AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #81 Skrevet 16. mai 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig i denne! Maken til krisemaksimering! Jeg skjønner at det er kjipt, men det går faktisk bra. Det finnes tross alt mange studier som foregår som nettstudier til vanlig, så det er ikke akkurat umulig. Og klarer tenåringer å komme seg nogenlunde gjennom 2 måneder med nettundervisning, så bør voksne studenter også kunne bite sammen tenna og finne den ekstra motivasjonen. Vi et mange som jobber hjemmefra om dagen. Anonymkode: 55472...256 Snakk om å ha lite forståelse for andres situasjoner. Jeg går på et studium som ikke går an å lese seg til. De har fremdeles ikke kommet tilbake til hvordan og om vi får gjennomført eksamen, så i verste fall må jeg ta semesteret om igjen, og får dermed ikke kommet meg videre. Det er kjipt det. Anonymkode: 457c3...9fb 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #82 Skrevet 16. mai 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg underviser på førsteåret bachelor på et universitet. Jeg tror du undervurderer modenheten til 19-åringer. Noen klarer det utmerket - de vil klare seg uansett. Men overgangen til universitetet er tøff, og nå blir de i tillegg sittende alene, uten mulighet til å ha et normalt studieliv. Det er det mange som ikke vil klare. De som fra før er svakest faglig, og de som har psykiske problemer, vil slite mest. Anonymkode: 05c26...720 Jeg underviser dem de tre årene før de skal begynne hos deg, så jeg tror jeg har en grei forståelse av modenheten. Med mindre det skjer noe drastisk i løpet av sommerferien. Anonymkode: 55472...256
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #83 Skrevet 16. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å ha lite forståelse for andres situasjoner. Jeg går på et studium som ikke går an å lese seg til. De har fremdeles ikke kommet tilbake til hvordan og om vi får gjennomført eksamen, så i verste fall må jeg ta semesteret om igjen, og får dermed ikke kommet meg videre. Det er kjipt det. Anonymkode: 457c3...9fb Og da er det opp til studiestedet å finne løsninger. Det vil f. eks. ikke være første gang en eksamen må utsettes. Anonymkode: 55472...256 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #84 Skrevet 16. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg underviser dem de tre årene før de skal begynne hos deg, så jeg tror jeg har en grei forståelse av modenheten. Med mindre det skjer noe drastisk i løpet av sommerferien. Anonymkode: 55472...256 Jaja, lektoren har uttalt seg så da legges den død... Tror det ville være fornuftig å lytte til lærere på et høyere nivå om jeg var deg. Anonymkode: 5e43a...01b 3
missmcbeal Skrevet 16. mai 2020 #85 Skrevet 16. mai 2020 Semesterslutt for mange studenter er mye nærmere enn det er for skoleelever, og elevene trenger å bli sendt tilbake til skolen slik at foreldre kan få kommet skikkelig tilbake i jobb og slippe å styre på med hjemmeundervisning osv og slik at elevene kan sosialisere seg. Studier er fra før av lagt opp til mye selvstudium og frivillige forelesinger. Eksamensformer som hjemmeeksamen er allerede utbredt, slik at det er mulig å legge opp en slik eksamensmodell. Å åpne universiteter og høyskoler nå og omorganisere, åpne bygg, det renholdet det ville krev og legge til rette for smittevernrutiner og alt det krever av organisering, er en såpass omfattende jobb og kostnad at det ikke er verdt det for en måned. Husk at mange undervisere i høyere utdanning nå har bachelorveiledning, masterveiledning, legger opp eksamen, er sensorer med mer. Hvordan skulle høyskolene og universitetet hivd seg rundt for å kunne åpne og sikre tilstrekkelig smittevern, samtidig som driver med alt det andre arbeidet som må gjennomføres nå? Husk nå at lærere på grunnskolen har hatt planleggingsmøter for å legge om skolehverdagen og sikre en trygg start for at elever skal komme tilbake. De slipper heldigvis å tenke på eksamen/sensurering opp i alt dette. Det hadde ikke gått. Det å komme seg tilbake på skolen, ha en mer normal hverdag og sosialisere seg er hensikten for grunnskolen. Det kan man ikke på samme måte gjøre i høyere utdanning. Å få veiledet de som kan få ferdig graden sin, sikre at studenter får studiepoeng og kan forsette normal studieprogresjon er de viktigste nå. Det er selvfølgelig kjipt å sitte alene og lese til eksamen, og det er veldig tungt psyksik, helt klart. Det er helt klart viktigste priorteringen nå er at studenter får tatt eksamen, og at man etter det prioriterer hvordan man skal få til bra skolestart i høsten. Det er helt klart viktigere enn at man åpner opp for en måned. Dette har nok å gjøre med ressursbruken og hva som er mest praktisk og viktig å prioritere, og ikke at studenter ikke tar ansvar, for det hadde de klart helt fint. Men det hjelper ekstremt lite at studenter er så påpasselige når institusjonene er pålagt av myndigheter å tilrettelegge for smittevernrutiner med mer. Det ligger enormt mye arbeid bak å få omorganisert seg på den måten. Eksamensgjennomføring må heller prioriteres nå.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #86 Skrevet 16. mai 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og da er det opp til studiestedet å finne løsninger. Det vil f. eks. ikke være første gang en eksamen må utsettes. Anonymkode: 55472...256 Nettopp. Og en løsning er å la de av oss som trenger det pga studiets egenart få lov til å komme tilbake på skolen før eksamen... Nei, det er ikke verdens undergang, men det kjipt og unødvendig. Vi som har tenkt å flytte videre, planlagt barn osv må plutselig utsette det et helt år. Dere som ikke er i den situasjonen kan la være å komme med flåsete kommentarer. Ja, det vil alltid være noen som har det verre, men det er jammen mange folk som har det bedre også. Anonymkode: 457c3...9fb 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #87 Skrevet 16. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaja, lektoren har uttalt seg så da legges den død... Tror det ville være fornuftig å lytte til lærere på et høyere nivå om jeg var deg. Anonymkode: 5e43a...01b Søtt. Hva nøyaktig er det du mener at jeg skal lytte til? Tror du elevene på VGS er mer modne enn de som går førsteåret på en bachelor? Det tror ikke jeg. Jeg tror heller ikke elevene jeg har nå er påfallende mer modne i august. Elevene som er faglig svake og/eller sliter psykisk endrer seg heller ikke drastisk i overgangen fra VGS til førsteåret i høyere utdanning. Jeg har også drevet undervisning hjemmefra i to måneder, og har nå en blanding av undervisning på nett og undervisning på skolen. Så jeg tror faktisk ikke forståelsen min for modenheten til de yngste studentene er så dårlig. Spesielt ikke iom at jeg også har jobbet en del med to universiteter, og dermed også har hatt en del å gjøre med studenter fra ulike stadier i sitt utdanningsløp. Fra 19 åringer, til studenter som er eldre enn meg. I tillegg til at jeg selvfølgelig også tar i mot lærerstudenter hvert år, og dermed også har en del timer bak meg med veiledning av ferske førsteårsstudenter som knapt nok har fått av seg russedressen. Må jeg fortsette med CV-en, eller kan jeg få lov til å ha min mening? Jeg står fortsatt inne for det jeg har skrevet hele veien, så lenge skolene ER stengt, så må studentene forholde seg til det. Og de aller fleste vil klare en periode med studier hjemmefra. Jada, det er kjipt, det har vært kjipt for oss alle sammen. Men det er mulig å få det til. Her er det også opp til studiestedene å finne gode løsninger. Det er også slik at høyere utdanning faktisk er helt frivillig, og at man bør kunne forvente en viss grad av eget ansvar og tiltak fra voksne studenter. Spesielt iom at mange av studentene er eldre enn 19 år. Norge har en ganske høy andel studenter som er eldre enn 25 år, så gjennomsnittsstudenten i Norge er neppe en sårbar 19 åring. Voksne mennesker bør kunne klare å takle en periode med studier hjemmefra. Anonymkode: 55472...256
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #88 Skrevet 16. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Og en løsning er å la de av oss som trenger det pga studiets egenart få lov til å komme tilbake på skolen før eksamen... Nei, det er ikke verdens undergang, men det kjipt og unødvendig. Vi som har tenkt å flytte videre, planlagt barn osv må plutselig utsette det et helt år. Dere som ikke er i den situasjonen kan la være å komme med flåsete kommentarer. Ja, det vil alltid være noen som har det verre, men det er jammen mange folk som har det bedre også. Anonymkode: 457c3...9fb Når studentene skal tilbake er opp til myndighetene og utdanningsinstitusjonene å avgjøre. Jeg har ingen formening om hva som er rett og galt der. Men jeg har tillit til at skolene klarer å vurdere «studiets egenart» i den grad at om de tar en kvalifisert avgjørelse på hva som er et tilstrekkelig tilbud, og hva som er den beste løsningen totalt sett. For sist jeg sjekket kunne vel også høyere utdanning åpne delvis fra og med 27 april? Sitat Sammen med hele den norske befolkningen har vi fått koronapandemien under kontroll. Derfor kan vi åpne opp utdanningsinstitusjonene for noen utvalgte grupper. Vi prioriterer studenter, stipendiater og postdoktorer som skal fullføre løpet denne våren og som er avhengig av utstyr og infrastruktur på studiestedet. Forutsetningen er at smittevernfaglige hensyn blir ivaretatt, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H). Åpningen gjelder kun for de som trenger tilgang til øvingslokaler, laboratorier og ferdighetsrom for å fullføre denne våren innenfor følgende fagområder: utøvende musikk- og kunstfag media- og designfag matematisk-naturvitenskapelige og teknologiske fag helsefag Sitat Fra slutten av april har fagskoler, høyskoler og universiteter kun vært tilgjengelig for studenter innen noen prioriterte fagområder som trenger tilgang til lokaler på studiestedet for å fullføre denne våren. Nå utvides dette til å gjelde alle studenter som er avhengig av tilgang til lokaler for å holde progresjonen sin. Det utgjør mellom 25 prosent og 30 prosent av studentene. Dette er grove anslag og hver enkelt institusjon må vurdere selv hvem som har behov for tilgang av hensyn til studieprogresjon. Skolene kan altså allerede åpne for studenter som trenger tid på skolen for å avslutte eller holde progresjonen sin. I tillegg til at målet er semesterstart med «åpne dører». Så hva er da egentlig problemet? Vurderingen her er jo at de studentene som ikke skal tilbake før sommeren, kan få et tilfredsstillende tilbud på annet vis. Anonymkode: 55472...256
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #89 Skrevet 16. mai 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Kilde? Tror ikke dette stemmer. Anonymkode: 3c82d...b6a Husker du ikke hvor lenge FHI og alle andre snakket om å "flate ut kurven"? Det er det Sverige, i motsetning til de fleste andre land, har fortsatt å gjøre hele tiden. Da vi i stedet gikk over til å slå ned viruset var det politikerbestemt og ikke i tråd med FHIs råd. Anonymkode: bcd31...5db 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #90 Skrevet 16. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Søtt. Hva nøyaktig er det du mener at jeg skal lytte til? Tror du elevene på VGS er mer modne enn de som går førsteåret på en bachelor? Det tror ikke jeg. Jeg tror heller ikke elevene jeg har nå er påfallende mer modne i august. Elevene som er faglig svake og/eller sliter psykisk endrer seg heller ikke drastisk i overgangen fra VGS til førsteåret i høyere utdanning. Jeg har også drevet undervisning hjemmefra i to måneder, og har nå en blanding av undervisning på nett og undervisning på skolen. Så jeg tror faktisk ikke forståelsen min for modenheten til de yngste studentene er så dårlig. Spesielt ikke iom at jeg også har jobbet en del med to universiteter, og dermed også har hatt en del å gjøre med studenter fra ulike stadier i sitt utdanningsløp. Fra 19 åringer, til studenter som er eldre enn meg. I tillegg til at jeg selvfølgelig også tar i mot lærerstudenter hvert år, og dermed også har en del timer bak meg med veiledning av ferske førsteårsstudenter som knapt nok har fått av seg russedressen. Må jeg fortsette med CV-en, eller kan jeg få lov til å ha min mening? Jeg står fortsatt inne for det jeg har skrevet hele veien, så lenge skolene ER stengt, så må studentene forholde seg til det. Og de aller fleste vil klare en periode med studier hjemmefra. Jada, det er kjipt, det har vært kjipt for oss alle sammen. Men det er mulig å få det til. Her er det også opp til studiestedene å finne gode løsninger. Det er også slik at høyere utdanning faktisk er helt frivillig, og at man bør kunne forvente en viss grad av eget ansvar og tiltak fra voksne studenter. Spesielt iom at mange av studentene er eldre enn 19 år. Norge har en ganske høy andel studenter som er eldre enn 25 år, så gjennomsnittsstudenten i Norge er neppe en sårbar 19 åring. Voksne mennesker bør kunne klare å takle en periode med studier hjemmefra. Anonymkode: 55472...256 Men du ser ikke en viktig forskjell mellom disse to situasjonene? 1) videregåendeelever som må ha hjemmeskole fra mars til mai, med kjente lærere, kjente fag og et sosialt nettverk. 2) ferske studenter i august som skal ha «hjemmeuniversitet» på ubestemt tid, og som ikke kjenner systemet, ikke kjenner fagene, ikke kjenner hverken de som skal undervise dem på nett eller medstudentene, og som ikke har lært seg hva det vil si å studere. Faren for at sistnevnte går skeis pga koronaen er nok større enn at det går skeis for videregåendeelevene dine. Min erfaring er forresten at også noe eldre studenter (25+) som begynner å studere for første gang kan oppleve at det er tøft å begynne å studere. De kan kanskje å lage middag og å sette på vaskemaskina selv, men de er i mange tilfeller like uforberedt på de faglige kravene som møter dem som 19-åringene er. Selvfølgelig må studentene forholde seg til at studiestedene er stengt, hvis det nå blir sånn. Men hvorfor skal resten av samfunnet åpnes opp - bortsett fra høyere utdanning? Det gir ingen mening, og kan få store følger for unge menneskers liv. Anonymkode: 05c26...720 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #91 Skrevet 16. mai 2020 7 timer siden, missmcbeal skrev: Semesterslutt for mange studenter er mye nærmere enn det er for skoleelever, og elevene trenger å bli sendt tilbake til skolen slik at foreldre kan få kommet skikkelig tilbake i jobb og slippe å styre på med hjemmeundervisning osv og slik at elevene kan sosialisere seg. Studier er fra før av lagt opp til mye selvstudium og frivillige forelesinger. Eksamensformer som hjemmeeksamen er allerede utbredt, slik at det er mulig å legge opp en slik eksamensmodell. Å åpne universiteter og høyskoler nå og omorganisere, åpne bygg, det renholdet det ville krev og legge til rette for smittevernrutiner og alt det krever av organisering, er en såpass omfattende jobb og kostnad at det ikke er verdt det for en måned. Husk at mange undervisere i høyere utdanning nå har bachelorveiledning, masterveiledning, legger opp eksamen, er sensorer med mer. Hvordan skulle høyskolene og universitetet hivd seg rundt for å kunne åpne og sikre tilstrekkelig smittevern, samtidig som driver med alt det andre arbeidet som må gjennomføres nå? Husk nå at lærere på grunnskolen har hatt planleggingsmøter for å legge om skolehverdagen og sikre en trygg start for at elever skal komme tilbake. De slipper heldigvis å tenke på eksamen/sensurering opp i alt dette. Det hadde ikke gått. Det å komme seg tilbake på skolen, ha en mer normal hverdag og sosialisere seg er hensikten for grunnskolen. Det kan man ikke på samme måte gjøre i høyere utdanning. Å få veiledet de som kan få ferdig graden sin, sikre at studenter får studiepoeng og kan forsette normal studieprogresjon er de viktigste nå. Det er selvfølgelig kjipt å sitte alene og lese til eksamen, og det er veldig tungt psyksik, helt klart. Det er helt klart viktigste priorteringen nå er at studenter får tatt eksamen, og at man etter det prioriterer hvordan man skal få til bra skolestart i høsten. Det er helt klart viktigere enn at man åpner opp for en måned. Dette har nok å gjøre med ressursbruken og hva som er mest praktisk og viktig å prioritere, og ikke at studenter ikke tar ansvar, for det hadde de klart helt fint. Men det hjelper ekstremt lite at studenter er så påpasselige når institusjonene er pålagt av myndigheter å tilrettelegge for smittevernrutiner med mer. Det ligger enormt mye arbeid bak å få omorganisert seg på den måten. Eksamensgjennomføring må heller prioriteres nå. Semesteret er for de fleste allerede over. Men det er fremdeles endel studenter som for eksempel skal ha feltarbeid som kun kan gjøres på sommeren, som ikke har kunnet ta labber som er av avgjørende betydning for faget, som ikke har fått til å utføre forsøk etc. Studenter har mistet praksis... Jeg håper vi får til å ha studenter fysisk på campus til høsten, selv om jeg regner med det kan bli en blanding av fysisk og digital undervisning, og at vi må droppe endel labarbeid, ekskursjoner etc pga smittevern. Anonymkode: 05c26...720 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #92 Skrevet 16. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg underviser på førsteåret bachelor på et universitet. Jeg tror du undervurderer modenheten til 19-åringer. Noen klarer det utmerket - de vil klare seg uansett. Men overgangen til universitetet er tøff, og nå blir de i tillegg sittende alene, uten mulighet til å ha et normalt studieliv. Det er det mange som ikke vil klare. De som fra før er svakest faglig, og de som har psykiske problemer, vil slite mest. Anonymkode: 05c26...720 Ser her at jeg skrev feil, jeg mente selvsagt å skrive «overvurderer». Men jeg ser av svarene at budskapet mitt nådde fram likevel. Anonymkode: 05c26...720
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #93 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men du ser ikke en viktig forskjell mellom disse to situasjonene? 1) videregåendeelever som må ha hjemmeskole fra mars til mai, med kjente lærere, kjente fag og et sosialt nettverk. 2) ferske studenter i august som skal ha «hjemmeuniversitet» på ubestemt tid, og som ikke kjenner systemet, ikke kjenner fagene, ikke kjenner hverken de som skal undervise dem på nett eller medstudentene, og som ikke har lært seg hva det vil si å studere. Faren for at sistnevnte går skeis pga koronaen er nok større enn at det går skeis for videregåendeelevene dine. Min erfaring er forresten at også noe eldre studenter (25+) som begynner å studere for første gang kan oppleve at det er tøft å begynne å studere. De kan kanskje å lage middag og å sette på vaskemaskina selv, men de er i mange tilfeller like uforberedt på de faglige kravene som møter dem som 19-åringene er. Selvfølgelig må studentene forholde seg til at studiestedene er stengt, hvis det nå blir sånn. Men hvorfor skal resten av samfunnet åpnes opp - bortsett fra høyere utdanning? Det gir ingen mening, og kan få store følger for unge menneskers liv. Anonymkode: 05c26...720 Som nevnt tidligere er det uttalte målet åpne dører til høsten. Så jeg ser virkelig ikke hva det krisemaksimere så veldig for her. Sammenligningen din av mine elever og studenter funker også dårlig, da du sammenligner to forskjellige tidsrom. Både elever og studenter har denne våren forholdt seg til kjente lærere og fag, og de fleste har også et nettverk. For studentene startet ikke i mars. Så nei, det er verken en stor eller viktig forskjell. Om skolene fortsatt må forholde seg til tiltak til høsten, enten det er helt stengt eller delvis, så vil mange av de samme faktorene du nevner for førsteårsstudenter også gjelde de som starter i førsteklasse på VGS. Bare at de elevene er tre år yngre. For mange videregående skoler er heller ikke fullt ut åpne pr nå. Så nei, jeg tror faktisk ikke faren er så mye større for studenter enn elever. Det er hovedsakelig de samme gruppene av elever/studenter som vil påvirkes mest av dette, og de samme gruppene som vil klare seg greit. Det er også slik at det er mange ting her i livet som er tøft for voksne mennesker. Det kan være tøft å begynne på studier. Det kan være tøft å begynne i jobb. Det kan også være tøft å plutselig bli permittert eller kjøre hjemmekontor og familieliv parallellt. Men man bør faktisk også kunne forvente at voksne mennesker bør klare å finne ut av ting på en ok måte. Jeg har heller ikke argumentert for at studiestedene skal åpne eller stenge, hva som er best der er det heldigvis ikke min jobb å bestemme. Anonymkode: 55472...256
Anbefalte innlegg