AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Vi er invitert på 17 mai brunsj. Jeg har i den anledning sagt at vi kan gjerne ta med noe, men de sa at de kan handle inn, så spleiser vi. Er det vanlig? Da må vi i såfall få med oss halve pålegget hjem?😅 Anonymkode: 95cdb...36a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 På 17 mai er det helt innafor ut man spleiser. Sånn er det hvertfall her. Så klart beholder den personen som står for laget resten av maten. Er da ikke snakk om store summer. En 100 lapp eller mindre. Anonymkode: a1311...315 25
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 Helt innafor å spleise på 17. Mai Anonymkode: 2daea...860 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er invitert på 17 mai brunsj. Jeg har i den anledning sagt at vi kan gjerne ta med noe, men de sa at de kan handle inn, så spleiser vi. Er det vanlig? Da må vi i såfall få med oss halve pålegget hjem?😅 Anonymkode: 95cdb...36a Og ta halvparten av rydding og oppvask da eller? Både før og etter? Anonymkode: a64e3...595 29
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 Kommer an på om dere har avtalt at dere skal samles og valgt deres sted, eller om de har invitert. Har de invitert, nei. Om ikke ja. Ellers så kommer det også an på om dere er studenter med liten inntekt eller ikke. Anonymkode: 5a324...936 3
Delfin82 Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 Ja, vært borti det flere ganger jeg. Hos oss er det f eks en i familien som har plass til å ha alle sammen samtidig. Dårlig gjort om hun skal stå for maten hver gang. Så noen ganger spleiser vi og andre ganger har vi med oss en rett. Dette har jeg også vært borti med venner. Blir dyrt hvis man ofte inviterer til selskap Er det mye mat igjen så tar de som vil med seg noe hjem. 11
Lisaaaaa Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 På 17. mai har vi det slik at enten tar alle med noe, eller så lager verten alt, også vippser vi ham ☺️ 3
Fjaselina Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 Eg syns spleis et fint, og det kan vere ein grei kompensasjon for vask, rydd, pynt, dilldall, blomster etc dersom der vert restar som kan stå igjen til verten. Men om det vert veldig mykje, kan ein sjølvsagt dele litt på restane. 5
Anki- Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 Spleising er da helt greit, og jeg ville synes at folk var kjipe om de forventet å få med hjem av maten som ble igjen. De som har selskapet har tross alt hatt jobb med å gjøre i stand også. 16
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 Ja det er hvert fall ikke uvanlig . Litt rart å tenke at da skal jeg ha med halvparten hjem. 😳 Anonymkode: b2d36...7dc 10
Hedy Lamarr Skrevet 15. mai 2020 #11 Skrevet 15. mai 2020 Her tar enten alle med en rett hver, eller så står vertskapet for mat og kostnad. Å spleise på kostnader sluttet vi med da studietiden var over. Jeg hadde derfor synes det var utrolig smålig om noen i vår omgangskrets plutselig forlangte penger for 17. mai-måltidet, men hadde selvsagt bare smilt og betalt og gjort som ingenting. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #12 Skrevet 15. mai 2020 Akkurat i år er det anbefalt (at vertskapet står for mat og ikke folk tar med). Anonymkode: d0737...29a 3
Arkana Skrevet 15. mai 2020 #13 Skrevet 15. mai 2020 Jeg synes det er helt innafor, selv om det ikke er sånn vi gjør det blant våre venner. Men jeg ville forventet at det ble formidlet som en del av invitasjonen ("hei, jeg tenkte vi kunne samles på 17. mai og så kan vi spleise på litt god mat, jeg handler gjerne inn"), og ikke at spleising først kom fram når noen spør om de skal ta med seg noe eller etter at anledningen er overstått ("takk for at dere kom, det blir 156 kroner", da hadde jeg stusset veldig). 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er hvert fall ikke uvanlig . Litt rart å tenke at da skal jeg ha med halvparten hjem. 😳 Anonymkode: b2d36...7dc Enig. Jeg synes det er litt smålig å insistere på å ta med seg rester hjem fra et spleiselag eller en fest. Sette korken på den halvfulle vinflasken eller ta med en tredels pakke salami eller to kakestykker som ikke ble spist opp. For meg er det en selvfølge at sånt går til verten/vertinnen så fremt de ikke selv helt spesifikt ønsker at man tar det med tilbake. 16
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #14 Skrevet 15. mai 2020 Spørs på alderen deres, tenker jeg. I tenårene og 20 årene, når folk er fattige og studenter, så spleiser man gjerne, etter det er det naturlig at vertsskapet stort sett står for maten, og gjester tar med retter, champanje eller bidrar på andre måter. Anonymkode: 117c0...a9b 5
Sirah Skrevet 15. mai 2020 #15 Skrevet 15. mai 2020 Helt normalt. Jeg har opplevd at verten står for alt, at man tar med en rett hver eller at man spleiser. Reagerer ikke på noen av tingene At du forventer å ta med halvparten hjem etterpå syntes jeg derimot at er skikkelig sært 🙈 Selv om man spleiser på det man spiser så har verten likevel hatt mye ekstrajobb med å arrangere, kjøpe inn, lage maten og ikke minst rydde i etterkant. Da virker det forferdelig smålig å skulle ta med seg halve eggerøra, to rundstykker og en kvart flaske med bobler hjem 14
Gjest Geirfuglen Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 Min erfaring er at dette er en veldig fin måte å gjøre det på, for terskelen blir lavere for å invitere, og man kan derfor invitere oftere og flere. Å ha f.eks. ti venner til fin brunsj kan være en ganske stor utgift. Jeg nærmer meg 40 og vi har god råd, så vi bestiller bare catering osv. Men selv om vi ikke er helt unge lenger har faktisk ikke like god råd (noen har dyre hus og andre har blitt skilt igjen), og jeg koser meg minst like mye på fest når jeg blir spurt om å ta med noe eller å vippse en slant, det er jo koselig å bli bedt.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #17 Skrevet 15. mai 2020 Pleide å ha med en rett hver til koldtbord, 17 maifrokost, da vi var i 20-årene. Hadde ikke reagert på det nå som jeg er eldre heller. Men å betale vertskapet høres litt mer uvanlig ut for meg 🙂. Hadde takket ja, og deltatt med smil om munn 🙂. Fint at noen tar initiativ. Anonymkode: db300...cca 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #18 Skrevet 15. mai 2020 Hvor gamle er dere? Det med å tenke at du har krav på halve påleggpakken tenker jeg er noe som tilhører studenttiden. Jeg kunne også tenke at det var litt trasig når venninnegjengen på studiet spleiste på tacoen der verten hadde kjøpt inn 1kg ost til x antall kroner som vi spiste 20% av. Men som ikke-student? Det hadde jeg ikke tenkt over en gang! De stiller med hus, kopper og kar. Da kan de med glede få beholde de to skinkene og den ostebiten som sikkert er igjen. Når det er sagt så syns jeg kanskje det er litt merkelig å skulle telle kroner på en brunsj hjemme med venner. Kan man ikke heller spandere denne gangen, så inviterer noen andre neste gang? Så kan gjestene, som du sier, ta med ekstragreier som drikkevarer, kake, snacks. Jeg syns det er fint å kunne invitere venner på mat uten å forvente noe igjen. Anonymkode: 9b58d...374 1
Hmmmmmm Skrevet 15. mai 2020 #19 Skrevet 15. mai 2020 (endret) Vi har invitert flere på 17 mai frokost. Var akkurat på butikken å handlet, kom på rett i overkant av 1900 kr. Pluss 250 kr til bord dekor, også må Jeg kjøpe blomster i morgen til ca 300 kr. Skal lage snitter og to kaker. Vi har ikke krevd noe av gjestene. For det er våres valg å invitere. Men kan skjønne at man ønsker å spleise, hvis man har avtalt på en litt annen måte. Endret 15. mai 2020 av Hmmmmmm 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #20 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi er invitert på 17 mai brunsj. Jeg har i den anledning sagt at vi kan gjerne ta med noe, men de sa at de kan handle inn, så spleiser vi. Er det vanlig? Da må vi i såfall få med oss halve pålegget hjem?😅 Anonymkode: 95cdb...36a Det høres ut som om dere gjorde en helt vanlig løs avtale. Ikke noe drama rundt det vel Anonymkode: 780e3...7e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå