Gå til innhold

Absolutt i gen kontakt med bestemor på 94?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke jeg orker å krangle med resten av familien min, men jeg fikk altså nå beskjed av kusine  og tante at absolutt ingenting av mine planer kan gjennomføres. Prøvde å foreslå blomster sendt på døren, morgenlevering, sette en pakke med bøker utenfor døren hennes, men  nei, det var alt fremdeles for risky. 

Hun er 94 og greier ikke FaceTime, eller å motta MMS. Hun har hatt 0 kontakt med noen siden 12 mars, og kun hatt TV å underholde seg med. Jeg får då dårlig samvittighet for henne. Hvem vet hvor lenge hun har igjen😢

Anonymkode: 8e6ba...449

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ringe henne? Eller reise på besøk, men holde deg ute og på god avstand?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ti10 skrev:

Kan du ikke ringe henne? Eller reise på besøk, men holde deg ute og på god avstand?

Vi ringer, men hadde resten av familien fått vite at jeg i det hele tatt tenkte tanken på å besøke henne, ville de halshugget meg! 

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi ringer, men hadde resten av familien fått vite at jeg i det hele tatt tenkte tanken på å besøke henne, ville de halshugget meg! 

ts

Hm, hadde jeg vært deg, hadde jeg nok bare besøkt og tatt med gaver uten å si noe til de andre, men selvsagt tatt forholdsregler. Kan du snakke med noe helsepersonell som kan backe deg opp her?

Skrevet

Hva med å spørre henne om hva hun selv tenker om dette? (Så fremt hun er kognitivt i stand til å ta stilling til spm).

Selvråderett er jo svært viktig!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke få noen som jobber der til å hjelpe med en ipad eller noe så dere kan videoringe?

Anonymkode: 492f5...454

AnonymBruker
Skrevet

bor hun på sykehjem?  Der er det veldig strenge regler for besøk. Her får bare to faste personer besøke, i vår tilfelle ektefelle og ett av barna. Ingen andre.

Anonymkode: c9e67...4a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bor hun på sykehjem?  Der er det veldig strenge regler for besøk. Her får bare to faste personer besøke, i vår tilfelle ektefelle og ett av barna. Ingen andre.

Anonymkode: c9e67...4a6

Ikke sykehjem, men en omsorg + bolig. Det er ikke boligen, men familien som setter en stopper. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Er bestemor umyndiggjort?

Anonymkode: 94907...4a7

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sykehjem, men en omsorg + bolig. Det er ikke boligen, men familien som setter en stopper. 

ts

Og om bestemor skulle få besøk av én person denne våren, mener du at hun helst vil at det skal være deg?   Tror du ikke de andre i familien har like lyst til å dra på besøk som du har??

Anonymkode: 6d37e...ea4

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er bestemor umyndiggjort?

Anonymkode: 94907...4a7

Tante og kusine er i alle fall veldig myndige. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og om bestemor skulle få besøk av én person denne våren, mener du at hun helst vil at det skal være deg?   Tror du ikke de andre i familien har like lyst til å dra på besøk som du har??

Anonymkode: 6d37e...ea4

Jo de har sikkert like lyst, men jeg skjønner ikke hvorfor de finner på ekstraregler om at hun skal totalisoleres, og er sjokkert når jeg ikke hadde hørt om dette. 

ts

Skrevet

Det der hadde ikke jeg funnet meg i! Din oldemor kan selv bestemme i hvilken grad hun ønsker besøk, så sant hun ikke er dement! Som du sier, dere vet ikke hvor lenge dere har henne, tenk om hun skal tilbringe de siste månedene av sitt liv i total ensomhet! Jeg har selv besøkt min far på 84 gjennom hele perioden, jeg har da ingen symptomer på noe som helst, og tar forholdsregler når jeg er der! Denne kampen ville jeg faktisk tatt med slekta, ellers kan du komme til å angre dypt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Din bestemor er nok gammel nok til å bestemme dette selv. Om hun er såpass at du kan møte henne utendørs, holder avstand så ser jeg ikke noe galt i det. Men det er opp til henne hva hun vil.

Anonymkode: 701e4...ec1

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din bestemor er nok gammel nok til å bestemme dette selv. Om hun er såpass at du kan møte henne utendørs, holder avstand så ser jeg ikke noe galt i det. Men det er opp til henne hva hun vil.

Hvordan vet du at hun ikke er senil

Anonymkode: df6c3...697

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er lite trolig hun er det, siden hun bor i omsorgsbolig.

Skrevet

Det er sånt som dette som gjør at jeg ikke skjønner meg på folk. En dame på 94 år har, unnskyld at jeg er direkte, men neppe veldig lang tid igjen uansett.

Er det da ikke bedre at hun får besøk av familien sin nå den siste tiden og mulighet til å kose seg med et blad, litt sjokolade og en blomst eller hva som helst hun har glede av? Jeg synes det er virkelig egoistisk av de eldre slektningene å holde henne isolert for å gi seg selv en falsk trygghet om å holde henne i live lengst mulig. Hun kan jo ikke ha noe særlig til livskvalitet sånn som det er nå.

Det er direkte stygt gjort av slektningene. Jeg mener ikke at man skal kjøre på og ikke ta noen smittehensyn, men det er fullt mulig å ha kontakt og gi gaver så lenge man tar forholdsregler.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke jeg orker å krangle med resten av familien min, men jeg fikk altså nå beskjed av kusine  og tante at absolutt ingenting av mine planer kan gjennomføres. Prøvde å foreslå blomster sendt på døren, morgenlevering, sette en pakke med bøker utenfor døren hennes, men  nei, det var alt fremdeles for risky. 

Hun er 94 og greier ikke FaceTime, eller å motta MMS. Hun har hatt 0 kontakt med noen siden 12 mars, og kun hatt TV å underholde seg med. Jeg får då dårlig samvittighet for henne. Hvem vet hvor lenge hun har igjen😢

Ingen som kan nekte deg å gi blomster og bøker til bestemor!

Kan hun komme ut? Kan eventuelt hjemmetjeneste (om hun har det) følge henne ut på en stol/benk, slik at dere kan treffes med avstand? Har hun mange risikofaktorer? Noen 90+-åringer er nokså friske og spreke altså....

Jeg hadde ikke sagt noe til verken tante eller kusine, om bestemor selv hadde villet få lagt tilrette for å møtes på en trygg måte. Om viruset varer i årevis, skal bestemor være isolert for alltid?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

hun er ikke senil, men føyer seg etter min tantes sønsker. Hun er veldig konfliktsky. 

TS

Skrevet (endret)

Denne isolasjonen som de eldre går igjennom nå, er verre enn risikoen for Corona. Mener jeg. De andre i familien bestemmer ikke dette, TS, det er du og oldemor som gjør det. Hvis du tror hun ønsker besøk, gjør det! En kamp verd å ta.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
  • Opprett ny...