AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Jeg må si jeg er glad for at de innfører påbud om munnbind, føler at det er tryggere å fly og unngå smitte. Når alle bruker munnbind så vil ikke de som er smittebærere kunne smitte andre. Det er heller ikke vanskelig å få tak i munnbind for tiden, var innom noen apotek og alle hadde munnbind. Det er ganske dyrt, betalte rundt 200,- for 10 munnbind, og da jeg kjøpte munnbindene fikk jeg med et ark med veiledning, så det lover jo bra, slik at alle som kjøper munnbind lærer seg riktig bruk. Skal fly med norwegian og leser at de ikke kommer til å innføre påbud enda, men munnbind skal jeg likevel bruke. Hadde jeg visst at norwegian ikke kommer med påbud hadde jeg heller kjøpt billetter hos SAS. Anonymkode: 2f180...e0c 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 Munnbind fungerer kun hvis personen har symptomer og hoster eller nyser mye. Disse personene skal uansett holde seg hjemme og trenger da ikke munnbind. For asymptomatiske (dvs smittede uten symptomer) har munnbind sannsynligvis ingen effekt. At du "føler" deg mer trygg er nok årsaken til at munnbind nå innføres. Folk er stokk dumme og lar seg styre av følelser fremfor fakta. https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission Anonymkode: 636c1...7c8 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Munnbind fungerer kun hvis personen har symptomer og hoster eller nyser mye. Disse personene skal uansett holde seg hjemme og trenger da ikke munnbind. For asymptomatiske (dvs smittede uten symptomer) har munnbind sannsynligvis ingen effekt. At du "føler" deg mer trygg er nok årsaken til at munnbind nå innføres. Folk er stokk dumme og lar seg styre av følelser fremfor fakta. https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission Anonymkode: 636c1...7c8 Klart det har en effekt. Et kirurgisk munnbind filtrerer 80% av viruspartikklene. Så lenge man tar på munnbindet korrekt og spriter hendene før og etter man tar det på så gir det en god beskyttelse. Hvis ikke hadde aldri helsepersonell brukt det. Anonymkode: 57e22...602 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Klart det har en effekt. Et kirurgisk munnbind filtrerer 80% av viruspartikklene. Så lenge man tar på munnbindet korrekt og spriter hendene før og etter man tar det på så gir det en god beskyttelse. Hvis ikke hadde aldri helsepersonell brukt det. Anonymkode: 57e22...602 Feil. Det finnes ingen studier som viser at bruk av munnbind reduserer dråpesmitte i noen særlig grad fra asymptomatiske, eller beskytter de som bruker munnbind mot å bli smittet selv. Det studier viser er at munnbind kan ha en effekt når man har symptomer og en stor andel av befolkningen er smittsomme (mange smittepunkter). Anonymkode: 636c1...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. Det finnes ingen studier som viser at bruk av munnbind reduserer dråpesmitte i noen særlig grad fra asymptomatiske, eller beskytter de som bruker munnbind mot å bli smittet selv. Det studier viser er at munnbind kan ha en effekt når man har symptomer og en stor andel av befolkningen er smittsomme (mange smittepunkter). Anonymkode: 636c1...7c8 Det er ikke sant. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2818714/ On June 11, 2009, the World Health Organization declared the outbreak of novel influenza A (H1N1) a pandemic. With limited supplies of antivirals and vaccines, countries and individuals are looking at other ways to reduce the spread of pandemic (H1N1) 2009, particularly options that are cost effective and relatively easy to implement. Recent experiences with the 2003 SARS and 2009 H1N1 epidemics have shown that people are willing to wear facemasks to protect themselves against infection; however, little research has been done to quantify the impact of using facemasks in reducing the spread of disease. We construct and analyze a mathematical model for a population in which some people wear facemasks during the pandemic and quantify impact of these masks on the spread of influenza. To estimate the parameter values used for the effectiveness of facemasks, we used available data from studies on N95 respirators and surgical facemasks. The results show that if N95 respirators are only 20% effective in reducing susceptibility and infectivity, only 10% of the population would have to wear them to reduce the number of influenza A (H1N1) cases by 20%. We can conclude from our model that, if worn properly, facemasks are an effective intervention strategy in reducing the spread of pandemic (H1N1) 2009. Oversatt "Hvis bare 10% av befolkningen brukte ansiktsmaske så ville antall tilfeller av svineinfluensa bli redusert med 20%" Under spanskesyken så så de at når helsepersonell som bruke ansiksmasker av dobbel gauze så falt antall smittende helsearbeidere drastisk. Dette var ikke kirurgiske masker engang. Hvorfor skal noe som fungerer på helsearbeidere ikke fungere på et fly? Argumentet har vært at folk "glemmer" å holde avstand når de bruker ansiktsmaske, men dette er et ugyldig argument når du skal fly siden du da blir tvinget til å sitte trangt. Anonymkode: 57e22...602 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. Det finnes ingen studier som viser at bruk av munnbind reduserer dråpesmitte i noen særlig grad fra asymptomatiske, eller beskytter de som bruker munnbind mot å bli smittet selv. Det studier viser er at munnbind kan ha en effekt når man har symptomer og en stor andel av befolkningen er smittsomme (mange smittepunkter). Anonymkode: 636c1...7c8 Siden munnbind ikke virker så er det jo ikke noen krise at helsepersonell har mangel på dette. Det har jo ingen effekt i følge deg. Så rart at munnbind skal fungere på helsepersonell, men ikke på oss vanlige dødlige. Anonymkode: 57e22...602 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Siden munnbind ikke virker så er det jo ikke noen krise at helsepersonell har mangel på dette. Det har jo ingen effekt i følge deg. Så rart at munnbind skal fungere på helsepersonell, men ikke på oss vanlige dødlige. Anonymkode: 57e22...602 Forskjellen er jo at man på et fly gjerne spiser og drikker - og da tar munnbind av og på, med hendene. (de har spesifisert at dette vil være lov) Man tar seg i ansiktet, helt umulig å unngå over litt tid, og der har munnbindet over lang tid samlet alt av virus du har passert og pustet ut. Så er du på toalettet, tar på dørhandtak, tar på seterygger når du heiser deg. Helsepersonell vasker hendene i anbefalt tid, med riktig såpe. Tar på seg riktig type munnbind. På foreskrevet måte. Tar seg ikke i ansiktet. Kaster munnbindet i det de er ferdige med den konsultasjonen. Anonymkode: 56de2...322
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forskjellen er jo at man på et fly gjerne spiser og drikker - og da tar munnbind av og på, med hendene. (de har spesifisert at dette vil være lov) Man tar seg i ansiktet, helt umulig å unngå over litt tid, og der har munnbindet over lang tid samlet alt av virus du har passert og pustet ut. Så er du på toalettet, tar på dørhandtak, tar på seterygger når du heiser deg. Helsepersonell vasker hendene i anbefalt tid, med riktig såpe. Tar på seg riktig type munnbind. På foreskrevet måte. Tar seg ikke i ansiktet. Kaster munnbindet i det de er ferdige med den konsultasjonen. Anonymkode: 56de2...322 Det argumentet er så oppbrukt. Alle kan lære seg riktig bruk av munnbind. For min del tar jeg meg mindre i ansiktet med munnbind enn ellers. Det er ikke noe problem å sprite hendene før og etter man tar munnbindet av og på. Nå er jeg helsepersonell selv og flere steder så går man med munnbind over lengre tid, ikke bare til en spesifikk konsultasjon. Forøvrig er det godt nok for helsepersonell å bruke håndsprit når man tar munnbind av og på. På korte flyninger så serveres ikke mat og drikke på fly så da er det ikke noe behov for å ta det av. At alle bruker munnbind gjør flyturene tyggere for alle. Anonymkode: 57e22...602 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sant. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2818714/ On June 11, 2009, the World Health Organization declared the outbreak of novel influenza A (H1N1) a pandemic. With limited supplies of antivirals and vaccines, countries and individuals are looking at other ways to reduce the spread of pandemic (H1N1) 2009, particularly options that are cost effective and relatively easy to implement. Recent experiences with the 2003 SARS and 2009 H1N1 epidemics have shown that people are willing to wear facemasks to protect themselves against infection; however, little research has been done to quantify the impact of using facemasks in reducing the spread of disease. We construct and analyze a mathematical model for a population in which some people wear facemasks during the pandemic and quantify impact of these masks on the spread of influenza. To estimate the parameter values used for the effectiveness of facemasks, we used available data from studies on N95 respirators and surgical facemasks. The results show that if N95 respirators are only 20% effective in reducing susceptibility and infectivity, only 10% of the population would have to wear them to reduce the number of influenza A (H1N1) cases by 20%. We can conclude from our model that, if worn properly, facemasks are an effective intervention strategy in reducing the spread of pandemic (H1N1) 2009. Oversatt "Hvis bare 10% av befolkningen brukte ansiktsmaske så ville antall tilfeller av svineinfluensa bli redusert med 20%" Under spanskesyken så så de at når helsepersonell som bruke ansiksmasker av dobbel gauze så falt antall smittende helsearbeidere drastisk. Dette var ikke kirurgiske masker engang. Hvorfor skal noe som fungerer på helsearbeidere ikke fungere på et fly? Argumentet har vært at folk "glemmer" å holde avstand når de bruker ansiktsmaske, men dette er et ugyldig argument når du skal fly siden du da blir tvinget til å sitte trangt. Anonymkode: 57e22...602 Haha. Dette er en modelleringsstudie der de antar (!) at det har en effekt. Anonymkode: 636c1...7c8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha. Dette er en modelleringsstudie der de antar (!) at det har en effekt. Anonymkode: 636c1...7c8 Du har jo ikke snøring. Du skriver til og med selv at de bare har effekt om folk nyser og hoster, hva får deg til å tro at folk ikke nyser og hoster på fly? På fly hvor du må sitte tett med andre mennesker er det selvsagt større risiko å bli smittet, eller tror du at folk ikke nyser/hoster på flyet? Bruker du munnbind riktig hindrer det smitte. Folk kan lære seg riktig bruk, det er ikke så vanskelig som enkelte ser ut til å tro. Du kan vaske og sprite hendene så mye du vil men det hjelper lite når noen hoster på deg. Er for øvrig student og jobber på sykehus så jeg vet godt at det hjelper, og har blitt anbefalt å bruke munnbind på fly og flyplass av en smittevernoverlege som hadde kurs for oss, så er nok andre (du) som er «stokk dum», for å bruke dine ord. Anonymkode: 2f180...e0c 4
Den Sagnomsuste Skrevet 15. mai 2020 #11 Skrevet 15. mai 2020 (endret) Når det gjelder hoste så forekommer dette i samfunnet om dagen. Jeg ser stadig flere som hoster på bussen, butikken og toget. Hvorfor vet jeg selvsagt ikke, men tror det har noe med en mer avslappet holdning til viruset å gjøre. Man kan jo liksom ikke bli hjemme for alt mulig rart. Uanvhening av Coronaviruset er det innlysende at slike hostere reduserer smitte dersom de bruker munnbind. Vil du ha slynget masse dritt ut i lufta eller ikke? Er helt utrolig at noen idioter klarer å argumentere mot munnbindets funksjon her inne. Ganske fascinerende faktisk... Endret 15. mai 2020 av Den Sagnsomsuste 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #12 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det argumentet er så oppbrukt. Alle kan lære seg riktig bruk av munnbind. For min del tar jeg meg mindre i ansiktet med munnbind enn ellers. Det er ikke noe problem å sprite hendene før og etter man tar munnbindet av og på. Nå er jeg helsepersonell selv og flere steder så går man med munnbind over lengre tid, ikke bare til en spesifikk konsultasjon. Forøvrig er det godt nok for helsepersonell å bruke håndsprit når man tar munnbind av og på. På korte flyninger så serveres ikke mat og drikke på fly så da er det ikke noe behov for å ta det av. At alle bruker munnbind gjør flyturene tyggere for alle. Anonymkode: 57e22...602 Jeg tar i alle fall ikke på meg noe munnbind før jeg absolutt må. Men innretter meg om bestemmelsene er slik. Er man så redd for smitte forstår jeg ikke hva man gjør på et fly i utgangspunktet. Har flydd 3 ganger så langt siden dette begynte, og fortsetter med det. Anonymkode: 56de2...322
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #13 Skrevet 15. mai 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har jo ikke snøring. Du skriver til og med selv at de bare har effekt om folk nyser og hoster, hva får deg til å tro at folk ikke nyser og hoster på fly? På fly hvor du må sitte tett med andre mennesker er det selvsagt større risiko å bli smittet, eller tror du at folk ikke nyser/hoster på flyet? Bruker du munnbind riktig hindrer det smitte. Folk kan lære seg riktig bruk, det er ikke så vanskelig som enkelte ser ut til å tro. Du kan vaske og sprite hendene så mye du vil men det hjelper lite når noen hoster på deg. Er for øvrig student og jobber på sykehus så jeg vet godt at det hjelper, og har blitt anbefalt å bruke munnbind på fly og flyplass av en smittevernoverlege som hadde kurs for oss, så er nok andre (du) som er «stokk dum», for å bruke dine ord. Anonymkode: 2f180...e0c Jeg har ikke snøring? Det er du som henviser til en modelleringsstudie der de ser på smitteverneffekten i samfunnet dersom man antar at munnbind reduserer sannsynligheten for smitte. Det virker som du overhodet ikke forstår hva du babler om. Prøv på nytt. Dersom munnbind reduserer smitte i den generelle populasjonen (ikke sykehus!), så kan du jo motbevise meg. Jeg venter..🤣 Anonymkode: 636c1...7c8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #14 Skrevet 15. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke snøring? Det er du som henviser til en modelleringsstudie der de ser på smitteverneffekten i samfunnet dersom man antar at munnbind reduserer sannsynligheten for smitte. Det virker som du overhodet ikke forstår hva du babler om. Prøv på nytt. Dersom munnbind reduserer smitte i den generelle populasjonen (ikke sykehus!), så kan du jo motbevise meg. Jeg venter..🤣 Anonymkode: 636c1...7c8 Det var ikke jeg som skrev det innlegget du snakker om her, les ab-kodene, men det endrer ikke det faktum at du tar feil. Dersom alle bruker munnbind på fly, buss, båt og tog, der hvor folk sittet tett på hverandre så vil det hindre spredning. Hvordan tror du viruset smitter egentlig? Skal vi fortsette som før men samtidig bremse spredningen så er munnbind i risikosoner viktig. Å hevde at bruken av munnbind ikke hindrer smitte er tåpelig, men selvsagt, det krever at alle kan bruke maskene riktige. Og jeg gjentar meg selv, å lære seg å bruke maskene riktig er ikke vanskelig. Som jeg nevnte i hovedinnlegget, fulgte det en slags bruksanvisning med da jeg kjøpte munnbind, noe som er et bra tiltak da de som mener at det ikke fungerer så godt nettopp peker på at folk ikke kan bruke munnbindene riktige. Anonymkode: 2f180...e0c 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #15 Skrevet 15. mai 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar i alle fall ikke på meg noe munnbind før jeg absolutt må. Men innretter meg om bestemmelsene er slik. Er man så redd for smitte forstår jeg ikke hva man gjør på et fly i utgangspunktet. Har flydd 3 ganger så langt siden dette begynte, og fortsetter med det. Anonymkode: 56de2...322 Ikke jeg heller. Jeg holder avstand og tar forholdsregler, men når jeg skal fly og sitte tett på andre mennesker skal jeg bruke munnbind. At jeg bruker munnbind (noe som er anbefalt, der jeg jobber mente smittevernlegene at det er viktig at vi beskytter oss selv slik at vi ikke tar med smitte til sykehuset) har ikke noe å gjøre med paranoia og redsel, men sunn fornuft. Anonymkode: 2f180...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke jeg heller. Jeg holder avstand og tar forholdsregler, men når jeg skal fly og sitte tett på andre mennesker skal jeg bruke munnbind. At jeg bruker munnbind (noe som er anbefalt, der jeg jobber mente smittevernlegene at det er viktig at vi beskytter oss selv slik at vi ikke tar med smitte til sykehuset) har ikke noe å gjøre med paranoia og redsel, men sunn fornuft. Anonymkode: 2f180...e0c Kan det være paranoia dersom man ønsker å unngå smitte fra et dødelig virus under en pandemi?? Tror faktisk ikke man kan omtale tiltak fra verken samfunnet eller individets side som paranoia i vår situasjon. Anonymkode: 746d7...593 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #17 Skrevet 15. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være paranoia dersom man ønsker å unngå smitte fra et dødelig virus under en pandemi?? Tror faktisk ikke man kan omtale tiltak fra verken samfunnet eller individets side som paranoia i vår situasjon. Anonymkode: 746d7...593 Nei, enig, men det er noen som fremstiller det sånn, men det sier kanskje noe om vedkommende. Anonymkode: 2f180...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #18 Skrevet 15. mai 2020 1 hour ago, Den Sagnsomsuste said: Når det gjelder hoste så forekommer dette i samfunnet om dagen. Jeg ser stadig flere som hoster på bussen, butikken og toget. Hvorfor vet jeg selvsagt ikke, men tror det har noe med en mer avslappet holdning til viruset å gjøre. Man kan jo liksom ikke bli hjemme for alt mulig rart. Eller det kan ha å gjøre med at mennesker alltid har hostet, siden tidenes morgen. Finnes det noen som ikke hoster i løpet av en dag, pandemi eller ikke? Anonymkode: 941d3...a56
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #19 Skrevet 15. mai 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke jeg som skrev det innlegget du snakker om her, les ab-kodene, men det endrer ikke det faktum at du tar feil. Dersom alle bruker munnbind på fly, buss, båt og tog, der hvor folk sittet tett på hverandre så vil det hindre spredning. Hvordan tror du viruset smitter egentlig? Skal vi fortsette som før men samtidig bremse spredningen så er munnbind i risikosoner viktig. Å hevde at bruken av munnbind ikke hindrer smitte er tåpelig, men selvsagt, det krever at alle kan bruke maskene riktige. Og jeg gjentar meg selv, å lære seg å bruke maskene riktig er ikke vanskelig. Som jeg nevnte i hovedinnlegget, fulgte det en slags bruksanvisning med da jeg kjøpte munnbind, noe som er et bra tiltak da de som mener at det ikke fungerer så godt nettopp peker på at folk ikke kan bruke munnbindene riktige. Anonymkode: 2f180...e0c Feil. Finnes ingen empiriske studier som viser at munnbind har noen effekt på smittespredningen i den generelle befolkningen. Anonymkode: 636c1...7c8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #20 Skrevet 15. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Feil. Finnes ingen empiriske studier som viser at munnbind har noen effekt på smittespredningen i den generelle befolkningen. Anonymkode: 636c1...7c8 Det finnes ikke særlig mange empiriske studier på dette heller så argumentet er "mute" for å si det sånn. Anonymkode: 746d7...593 1
Anbefalte innlegg