AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Hei! Skal studere til høsten og står mellom disse studiene: - ergoterapi - tannpleie - radiografi Jeg vet det er vanskelig å få jobb innen alle disse yrkene, men det er likevel dette jeg har mest lyst til. Sammenlignet med hverandre, hvem gir best jobbmuligheter? Anonymkode: 5f108...dcb
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 Avhenger nok av hvor du bor/hvor flyttbar du er. Er litt større jobbmuligheter hvis du bor et sted med flere arbeidsplasser og gode pendlermuligheter enn hvis du bor på et sted med lang pendlervei og kun et arbeidssted lokalt. Anonymkode: 38439...cf7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 godt mulig jeg tar feil her, men tror tannpleie er fornuftig ang jobbmarked. ikke det at man ikke får jobb som radiograf eller ergoterapeut, men at tannpleie er «tryggere». men hvis du er mest interessert i ergoterapi, ville jeg gått for det. og ventet, flyttet eller gjort det som må til for å få jobb. synes personlig at av de tre er det ergoterapi som virker mest spennende!☺️ Anonymkode: 7bbbd...724
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 Radiografien har lettet litt på trykket, men fortsatt vanskelig å få fast stilling. Ville heller lest meg opp på hvert yrke og sett hva som passer meg best. Er selv radiograf og du må kunne snu på en femøring fra nyfødt intensiv søt liten krabat til blodig traume med brudd her og der (for å sette det på spissen) Eller høyt tempo på private institutter. Pluss du må kunne anatomi skikkelig og huske 100-vis av projeksjoner og kunne kommunisere med pårørende, demente, sinte, frustrerte, kreftpasienter etc etc. Du må kunne strålefysikk, strålevern, strålehygiene, smitte ++++++++++ Hvis dette ikke interesserer deg, ville jeg sett på andre ting enn radiografi Anonymkode: 5f9f1...d28 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 Super vanskelig å få seg jobb som ergoterapeut. De fleste jeg studerte med endte med å studere noe annet, jobbe som miljøarbeider/terapeut eller måtte flytte. Jeg bor i en storby, men problemet er at der er jo også utdanningsinstitusjonen. Jobbene som lyses ut søkes på av mennesker med lang erfaring og da er det vanskelig. Vær forberedt på å flytte til andre kanter av landet, samt gå i ulike vikariat i flere år. Er du derimot mann er sjansene bedre. Hvis vikariat ikke plager deg er det jo en god mulighet for å bygge erfaring innen ulike områder. Selv har jeg gjort en del forskjellig siden studiet, men har i dag en ganske bra jobb som er veldig relevant for studiet. Jobben er dog ikke direkte som ergoterapeut, men bruker mye av kunnskaper fra studiet daglig likevel. Anonymkode: ceab7...e0f
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #6 Skrevet 16. mai 2020 På 15.5.2020 den 20.46, AnonymBruker skrev: Super vanskelig å få seg jobb som ergoterapeut. De fleste jeg studerte med endte med å studere noe annet, jobbe som miljøarbeider/terapeut eller måtte flytte. Jeg bor i en storby, men problemet er at der er jo også utdanningsinstitusjonen. Jobbene som lyses ut søkes på av mennesker med lang erfaring og da er det vanskelig. Vær forberedt på å flytte til andre kanter av landet, samt gå i ulike vikariat i flere år. Er du derimot mann er sjansene bedre. Hvis vikariat ikke plager deg er det jo en god mulighet for å bygge erfaring innen ulike områder. Selv har jeg gjort en del forskjellig siden studiet, men har i dag en ganske bra jobb som er veldig relevant for studiet. Jobben er dog ikke direkte som ergoterapeut, men bruker mye av kunnskaper fra studiet daglig likevel. Anonymkode: ceab7...e0f Startet dine medstudenter på helt andre utdanninger eller bygget de på med videreutdanning? Tror du at jobbmulighetene blir bedre med master i ergoterapi? Anonymkode: 5f108...dcb
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #7 Skrevet 16. mai 2020 Tvilsomt. Det står ikke på kompetansen - men behovet for ergoterapeuter. Slike tjenester «spares» på. Ville absolutt gått for tannpleie. Angrer på at jeg ikke tok det selv. Anonymkode: f92e1...747
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #8 Skrevet 16. mai 2020 På 15.5.2020 den 11.24, AnonymBruker skrev: Hei! Skal studere til høsten og står mellom disse studiene: - ergoterapi - tannpleie - radiografi Jeg vet det er vanskelig å få jobb innen alle disse yrkene, men det er likevel dette jeg har mest lyst til. Sammenlignet med hverandre, hvem gir best jobbmuligheter? Anonymkode: 5f108...dcb Tannpleie må du ikke finne på. Er en kamp mellom tannleger og tannpleiere. Mye konkurranse, og en hard marked. Ergoterapi er relativt sikkert, og radigrafi er enda sikrere. Noen må jo ta disse bildene før man sender de over nett til kinesiske/indiske radiologer og kunstig intelligens for vurdering. Anonymkode: df60a...dbf
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #9 Skrevet 16. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ergoterapi er relativt sikkert, og radigrafi er enda sikrere. Anonymkode: df60a...dbf Ingen av yrkene ville jeg betegnet som sikre. Behovet er ikke stort. Før måtte man omtrent vente på at en radiograf skulle gå av med pensjon før en stilling ble utlyst. Nå tror jeg det er litt bedre, avhengig av hvor du bor. Anonymkode: f92e1...747
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå