Gå til innhold

Hvorfor får vi ikke studenter dra tilbake på universitetene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studert både «tradisjonelt» og via nettstudier, så nei, jeg har ikke så mye medfølelse for at studenter i en periode må studere hjemmefra. Jeg tror heller ikke denne woe is me-innstillingen hjelper. 

Anonymkode: 55472...256

Så fordi du likte det så må alle andre finne seg i maktovergrepet i vår tid?

# fin innstilling...

Anonymkode: 5e43a...01b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studert både «tradisjonelt» og via nettstudier, så nei, jeg har ikke så mye medfølelse for at studenter i en periode må studere hjemmefra. Jeg tror heller ikke denne woe is me-innstillingen hjelper. 

Anonymkode: 55472...256

Vel, da du studerte så var faktisk verdenssituasjonen en helt annen. Man må ta med i betraktningen at det ikke bare er at man har gått over til nettundervisning, man er blitt tvunget over til det. Nå får man heller ikke møtes fritt på andre måter heller. Og fremtiden er usikker. Noe av det viktigste for å klare tunge påkjenninger for oss mennesker er muligeten til å stå sammen. Nå sitter man spredt og isolert. Det er mulig du takler dette helt fint, men så lenge ikke fagfolkene i FHI ser noen grunn til å holde universitetene stengt, så er det veldig rart at myndighetene fortsatt krever det.

Anonymkode: 477ea...176

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel, da du studerte så var faktisk verdenssituasjonen en helt annen. Man må ta med i betraktningen at det ikke bare er at man har gått over til nettundervisning, man er blitt tvunget over til det. Nå får man heller ikke møtes fritt på andre måter heller. Og fremtiden er usikker. Noe av det viktigste for å klare tunge påkjenninger for oss mennesker er muligeten til å stå sammen. Nå sitter man spredt og isolert. Det er mulig du takler dette helt fint, men så lenge ikke fagfolkene i FHI ser noen grunn til å holde universitetene stengt, så er det veldig rart at myndighetene fortsatt krever det.

Myndighetene har hele veien kjørt en mye strengere linje enn det de har blitt anbefalt av fagfolk. Hvorfor er det vel ingen som vet, det er veldig merkelig. 

Jeg for min del syns nettundervisning via Zoom har vært helt nydelig, men så deltar ikke jeg på vanlige forelesninger da, så dette semesteret har jeg faktisk fått med meg alle forelesninger etter 12. mars, mot vanligvis null forelesninger.

Anonymkode: 2e454...e9d

Skrevet

Dere kan jo dra tilbake på campus nå. Det ble det åpnet for denne uken.

Ikke at det er undervisning der, men dere kan bruke bibliotek, grupperom, kantine osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Myndighetene har hele veien kjørt en mye strengere linje enn det de har blitt anbefalt av fagfolk. Hvorfor er det vel ingen som vet, det er veldig merkelig

Jeg for min del syns nettundervisning via Zoom har vært helt nydelig, men så deltar ikke jeg på vanlige forelesninger da, så dette semesteret har jeg faktisk fått med meg alle forelesninger etter 12. mars, mot vanligvis null forelesninger.

Makt og kontroll. Hasteinnføring av koronaloven helt uten at det var nødvendig røper den egentlige agendaen. Samfunnet var allerede nedstengt og samarbeidsvillig så det holdt på det tidspunktet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mulig du takler dette helt fint, men så lenge ikke fagfolkene i FHI ser noen grunn til å holde universitetene stengt, så er det veldig rart at myndighetene fortsatt krever det.

FHI ville ha samme strategi som Sverige. Da hadde vi fått tilsvarende dødstall også.

Anonymkode: bcd31...5db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FHI ville ha samme strategi som Sverige. Da hadde vi fått tilsvarende dødstall også.

Nei. Sverige har dobbelt så mange innbyggere som oss. Dessuten, så er det i all hovedsak de veldig gamle og svake som dør i Sverige som alle andre steder. Det hadde ikke dødd tusenvis av barn, unge, og arbeidsføre folk. At gamle folk dør er faktisk helt naturlig. Snittet på de som dør av Corona i Norge er jo det samme som forventet levealder!!!

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet man jo ikke. 
Vi er færre innbyggere, antagelig færre innbyggere pr. kvadratkilometer også. Vi bor spredt. Mer spredt enn i Sverige. Vi kunne hatt det veldig fint med anbefalinger i stedet for tvang.

Der folk bor tett er smitten høyere. Vi bor ikke så tett og ville nok hatt stor spredning i byene, men ikke så mye ellers. For øvrig er nok hele greia utrolig hauset opp. De som dør har nådd forventet levealder. Til vanlig telles det på kroner og øre og knapper og glansbilder hvor mye et menneske er verdt i form av medisiner og livsforlengende tiltak. Unge mennesker. Nå øses det ut milliard på milliard uten å ofre det en eneste tanke. Det er veldig merkelig. Man skulle tro at dette viruset var enn unnskyldning for å se hvor lett/vanskelig det er å kontrollere befolkningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vet man jo ikke. 
Vi er færre innbyggere, antagelig færre innbyggere pr. kvadratkilometer også. Vi bor spredt. Mer spredt enn i Sverige. Vi kunne hatt det veldig fint med anbefalinger i stedet for tvang.

Der folk bor tett er smitten høyere. Vi bor ikke så tett og ville nok hatt stor spredning i byene, men ikke så mye ellers. For øvrig er nok hele greia utrolig hauset opp. De som dør har nådd forventet levealder. Til vanlig telles det på kroner og øre og knapper og glansbilder hvor mye et menneske er verdt i form av medisiner og livsforlengende tiltak. Unge mennesker. Nå øses det ut milliard på milliard uten å ofre det en eneste tanke. Det er veldig merkelig. Man skulle tro at dette viruset var enn unnskyldning for å se hvor lett/vanskelig det er å kontrollere befolkningen.

"Alt man trenger å gjøre for å overbevise folket, er å fortelle en stor nok løgn, mange nok ganger"

- Adolf Hitler 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Sverige har dobbelt så mange innbyggere som oss.

Jeg er selvsagt ikke idiot. Med tilsvarende mener jeg tilsvarende etter folketall, ikke samme. Det er de eldste aldersgruppene som dør i størst grad, men i snitt mister de 7 leveår. Det er ikke ingenting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Makt og kontroll. Hasteinnføring av koronaloven helt uten at det var nødvendig røper den egentlige agendaen. Samfunnet var allerede nedstengt og samarbeidsvillig så det holdt på det tidspunktet.

Ja, for vi vet jo alle hvor mange politiske motstandere regjeringen har sørget for å kaste i fengsel på grunn av den loven, eller hvor mange journalister som har blitt drept, slik som i Russland.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selvsagt ikke idiot. Med tilsvarende mener jeg tilsvarende etter folketall, ikke samme. Det er de eldste aldersgruppene som dør i størst grad, men i snitt mister de 7 leveår. Det er ikke ingenting.

Snittet på de døde i Norge er 82 år. Forventet levealder er 82 år. Snittet måtte vært på 75 år for coronadøde for at det du påstår skulle stemt.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Snittet på de døde i Norge er 82 år.

Som du sikkert har blitt forklart et utall ganger så er det på grunn av god kapasitet til å behandle de smittede. Når så mange dør vil det i tillegg bli et stort antall som er mye yngre som dør også, selv om det enda større antallet eldre drar snittet opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, for vi vet jo alle hvor mange politiske motstandere regjeringen har sørget for å kaste i fengsel på grunn av den loven, eller hvor mange journalister som har blitt drept, slik som i Russland.

Men de har fratatt folk bevegelsesfriheten. De har fratatt folk muligheten til å oppholde seg på og benytte seg av egne eiendommer. Tiltakene som er innført er på kant med menneskerettighetene, faktisk.

Respekt for privatlivet, bevegelsesfriheten, personvern, tros- og livssynsfriheten, forsamlingsfriheten, retten til arbeid, retten til utdanning og barns rettigheter er blant det vi har opplevd en enorm inngripen i de siste månedene. Og hva gjør vi? Ingenting. Vi bare godtar det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men de har fratatt folk bevegelsesfriheten. De har fratatt folk muligheten til å oppholde seg på og benytte seg av egne eiendommer. Tiltakene som er innført er på kant med menneskerettighetene, faktisk.

Respekt for privatlivet, bevegelsesfriheten, personvern, tros- og livssynsfriheten, forsamlingsfriheten, retten til arbeid, retten til utdanning og barns rettigheter er blant det vi har opplevd en enorm inngripen i de siste månedene. Og hva gjør vi? Ingenting. Vi bare godtar det. 

Vi studenter burde demonstrere! 

AnonymBruker
Skrevet

Politikere (og mektige mennesker som sitter bak) gjør ting langsomt. Men hvis du følger med litt på hvilke lover som sakte men sikkert har blitt endret på, og hvilke fullmakter som har blitt gitt, så kan du se at det legges til rette for et mye mer inngripende styresett. I tillegg har landets forsvar både sivilt og militært blitt bygget ned jevnt og trutt siden den kalde krigen. Sykehuskapasiteten har blitt bygget ned, regjeringen sa nei til nasjonalt kornlager (40 mill kr i året var visst for dyrt for å forsikre landet mot hungersnød...), uhyre mange veibommer settes opp, og lover som svekker personvernet innføres i større og større grad. Hadde de bare startet å kverke journalister og meningsmotstandere uten videre hadde det blitt folkeopprør, og ønsket om økt kontroll hadde gått i vasken. Når det gjøres sakte og i skjul så protesterer bare "konspirasjonsteorister". Taktikkere tenker langsiktig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du tenkt til å gjøre det uten å bryte reglene for antall mennesker samlet i privat regi? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra uis.no: 

For studenter

Studenter som er avhengig av tilgang til lokaler for å holde progresjonen i studiene sine kan oppholde seg på campus. Det kan utgjøre opp mot 30 prosent av studentene. Studentene avgjør selv om det er avgjørende for studieprogresjonen at de er til stede på campus.

Anonymkode: 580d1...716

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, dere burde bli voksne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du tenkt til å gjøre det uten å bryte reglene for antall mennesker samlet i privat regi? 

Ved å drite i det ? Problemet er vel at jeg blir mutters alene. Nordmenn kan leies til vanns med fagre ord om smittevern og nå.

• Opprett ny...