AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Hjelp. Jeg er så sliten. Min mann sier jeg ikke har rett til å få hjelp med babyen vår på 4mnd fordi jeg ordlegger meg feil når jeg snakker med han. Han mener alt av husarbeid er mine oppgaver og at vi kan leve i en svinesti (sånn han er oppvokst), jeg er så trøtt. Og får ingen hjelp. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg holder ikke på å bli gal, jeg er blitt det :( Nå skal det også sies at han er en lystløgner og lyger om alt. Jeg har lenge hatt lyst å gå ifra han, men klarer ikke for øyeblikket pga det økonomiske og at han kan hjelpe litt til med barna. Men jeg orker ikke mer. Han er så sint. Han har hatt en tøff oppvekst med alkoholiserte stefedre og narkoman mor. Så jeg har forståelse for han, men skal dette være en unnskylding for alt? Han velger å ikke være snill mot meg som straff for at jeg har sagt ting på feil måte. Jeg klarer ikke å være en god mor for barna mine lengre, jeg er så sliten og trøtt og har så desperat behov for søvn. Jeg kan ikke sove når babyen sover for han skal bare sove i vogn på tur. På kvelden prøver jeg å få gjort husarbeid hvis jeg får mulighet - han skal helst bare henge på puppen. Ellers må jeg ta meg av storebror på 1,5 på dagtid. Finnes det noen gode råd der ute? Anonymkode: d7a9c...614
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 Har du foreldre du kan flytte til? Anonymkode: a82e6...b00 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 Finnes det noe familievernkontor der du bor, TS? Kanskje du også kan snakke med fastlegen din, for slik du har det hjemme er ikke bra for deg på noe vis. Samme hvordan mannen din hadde det i oppveksten sin, så er det dårlig av ham å ta det ut på deg. Du er ikke skyld i hans oppvekst, og skal ikke straffes for det heller. Det virker som at han aldri har lært normale måter å være sammen med andre på, men hvis han ønsker å ha en familie så er det han som må oppsøke rådgivning hos noen som kan lære ham om dette. Anonymkode: 31a84...f3f 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 Sier som over, har du foreldre du kan flytte til i en liten periode? I mens tar du kontakt med familievernkontoret og eventuelt krisesenter. Anonymkode: 5e408...9bc 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 Takk for svar. Nei, jeg har ikke noe familie som jeg/vi kan flytte til. Jeg ønsker jo at vi skal holde sammen, vi har jo valgt å få barn sammen. Men det er så vanskelig dette. Ja, jeg får ta kontakt med familievernkontoret.. Hvordan er det å være i kontakt med dem? Blir man tatt inn til samtaler, eller hva er det de gjør? Anonymkode: d7a9c...614 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Nei, jeg har ikke noe familie som jeg/vi kan flytte til. Jeg ønsker jo at vi skal holde sammen, vi har jo valgt å få barn sammen. Men det er så vanskelig dette. Ja, jeg får ta kontakt med familievernkontoret.. Hvordan er det å være i kontakt med dem? Blir man tatt inn til samtaler, eller hva er det de gjør? Anonymkode: d7a9c...614 Ja, si fra om at det er alvorlig, for da kan du få komme fortere til! Jeg har god erfaring med dem - de kan hjelpe å sortere tanker og roe ned situasjonen. Om dere velger å fortsette kan dere få veiledningssamtaler, og om du vil gå fram ham kan dere få hjelp til hvordan håndtere det.. Anonymkode: 0bfcf...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Nei, jeg har ikke noe familie som jeg/vi kan flytte til. Jeg ønsker jo at vi skal holde sammen, vi har jo valgt å få barn sammen. Men det er så vanskelig dette. Ja, jeg får ta kontakt med familievernkontoret.. Hvordan er det å være i kontakt med dem? Blir man tatt inn til samtaler, eller hva er det de gjør? Anonymkode: d7a9c...614 Men sånn som det er nå kan du jo ikke ha det! De tilbyr familieterapi, parterapi og mekling ved skilsmisse. Pluss at de holder mange kurs. Vi var der på parterapi i fjor, da vil slet med forholdet, men ønsket å holde sammen. Fikk 10 samtaletimer med psykolog/terapaut. Har nettopp bestilt ny tilme, til