AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Apotek1 har 50 stk kirurgiske munnbind til 800 kr pr pakke på nett. Vil disse beskytte godt nok mot korona? Anonymkode: 885de...b96
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Apotek1 har 50 stk kirurgiske munnbind til 800 kr pr pakke på nett. Vil disse beskytte godt nok mot korona? Anonymkode: 885de...b96 I følge tester så har de en virusfiltreringsevne på ca 80%. Så det reduserer risikoen med 80% fremfor å ikke bruke noe. Vil du være sikrere må du kjøpe støvmasker. De filtrerer ut ca 95% av viruspartikklene. Anonymkode: b13c7...2f1
Den Sagnomsuste Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 (endret) Kirurgiske munnbind er som nevnt dårligere enn åndedrettsvern slik som N95/ KN95 osv. Når det er sagt så er KN95 så tungt å gå med i lengre tid (feks togreise etc) at de etter noen timer MÅ ned på haken eller lignende. Man merker altså på redusert surstoff etter en tid (30 min- ). Av denne grunn er kirurgiske munnbind å foretrekke om man skal anvende dem i lang tid av gangen. De er mye lettere å puste igjennom enn tilfellet er med KN95. Av denne grunn bruker jeg munnbind på fly/ tog og buss, mens jeg bruker KN95 på butikken og andre små ærender. Endret 15. mai 2020 av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: I følge tester så har de en virusfiltreringsevne på ca 80%. Så det reduserer risikoen med 80% fremfor å ikke bruke noe. Vil du være sikrere må du kjøpe støvmasker. De filtrerer ut ca 95% av viruspartikklene. Anonymkode: b13c7...2f1 80% er ganske mye. Kilde? Anonymkode: 818d1...7fc
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #5 Skrevet 16. mai 2020 23 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Kirurgiske munnbind er som nevnt dårligere enn åndedrettsvern slik som N95/ KN95 osv. Når det er sagt så er KN95 så tungt å gå med i lengre tid (feks togreise etc) at de etter noen timer MÅ ned på haken eller lignende. Man merker altså på redusert surstoff etter en tid (30 min- ). Av denne grunn er kirurgiske munnbind å foretrekke om man skal anvende dem i lang tid av gangen. De er mye lettere å puste igjennom enn tilfellet er med KN95. Av denne grunn bruker jeg munnbind på fly/ tog og buss, mens jeg bruker KN95 på butikken og andre små ærender. Takk for svar 🙂 Anonymkode: 885de...b96
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #6 Skrevet 16. mai 2020 23 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Kirurgiske munnbind er som nevnt dårligere enn åndedrettsvern slik som N95/ KN95 osv. Når det er sagt så er KN95 så tungt å gå med i lengre tid (feks togreise etc) at de etter noen timer MÅ ned på haken eller lignende. Man merker altså på redusert surstoff etter en tid (30 min- ). Av denne grunn er kirurgiske munnbind å foretrekke om man skal anvende dem i lang tid av gangen. De er mye lettere å puste igjennom enn tilfellet er med KN95. Av denne grunn bruker jeg munnbind på fly/ tog og buss, mens jeg bruker KN95 på butikken og andre små ærender. Man trenger ikke bruke åndedrettsvern mot covid med mindre man er helsepersonell som skal gjøre såkalte aerosolgenererende prosedyrer, som for eksempel ved respirator eller hostemaskin. Helsepersonell bruker vanlig kirurgiske munnbind ved covidpasienter der det ikke gjøres slike aerosolgenererende prosedyrer, så det er mer enn nok for vanlige folk også å bruke munnbind. Anonymkode: 94a02...b76 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #7 Skrevet 16. mai 2020 Kan syke mennesker gå på butikken hvis de bruker munnbind som beskytter 80%? Anonymkode: fd1ad...072
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #8 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan syke mennesker gå på butikken hvis de bruker munnbind som beskytter 80%? Anonymkode: fd1ad...072 Nei, absolutt ikke! Anonymkode: 18b4c...e52
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #9 Skrevet 16. mai 2020 Kirurgiske munnbind er tilstrekkelige! Det er det vi bruker på jobben i møte med korona-syke pasienter. Anonymkode: 18b4c...e52
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #10 Skrevet 16. mai 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: I følge tester så har de en virusfiltreringsevne på ca 80%. Så det reduserer risikoen med 80% fremfor å ikke bruke noe. Vil du være sikrere må du kjøpe støvmasker. De filtrerer ut ca 95% av viruspartikklene. Anonymkode: b13c7...2f1 Dette stemmer jo ikke. Hadde det vært sant, ville myndighetene anbefalt bruk av slike munnbind, naturligvis. Anonymkode: b5fce...4a6
Den Sagnomsuste Skrevet 16. mai 2020 #11 Skrevet 16. mai 2020 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke bruke åndedrettsvern mot covid med mindre man er helsepersonell som skal gjøre såkalte aerosolgenererende prosedyrer, som for eksempel ved respirator eller hostemaskin. Helsepersonell bruker vanlig kirurgiske munnbind ved covidpasienter der det ikke gjøres slike aerosolgenererende prosedyrer, så det er mer enn nok for vanlige folk også å bruke munnbind. Anonymkode: 94a02...b76 Fair enough. Personlig stoler jeg ikke på FHI av flere grunner. Jeg velger å bruke kn95 fra tid til annen, og tenker at jeg beskytter meg selv mer enn nødvendig. Er en fritt valg jeg foretar selv. Nå om dagen bruker jeg ikke så mye munnbind eller åndedrettsvern ettersom at smitten er lav. Når den tar seg opp igjen vil min personlige protokoll strammes inn igjen. Jeg er ikke