AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #21 Skrevet 15. mai 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir jeg smittet sv korona og blir liggende syk, så kommer jeg til å vente minst 6 mnd før jeg begynner å trene igjen. Tenker vi må ta høyde for det samme som kyssesyken. Jeg lå strekk ut i 14 dager. Kan aldri huske at jeg noen gang har vært så syk som jeg var da. Jeg tok da ikke hensyn den gang med å vente med å begynne å trene. Har ikke så bra immunsystem i dag. Blir fort sliten. Men jobber fortsatt 100%. Tenker at det høres logisk ut at både kysse syken, korona og andre virus kan slå folk ut og oppleve det å ha utmattelse. Sier bare en ting, lytt til kroppen. Ikke begynn å tren igjen med engang når du blir frisk visst du har vært korona smittet Anonymkode: 8c769...b40 Enig, viktig å ikke presse seg tilbake hvis man enda ikke føler seg helt bra, da kan man overkjøre systemet helt. Anonymkode: 398fe...0a1 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #22 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Greia med Covid 19 er at den herper deg såpass mye innvendig at følelsen av å være utmattet er en direkte konsekvens av det. Hvordan kan man knytte dette opp til ME som har andre diagnosekriterier? Anonymkode: 7115b...1e6 Godt spørsmål... Det vil vel tiden vise.. Noen som allerede kaller dette ''Post-Covid-Syndrom'' og mange opplever å ikke blir tatt seriøst for sine etterplager som de har fått som følge av COVID-19. Men kan jo være pga det enda ikke er over, kanskje dem får mer behandling når det har roet seg Anonymkode: 398fe...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #23 Skrevet 16. mai 2020 Man får kanskje begynne å tenke på årsaken til hvorfor virus som dette oppstår. At vi fikk dette viruset er på grunn av den jævlige behandlingen av dyr og planeten! Viruset kom med dens konsekvenser, for å rydde opp planeten og alt det vi mennesker har gjort. Et stort kjøttforbruk er mye av årsaken til hvorfor mange dyr blir behandlet bra. Og ikke kom med noe sånt "men dyr i Norge har det bra". Norge er en del av verden, og det vi gjør her i Norge, påvirker resten. Samme det med genmodifisert mat som går mot naturen. Velg heller det naturlige som er økologisk. Økologi... Anonymkode: 8042a...09b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #24 Skrevet 16. mai 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Og ikke kom med noe sånt "men dyr i Norge har det bra". Norge er en del av verden, og det vi gjør her i Norge, påvirker resten. Anonymkode: 8042a...09b Hvordan? Kjøttmarkedet i Norge er nesten helt uavhengig av resten av verden på grunn av høye priser og tollmurer. Anonymkode: da6a9...224
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #25 Skrevet 16. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha. Regner med dette blir den nye unnskyldningen for late folk i Norge som ikke gidder å jobbe. "Jeg fikk korona og nå har jeg ME. Gi meg trygd!" Anonymkode: 006c3...c54 Bare slapp av. Stanford har funnet ut hva som skjer i kroppen hos en ME syk, og jobber nå med et diagnoseverktøy som omhandler blod med celler fra immunsystemet. Fortsatt et par år før det kommer på markedet, men så tar det fort 2-3-4 år å få en ME-diagnose for dem som blir syk nå. Anonymkode: dbec6...8b6 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #26 Skrevet 16. mai 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Heldigvis er det mye sunnere med naturlig ME enn den enkelte har fått fra vaksine. Anonymkode: da6a9...224 Hæ? Kan du utdype dette? Naturlig ME vs vaksineME. Nå har jeg hørt det også. Anonymkode: dbec6...8b6 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #27 Skrevet 16. mai 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordelen med at flere får ME er jo at det i enda større grad vil bli fremskyndet et kur mot ME! Det er vel akkurat det folk med ME ønsker seg, er det ikke? Slik at de kommer seg ut i jobb igjen? 