AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Min sønn på 8 år har utviklet astmaanfall når han er i nærheten av katt. Sliter med hoste og pusten og problemer med å sove. Allergimedisin hjelper ikke. Har kontaktet legen og venter på time for å få astmamedisin. Han er sterkt allergisk mot katt. Problemet er at alle vennene hans har katter. Jeg kan vel ikke holde han borte fra venner? Umulig med overnatting hos venner med katt? Ingen medisin som er forebyggende og kan tas før besøk? Selv om han ikke er på besøk hos venner, men er ute eller hos andre, så har vel vennene med katt på seg kattehår han reagerer på? Hva kan evnt venner med katt gjøre for å bedre? Han er veldig sosial og har ADHD og blir veldig lei seg hvis han ikke kan gå til venner. I dag sa han selv hos besøk hos familie med katt, at han ville ut å lufte seg litt. Merket han hostet veldig. Blir det vanskelig å puste? Hvordan føles det? Jeg trenger tips og råd om alt dette🙏🏻 Anonymkode: 6591e...985
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sønn på 8 år har utviklet astmaanfall når han er i nærheten av katt. Sliter med hoste og pusten og problemer med å sove. Allergimedisin hjelper ikke. Har kontaktet legen og venter på time for å få astmamedisin. Han er sterkt allergisk mot katt. Problemet er at alle vennene hans har katter. Jeg kan vel ikke holde han borte fra venner? Umulig med overnatting hos venner med katt? Ingen medisin som er forebyggende og kan tas før besøk? Selv om han ikke er på besøk hos venner, men er ute eller hos andre, så har vel vennene med katt på seg kattehår han reagerer på? Hva kan evnt venner med katt gjøre for å bedre? Han er veldig sosial og har ADHD og blir veldig lei seg hvis han ikke kan gå til venner. I dag sa han selv hos besøk hos familie med katt, at han ville ut å lufte seg litt. Merket han hostet veldig. Blir det vanskelig å puste? Hvordan føles det? Jeg trenger tips og råd om alt dette🙏🏻 Anonymkode: 6591e...985 Jeg kan bare snakke for meg selv, men det kjennes ut som om halsen tetter seg, og en nesten blir kvelt. Men dette er nok individuelt. Det aller beste er å få riktig grunnmedisin når de skal utrede astmaen. Men det kan ta tid å finne den som er riktig for han. I tillegg vil han nok få en anfallsmedisin. Så når han har fått grunnmedisinen vil det nok være lettere å vite hvor gale det er. Reagerer han mest hvis katten er inne? Eller er det på klær osv? Jeg reagerer ikke på andre sine klær, men om det har vært en katt i huset/leiligheten derimot😷 Anonymkode: ac230...ebc
Sansa20 Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 Han kan forhåpentligvis bli imun mot katt hvis han vokser av seg 😀👍 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan bare snakke for meg selv, men det kjennes ut som om halsen tetter seg, og en nesten blir kvelt. Men dette er nok individuelt. Det aller beste er å få riktig grunnmedisin når de skal utrede astmaen. Men det kan ta tid å finne den som er riktig for han. I tillegg vil han nok få en anfallsmedisin. Så når han har fått grunnmedisinen vil det nok være lettere å vite hvor gale det er. Reagerer han mest hvis katten er inne? Eller er det på klær osv? Jeg reagerer ikke på andre sine klær, men om det har vært en katt i huset/leiligheten derimot😷 Anonymkode: ac230...ebc Takk for svar. Hva mener du med grunnmedisin? Tabletter, slik som allergitabletter? Han har pollenallergi også. Hva er vanlig astmamedisin? Kun inhalator? Har kun merket han reagerer når vi er inne der det er/har vært katter. Men har ikke funnet ut dette før nå. Trodde bare det var vanlig allergi. Anonymkode: 6591e...985
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 Jeg har samme allergi som din sønn, og hadde det gjennom oppveksten. Det gjorde så jeg ikke kunne overnatte hos de vennene som hadde katt. Hvis jeg virkelig ville, orket jeg å være der på besøk littegrann. Helst ute. Fikk store problemer med å puste. Men jeg synes dere skal be om henvisning til en barnelege som kan følge dere opp, hvis dere ikke har det. Astmamedisiner kan man få både forebyggende (tas hver dag) og anfallsmedisin. Allergitabletter har aldri fungert for mine allergier, det eneste som fungerer er å holde seg borte. Har han tatt allergimedisin hver dag i pollensesongen, samt begynt litt før sesongen begynte? Det fungerer godt på pollenallergien til mitt barn. I fjor når vi fant ut at barnet var allergisk og begynte for sent på medisin så hadde den mye dårligere virkning. Ved å utsette seg ofte for det han er allergisk for, vil han ha større sjanse for å utvikle nye allergier. (har jeg hørt). Anonymkode: dc6ae...d43 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 Takk for råd. Flere? Anonymkode: 6591e...985
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 15 timer siden, solietta skrev: Han kan forhåpentligvis bli imun mot katt hvis han vokser av seg 😀👍 Det er dessverre bare enkelte allergier mot matvarer det er vanlig å vokse av seg Anonymkode: 90cec...b16 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 Det står en del god info på allergiviten.no Anonymkode: 90cec...b16
