Gå til innhold

Hvorfor får vi ikke studenter dra tilbake på universitetene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, dere burde bli voksne.

Anonymkode: bcd31...5db

Vi evner å tenke et snev mer kritisk enn majoritetsbefolkningen. Det er vel derfor de har stengt ned fakultetene våre...

Anonymkode: 5e43a...01b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi evner å tenke et snev mer kritisk enn majoritetsbefolkningen. Det er vel derfor de har stengt ned fakultetene våre...

Alle tror det når de er på den alderen. Og så blir de voksne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er 30 år, student og i fast jobb (eller var det frem til mars). Tror du tjener på å være litt mindre nedlatende  :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken alder tenker du på? I klassen min er vi fra 19 til 52 år. Flesteparten er 30+. Når blir man voksen, i dine øyne?

Anonymkode: 2e454...e9d

• Liker 5
Skrevet

Det er begrunnet med at det ikke skal bli for fullt på kollektivtransport. I Bergen er det mange som bruker bybanen som et rullefortau og tar den ett stopp. Hvis folk hadde sluttet med det, så kunne det vært håp. Dessuten trenger ikke alle å begynne samtidig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken alder tenker du på? I klassen min er vi fra 19 til 52 år. Flesteparten er 30+. Når blir man voksen, i dine øyne?

Når man blir maskot for myndighetene  🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt voksen som har kastet meg ut i studier på nytt i høst. Har ikke studert på mange år og overgangen var veldig stor. Begynte akkurat å komme inn i det, fikk rutiner og struktur i studiehverdagen da korona kom. De siste mnd har vært heeelt grusomme for min del. Med mann og 3 barn hjemme har det vært omtrent umulig å lese til eksamen. For ikke å snakke om motivasjon. Nå er jeg ferdig med 3 av 4 eksamener og tror ikke de har gått så veldig bra. Har en til på mandag så er jeg ferdig for semesteret. Stengte biblioteker har ødelagt semesteret for meg. Jeg orker ikke å være sint og bitter, gjort er gjort, men ja det er utrolig kjipt. Regner med å måtte konte på opptil flere, men det positive er at jeg har hele sommeren på meg med biblioteker som har åpnet i går. 

Og jeg er ingen unntak, mange både yngre og eldre med familier av mine medstudenter har det som meg. Ja, strykprosenten kommer nok til å være høy, ikke minst fordi våre hjemmeeksamen har vært mye vanskeligere enn tidligere pga de ble gjort som hjemmeeksamen. Selv om vi på de timene vi får ikke rekker å åpne en bok. 

Håper på litt mere normale forhold til høsten, hvis ikke vurderer jeg å gi meg.

Anonymkode: 37cd9...b10

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du sikkert har blitt forklart et utall ganger så er det på grunn av god kapasitet til å behandle de smittede. Når så mange dør vil det i tillegg bli et stort antall som er mye yngre som dør også, selv om det enda større antallet eldre drar snittet opp.

Hva er snittalderen på de som har dødd i sverige tror du? Offisiell statistikk her: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Dødsfall i aldersgruppen 0-59 år utgjør 4.7% av de som har dødd. Tar man med de som er 60-69 år så utgjør de 12%. Dvs at 88% av de som har dødd i Sverige er over 70 år. Legger man til faktorer som underliggende sykdommer osv. så er ikke dette veldig skremmende tall...

Anonymkode: 477ea...176

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du tenkt til å gjøre det uten å bryte reglene for antall mennesker samlet i privat regi? 

Kan det tenkes at du uten å vite det selv poengterte nettopp en av grunnene til at myndighetene nekter folk å samle seg i store grupper?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det tenkes at du uten å vite det selv poengterte nettopp en av grunnene til at myndighetene nekter folk å samle seg i store grupper?

Kan det tenkes at dette er et brudd på menneskerettighetene, og at det er meget problematisk? 
Ikke ene og alene nå, men at myndighetene bare kan bestemme seg for å sette menneskerettighetene til side nesten helt uten videre, og "ingen" reagerer på det eller finner det problematisk det er veldig skremmende.

• Liker 4
Skrevet

Smittevern er jo god grunn til at det må åpnes etappevis - og gis tid til å evaluere om det er gått greit. Renhold ved store institusjoner blir fort en utfordring om man åpner for fort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det tenkes at dette er et brudd på menneskerettighetene, og at det er meget problematisk? 
Ikke ene og alene nå, men at myndighetene bare kan bestemme seg for å sette menneskerettighetene til side nesten helt uten videre, og "ingen" reagerer på det eller finner det problematisk det er veldig skremmende.