😛 Anonymkode: 471c9...bbf Ingen ME pasienter ønsker at andre pasienter skal bli rammet av ME. Isåfall er dem utelukkende kun ondsinnet, eller er forbannet på "verden" for å bli rammet av sykdommen. Uansett så skal det ekstremt mye til for at en kur blir framskyndet fordi ME-tallene f.eks blir doblet her til lands. Dessuten så er kuren nærmere enn man tror allerede Anonymkode: dbec6...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #28 Skrevet 16. mai 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordelen med at flere får ME er jo at det i enda større grad vil bli fremskyndet et kur mot ME! Det er vel akkurat det folk med ME ønsker seg, er det ikke? Slik at de kommer seg ut i jobb igjen? 😛 Anonymkode: 471c9...bbf Er du sarkastisk her? Det du sier er noe jeg har tenkt selv og som jeg håper skal skje. For jeg tror også at ME kan bli utløst av covid19 som jo er et virus. De fleste med ME får sykdommen utløst av ME. Flere vil også være sårbare for å utvikle ME i disse tider. 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har svært vanskelig for å tro på denne historien.. ‘klarer ikke snu seg i sengen, ‘klarer ikke snakke’, men ingen leger eller spesialister klarer altså å finne noe som helst fysisk galt med denne ‘ME’-pasienten. ME diagnostiseres jo slik, det er en ren utelukkingsdiagnose der ingen medisinsk årsak til symptomene kan påvises. Anonymkode: d3a5a...10b Det heter svært alvorlig grad og det er de som er harderst rammet av ME. Anonymkode: 35dca...88a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #29 Skrevet 16. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen ME pasienter ønsker at andre pasienter skal bli rammet av ME. Isåfall er dem utelukkende kun ondsinnet, eller er forbannet på "verden" for å bli rammet av sykdommen. Uansett så skal det ekstremt mye til for at en kur blir framskyndet fordi ME-tallene f.eks blir doblet her til lands. Dessuten så er kuren nærmere enn man tror allerede Anonymkode: dbec6...8b6 Ingen ønsker at folk skal være ME rammet resten av livet, men jo flere som får ME jo større sjanse for at det forskes mer på og jo større sjanse for at man kan løse ME gåten sånn at de slipper å lide mer. Anonymkode: 35dca...88a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #30 Skrevet 16. mai 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare slapp av. Stanford har funnet ut hva som skjer i kroppen hos en ME syk, og jobber nå med et diagnoseverktøy som omhandler blod med celler fra immunsystemet. Fortsatt et par år før det kommer på markedet, men så tar det fort 2-3-4 år å få en ME-diagnose for dem som blir syk nå. Anonymkode: dbec6...8b6 Håper den kan hjelpe oss å forstå hvorfor Norge har så ekstremt mange ME-syke. Er det noe i drikkevannet her? For det kan jo ikke være de gode trygdeordningene vi har... Anonymkode: 006c3...c54 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #31 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper den kan hjelpe oss å forstå hvorfor Norge har så ekstremt mange ME-syke. Er det noe i drikkevannet her? For det kan jo ikke være de gode trygdeordningene vi har... Anonymkode: 006c3...c54 Basert på folketallet har Norge en prosentvis lav pasientgruppe med ME sammenlignet med resten av verden. Feks Sverige, Japan og Nederland har mange ganger høyere prosent ME-syke. Afrika er det kontinentet med høyest økning av prosenter basert på befolkningen. Så nei, trygdeordningene har ingenting å si. Anonymkode: dbec6...8b6 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #32 Skrevet 16. mai 2020 Norge har faktisk ti ganger så mange ME-syke som i våre naboland, og fra 2008 til 2015 ble antallet ME-pasienter i Norge femdoblet. Anonymkode: d3a5a...10b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #33 Skrevet 16. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare slapp av. Stanford har funnet ut hva som skjer i kroppen hos en ME syk, og jobber nå med et diagnoseverktøy som omhandler blod med celler fra immunsystemet. Fortsatt et par år før det kommer på markedet, men så tar det fort 2-3-4 år å få en ME-diagnose for dem som blir syk nå. Anonymkode: dbec6...8b6 Dette har dere sagt i åresvis.. alle slike ‘forskningsgjennombrudd’ hører man etterhvert aldri noe mer om. Men kanskje det blir annerledes denne gangen igjen da.. Anonymkode: d3a5a...10b
pia mater Skrevet 16. mai 2020 #34 Skrevet 16. mai 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir jeg smittet sv korona og blir liggende syk, så kommer jeg til å vente minst 6 mnd før jeg begynner å trene igjen. Tenker vi må ta høyde for det samme som kyssesyken. Jeg lå strekk ut i 14 dager. Kan aldri huske at jeg noen gang har vært så syk som jeg var da. Jeg tok da ikke hensyn den gang med å vente med å begynne å trene. Har ikke så bra immunsystem i dag. Blir fort sliten. Men jobber fortsatt 100%. Tenker at det høres logisk ut at både kysse syken, korona og andre virus kan slå folk ut og oppleve det å ha utmattelse. Sier bare en ting, lytt til kroppen. Ikke begynn å tren igjen med engang når du blir frisk visst du har vært korona smittet Anonymkode: 8c769...b40 Dette! Jeg fikk kyssesyken i september og sliter enda med utmattelse, og har enda ikke begynt å trene som normalt. På den "korte" stunden jeg har vært syk så har jeg merket at folk er utålmodige, og forventer at jeg er frisk. Må nesten forsvare at jeg føler meg dårlig i perioder enda. Virussykdommer er virkelig ikke noe å kødde med. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #35 Skrevet 16. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har dere sagt i åresvis.. alle slike ‘forskningsgjennombrudd’ hører man etterhvert aldri noe mer om. Men kanskje det blir annerledes denne gangen igjen da.. Anonymkode: d3a5a...10b Værsegod. Tar du å googler rundt immunsystemet, t-celler og b-celler, finner du mye nytt om temaet. https://www.aamc.org/professional-development/affinity-groups/group-institutional-advancement/gia-awards/robert-g-fenley-writing-awards-news-releases-silver 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge har faktisk ti ganger så mange ME-syke som i våre naboland, og fra 2008 til 2015 ble antallet ME-pasienter i Norge femdoblet. Anonymkode: d3a5a...10b Sitat In the Netherlands, prevalence may be as high as 3.6% in the working population, which is considerably higher than the US rate. (Huibers et al.) Sweden has also reported a high prevalence rate of 2.6%. (Evengård et al.) There have been very few systematic epidemiological studies conducted in Africa, but one study suggested that the rates might be higher in Nigeria than in the US. (Njoku et al.) The prevalence of CFS in a community population in Japan was 1.0% in 2011, which is roughly equivalent to the US prevalence rate. Sverige har altså 2,6% med ME. Av 10,23 millioner utgjør dette 265.980. Norge har 20.000 ME-pasienter, av en befolkning på 5,368 millioner, altså 0,37%. http://www.meresearch.org.uk/how-many-people-have-mecfs/ Anonymkode: dbec6...8b6 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #36 Skrevet 16. mai 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordelen med at flere får ME er jo at det i enda større grad vil bli fremskyndet et kur mot ME! Det er vel akkurat det folk med ME ønsker seg, er det ikke? Slik at de kommer seg ut i jobb igjen? 😛 Anonymkode: 471c9...bbf Jeg ønsker en kur! Vi er ikke syke for å slippe å jobbe. Vi vil jobbe! Jeg vil på jobb igjen! Jeg ønsker derimot IKKE at flere skal få ME. Det er en forferdelig sykdom som jeg ikke ønsker for andre mennesker. Anonymkode: 551c5...78e 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #37 Skrevet 16. mai 2020 På 15.5.2020 den 18.51, AnonymBruker skrev: Ifølge ny forskning , kan virus som COVID og SARS utløse ME hos sårbare mennesker. Det er allerede beskrevet ME-lignende symptomer hos pasienter som har hatt COVID, men sliter flere måneder etterpå. Å herlighet, dere aner ikke hva dere har i vente. Nå kommer mange til å oppleve hvordan ME egentlig føles, og finne ut at det ikke bare er i ''hodet'' likevel. https://www.meaction.net/2020/05/10/researchers-expect-covid-19-will-cause-surge-of-chronic-illness-including-me/ Fortsatt noen som ikke ønsker å ta det seriøst? Anonymkode: 398fe...0a1 Hvor har de dette fra egentlig? For det første er det alt for tidlig å se evt senvirkninger av covid-19, og for det andre så finnes det ingen blodprøver eller noe som kan påvise ME helt med sikkerhet. Anonymkode: 34dbd...027 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #38 Skrevet 16. mai 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen her hadde foretrukket å "miste" noen år med ME enn ikke se barna sine på ubestemt tid. Han mister årene med barna og oppveksten deres. Det er verre. Anonymkode: 94cdc...f09 Skjønner ikke helt hva du mener. Han hadde foretrukket å ikke kunne være med barna på ubestemt tid ved å være ME-syk framfor å ikke kunne være med barna på ubestemt tid på grunn av noe annet? 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man bare ligger i senga i ukesvis så vil man jo tape mye muskler! Så i det minste må man spise sunt og trene styrke og komme seg opp og ut så mye man kan. Anonymkode: 8a748...4d5 Du har virkelig ikke skjønt noen ting. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp før du uttaler deg offentlig. Dette har ingenting med dekondisjonering å gjøre, det er ikke derfor folk er syke. Anonymkode: ffe5a...ec3 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #39 Skrevet 16. mai 2020 23 minutter siden, pia mater skrev: Dette! Jeg fikk kyssesyken i september og sliter enda med utmattelse, og har enda ikke begynt å trene som normalt. På den "korte" stunden jeg har vært syk så har jeg merket at folk er utålmodige, og forventer at jeg er frisk. Må nesten forsvare at jeg føler meg dårlig i perioder enda. Virussykdommer er virkelig ikke noe å kødde med. Håper ikke at den utmattelsen har festet seg og blitt kronisk/langvarig hos deg. Hvis det har gjort det, så er du fortsatt i en kritisk startfase som blir avgjørende for restitusjonen din videre. Viktig at du tar hensyn til dette, og ikke pusher deg før du absolutt er klar for det. Alt annet kan vedlikeholde utmattelsen eller sette deg tilbake. Hodet vil som ofte mer enn kroppen, så det er fryktelig vanskelig å regulere dette. God bedring, og håper dette er forbigående, og at du kommer deg snart igjen! Anonymkode: dbec6...8b6 3
pia mater Skrevet 16. mai 2020 #40 Skrevet 16. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke at den utmattelsen har festet seg og blitt kronisk/langvarig hos deg. Hvis det har gjort det, så er du fortsatt i en kritisk startfase som blir avgjørende for restitusjonen din videre. Viktig at du tar hensyn til dette, og ikke pusher deg før du absolutt er klar for det. Alt annet kan vedlikeholde utmattelsen eller sette deg tilbake. Hodet vil som ofte mer enn kroppen, så det er fryktelig vanskelig å regulere dette. God bedring, og håper dette er forbigående, og at du kommer deg snart igjen! Anonymkode: dbec6...8b6 Krysser fingrene for at det vil gå over! Kjenner jeg blir bedre og bedre, tar bare så lang tid! Det "fine" med å holde seg hjemme pga korona er at jeg nå har energi til å gjøre ting som jeg vil, som å trene litt rolig igjen. Slipper å bruke så mye energi på skole og jobb. Det hjelper ihvertfall mye på humøret! Tusen takk! 1
Anbefalte innlegg