Gå til innhold

Kan man reise innen for EØS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å reise innen for de landene som er med i EØS? Jeg er klar over 10 dagers karantene.

Anonymkode: 399c9...502

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er vel innreiseforbud i de fleste landene.

AnonymBruker
Skrevet

DU må sjekke med de land du vil besøke. Er det innreiseforbud får du ikke reise inn. Men ellers kan du reise som du vil, så fremst du tar dine 10 dager i karantene. Men med begrenset flyavganger, og da umulig å komme inn i noen land med bil, så er det jo grenser for hvor vi kan dra.

Anonymkode: de4dd...54c

AnonymBruker
Skrevet

Kan man reise til Tsjekkia? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å reise innen for de landene som er med i EØS? Jeg er klar over 10 dagers karantene.

Du har lov til å reise ut av landet ja. Men! Reiseforsikringer dekker ikke noe når man reiser mot UDs reiseråd.

Mange land har også karantene på innreisende, På samme måte som det er karantene på innreisende til dette landet. 

Antall fly, båt, tog, buss osv har også begrensede reisetider. 

lykke til 

Anonymkode: 224b1...734

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle utenlandsreiser frarådes til den 20. August.

Anonymkode: 384e3...a11

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle utenlandsreiser frarådes til den 20. August.

Men det er ingen forbud. Er jo det TS spør om, om det er lov, og svaret er jo ja, det er lov.

Skrevet
8 minutter siden, reiseglad skrev:

Nei, det er vel innreiseforbud i de fleste landene.

Og har de ikke innreiseforbud, har de 14 dagers karantene for den som er kommet inn i landet, så da sitter du der og glor i veggen....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ingen forbud. Er jo det TS spør om, om det er lov, og svaret er jo ja, det er lov.

Problemet er som svart over her: innreiseforbud. Karantene i 14 dager i mange land. Reiseforsikring er ugyldig, siden det frarådes. Så er det karantene når en kommer hjem, så bare der går det nesten 4 uker i karantene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å reise, men mange land har enten innreiseforbud eller karantene i 14 dager. Så hvis det er lov å reise inn i landet må du sitte på et hotell i 14 dager. I tillegg er det 10 dagers karantene når du kommer hit igjen. Og siden UD fraråder alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendige vil ikke reiseforsikringen gjelde hvis det skulle skje noe.

Anonymkode: 9a2a1...f01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å reise, men mange land har enten innreiseforbud eller karantene i 14 dager. Så hvis det er lov å reise inn i landet må du sitte på et hotell i 14 dager. I tillegg er det 10 dagers karantene når du kommer hit igjen. Og siden UD fraråder alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendige vil ikke reiseforsikringen gjelde hvis det skulle skje noe.

Anonymkode: 9a2a1...f01

Jeg må til Tsjekkia for 2 dager på en behandling. Klinikken jeg skal til skal gi meg bekreftelse på hvprfor jeg må inn i det landet

Ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

DU må sjekke med de land du vil besøke. Er det innreiseforbud får du ikke reise inn. Men ellers kan du reise som du vil, så fremst du tar dine 10 dager i karantene. Men med begrenset flyavganger, og da umulig å komme inn i noen land med bil, så er det jo grenser for hvor vi kan dra.

Pluss at siden UD fraråder reiser til alle land. Så vil heller ikke reiseforsikringen gjelde. Så dermed kan det bli en svært dyr affære i værste fall.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg må til Tsjekkia for 2 dager på en behandling. Klinikken jeg skal til skal gi meg bekreftelse på hvprfor jeg må inn i det landet

Ts

Jeg regner med at dette er trolling. Sjekk ellers i det minste at forsikringsselskapet er enig i at det er tvingende nødvendig at du reiser, slik at reiseforsikringen gjelder.

Anonymkode: 20dff...7af

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at dette er trolling. Sjekk ellers i det minste at forsikringsselskapet er enig i at det er tvingende nødvendig at du reiser, slik at reiseforsikringen gjelder.

Hvorfor tror du det er trolling :(

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Om reiseforsikringen i utgangspunktet ikke gjelder om du "stikker av" utenfor landet vårt med viten og vilje, og du i tillegg utsetter deg for en behandling som kanskje forsikringen i utgangspunktet ikke dekker (tannbehandling for eksempel) så er det bare en ting å si: good luck!

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå er alt stengt for alle utenom om de som må reise pga jobb eller ektefelle.

Men det diskuteres om man skal åpne for land som er lite preget av Corona i juli/august.. Da Danmark, Finland, Island og Tyskland og Hellas. Disse landene har klart å drepe corona-viruset.

Land som Sverige, UK, spania, Italia som har store problemer vil nok forbil stegnt ut året minst.

Anonymkode: 9829e...881

Skrevet
På 15.5.2020 den 14.56, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan du ikke. Overser du reiserådene fra myndighetene gjelder heller ikke reiseforsikringen. Det er en farlig sjanse som du aldri må tenke på en gang. Dette har alle forsikringselskapene nå gått ut og advart mot.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil den nok ikke gjøre uansett. De gir jo ikke slik tillatelse for at han skal reise til et annet land for å få billigere behandling. Da vil de skru opp prisen på noe slikt mye! Men de kommer mest sannsynlig ikke til å gi noe slik tillatelse uansett. Det er ekstrem risiko å reise ut av landet uten en gyldig forsikring. EØS borgere kan få gratis behandling på sykehus innenfor EØS om man har med helsekort. Men det er på offentlige sykehus. Men det dekker ikke hjemtransport ved alvorlig sykdom, og det blir helt ruinerende dyrt uten forsikring.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at folk kan tenke på å reise nå... har dere fått med dere at det er en pandemi på gang? Snakk om egoisme...

Anonymkode: cd005...f18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...