Gå til innhold

Legge ny parkett - hvor lang tid tar det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal legge ny parkett i leiligheten i sommer med hjelp fra to slektninger. Hvor lang tid setter man av til et sånt prosjekt, sånn ca? Leiligheten min er 50m2, og jeg skal legge i alle rom utenom badet. Regner med det blir enstavsparkett i sånn klikk-system. Må vel legge nye lister også. 

En annen ting: Er det lang bestillingstid på parkett? Må jeg kjøpe det en måned i forveien, liksom? 

Som dere hører er jeg ganske grønn på dette, så tusen takk for svar. 

Gjest loveli
Skrevet

Har noen av dere gjort det før? Er veggene rette? Mange hjørner?

Jeg ville satt av en kveld, men det avhenger av om du kan det.

Skrevet
8 minutter siden, loveli skrev:

Har noen av dere gjort det før? Er veggene rette? Mange hjørner?

Jeg ville satt av en kveld, men det avhenger av om du kan det.

Rette vegger, leilighet med åpen stue-kjøkkenløsning, så det er ikke mange hjørner. Usikker på om de andre har gjort det før. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legge parkett, Sinnasnekkeren:

https://www.youtube.com/watch?v=DeF5hdkkx84

Hvis du ikke skal ha noe veldig spesielt, er parkett hyllevare.

Anonymkode: bb300...337

Takk, den var veldig nyttig! Regner med det ligger et underlag under den nåværende parketten. Kan jeg bare bruke det samme underlaget, eller må jeg bytte det? 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp parketten i forveien og la den ligge i leiligheten og akklimatisere seg noen dager før dere setter i gang! 

Anonymkode: bde63...690

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Fju said:

Takk, den var veldig nyttig! Regner med det ligger et underlag under den nåværende parketten. Kan jeg bare bruke det samme underlaget, eller må jeg bytte det? 

Jeg vet egentlig ikke, men jeg ville byttet. Det er en lav pris på dette underlaget i forhold til jobben dere gjør.

Anonymkode: bb300...337

• Liker 1
Skrevet (endret)

Regn med en ukes leveringstid om det ikke er hyllevare. Er det dørforinger inn mot rommet (dører som slår vekk fra rommet) blir det noen ekstra utfordringer. Jeg pleier å bytte foringene (om de ikke kan demonteres hele) men det går selvsagt an å jukse med feielist eller lignende (men pent blir det da ikke). 

Pergo sitt folde-underlag er vel det som anbefales for tiden. 

https://www.pergo.no/nb-no/tilbehor/pgudlsmart15_smart-underlay

Og sørg for å få med en slik kloss til å banke parketten på plass. Det er viktig å fjerne alle små sprekker i skjøtene, klossen gjør det mye enklere. Jeg bruker denne:

https://eas-byggern.osl.basefarm.net/produkter/gulv-vegg-og-tak/tilbehor/tilbehor-parkett/kahrs-handkloss-i-plast---woodlock/

Kährs er forøvrig den parketten jeg har best inntrykk av. Solide saker. 

Endret av -jk-
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...