familieterapi denne gangen, da vi sliter en del med uenighet og lite samstemthet om barneoppdragelse. Familieliv er vanskelig, og alle kan trenge hjelp. Helst før det blir så ille som du beskriver. Neste gang de har parkurs, tenkte vi kanskje å dra på det også. Det høres jo ut som om mannen din kan trenge individualterapi med tanke på oppvekst, og så tilbyr Familievernkontoret også sinnemestringskurs, som kan bli aktuelt. Det viktigste er at du stter et ultimatum: terapi eller skilsmisse. Om han ikke skulle være av den oppfatning at dere trenger hjel, for det gjør dere virkelig. Dette får dere ikke snudd alene. Anonymkode: 5e408...9bc 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 Tror også at de tilbyr telefonveiledning med terapeut noen ganger i uka, så da kan du jo presentere problemstillingen, og spørre hva de tenker at veien er videre for dere? Anonymkode: 5e408...9bc
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker jo at vi skal holde sammen, vi har jo valgt å få barn sammen. Noen ganger forstår jeg meg ikke på mennesker. Hvorfor han han valgt å få barn sammen med deg og hvorfor i alle dager vil du ha barn sammen med en du har tenkt på å gå fra i lang tid? Når dere finner grunnene til dette, finner du kanskje grunnen til at dere vil være sammen? Han må skjerpe seg!! Og det må noen fortelle ham, hvis ikke må du komme deg vekk!
Klaratiara Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 Dette høres ut som en psykopat eller en annen psykisk lidelse med psykopatiske trekk. Lystløgner, straffer deg for å ordlegge deg feil, hjelper ikke til med hus eller baby, sinne, vanskelig oppvekst og du som holder på å bli gal. Mye peker mot dette. Han høres ut som en destruktiv person som heller vil krangle og straffe sine nærmeste enn å være en god mann og far. Mitt beste råd er å slutte å ha forståelse for han og komme deg vekk. Han kan bruke den tøffe oppveksten sin som unnskyldning til å være en drittsekk i det uendelige. Det er manipulering. Det samme er å nekte deg hjelp fordi du ordlegger deg feil. Dette er sykt. En person som selv har blitt behandlet dårlig og som nå behandler andre dårlig har ikke lært noen ting. Dette er skadelig for deg og barna. Søk hjelp og råd fra krisesenter, fastlege, psykolog, venner og familie. 1
Honey Dew Skrevet 15. mai 2020 #11 Skrevet 15. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Nei, jeg har ikke noe familie som jeg/vi kan flytte til. Jeg ønsker jo at vi skal holde sammen, vi har jo valgt å få barn sammen. Men det er så vanskelig dette. Ja, jeg får ta kontakt med familievernkontoret.. Hvordan er det å være i kontakt med dem? Blir man tatt inn til samtaler, eller hva er det de gjør? Anonymkode: d7a9c...614 Du ønsker at du og den sinte mannen din skal holde sammen? Jeg håper du vet at dette sinne hans kan gi barnet ditt traumer? Du flytter, eller enda bedre; kaster han på dør så langt du kan klare. 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #12 Skrevet 15. mai 2020 Takk for støtten. Det er godt å høre at jeg ikke er helt blåst når jeg føler som jeg gjør. De tingene dere sier er akkurat det jeg har tenkt også, og prøvd å gjøre noe med - men ikke kommet så langt med. Men nå har jeg fått et hardt spark bak til å få gjort noe med dette. Jeg skal prøve å få kontakt med de med en gang. Anonymkode: d7a9c...614 3
judith52 Skrevet 15. mai 2020 #13 Skrevet 15. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ...babyen vår på 4mnd fordi jeg ordlegger meg feil når jeg snakker med han. Han mener alt av husarbeid er mine oppgaver og at vi kan leve i en svinesti (sånn han er oppvokst), jeg er så trøtt. Og får ingen hjelp. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg holder ikke på å bli gal, jeg er blitt det : Nå skal det også sies at han er en lystløgner og lyger om alt. Jeg har lenge hatt lyst å gå ifra han, men klarer ikke for øyeblikket pga det økonomiske og at han kan hjelpe litt til med barna. Dette skjedde ikke over natten når du fikk barn regner jeg med, så spørsmålet blir hvorfor i huleste du har valgt å a) være sammen med han, og b) få BARN MED HAN?? Hallo 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #14 Skrevet 15. mai 2020 Hvorfor jeg valgte å få barn med han er at jeg ikke ante hvor ille det var før vi fikk vårt første barn. - Som heller ikke egentlig var planlagt. Vi trodde ikke vi kunne få barn noen av oss. At han lyger så mye fant jeg ut nå nylig. Alle brikkene falt liksom på plass. Anonymkode: d7a9c...614 1
