AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #61 Skrevet 15. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tipper studiene faktisk går bedre om du slutter å krisemaksimere og fokusere på hvor forferdelig du har det. Anonymkode: 55472...256 Jeg gjør ikke det. Dersom du hadde lest bare mine innlegg i denne tråden hadde du sett at jeg har ønsket nettundervisning via Zoom velkommen og har nå endelig muligheten til å delta på forelesninger. Jeg møter ellers ikke til forelesninger så nå som de har gått på nett så har jeg fått de med meg. Slipper til og med stresset med å stå fysisk foran flere sensorer for å presentere avslutningsoppgaven min og jeg får ta hjemmeeksamen og slipper å stresse for å komme meg til den tidsnok. For meg er situasjonen helt fantastisk faktisk, om man bare ser på studiehverdagen. Verre er det med myndighetenes tiltak og inngripen i folks hverdag. Sånn på et generelt grunnlag. Anonymkode: 2e454...e9d
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #62 Skrevet 15. mai 2020 Helt enig med deg TS. Jeg kan ikke forstå dette heller, og mener de har prioritert helt feil her! Anonymkode: 5c676...56b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #63 Skrevet 15. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I stedet for å være så negativ, kan du jo komme med noen gode råd for å studere hjemmefra? Hvordan holde motet oppe når ungene skriker eller når man har vært innstengt på en liten hybel i flere måneder alene? hm. Anonymkode: 4c546...35a Jeg er vel strengt tatt ikke jeg er den negative her. Jeg tror jo faktisk dette kommer til å gå fint. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte var situasjonen sammenlignbar med da du studerte? Anonymkode: 477ea...176 Å følge forelesninger digitalt, driver selvstudier, lese til eksamen på egenhånd, ikke ha et ansikt på medstudenter og lærere å forholde seg til og lignende, er det samme. Selve studiebiten er lik, selv om situasjonen rundt er forskjellig. Ellers har jeg jobbet hjemmefra i to måneder, så jeg er også innforstått med hvordan den delen fungerer. Anonymkode: 55472...256
Gjest Optimo Skrevet 15. mai 2020 #64 Skrevet 15. mai 2020 Endelig fikk studentene noe annet å klage over enn størrelsen på studielånet.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #65 Skrevet 15. mai 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med deg TS. Jeg kan ikke forstå dette heller, og mener de har prioritert helt feil her! Anonymkode: 5c676...56b Det er fordi dere ikke bedriver inntektsgivende arbeid. Små barn gjør heller ikke det, men de hindrer foreldrene å jobbe hvis de ikke får være i barnehage/skole. Anonymkode: 23a66...24d 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #66 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er fordi dere ikke bedriver inntektsgivende arbeid. Små barn gjør heller ikke det, men de hindrer foreldrene å jobbe hvis de ikke får være i barnehage/skole. Anonymkode: 23a66...24d For det første er det bullshit, mange studenter jobber ved siden av. De har nå fått låne mer penger for å erstatte lønnstap. Og studenter skal bli en del av de som driver inntektsgivende arbeid. Å forstyrre tusenvis i den prosessen betyr tapte skatteinntekter. Anonymkode: 477ea...176 5
Diamant20 Skrevet 15. mai 2020 #67 Skrevet 15. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vet man jo ikke. Vi er færre innbyggere, antagelig færre innbyggere pr. kvadratkilometer også. Vi bor spredt. Mer spredt enn i Sverige. Vi kunne hatt det veldig fint med anbefalinger i stedet for tvang. Der folk bor tett er smitten høyere. Vi bor ikke så tett og ville nok hatt stor spredning i byene, men ikke så mye ellers. For øvrig er nok hele greia utrolig hauset opp. De som dør har nådd forventet levealder. Til vanlig telles det på kroner og øre og knapper og glansbilder hvor mye et menneske er verdt i form av medisiner og livsforlengende tiltak. Unge mennesker. Nå øses det ut milliard på milliard uten å ofre det en eneste tanke. Det er veldig merkelig. Man skulle tro at dette viruset var enn unnskyldning for å se hvor lett/vanskelig det er å kontrollere befolkningen. Anonymkode: 2e454...e9d Det har med kapasitet å gjøre, ikke risikogrupper. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er snittalderen på de som har dødd i sverige tror du? Offisiell statistikk her: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa Dødsfall i aldersgruppen 0-59 år utgjør 4.7% av de som har dødd. Tar man med de som er 60-69 år så utgjør de 12%. Dvs at 88% av de som har dødd i Sverige er over 70 år. Legger man til faktorer som underliggende sykdommer osv. så er ikke dette veldig skremmende tall... Anonymkode: 477ea...176 Mange av de eldre får jo ikke ordentlig hjelp heller da....
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #68 Skrevet 15. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første er det bullshit, mange studenter jobber ved siden av. De har nå fått låne mer penger for å erstatte lønnstap. Og studenter skal bli en del av de som driver inntektsgivende arbeid. Å forstyrre tusenvis i den prosessen betyr tapte skatteinntekter. Anonymkode: 477ea...176 Nei, det er ikke bullshit. Det er ikke ekstrajobber som diskuteres her, men oppmøte på universitet. Forelesninger er ikke inntektsbringende arbeid. Mange studier består av selvstudier, og mange studenter er i disse tider opptatt med hovedoppgaver, dvs selvstudier. Hvis man vil arbeide sammen kan kollokviegruppen møtes. Anonymkode: 23a66...24d 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #69 Skrevet 15. mai 2020 33 minutter siden, Diamant20 skrev: Det har med kapasitet å gjøre, ikke risikogrupper. Hva har med kapasitet å gjøre? Anonymkode: 2e454...e9d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #70 Skrevet 16. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: FHI ville ha samme strategi som Sverige. Da hadde vi fått tilsvarende dødstall også. Anonymkode: bcd31...5db Kilde? Tror ikke dette stemmer. Anonymkode: 3c82d...b6a
SPOCA Skrevet 16. mai 2020 #71 Skrevet 16. mai 2020 (endret) Ja, altså, jeg er jo enig i at det er litt "rart" at videregående åpner, mens universitetene ikke gjør det. Samtidig, det går jo gjerne mange flere studenter på et universitet enn en videregående, og vil tro at det kan ha med det praktiske rundt det som gjør at det muligens er vanskeligere å få til. Det er vanskelig å si, jeg aner ikke. Når det gjelder dette med det mentale og sosiale, så må jeg innrømme at jeg har vanskeligheter med å forstå det. Men det er fordi jeg er introvert og innadvendt og jeg har egentlig både lite utbytte av kollokvier, fysiske forelesninger og at alt skal rettes til fysisk tilstedeværelse og samarbeid studenter i mellom. Ikke misforstå: jeg liker sosial interaksjon, og har mange venner, men akkurat studier gir meg lite utbytte når det gjelder det sosiale samværet. Jeg får virkelig nada ut av fysiske forelesninger. Det gir meg ingenting. Da jeg kun studerte og hadde deltidsjobb ved siden av, droppet jeg alle forelesninger jeg kunne. Nå jobber jeg fulltid og studerer fulltid (via nettstudier), og det er helt nydelig. Jeg er sikkert rar, og går mot flertallet, men jeg digger nettundervisning og kan ikke fordra forelesninger. Det jeg håper kommer ut av dette er ikke at fysiske forelesninger forsvinner, men at tilbudet for oss som vil studere via nettet blir mye bedre. Og at opplegg også legger til ikke bare fordi som ønsker fysisk oppmøte, kollokvier og studentsamarbeid. Man skal være så forbaska sosial hele tida, og det er synd at samfunnet skal prøve å tvinge de av oss som ikke ønsker det inn i en slik boks. Ikke for det: via nettstudiene må nettstudentene samarbeide. Og det fungerer helt fint. Jeg klarer ikke å se hva et møte via facebook eller teams ikke kan gi meg, som et møte face to face kan. God kontakt har vi klart å få uansett. Å sitte i en forelesningssal er ikke det som har gjort meg til en god kollega. Endret 16. mai 2020 av SPOCA 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #72 Skrevet 16. mai 2020 Jeg er enig med deg TS. Skjønner ikke hvorfor vi studenter nedprioriteres som om utdanningen ikke er viktig for oss. Selvfølgelig kan man ikke åpne fullt opp for alle, men en form for ordning der man kan f.eks. booke plasser i lesesalene o.l burde vært mulig å få til. Er selv en som ikke klarer å lese effektivt hjemme pga. diverse distraksjoner, og det er nok mange som føler på det samme. Så til dere som skriver at dere klarer fint å lese hjemme og ikke skjønner hvorfor man klager; flott for dere. Men husk at ikke alle har de samme forutsetningene til å kunne gjøre det samme... Anonymkode: 3caa5...199 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #73 Skrevet 16. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg TS. Skjønner ikke hvorfor vi studenter nedprioriteres som om utdanningen ikke er viktig for oss. Selvfølgelig kan man ikke åpne fullt opp for alle, men en form for ordning der man kan f.eks. booke plasser i lesesalene o.l burde vært mulig å få til. Er selv en som ikke klarer å lese effektivt hjemme pga. diverse distraksjoner, og det er nok mange som føler på det samme. Så til dere som skriver at dere klarer fint å lese hjemme og ikke skjønner hvorfor man klager; flott for dere. Men husk at ikke alle har de samme forutsetningene til å kunne gjøre det samme... Anonymkode: 3caa5...199 Da må du faktisk jobbe med å få det til. Hvis man har forutsetninger til å ta høyere utdanning, så vil de aller fleste også ha forutsetning til å kunne finne rutiner som gjør at de klarer å studere hjemme en periode. Anonymkode: 55472...256 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #74 Skrevet 16. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du faktisk jobbe med å få det til. Hvis man har forutsetninger til å ta høyere utdanning, så vil de aller fleste også ha forutsetning til å kunne finne rutiner som gjør at de klarer å studere hjemme en periode. Anonymkode: 55472...256 Fascinerende hvordan du og andre med deg hele tiden argumenterer utfra eget ståsted. Blir litt my way or the highway over argumentasjonsrekken. Lite sjarmerende... Anonymkode: 5e43a...01b 4
Diamant20 Skrevet 16. mai 2020 #75 Skrevet 16. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har med kapasitet å gjøre? Anonymkode: 2e454...e9d For å unngå tilstander som i Italia stenge Norge ned. Nå har vi såvidt begynt å åpne igjen.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #76 Skrevet 16. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fascinerende hvordan du og andre med deg hele tiden argumenterer utfra eget ståsted. Blir litt my way or the highway over argumentasjonsrekken. Lite sjarmerende... Anonymkode: 5e43a...01b Målet var ikke å være sjarmerende, så det er greit. Jeg tenker uansett det handler om en realitetsorientering. Man kan mene hva man vil om at det er stengt, eller hvorfor det er stengt, men bottom line er at så lenge det ER stengt, så må studenter forholde seg til det. Og det er fullt mulig for de aller fleste. På samme måte som de aller fleste av oss klarte å få hjemmekontor til å fungere, eller mange studenter faktisk studerer hjemmefra til vanlig. Man kommer lenger med å være løsningsorientert og jobbe med rutinene, enn å krisemaksimere over hvor vanskelig det er. Anonymkode: 55472...256
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #77 Skrevet 16. mai 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar at det er fordi man regner med at voksne mennesker klarer å studere hjemmefra, og at det er en enklere løsning for studiestedene enn å måtte pøse på med tiltak for smittevern? For tro meg, selv om resten av oss i utdanningssektoren er tilbake på skolen, så er ikke akkurat opplegget noe å rope hurra for. Skulle det fortsette til høsten, så går det også bra. Anonymkode: 55472...256 Jeg underviser på førsteåret bachelor på et universitet. Jeg tror du undervurderer modenheten til 19-åringer. Noen klarer det utmerket - de vil klare seg uansett. Men overgangen til universitetet er tøff, og nå blir de i tillegg sittende alene, uten mulighet til å ha et normalt studieliv. Det er det mange som ikke vil klare. De som fra før er svakest faglig, og de som har psykiske problemer, vil slite mest. Anonymkode: 05c26...720 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #78 Skrevet 16. mai 2020 13 timer siden, Diamant20 skrev: Det har med kapasitet å gjøre, ikke risikogrupper. Mange av de eldre får jo ikke ordentlig hjelp heller da.... Hvis du mener med «ikke ordentlig hjelp» mener at sykehjemspasienter ikke blir innlagt på sykehus for respiratorbehandling, så nei. Det handler ikke om at de «ikke får ordentlig hjelp», men at prognosen er veldig dårlig, og behandlingen er en stor påkjenning for pasienten. En behandling som for de fleste vil gjøre mer skade enn nytte. Det samme skjer - eller dvs skjer ikke - hvis de får influensa eller lungebetennelse av andre årsaker også. Sykehjemspasienter er veldig dårlige fra før. Disse tingene skal være diskutert på forhånd og avklart med pårørende (og pasienten selv, hvis hen er frisk nok til å ha en mening om det), men av og til skjer det feil, hvor sykehjemspasienter som skulle fått dø i fred sammen med sine kjære i kjente omgivelser blir sendt på sykehuset. Få ting er tristere enn å dø alene i akuttmottaket etter unødvendig transport i livets sluttfase. Anonymkode: 05c26...720
Den Sagnomsuste Skrevet 16. mai 2020 #79 Skrevet 16. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg underviser på førsteåret bachelor på et universitet. Jeg tror du undervurderer modenheten til 19-åringer. Noen klarer det utmerket - de vil klare seg uansett. Men overgangen til universitetet er tøff, og nå blir de i tillegg sittende alene, uten mulighet til å ha et normalt studieliv. Det er det mange som ikke vil klare. De som fra før er svakest faglig, og de som har psykiske problemer, vil slite mest. Anonymkode: 05c26...720 Det er jo også svært stor forskjell alt ettersom hvilken studieretning man har valgt også. Går man på "enkle" studier så vil man uansett komme i mål. Går man på akademias gamle fag (juss, medisin, teologi, filosofi, matematikk) vil man slite tyngre. Mistenker at noen sitter med NKI utdannelse og rakker ned på andre her inne. Det er ikke alle som tar slike "enkle" studier. Fysikk og matematiske studier krever feks svært god undervisning. Realfagene kan ikke erstattes av videoforelesninger. Man er nødt til å kunne få pedagogisk, faglig støtte for å utvikle seg innenfor fagene. Så hjemmestudier passer godt i noen fag, mens det er nesten verdiløst i andre. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #80 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Det er jo også svært stor forskjell alt ettersom hvilken studieretning man har valgt også. Går man på "enkle" studier så vil man uansett komme i mål. Går man på akademias gamle fag (juss, medisin, teologi, filosofi, matematikk) vil man slite tyngre. Mistenker at noen sitter med NKI utdannelse og rakker ned på andre her inne. Det er ikke alle som tar slike "enkle" studier. Fysikk og matematiske studier krever feks svært god undervisning. Realfagene kan ikke erstattes av videoforelesninger. Man er nødt til å kunne få pedagogisk, faglig støtte for å utvikle seg innenfor fagene. Så hjemmestudier passer godt i noen fag, mens det er nesten verdiløst i andre. Jeg er enig i at det er forskjell mellom fag, men jeg er ikke enig i at det er fagretninger hvor man vil komme i mål «uansett». Mye vil komme an på studentens utgangspunkt og evne til selvdisiplin. I tillegg kommer det sosiale, som er en svært viktig del av studietiden. Jeg har selv tatt universitetsgrader både fysisk og 100% på nett. Begge deler fungerte fint for meg. Men da jeg gikk nettstudier hadde jeg noen grunnleggende ting på plass: 1) Jeg var motivert for nettstudier - der var det jeg hadde søkt på 2) Jeg hadde studert i mange år tidligere, og hadde studieteknikk på plass 3) Jeg var sterk faglig Jeg var dessuten uinteressert i «studentlivet», siden jeg var ferdig med det for lenge siden, hadde mann og barn etc. Mange 19-åringer vil ikke ha noen av disse fordelene til høsten. Anonymkode: 05c26...720 4
Anbefalte innlegg