Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått jobbtilbud som selvstendig næringsdrivende i et AS. Dette er altså ikke en vanlig ansettelseskontrakt, men en leiekontrakt hvor klinikken/AS leier mine tjenester, mens jeg får bruker deres lokaler til å utføre mine tjenester. Jeg jobber da under navnet til denne klinikken/AS. 

Hvis jeg tar jobben, blir jeg selvstendig næringsdrivende på lik linje med personer som er selvstendig næringsdrivende og selv oppretter en bedrift? Jeg oppretter jo ikke bedriften, men inngår et leieforhold med en bedrift. 

Det er jo så mange regler for hva man må gjøre for å starte opp som selvstendig næringsdrivende. Gjelder disse for en som går inn som selvstendig næringsdrivende i allerede etablert AS? 

Anonymkode: 92be6...56b

Skrevet (endret)

Det er ikke helt riktig å kalle dette for et jobbtilbud, for det er faktisk et kontraktstilbud mellom to næringsdrivende.

Skjønner ikke helt hva du mener med "går inn som selvstendig næringsdrivende i allerede etablert AS"? Du går på ingen måte "inn" i deres AS, du må opprette eget firma som da signerer kontrakt med dette AS-et. Dere er da to separate enheter. Det enkleste er å opprette et enkeltpersonforetak. Koster ikke noe å opprette, men litt utgifter blir det uansett underveis, f.eks. regnskapsfører hvis du ikke kan dette selv. 

Husk at du har ingen rettigheter for sykepenger o.l fra dette AS-et. De må heller ikke forholde seg til arbeidsmiljøloven. 

Du må også spare for egen pensjon, feriepenger og ved  bortfall av inntekt får du ikke dagpenger fra NAV. Du må med andre ord ta inn en del mer enn vanlig ansatt for at det skal lønne seg. 

Vær obs på at mange, spesielt salonger o.l steder ønsker i leie inn folk istedenfor å ansette de, siden de slipper mange utgifter med AGA, forskuddstrekk, forsikring, OTP, sykepenger osv. Samtidig kan de diktere så å si alt om hvordan du må jobbe, osv. Så de får det beste av begge deler.

Anbefaler at du leser gjennom dette: https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende/. Hvis de fleste reglene fastsette av AS-et og du ikke har oppdrag noen andre steder, så er du i Skatteettaten sin øyne som ansatt. 

Endret av ankkk
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du oppretter ikke AS'et du skal jobbe i nei, men skal du leies inn som selvstendig næringsdrivende må du selv opprette et enktelpersonsforetak eller AS litt avhengig av forventet innleievolum, forventet inntekt osv. 

Hvis du bare har en oppdragsgiver og et tett forhold mot denne ene, så kan det hende at du vil bli betraktet som arbeidstaker uansett, les litt mer her: 

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende/

Anonymkode: 03ed3...194

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært veldig skeptisk til et slikt opplegg, særlig med tanke på at du ikke har forståelse for hva det innebærer å være selvstendig næringsdrivende. Du må tjene mye mer enn en normallønn for at dette skal være interessant for deg, av de grunnene som andre har oppgitt tidligere i tråden.

Anonymkode: 8c57a...0cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...