regine Skrevet 15. mai 2020 #15 Skrevet 15. mai 2020 Altså - ta gjerne kontakt med FVK, men ikke forvent mirakler. Først og fremst: vil mannen dit? altså er han enig i at DERE har problemer eller er hans syn at det kun er DU som har (og er) problemet? Fordi hvis dette er DITT problem, så er han neppe interessert i å være med på noe som helst. Dernest, skulle du få mannen med til FVK: de kan ikke gjøre annet enn å lytte/evt rådgi, de kan ikke bestemme eller kreve noe som helst. At de er enige med deg kan godt være, men hvis mannen mener det de sier er irrelevant eller ikke angår ham, så er det dødfødt. For da vil ikke han gjøre noe som helst, men igjen understreke at alt dette er ditt problem og du er den vanskelige i relasjonen, ikke han. Det er klart at man alltid vil forsvare sine valg og også være villig til å strekke seg og gjøre mye for at det valget en har tatt - i ditt tilfelle fått 2 barn med denne mannen - skal framstå som/være det riktige. Samtidig: du MÅ faktisk tenke på hva du utsetter ungene dine for. Det er ikke bare deg det handler om lenger, det er også to små mennesker som fortjener bedre enn dette. Ta i allfall det med i regnestykket ditt når du er opptatt av at "jamen, vi vil jo leve sammen". Du har helt sikkert også godt av å kontakte krisesenter for å få råd i situasjonen. De vil høyst sannsynlig også ha et klarere blikk på hva du kan og bør gjøre enn FVK. 2
Klaratiara Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 29 minutter siden, judith52 skrev: Dette skjedde ikke over natten når du fikk barn regner jeg med, så spørsmålet blir hvorfor i huleste du har valgt å a) være sammen med han, og b) få BARN MED HAN?? Hallo Skjønner reaksjonen din. Men folk som er destruktive/forstyrra kan være flinke til å sjarmere eller skjule sine verste sider til de sitter godt i det med barn eller har giftet seg. Det kan da være vanskeligere for partneren å forlate dem så de slipper sin virkelige side frem. Det er veldig typisk at man hører partneren si at de forandret seg. Gjort er gjort. Ts bør innse at det aldri er for sent å snu. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #17 Skrevet 15. mai 2020 Ring krisesenteret. Nå! https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ Anonymkode: d7f56...5d9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #18 Skrevet 15. mai 2020 Krisesenter eller røm hjem til familie, nå. Vil du at barna dine skal vokse opp med en sånn far? Hvilken som helst mann kan ligge seg til et par unger, men ikke alle menn kan være pappa eller partner. Den mannen der må du komme deg vekk fra for både din og barnas del. Anonymkode: 74f10...381 2
jabx Skrevet 15. mai 2020 #19 Skrevet 15. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har hatt en tøff oppvekst med alkoholiserte stefedre og narkoman mor. Så jeg har forståelse for han, men skal dette være en unnskylding for alt? Nei, og han er blitt en mishandler av natur. Du må komme deg vekk, for det eneste han vil gjøre med deg er å bryte deg ned. Han er så ødelagt av barndommen sin at han kun vil ødelegge andre. Dette inkluderer barnet, så redd barnet og fjern deg fra denne psykopaten snarest. Hvis ikke så vil barnet ditt lide. 3
jabx Skrevet 15. mai 2020 #20 Skrevet 15. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det noe familievernkontor der du bor, TS? Familievernkontoret vil ikke kunne gjøre noe som helst. De kan ikke reparere en mann som er psykopat og ødelagt mentalt, og som nyter når han kan tråkke på andre og ødelegge dem. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå