Gå til innhold

Mulig jeg er i risiko gruppen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen i dag,  blodtrykket er høyt og har mulig diabetes. Får alle svar den 27.

Men, om dette er riktig hva da med barna som går på skolen? Min jobb på sykehuset?

Har tre barn i alder 10 til 14, er 49 selv.

Må.innrømme at dette skremte meg.

Anonymkode: 8121b...b8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det anbefales at andre i husstanden ikke tar andre forhåndsregler en de generelle anbefalingene. Altså går på skolen osv. Når det gjelder deg må du ta dette opp med behandlende lege. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kanutte skrev:

Det anbefales at andre i husstanden ikke tar andre forhåndsregler en de generelle anbefalingene. Altså går på skolen osv. Når det gjelder deg må du ta dette opp med behandlende lege. 

Ja skal det når svar foreligger. Hva om jeg blir syk? Ingen far i bildet.

Skrevet

Hvis du ikke er o stand til å ivareta barna dine på grunn av akutt sykdom vil barnevernsvakta ivareta barna dine og finne ut hvem som midlertidig kan ha omsorgen. Primært slektninger av deg, eventuelt beredskapshjem. 

Skrevet

Spør legen din om dette og ikke oss

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Kanutte skrev:

Hvis du ikke er o stand til å ivareta barna dine på grunn av akutt sykdom vil barnevernsvakta ivareta barna dine og finne ut hvem som midlertidig kan ha omsorgen. Primært slektninger av deg, eventuelt beredskapshjem. 

Godt å høre. Har ei god venninne som også er godkjent som fostermor. Kjenner uansett at dette stresser meg.

Foreløpig er det lite smitte i landet og vi er alle forsiktige. Skal ta samtalen med legen den 27.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Gidavmeg skrev:

Spør legen din om dette og ikke oss

Selvsagt skal jeg det når jeg skal dit. Men, det må da være liv å høre her også?

Hva er ellers forumet for?

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skal jeg det når jeg skal dit. Men, det må da være liv å høre her også?

Forumet kan brukes til det meste, bortsett fra råd om helsa. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Gidavmeg skrev:

Forumet kan brukes til det meste, bortsett fra råd om helsa. 

Hun spør ikke om hekseråd

Anonymkode: adaae...5a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun spør ikke om hekseråd

Helseråd skulle det stå😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helseråd skulle det stå😂

🤣🤣

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvektig i tillegg? Og/eller lever usunt? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Overvektig i tillegg? Og/eller lever usunt? 

Nei, ikke overvektig. Og trener, spiser sunt. Aldri søtsaker blir svimmel av det så frister ikke engang. 

Har alltid hatt lavt blodtrykk så dette overrasket meg.

Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke overvektig. Og trener, spiser sunt. Aldri søtsaker blir svimmel av det så frister ikke engang. 

Har alltid hatt lavt blodtrykk så dette overrasket meg.

Arv? Stress?

Tenkte på om det var en årsak som ligger bak, og noe du kanskje kan gjøre noe med. 

Edit, med arv tenkte jeg på gener eller om andre over deg i slekta sliter med det samme. 

Endret av Dævendøtte
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Arv? Stress?

Tenkte på om det var en årsak som ligger bak, og noe du kanskje kan gjøre noe med. 

Jeg lå i fare for diabetes da jeg var gravid for 10 år siden. Klarte å unngå det. Ikke arv nei, men det har vær endel stress over tid.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lå i fare for diabetes da jeg var gravid for 10 år siden. Klarte å unngå det. Ikke arv nei, men det har vær endel stress over tid.

Ok, da har jeg ikke mer fornuftig å komme med. Mange ganger er det en opplagt grunn, andre ganger ikke.

Tror du kommer til å klare deg fint jeg, ikke ta sorgene på forskudd, jeg er sikker på dette ordner seg for deg. Lykke til og ta vare på deg selv. 

Selv om du overlever både korona, diabetes og høyt blodtrykk, er det alltid greit å avklare hva som skal skje med barna dine hvis noe alvorlig skjer, spesielt når de ikke har noen andre enn deg. Ikke for å stresse deg, men det kan gi en trygghet når man har sånt på stell. En god livsforsikring feks. Dette gjelder ikke bare deg altså, men alle som er helt alene med barn. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Ok, da har jeg ikke mer fornuftig å komme med. Mange ganger er det en opplagt grunn, andre ganger ikke.

Tror du kommer til å klare deg fint jeg, ikke ta sorgene på forskudd, jeg er sikker på dette ordner seg for deg. Lykke til og ta vare på deg selv. 

Selv om du overlever både korona, diabetes og høyt blodtrykk, er det alltid greit å avklare hva som skal skje med barna dine hvis noe alvorlig skjer, spesielt når de ikke har noen andre enn deg. Ikke for å stresse deg, men det kan gi en trygghet når man har sånt på stell. En god livsforsikring feks. Dette gjelder ikke bare deg altså, men alle som er helt alene med barn. 

Takk. Ja abselutt noe å tenke over korona eller ei.

Ene barnet har også diagnose og vil trenge ekstra hjelp i livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde vært i alvorlig risikogruppe hadde nok legen vært tydelig på det i dag.

Den aller, aller største risikofaktoren mtp korona er alder over 80 år.

Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig over dette, men selvsagt forhørt meg nøyere den 27.

Anonymkode: f8f57...711

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber med ei som har diabetes, hun er på jobb som vanlig etter råd fra lege. 
Legen din kan hjelpe deg med mange av disse spørsmålene, men du kan sikkert få en sykemelding  i starten uansett, forferdelig å gå i sånn type jobb og samtidig være nervøs for egen helse, spesielt nå som ting er nytt og usikkert. 
Forhør deg litt med venninnen din eller familie, veldig greit å ha en plan om du trenger hjelp, håper det ordner seg for deg. 

Ikke noe du spurte om...men, jeg har hatt svangerskapsdiabetes, sist kom den i uke 13. Jeg lå å vippet på prøven etter fødsel mtp på blodsukkeret. 
Så jeg tok valget med å kutte sukker helt fra mitt kosthold, blodsukker er fint og jeg er ikke lenger i faresonen...men kan nok aldri spise sukker normalt igjen.

Skrevet (endret)

Ro ned.

Høyt blodtrykk lar seg behandle veldig lett, og er den godt behandlet er faren for komplikasjoner av covid 19 liten.

Når det gjelder diabetes så er covid 19 kun potensielt farlig for de som har høye ukontrollerte verdier + senkomplikasjoner pga diabetes. Sen komplikasjoner tar hjerne flere ti år å utvikle, og vi snakker høyt langtidsukker over flere år. Så i denne gruppen er det eldre som er mest utsatt.

...

Dessuten er du ung forsåvidt.Da trenger du ikke bekymre deg. Får du covid 19 så vil derfor sykdomsforløpet bli mildt til moderat selv om du skulle ha høyt blodtrykk/diabetes.

Endret av tussi84
  • Opprett ny...