AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Tillatte folk skjenking, barn og ungdom får dra tilbake på skolen med unntak om at de tar hensyn til smittevern! Jeg tviler at folk som er fulle skal ta hensyn til noe smittevern, ser heller ikke at ungdommene gjør det! Men vi studenter som søker kunnskap, er eldre og tar mer ansvar for oss selv får et nei. Nå er vi heldigvis snart ferdig med eksamen osv. Men det har vært grovt psykisk tøft med å bare sitte her på hybelen og lese til eksamen på egenhånd og delta i alt digitalt. Det er så urettferdig studenter er alltid de som blir sist vurdert på alt. Ikke med det så har FHI anbefalt å åpne skoler og universitet basert på deres risiko vurdering, for det har ganske lite effekt på smitten. Anonymkode: 3c82d...b6a 13
Den Sagnomsuste Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tillatte folk skjenking, barn og ungdom får dra tilbake på skolen med unntak om at de tar hensyn til smittevern! Jeg tviler at folk som er fulle skal ta hensyn til noe smittevern, ser heller ikke at ungdommene gjør det! Men vi studenter som søker kunnskap, er eldre og tar mer ansvar for oss selv får et nei. Nå er vi heldigvis snart ferdig med eksamen osv. Men det har vært grovt psykisk tøft med å bare sitte her på hybelen og lese til eksamen på egenhånd og delta i alt digitalt. Det er så urettferdig studenter er alltid de som blir sist vurdert på alt. Ikke med det så har FHI anbefalt å åpne skoler og universitet basert på deres risiko vurdering, for det har ganske lite effekt på smitten. Anonymkode: 3c82d...b6a Helt enig! Jeg sliter med motivasjonen når jeg sitter stuck bak en skjerm hjemme. Jeg er mer enn villig til å gå med munnbind om det skal til for å komme tilbake på campus! Synes i likhet med deg at det er grovt urettferdig! Drittunger på 10 år kan komme tilbake på skolen, men ikke folk over 20 år som forstår viktigheten av smittevern. Grovt urettferdig! Vi kommer jo til å ta smittevern svært alvorlig... Endret 15. mai 2020 av Den Sagnsomsuste 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 Enig. Har i tillegg er studium som er veldig vanskelig å lese på uten interaksjon med andre.. Anonymkode: 457c3...9fb 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 Ja, det er noe dritt å ikke få lov til å dra på universitetet og det er dritt å ikke kunne ha praksis, men sitte foran pc-en å løse praktiske oppgaver teoretisk og å oppholde seg hjemme altfor mye. Det har vært så tungt at jeg har grått et par ganger, men slik situasjonen er nå så må vi hindre spredning før vi har utviklet medisiner og fått vaksine. Er bare glad for at samfunnet ellers har åpnet seg, men har forståelse for at universitetene som kan holde stengt, i motsetning til visse arbeidsplasser, gjør det. Anonymkode: 98d6b...a1b 3
Strikkegurine Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 Er mange på mitt studie som sliter med motivasjonen til å lese nå veit jeg... jeg er en av de heldige som har en samboer med hjemmekontor, så når han jobber så leser jeg, det hjelper mye på at jeg ikke er alene. Hadde nok slitt mer om jeg satt på hybelen 3 timer unna alene. Jeg forstår at man ikke kan trykke fult et auditorium, men å åpne lesesaler osv burde jo ikke være noe problem om man bare hadde sørget for gode rutiner for rengjøring, ha papir og overflate desinfisering tilgjengelig slik at hver student kunne vasket over bordet før og etter man skal sitte der å jobbe. Regelen om at man ikke skal gå ut hvis man er syk, avstand etc gjelder jo uansett 7
Den Sagnomsuste Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 Strykprosenten blir trolig en heller trist lesning dette semesteret. Særlig er jeg bekymret for førsteårsstudentene. Vi som har holdt på en stund vil jo alltids lande på beina på en eller annen måte. Frykter for 1 av mine 3 eksamener for å være ærlig, men har heldigvis kont som mulighet. Jeg er allerede utdannet statsviter så jeg har litt erfaringen med studier fra tidligere. Hadde denne situasjonen truffet på førsteåret ville jeg trolig ha strøket med glans. 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 Tror jeg stryker i et emne og det er skikkelig kjipt da jeg skulle vært ferdig med BA denne våren... Så om jeg ikke kommer inn på master blir jeg nødt til å melde meg på et random årsstudie eller ta frie emner. Ikke ideelt! Anonymkode: 4c546...35a
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 Det er jo helt på tryne, men det er forutsigbart hvis man tar utgangspunkt i at denne situasjonen handler om kontroll og maktutøvelse først og fremst. FHI og Helsedirektoratet blir ikke hørt av regjeringen i saker som idrett, åpne universiteter, lov til å dra på hytta (da det var forbud) og så videre. Hvorfor hører ikke regjeringen, som ikke er fagfolk, på fagfolk? Fordi de har en annen agenda enn å forhindre smitte. De skal innprente budskapet om hvem som er sjefen i samfunnet. Derfor advarer/varsler de allerede nå at det blir innskrenkinger igjen (bare vent og se, de kommer), og at det da vil være vår skyld fordi vi ikke var flinke nok til å høre på dem. Hvis man ser tilbake i historien så er det alltid de intellektuelle (studenter og professorer) det går utover først når myndighetene strammer grepet. Hvorfor? Kanskje fordi det har en tendens til å bli mye kritisk tankevirksomhet og motstand i nettopp disse miljøene? Som du sier TS så er det ingen logikk i at små drittunger som ikke overholder smittevernsreglene får mingle, mens voksne mennesker som klarer det ikke får møtes. Derfor må du se etter andre årsaker til hvorfor det er sånn. Anonymkode: 477ea...176 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 Nå er semesteret uansett ferdig, men jeg håper virkelig vi får ha fysisk undervisning neste semester. Jeg underviser på førsteåret bachelor og frykter skyhøy strykprosent hvis vi kun skal ha nettundervisning med studenter vi aldri har møtt og som ikke har lært seg å studere. Jeg vet ikke om regjeringen har tatt inn over seg at de som skal gå førsteåret bachelor til høsten bare er to måneder eldre enn avgangselevene på videregående, som det var så viktig å få tilbake på skolen. I tillegg er de satt i en helt ny læringssituasjon på universitetet, noe som er en tøff overgang selv uten korona. Anonymkode: 05c26...720 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er semesteret uansett ferdig, men jeg håper virkelig vi får ha fysisk undervisning neste semester. Jeg underviser på førsteåret bachelor og frykter skyhøy strykprosent hvis vi kun skal ha nettundervisning med studenter vi aldri har møtt og som ikke har lært seg å studere. Jeg vet ikke om regjeringen har tatt inn over seg at de som skal gå førsteåret bachelor til høsten bare er to måneder eldre enn avgangselevene på videregående, som det var så viktig å få tilbake på skolen. I tillegg er de satt i en helt ny læringssituasjon på universitetet, noe som er en tøff overgang selv uten korona. Anonymkode: 05c26...720 Jeg lurer på hvordan 18-19 åringene kommer til å i det hele tatt klare å motivere seg dersom det fortsatt er strenge tiltak. Ikke noe fadderuke og alt sånt som er viktig for å sveise sammen kullene i starten av studiet... og hvis det skal bli nettbasert for det meste så kommer det til å bli utrolig mange som stryker... i mange realfag er jo vanlig strykprosent helt oppe i 30-40%, den blir ikke lavere med kun nettundervisning... det krever en sinnssyk selvdisiplin å studere 100% på nett. I tillegg har man den tunge psykiske byrden som en usikker fremtid skaper... tenker da på både økonomi, jobbmarked, og samfunnet generelt. Anonymkode: 477ea...176 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #11 Skrevet 15. mai 2020 Dere er ikke barn lenger. Det er barn som har liten sjanse for å spre smitte. Dere er voksne nok til å ta ansvar for egen læring, det er ingen regler mot at dere kan danne mindre grupper og samarbeide. Viruset har gjort hverdagen vanskeligere for veldig mange, og dere er neppe de som har det verst. Anonymkode: bcd31...5db 3
Den Sagnomsuste Skrevet 15. mai 2020 #12 Skrevet 15. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er ikke barn lenger. Det er barn som har liten sjanse for å spre smitte. Dere er voksne nok til å ta ansvar for egen læring, det er ingen regler mot at dere kan danne mindre grupper og samarbeide. Viruset har gjort hverdagen vanskeligere for veldig mange, og dere er neppe de som har det verst. Anonymkode: bcd31...5db Bare antakelser. Stadig flere forskningsrapporter viser til at barn smittes ca 30 prosent av det vi voksne (en tredjedel av oss andre), men at de tar det igjen med 2/3 deler så mye smittefremmende atferd. Altså blir resultatet i sum det samme. Tanken om at barn er supermennesker i forhold til Corona er tilbakevist mange ganger. Endret 15. mai 2020 av Den Sagnsomsuste 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #13 Skrevet 15. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvordan 18-19 åringene kommer til å i det hele tatt klare å motivere seg dersom det fortsatt er strenge tiltak. Ikke noe fadderuke og alt sånt som er viktig for å sveise sammen kullene i starten av studiet... og hvis det skal bli nettbasert for det meste så kommer det til å bli utrolig mange som stryker... i mange realfag er jo vanlig strykprosent helt oppe i 30-40%, den blir ikke lavere med kun nettundervisning... det krever en sinnssyk selvdisiplin å studere 100% på nett. I tillegg har man den tunge psykiske byrden som en usikker fremtid skaper... tenker da på både økonomi, jobbmarked, og samfunnet generelt. Anonymkode: 477ea...176 Jeg vet det, jeg er helt enig. Dette kan bli krise for et helt kull med ungdommer. Anonymkode: 05c26...720 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #14 Skrevet 15. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er ikke barn lenger. Det er barn som har liten sjanse for å spre smitte. Dere er voksne nok til å ta ansvar for egen læring, det er ingen regler mot at dere kan danne mindre grupper og samarbeide. Viruset har gjort hverdagen vanskeligere for veldig mange, og dere er neppe de som har det verst. Anonymkode: bcd31...5db Enig i denne! Maken til krisemaksimering! Jeg skjønner at det er kjipt, men det går faktisk bra. Det finnes tross alt mange studier som foregår som nettstudier til vanlig, så det er ikke akkurat umulig. Og klarer tenåringer å komme seg nogenlunde gjennom 2 måneder med nettundervisning, så bør voksne studenter også kunne bite sammen tenna og finne den ekstra motivasjonen. Vi et mange som jobber hjemmefra om dagen. Anonymkode: 55472...256 2
Den Sagnomsuste Skrevet 15. mai 2020 #15 Skrevet 15. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig i denne! Maken til krisemaksimering! Jeg skjønner at det er kjipt, men det går faktisk bra. Det finnes tross alt mange studier som foregår som nettstudier til vanlig, så det er ikke akkurat umulig. Og klarer tenåringer å komme seg nogenlunde gjennom 2 måneder med nettundervisning, så bør voksne studenter også kunne bite sammen tenna og finne den ekstra motivasjonen. Vi et mange som jobber hjemmefra om dagen. Anonymkode: 55472...256 Er jo snakk om høstsemesteret her nå da... Ingen har egentlig klaget på det som har skjedd denne våren. Problemet er om denne "dugnaden" varer i lang tid, uten noen spesifisert sluttdato. Hvorfor skal alle andre komme sammen igjen, men ikke voksne studenter?? Svar meg på det om du kan... 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er ikke barn lenger. Det er barn som har liten sjanse for å spre smitte. Dere er voksne nok til å ta ansvar for egen læring, det er ingen regler mot at dere kan danne mindre grupper og samarbeide. Viruset har gjort hverdagen vanskeligere for veldig mange, og dere er neppe de som har det verst. Anonymkode: bcd31...5db Hvorfor skal det være en konkurranse om hvem som har det verst? Det må være lov å diskutere effektene av tiltakene som blir prakket på folk uten at man skal måtte sammenligne seg med folk som blir teppebombet... Et helt årskull av studenter som skal avslutte har det veldig utfordrende, og potensielt enda ett vil slite til høsten. Det har faktisk ringvirkninger. Anonymkode: 477ea...176 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #17 Skrevet 15. mai 2020 32 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Er jo snakk om høstsemesteret her nå da... Ingen har egentlig klaget på det som har skjedd denne våren. Problemet er om denne "dugnaden" varer i lang tid, uten noen spesifisert sluttdato. Hvorfor skal alle andre komme sammen igjen, men ikke voksne studenter?? Svar meg på det om du kan... Jeg antar at det er fordi man regner med at voksne mennesker klarer å studere hjemmefra, og at det er en enklere løsning for studiestedene enn å måtte pøse på med tiltak for smittevern? For tro meg, selv om resten av oss i utdanningssektoren er tilbake på skolen, så er ikke akkurat opplegget noe å rope hurra for. Skulle det fortsette til høsten, så går det også bra. Anonymkode: 55472...256 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #18 Skrevet 15. mai 2020 Her hvor jeg bor er det også en litt "morsomt" situasjon, men det viser bare hvordan feilaktig politikk fra regjeringen er helt på bærtur. Her er universitetet og videregående praktisk talt nesten ved siden av hverandre, sånn ca 80 - 100 meter avstand, og videregående er åpent, mens universitetet er fortsatt stengt. Så med andre ord, går man i 3.klasse på videregående, så er det greit, men ikke hvis man går 1.året av bachelor, hehe. Og disse politikere håver inn med 1.650.000 kr i årslønn + en rekke andre goder. Anonymkode: 06874...d76 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #19 Skrevet 15. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar at det er fordi man regner med at voksne mennesker klarer å studere hjemmefra, og at det er en enklere løsning for studiestedene enn å måtte pøse på med tiltak for smittevern? For tro meg, selv om resten av oss i utdanningssektoren er tilbake på skolen, så er ikke akkurat opplegget noe å rope hurra for. Skulle det fortsette til høsten, så går det også bra. Anonymkode: 55472...256 Du har ingen medfølelse når det kommer til det mentale eller? Det å være avskåret fra ansikt-til-ansiktkontakt med medstudenter og lærerne er veldig tungt for mange. Det kan ikke erstattes av skype og snapchat for de fleste. Og det virker også helt ubegrunnet. Hvis man kan dra på butikken, hvorfor kan man ikke da møtes på universitetet? Går like fint å holde avstand der, og vaske hender osv. Mange av oss bor alene og sitter basically i isolasjon hvis vi ikke er på butikken. Og folk bor veldig spredt, så det blir ikke mulig å samles på samme måten. Og det å sitte i isolasjon er hardt i seg selv, det er en velkjent sak. Da er det ekstra hardt å strukturere og motivere seg for studier. Anonymkode: 477ea...176 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #20 Skrevet 15. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ingen medfølelse når det kommer til det mentale eller? Det å være avskåret fra ansikt-til-ansiktkontakt med medstudenter og lærerne er veldig tungt for mange. Det kan ikke erstattes av skype og snapchat for de fleste. Og det virker også helt ubegrunnet. Hvis man kan dra på butikken, hvorfor kan man ikke da møtes på universitetet? Går like fint å holde avstand der, og vaske hender osv. Mange av oss bor alene og sitter basically i isolasjon hvis vi ikke er på butikken. Og folk bor veldig spredt, så det blir ikke mulig å samles på samme måten. Og det å sitte i isolasjon er hardt i seg selv, det er en velkjent sak. Da er det ekstra hardt å strukturere og motivere seg for studier. Anonymkode: 477ea...176 Jeg studert både «tradisjonelt» og via nettstudier, så nei, jeg har ikke så mye medfølelse for at studenter i en periode må studere hjemmefra. Jeg tror heller ikke denne woe is me-innstillingen hjelper. Anonymkode: 55472...256 1
Anbefalte innlegg