i risikogruppe, men jeg tenker som hun imunologen som var ute i media: "dette viruset vil jeg ikke ha". Om prisen jeg må betale for dette er ulme blikk og antakelser om at jeg er hysterisk så lever jeg greit med det 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kirurgiske munnbind er tilstrekkelige! Det er det vi bruker på jobben i møte med korona-syke pasienter. Anonymkode: 18b4c...e52 Det medfører ikke riktighet. Det er heller slik at våre udugelige myndigheter ikke er i stand til å besørge dere med akedvat beskyttelse. Det er årsaken til at dere bruker munnbind, og ikke kn95. I Kina bruker de kun kn95 på sykehusene når de vet om kjent smitte. Endret 16. mai 2020 av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #12 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke bruke åndedrettsvern mot covid med mindre man er helsepersonell som skal gjøre såkalte aerosolgenererende prosedyrer, som for eksempel ved respirator eller hostemaskin. Helsepersonell bruker vanlig kirurgiske munnbind ved covidpasienter der det ikke gjøres slike aerosolgenererende prosedyrer, så det er mer enn nok for vanlige folk også å bruke munnbind. Anonymkode: 94a02...b76 Det er faktisk anbefalt å bruke åndedrettsvern i møte med covid-19 passienter i de fleste land bortsett fra Noege, og dette ble bestemt pga mangelen på åndedrettsvern. Flere anestesileger på twitter har vært svært skeptisk til dette. Bare se hva de har på seg på intensiven i Italia f.eks. Current NHS guidelines stipulate FFP3 face masks for virus and bacterial infection control when the contagion is spread through coughing and sneezing (such as with the coronavirus). NHS Guidelines 2019 Folkehelseinstituttet, amerikanske CDC og WHO senket derimot kravene fra FFP3 til FFP2UTEN å vise til ny forskning som støtter dette tidlig våren 2020. Noe senere på våren (april 2020) ble kravet senket ytterligere til at kirurgisk munnbind klasse 2 var godt nok. Antakelig er dette gjort da tilgangen til FFP3, og senere FFP2 var vært vanskelig i denne perioden. Anonymkode: b13c7...2f1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #13 Skrevet 16. mai 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: 80% er ganske mye. Kilde? Anonymkode: 818d1...7fc Angående munnbind vil vi vise til en studie av britiske Health and Safety Executive (tilsvarer norske Arbeidstilsynet; https://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr619.pd) Denne studien fokuserte på effektiviteten av kirurgiske munnbind mot en rekke luftbårne partikler. Ved å bruke separate tester for å måle nivåer av inerte partikler og levende aerosolisert influensavirus, viser funnene at kirurgiske munnbind gir omtrent seks ganger reduksjon i eksponering. Levende virus kan oppdages i luften bak alle testede kirurgiske masker. Her har de testet kirurgiske munnbind til 80%, men det er bare 1 test. https://smartairfilters.com/en/blog/diy-homemade-mask-protect-virus-coronavirus/ Anonymkode: b13c7...2f1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #14 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev: Det medfører ikke riktighet. Det er heller slik at våre udugelige myndigheter ikke er i stand til å besørge dere med akedvat beskyttelse. Det er årsaken til at dere bruker munnbind, og ikke kn95. I Kina bruker de kun kn95 på sykehusene når de vet om kjent smitte. Jo, det medfører riktighet. Det er slike munnbind vi bruker i alle situasjoner der vi har smitteregime. Vi har ikke hatt noe smitteoverføring til personalet ved bruk av kirurgiske munnbind, og vi hp daterer svært syke pasienter. Anonymkode: 18b4c...e52
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #15 Skrevet 16. mai 2020 Høyst sannsynlig vil de ikke beskytte deg i det hele tatt, fordi faren for kontaminering og feilbruker stor. Stort sett alle som har vist seg med munnbind på tv under intervju o.l. har brukt det feil (under nesen, opp-ned, bak-frem, ikke festet skikkelig, tatt på med hender, hengende under haken), og det samme med de jeg har sett med det på butikken. På 15.5.2020 den 10.38, AnonymBruker skrev: I følge tester så har de en virusfiltreringsevne på ca 80%. Så det reduserer risikoen med 80% fremfor å ikke bruke noe. Vil du være sikrere må du kjøpe støvmasker. De filtrerer ut ca 95% av viruspartikklene. Anonymkode: b13c7...2f1 Kirurgiske munnbind skal ihht CE-merking ha en filtreringevne på 95%. Anonymkode: 2f43d...b70
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #16 Skrevet 16. mai 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Høyst sannsynlig vil de ikke beskytte deg i det hele tatt, fordi faren for kontaminering og feilbruker stor. Stort sett alle som har vist seg med munnbind på tv under intervju o.l. har brukt det feil (under nesen, opp-ned, bak-frem, ikke festet skikkelig, tatt på med hender, hengende under haken), og det samme med de jeg har sett med det på butikken. Anonymkode: 2f43d...b70 De tar den av seg i intervjuer for at det skal være lettere å snakke. Folk bruker dem ikke slik til vanlig. Det er heller ikke slik at hvis ikke man bruker dem 100% riktig så er det automatisk verre enn ingenting. Det må en visst mengde virus til for at sjansen for å bli syk er høy, og selv om man tar på maska, spesielt på utsiden, så er faren mindre for å få i seg virus enn uten maske. Det er mye bedre at virus havner på utsiden av maska enn på munnen eller nesa. Anonymkode: ae9b4...16e
Anbefalte innlegg