Gå til innhold

Burde jeg gå til psykolog når jeg har et barn på snart 5 år som ikke klarer å gå på do i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som blir 5 år i sommer som har spesielle behov. Han er utredet for autisme men har ikke fått diagnose (ennå). Jeg tror han er innenfor spekteret eller at det er lett psykisk utviklingshemming. Han klarer nå å tisse og bæsje på do hjemme, men ikke i barnehagen. Han nekter å sitte på do der, og ber om bleie når han skal tisse og bæsje. Jeg kjenner at jeg blir psykisk knekt av hele situasjonen. Er bekymret for hva andre barn og foreldre skal tenke om de får med seg at han bæsjer i bleie i uteområdet (eller inne) i barnehagen. Tror jeg trenger å snakke med psykolog, ikke bare om bleie-situasjonen i barnehagen, men også om hele sorgprosessen jeg har vært igjennom de siste to årene. Det er en dyp sorg å ha et barn som er annerledes 😢

Anonymkode: be8e1...050

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lagde vel tråden fordi jeg lurer på om jeg virkelig burde ta skrittet og snakke med psykolog om dette. Om noen har noe erfaring enten som foreldre eller som barnehageansatt, så tar jeg imot alle råd med stor takk. 

Ts

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Er nok lurt om du sliter med disse tankene. 

Men det at barnet bruker bleie er ikke noe du bør ta innover deg selv. Det har en forklaring. 

Men mange foreldre kan oppleve stor sorg når barnet får en diagnose. Får du hjelp og veiledning fra bydelen, ppt og spesialpedagogisk team? 

Det finnes også støttegrupper, kurs etc for foreldre som har barn med funksjonshemninger ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er lurt å oppsøke en psykolog for å få pratet ut om ting. Ikke minst for å få litt innputt på at du er sterk og at gutten din er fantastisk uansett utfordringer eller hva andre tenker og mener. Det er lurt å ha en nøytral part som sparringspartner :) 

Anonymkode: 76c2f...8e1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ❤️ Det er utrolig vondt å være mor til et barn som er forsinket i utvikling. Jeg skulle hatt noen likesinnede å snakke med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med helsestasjonen. Jeg har god erfaring med å snakke med psykolog der ☺️

Anonymkode: c9c08...2ec

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar ❤️ Det er utrolig vondt å være mor til et barn som er forsinket i utvikling. Jeg skulle hatt noen likesinnede å snakke med. 

Det skjønner jeg veldig godt ❤️ Her er min datter ungdom da, men tankene og sorgen er det likevel.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå på Facebook. Der er det en egen side som heter "For foreldre til barn med Autisme i Norge" 

Der kan du få mye råd og støtte ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...