Gå til innhold

Nesten ingen bruker antibac på butikk??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 15.5.2020 den 12.32, Teyla skrev:

Jeg spriter hendene mine selv. Vil ikke ta på pumpeflaske i butikken som alle tar på 😫 Spriter meg også underveis i butikken, men gjerne litt diskret... Så, hvor nøye fulgte du alle disse du mener ikke tar hensyn? 

Du spriter jo hendene etter at du har pumpet den ut, så lenge du ikke tar på den igjen så er det jo helt innafor. Jeg bruker gjerne butikkens håndsprit for å spare min egen, det går en del av håndsprit om dagen. 

Anonymkode: b0ebc...85a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ardwinna skrev:

Her omkring har de automatiske dispensere som man bare holder hendene under. Mye bedre enn pumpeflasker som alle tafser på.

Ja, men man spriter jo hendene -etter- man har trykket ned pumpehodet. Ser ikke akkurat problemet. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du spriter jo hendene etter at du har pumpet den ut, så lenge du ikke tar på den igjen så er det jo helt innafor. Jeg bruker gjerne butikkens håndsprit for å spare min egen, det går en del av håndsprit om dagen. 

Nja, spriten tar bakterier og virus ja, men ikke synlig skitt... Også tenker jeg litt motsatt av deg, jeg har greit lager av sprit hjemme, (noe jeg alltid har) og bruker heller den for å spare butikkens til de som ikke har selv :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Teyla skrev:

Nja, spriten tar bakterier og virus ja, men ikke synlig skitt... Også tenker jeg litt motsatt av deg, jeg har greit lager av sprit hjemme, (noe jeg alltid har) og bruker heller den for å spare butikkens til de som ikke har selv :) 

Det er jo bakterier og virus som er det essensielle å ta, enkelte andre urenheter er ikke akkurat så farlig i disse tider. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spriter meg før og etter handling, og spriter også mobilen i samme slengen, siden jeg har handlelisten på den. Men jeg er fullt klar over at når jeg har kommet hjem, så er det matvarer i posen (som etterpå kommer i skap, skuffer og kjøleskap/fryser) som har coronasmitte på seg og avføringsbasiller. For vi vet at det ikke bare er folk som ikke spriter seg i butikken, det er også folk som ikke vasker hendene sine etter de har dretet, pelt seg i nesen, og som gjerne også klør seg i rumpa på vei til butikken og fingrer både på handlevogn og matvarer og kortterminal. Nei, jeg har ikke ork til å sprite matvarene og handleposene... Da får det heller gå som det gå. Men jeg gjør så godt jeg kan. Men et sted går grensen. Å sprite seg er helt innafor den grensen. Og jeg synes at det gjerne kunne vært flere spritdispensere i løpet av butikken, siden vi tross alt tar på ting i løpet av handleturen (og mange tar på ting de ikke skal kjøpe!!!).

Anonymkode: ee918...c74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den skalte antibacen på min lokale matbutikk lukter rødsprit. Jeg putter ikke det på hendene en gang til 😛 

Anonymkode: 42f96...ee2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det gir ingen mening å bruke dyrebar antibac i butikken bare for syns skyld, når man har sin egen. 

Anonymkode: e1e70...ae9

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gir ingen mening å bruke dyrebar antibac i butikken bare for syns skyld, når man har sin egen. 

Er nok veldig, veldig, veldig få av de som går rett inn i butikkene som har vasket/spritet seg på hendene før de gikk inn i butikken (for eksempel i bilen).

Endret av norw
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, norw said:

Er nok veldig, veldig, veldig få av som går rett inn i butikkene som har vasket/spritet seg på hendene før de gikk inn i butikken (for eksempel i bilen).

Bare i denne tråden er det mange av oss. Og de som klager på at folk går rett inn vet ikke om vi kommer rett hjemmefra eller rett fra bilen med nyvaskede hender. 

• Liker 2
Gjest Lily_88
Skrevet
On 5/15/2020 at 12:29 PM, AnonymBruker said:

Jeg er som regel innom en stor matvarebutikk i Bergen et par ganger i uka. I går da jeg var innom, la jeg merke til at 7-8 andre som gikk inn, ikke "spritet" seg.... Flere av dem gikk rett til brøddisken og åpnet døra og tok bakervarer med hendene. Et par andre gikk i kjøledisken og tok i håndtakene på glassdørene for å hente varer. Etterpå betalte de i kassen, og trykket med fingrene sine på betalingsautomaten. I dag tenkte jeg at jeg skulle se om det skjedde i dag også. I de minuttene jeg var inne var det kun 1 annen og meg som "spritet" hendene. Driter folk i alt nå som ting begynner å åpne? Tror de at viruset er borte?  

Anonymkode: 213d0...785

Har en antibac i lomma, bruker før jeg går inn i butikk, og når jeg går ut. Står litt for meg selv, vil ikke plage folk 😊  synes det er litt flaut, vet ikke hvorfor.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, norw skrev:

Tiltakene er veldig greie. Du skal i utgangspunktet holde deg hjemme, ikke oppsøke folk unødig (men du kan jo treffe folk en gang i blant), holde avstand når du er blant folk, vaske deg på hendene og ikke klasse på ting du ikke trenger å klasse på.

Kan du vise til et sted der det står at man skal holde seg hjemme?? Hvis man ikke har fåt påvist smitte?

Anonymkode: 2fea7...129

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise til et sted der det står at man skal holde seg hjemme?? Hvis man ikke har fåt påvist smitte?

Anonymkode: 2fea7...129

Tror du at faren for smittespredning øker eller minker om du ferdes ute blant folk? 

