overnatt på hotell. Evnt barrikader deg og baby på soverommet med film, popcorn og god mat. Si at baby har sovet dårlig og trenger ro med mamma. Så kan mannen din som faktisk er verten da han er den som har invitert dem, ta seg av alt fra forberedelser til oppvartning og opprydning. 😊🥳 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #18 Skrevet 16. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt jeg prøvde å snakke med dem sist. Når jeg spurte om de kunne vaske henda så ignorerte de meg bare. Når jeg sa at han yngste ikke kunne hoppe på sofaen fortsatte han bare osv. Svoger sitter bare å prater eller drikker øl med min mann, går noe i stykker sier han bare «pytt pytt». Sist måtte jeg snakke til dem da de bråkte ute på terrassen, da fikk jeg høre det av den mellomste «du er ikke moren min, du har ikke lov til å kjefte på meg» Det er virkelig håpløst. Her er yngste 9 år, så de er absolutt gamle nok til å forstå, men de blir aldri korrigert. Anonymkode: ea378...f80 Da parerer du. Mitt hus, mine regler. Om du ikke følger disse er det rett ut. Du er hjertelig velkommen hit, men da må du oppføre deg som folk. Ferdig med den saken. Når det gjelder håndvask så er det bare å stille deg mellom gjestene og maten, og si at nå er det mat dere, stikk inn og vask hender først! Nekter de, så gjentar du. Henvend deg til faren deres også, Oppfører han seg som et av barna må han bli snakket til deretter. Noe må gjøres på forhånd, tenker jeg da. Dere må snakke sammen før dette besøket kommer. Her må mannen din på banen, han kan ikke overlate alt dette til deg alene. Er han klar til å snakke til disse ungene, siden han har invitert dem? Hvis svogeren din er en tøffel som ikke kan snakke til barna sine, må han tåle at andre gjør det. Hvis mannen din er av samme typen, så tror jeg jaggu meg jeg hadde fått tilfeldig omgangssyke på morgenen 17. mai. Å ha huset fullt av gærne unger mens jeg ikke var hjemme hadde ikke vært et alternativ for meg. Hvem stopper de da fra å knuse noe?? Og ikke kjøp øl. La være å servere øl. Jeg kjenner flere menn som blir slappe idioter med skylapper hver gang kombinasjonen øl+sol blir tilgjengelig noen minutter. Da skal de jo koooose seg, ikkesant, og glemmer at de faktisk har unger å ta vare på. Anonymkode: 5d682...e09 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #19 Skrevet 16. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt jeg prøvde å snakke med dem sist. Når jeg spurte om de kunne vaske henda så ignorerte de meg bare. Når jeg sa at han yngste ikke kunne hoppe på sofaen fortsatte han bare osv. Svoger sitter bare å prater eller drikker øl med min mann, går noe i stykker sier han bare «pytt pytt». Sist måtte jeg snakke til dem da de bråkte ute på terrassen, da fikk jeg høre det av den mellomste «du er ikke moren min, du har ikke lov til å kjefte på meg» Det er virkelig håpløst. Her er yngste 9 år, så de er absolutt gamle nok til å forstå, men de blir aldri korrigert. Anonymkode: ea378...f80 «Dere er på besøk hos meg, og her gjør vi det på onkels og min måte». Anonymkode: 8c3ec...8cb 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #20 Skrevet 16. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene behandler han som en liten baby🙄 Anonymkode: c832b...833 Helt utrolig. Anonymkode: 82f87...ea3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå