Gå til innhold

Kobberspiral og hudproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 40 år, har kobberspiral og sliter med fryktelig uren hud på hakepartiet. Har hatt dette problemet lenge, noe som har resultert i konstant rød og irritert hud, liksom eksem.

Ikke bare når jeg er premenstruell, men gjerne hele måneden, har jeg små kviser eller underjordiske "bomber" - sånne som man ikke uten videre kan klemme ut.

En venninne av meg som også er på samme alder, har fjernet kobberspiralen og blitt kvitt sitt hudproblem. Hun mener det ble en betydelig bedring etter at spiralen forsvant.

Noen som kjenner til om det faktisk er en dokumentert sammenheng her?

Jeg vurderer å skifte til hormonspiral pga. kraftige blødninger, og lurer på om den vesle mengden hormoner i denne type spiral kan ha noen positiv effekt på kvisene mine? :roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Det er nok ingen sammenheng mellom kviser og kobberspiral.

Skifter du til et prevensjonsmiddel med hormoner kan det hende at får bedre hud.. Men tror egentlig ikke hormonspiral har nok hormoner til at de kan gi noen utslag.

Har du vurdert antibiotika-salve? Feks Differin eller liknende.

Ville snakket med legen din.

Skrevet

Ikke helt enig med svaret over. Jeg hadde hormonspiral i fem år. syns livet var helt topp da jeg ikke hadde mensen på disse årene,men begynte etter noen år å legge merke til at jeg fikk nettopp mer uren hud og ikke minst mistet lysten på sex. Det ble skikkelig ille egentlig. Itillegg var humøret mitt på bånn stadig vekk og jeg kunne føle meg deprimert uten noen spesifikk grunn. Jeg tok en prat med legen min,og han anbefalte meg å ta ut spiralen siden det likevel var tid for det,og samtididg prøve å legge merke til om det var noen bedring. Bedringen var merkbar,i løpet av kort tid var jeg mitt gamle jeg igjen. Nå er dette noen år siden,og det var da levonova (spiralen) var relativ ny,så bivirkningene var kanskje ikke så oppdaterte,men jeg mener det er registrert nå i felleskatalogen. Er ikke helt sikker. Jeg ville ikke satt inn ny hormonspiral ihvertfall. En har faktisk de samme bivirkninger i P sprøyten og til dels i p plaster og stav.

Idag er jeg strålende fornøyd med min manns prevensjon,han steriliserte seg da vi hadde fått vårt tredje og siste barn. Helt uten bivirkninger! (Men regner jo ikke med at dette passer for alle)

Gjest gjest1
Skrevet

Bellybutton; joda, mange får bivirkninger av hormonspiralen, men Væren har da altså kobberspiral som er helt uten hormoner..

Gjest Xavia
Skrevet

Enig med Susanne her... Tror ikke kobberspiral har noen innvirkning på huden. Det er jo ikke hormoner i den. Hadde selv problemer med hormonspiral og hud, men det blir jo noe helt annet.

Skrevet

Jeg hadde også kopperspiral i 8 år og er og var veldig plaget med uren hud, særlig på hakepartiet som beskrevet i hovedinnlegget. Kan ikke si jeg har merket noen bedring siden jeg tok den ut for nesten ett år siden.

Er det mulig at venninnen som merket stor bedring, begynte med p-piller i stedet, da hun tok ut spiralen? P-piller virker jo positivt på slike hudproblemer for mange.

Skrevet

Det er vel ikke sikkert det har noen sammenheng, da. Men jeg mener å ha hørt det før, at det kan være kobberspiralen som fører til uren hud. Kanskje et "løst rykte"!

Venninna mi bruker ingenting, mannen hennes har sterilisert seg. Men hun mener det har sammenheng selv.

Må nok spørre legen min neste gang, og kanskje vurdere nøye dette med hormonspiral... :roll:

Gjest Gjesten
Skrevet

Jeg har kobberspiral og har ikke merket noe som helst, har tvert i mot veldig ren hud...Syns det virker merkelig at det skal komme av det, men igjen, man reagerer jo forskjellig.

• 3 år senere...
Gjest den mystiske E!
Skrevet

Helt siden jeg satt inn kobberspiral i 2006 har jeg vært plaget av uren hud (spesielt på hver side av halsen/under hakepartiet) Huden min er ofte kjempe varm, og det er små "nupper" under huden. Og det gjør kjempe vondt hvis en av "kvisene" brister, når man kommer nær med en negl eller lignende. Jeg har prøvd "alt" for å bli kvitt det (spise sunt og drikke masse vann, Differin krem, 3 mnd's kur med antibiotika, solarium, +++++)

Jeg trodde jeg kunne ha en slags hormon ubalanse i kroppen siden jeg fjernet en eggleder rett før jeg satt inn kobberspiralen... og gikk til en gynekolog spesialist som mente at dette ikke var noe hormonelt, men at mange med kobber spiral kunne få en slik reaksjon med "uren hud"

Jeg skal snart fjerne den og håper da at gynekologen hadde rett.

Men da vet dere hvertfall at i følge gynekolog spesialisten så er det i mange tilfeller sammenheng mellom kobber spiral og denne "bivirkningen" med ''uren hud''

• 12 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen andre? :(

Anonymkode: 9cbf4...b15

AnonymBruker
Skrevet

Vil i hvertfall ikke anbefale hormonspiral. Jeg måtte gå på Isotretinoin for å bli kvitt den forferdelige huden jeg fikk av den, huden ble skikkelig ille.. Aldri mer. 

Fikk også forferdelige støtsmerter av den, gynekologen måtte røske den ut da den satt fast, kjenner det fortsatt på kroppen 7-8 år etterpå 😖 ettersom jeg har en tendens til å overblød (stoppet aldri på p-sprøyta), så ville de aldri prøve kobber på meg, like greit, hadde vel fått smerter med den og.

Anonymkode: 62e4d...fc5

• 1 år senere...
Skrevet

Noen som har noen råd ang. dette? Har opplevd økt akne, spesielt på hakepartiet, etter innsetting av kobberspiral. Skal fjerne den for å se om det hjelper. Har alltid hatt så fin hud, men de siste månedene spesielt har jeg fått masse kviser og akne 😕 Mensen er ofte også treig til å komme, og merker den på starten kommer sakte (mye saktere enn før) Noen andre med samme erfaringer? 

Anonymkode: 222e7...64a

Skrevet

huff for noe dritt. den vanligste bivirkning på hormonspiral er kviser og skjegg. jeg kommer aldri til å sette inn. 

Anonymkode: 878a5...291

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...