Jo, jeg synes det. Men den jeg siterte har tydeligvis bare godtatt forbudet mot forsamling. Det var derfor jeg formulerte spørsmålet slik jeg gjorde;) Veldig mange er helt i svime når det kommer til hvilke rettigheter man faktisk har, og tar det for gitt at myndighetene respekterer disse. Det er desverre ikke tilfelle. Men nordmenn er altså skuffende naive og uvitende. Det er mange som til og med har en holdning om at det å hevde sine menneskerettigheter er "egoistisk". Det er skremmende.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 30 år, student og i fast jobb (eller var det frem til mars). Tror du tjener på å være litt mindre nedlatende  :)

Det er mulig det tar lenger tid for evighetsstudenter.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg synes det. Men den jeg siterte har tydeligvis bare godtatt forbudet mot forsamling. Det var derfor jeg formulerte spørsmålet slik jeg gjorde;) Veldig mange er helt i svime når det kommer til hvilke rettigheter man faktisk har, og tar det for gitt at myndighetene respekterer disse. Det er desverre ikke tilfelle. Men nordmenn er altså skuffende naive og uvitende. Det er mange som til og med har en holdning om at det å hevde sine menneskerettigheter er "egoistisk". Det er skremmende.

Det var meg du siterte.

Jeg skrev det slik for å få personen som ville demonstrere til å tenke. At det nå faktisk ikke er mulig å demonstrere mot noe man er uenig i fordi man ikke lenger har frihet til å samles i større forsamlinger. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var meg du siterte.

Jeg skrev det slik for å få personen som ville demonstrere til å tenke. At det nå faktisk ikke er mulig å demonstrere mot noe man er uenig i fordi man ikke lenger har frihet til å samles i større forsamlinger. 

Vel, da har man enda større grunn til å demonstrere! Det foregår store demonstrasjoner i andre land hvor sanksjonene er langt strengere mot slike ting enn her. Forsamlingsretten er grunnlovsfestet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi du likte det så må alle andre finne seg i maktovergrepet i vår tid?

# fin innstilling...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da du studerte så var faktisk verdenssituasjonen en helt annen. Man må ta med i betraktningen at det ikke bare er at man har gått over til nettundervisning, man er blitt tvunget over til det. Nå får man heller ikke møtes fritt på andre måter heller. Og fremtiden er usikker. Noe av det viktigste for å klare tunge påkjenninger for oss mennesker er muligeten til å stå sammen. Nå sitter man spredt og isolert. Det er mulig du takler dette helt fint, men så lenge ikke fagfolkene i FHI ser noen grunn til å holde universitetene stengt, så er det veldig rart at myndighetene fortsatt krever det.

Woe is me. Stakkars dere. Situasjonen har vært og er annerledes for alle. Det er ikke mer synd på dere enn alle andre. Å studere hjemmefra er fullt mulig, så det i seg selv er ingen krise. 

Anonymkode: 55472...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Woe is me. Stakkars dere. Situasjonen har vært og er annerledes for alle. Det er ikke mer synd på dere enn alle andre. Å studere hjemmefra er fullt mulig, så det i seg selv er ingen krise. 

Så fordi det er kjipt for alle og noen faktisk har det verre så kan ikke studenter klage?

Alle burde klage! Alle burde reagere på at menneskerettigheten utfordres. Alle burde reagere mer enn bare med skuldertrekk og "det er sikkert en grunn til det".

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

I stedet for å være så negativ, kan du jo komme med noen gode råd for å studere hjemmefra? Hvordan holde motet oppe når ungene skriker eller når man har vært innstengt på en liten hybel i flere måneder alene? hm.

Anonymkode: 4c546...35a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte var situasjonen sammenlignbar med da du studerte?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi det er kjipt for alle og noen faktisk har det verre så kan ikke studenter klage?

Alle burde klage! Alle burde reagere på at menneskerettigheten utfordres. Alle burde reagere mer enn bare med skuldertrekk og "det er sikkert en grunn til det".

Jeg tipper studiene faktisk går bedre om du slutter å krisemaksimere og fokusere på hvor forferdelig du har det. 

• Liker 1
  • Opprett ny...