FHI må på et eller annet tidspunkt ha nevnt noe om dette, men uansett sunn fornuft. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Honey Dew skrev:

En god del har antibac i bilen og smører inn hendene både før og etter butikkbesøk.

Ja, og gjør man det, er man jo egentlig like langt.

Du spriter hendene i bilen, tar i dørhåndtaket på inn- og utsida av døra, handler på butikken, går ut til bilen, tar på dørhåndtaket på ut- og innsida av døra og spriter deretter hendene.

Og så drar du på en annen butikk eller til tannlegen eller barnehagen eller på besøk eller hva som helst. Eller du gjorde det før du var på butikken eller dagen før. Da får vi to eller flere av disse scenarioene etter hverandre. Slik: 

Du spriter hendene i bilen, tar i dørhåndtaket på inn- og utsida av døra med rene hender, handler på butikken, går ut til bilen, tar på dørhåndtaket på ut- og innsida av døra med skitne hender og spriter deretter hendene.

Du spriter hendene i bilen, tar i dørhåndtaket på inn- og utsida av døra med rene hender, handler på butikken, går ut til bilen, tar på dørhåndtaket på ut- og innsida av døra med skitne hender og spriter deretter hendene.

Ser du ikke at du på denne måten sprer virus fra butikken, barnehagen eller hva som helst videre til neste sted, for eksempel butikken eller legesenteret? Kanskje vi andre ikke vil ha barnehage-, legekontor eller hva som helst-viruset ditt spredd rundt i butikkene (eller motsatt)? 

Anonymkode: 2d707...82a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 15.5.2020 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Jo, men da har jeg jo vasket hender i det jeg kommer inn i huset. Det er jo det første jeg gjør. Eneste dørhåndtaket jeg tar på er det på utsiden av ytterdøren. Det tar jeg ikke i på vei til butikken

Dersom huset og bilen er rene soner er det ikke slik at smitten bare plutselig dukker opp. Den må komme fra et sted. 

Hva folk tror om jeg driter jeg jo i. Man skal ikke tro, man skal vite. Tro kan man gjøre i kirken.

Anonymkode: e747d...72e

Så du innbiller deg at huset ditt og bilen din er "rene soner"? Hva gjør du på butikken? Du handler?

Når du tar med alle varene du har handlet i bæreposene som også kommer fra butikken, og putter dette først i bilen din, og deretter bærer alt med deg inn i huset ditt, så er ikke huset og bilen lenger "rene soner".

Virus kan leve på plast, papp og annen emballasje i flere dager.

Anonymkode: 5a862...049

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du innbiller deg at huset ditt og bilen din er "rene soner"? Hva gjør du på butikken? Du handler?

Når du tar med alle varene du har handlet i bæreposene som også kommer fra butikken, og putter dette først i bilen din, og deretter bærer alt med deg inn i huset ditt, så er ikke huset og bilen lenger "rene soner".

Virus kan leve på plast, papp og annen emballasje i flere dager.

Anonymkode: 5a862...049

Vel, hvis alle hadde spritet hendene før de gikk inn i butikken hadde varer og dører og alt annet vært langt renere enn om virus fra betalingsautomater, kort og kontanter (eller fra andre steder) blir spredd rett inn i butikkene igjen. Er det virkelig et så ekstremt stort tap å måtte vaske eller sprite hendene på vei inn i butikken? 

Og forresten, mitt hjem er en ren sone. Bil har jeg ikke. 

Anonymkode: 2d707...82a

Gjest Tobias Juul Grythe
Skrevet

Jeg spriter hendene, men det viktigste er å vaske hendene med såpe og vann når man kommer hjem og ikke ta seg i fjeset på butikken.

På 15.5.2020 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Slapp av. Koronatiden er over.

Anonymkode: 36e9f...dc3

🙄

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, norw skrev:

Corona-tiltak > menneskerettigheter. Innenfor rimelighetens grenser.

Menneskerettigheter slutter ikke å eksistere bare fordi myndighetene har bestemt seg for noen tiltak. Da må Norge først gå ut av menneskerettskonvensjonen. 

Anonymkode: 2c153...0a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel delte meninger om hva som er rimelig. Tiltakene som er satt inn versus hva vi får igjen for det står virkelig ikke i stil.

Nei, det gjorde du ikke. Du beviste bare hvor lite du egentlig vet om tiltakene som er satt inn og hvor inngripende de faktisk er. Eventuelt beviste du bare hvor lite oppdatert du er når det kommer til menneskerettigheter og hva de faktisk innebærer.

Anonymkode: e747d...72e

Nettopp. For eksempel, vedta en lov der man avskaffer egen lovgivende makt og gir denne makten til utøvende makt, er imot hovedprinsippene i grunnloven, der det tydelig står om maktfordeling. Men når man skal vise "handlekraft", kan man tydeligvis vedta lover som strider både mot EMK og grunnloven. Dere som støtter coronaloven burde ikke feire Norges grunnlovsdag 17. mai. Dere bryr jo dere ikke om grunnloven. Ingenting å feire. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke bruke antibac noe lengre. Har fått ganske kraftig eksem med blemmer på hendene på grunn av det. Vasker heller henda mine oftere. 

Anonymkode: 5ece5...361

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke bruke antibac noe lengre. Har fått ganske kraftig eksem med blemmer på hendene på grunn av det. Vasker heller henda mine oftere. 

Anonymkode: 5ece5...361

Det er fordi de tilsetter masse skadelige kjemiske stoffer i den for å spe på den. Mange opplever det samme som deg. 

• Opprett ny...