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #9 Skrevet 16. mai 2020 Du må ikke la han overnatte, allergien blir bare verre. Har det først blitt verre blir det ikke bedre igjen, det blir verre permanent når han fortsetter å være med katt. Allergi er farlig så du skal ikke ta lett på det. I verste fall kan han få allergisk sjokk dersom han overnatter. Han er da omgitt med allergener og puster inn dette hele tiden. Allergisk astma gjør at luftveiene hovner opp så man ikke får puste skikkelig. Det er svært få som er allergiske som kan ta medisiner og så være sammen med det de reagerer på. Mange som ikke forstår dette. Men man kan altså ikke bare ta medisin og så fortsette å være med katt. Medisinene tar man for å kunne leve normalt ellers og ikke reagere på andre ting også. Jeg er selv allergisk med astma, og medisinene jeg tar hver dag året rundt, forebyggende, gjør at jeg for eksempel kan sitte på en buss ved siden av en som har vært i nærheten av dyr. Men å selv gå inn til noen med dyr kan jeg aldri gjøre. Lar du sønnen din fortsette å være inne hos de med katt risikerer du i verste fall at han ikke kan være med vennene ute engang, selv med medisiner, og ikke kunne ta buss fordi det ligger kattehår i et sete der noen har sittet som har katt hjemme. Osv Anonymkode: a3f52...81e 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #11 Skrevet 16. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke la han overnatte, allergien blir bare verre. Har det først blitt verre blir det ikke bedre igjen, det blir verre permanent når han fortsetter å være med katt. Allergi er farlig så du skal ikke ta lett på det. I verste fall kan han få allergisk sjokk dersom han overnatter. Han er da omgitt med allergener og puster inn dette hele tiden. Allergisk astma gjør at luftveiene hovner opp så man ikke får puste skikkelig. Det er svært få som er allergiske som kan ta medisiner og så være sammen med det de reagerer på. Mange som ikke forstår dette. Men man kan altså ikke bare ta medisin og så fortsette å være med katt. Medisinene tar man for å kunne leve normalt ellers og ikke reagere på andre ting også. Jeg er selv allergisk med astma, og medisinene jeg tar hver dag året rundt, forebyggende, gjør at jeg for eksempel kan sitte på en buss ved siden av en som har vært i nærheten av dyr. Men å selv gå inn til noen med dyr kan jeg aldri gjøre. Lar du sønnen din fortsette å være inne hos de med katt risikerer du i verste fall at han ikke kan være med vennene ute engang, selv med medisiner, og ikke kunne ta buss fordi det ligger kattehår i et sete der noen har sittet som har katt hjemme. Osv Anonymkode: a3f52...81e Oi, så pass alvorlig. Bør han utredes for astma? Eller har det ingen betydning, hvis det «bare» er et astmsanfall pga katteallergi, og ikke «skikkelig» astma? Fikk astma medisin hos legen uten sjekk. Anonymkode: 6591e...985
tussi84 Skrevet 17. mai 2020 #12 Skrevet 17. mai 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke la han overnatte, allergien blir bare verre. Har det først blitt verre blir det ikke bedre igjen, det blir verre permanent når han fortsetter å være med katt. Allergi er farlig så du skal ikke ta lett på det. I verste fall kan han få allergisk sjokk dersom han overnatter. Han er da omgitt med allergener og puster inn dette hele tiden. Allergisk astma gjør at luftveiene hovner opp så man ikke får puste skikkelig. Det er svært få som er allergiske som kan ta medisiner og så være sammen med det de reagerer på. Mange som ikke forstår dette. Men man kan altså ikke bare ta medisin og så fortsette å være med katt. Medisinene tar man for å kunne leve normalt ellers og ikke reagere på andre ting også. Jeg er selv allergisk med astma, og medisinene jeg tar hver dag året rundt, forebyggende, gjør at jeg for eksempel kan sitte på en buss ved siden av en som har vært i nærheten av dyr. Men å selv gå inn til noen med dyr kan jeg aldri gjøre. Lar du sønnen din fortsette å være inne hos de med katt risikerer du i verste fall at han ikke kan være med vennene ute engang, selv med medisiner, og ikke kunne ta buss fordi det ligger kattehår i et sete der noen har sittet som har katt hjemme. Osv Anonymkode: a3f52...81e Dette er jo litt individuelt iht hvor sterk allergi og astma man har. Mannen min er også allergisk mot katt, og generellt alle type pelsdyr men han klarer stort sett en overnatting eller to hos noen som har husdyr ved hjelp av allergi og astma medisin i vinterhalvåret. Vår/sommer derimot går ikke, da er han plaget av pollen allergi i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #13 Skrevet 17. mai 2020 3 timer siden, tussi84 skrev: Dette er jo litt individuelt iht hvor sterk allergi og astma man har. Mannen min er også allergisk mot katt, og generellt alle type pelsdyr men han klarer stort sett en overnatting eller to hos noen som har husdyr ved hjelp av allergi og astma medisin i vinterhalvåret. Vår/sommer derimot går ikke, da er han plaget av pollen allergi i tillegg. Når gutten har utviklet astma i tillegg til allergien så tyder det på at det går i retning av at det blir verre. Noen få som din mann vokser det av seg til en viss grad. Som oftest er allergi sånn at det blir verre ved eksponering, så det kan være farlig å si at det kan gå helt fint. Å ligge å puste inn allergener hele natta mens man sover er farlig for en som har allergisk astma. Til Ts: ja du bør absolutt utrede gutten for astma selvom han «bare» har fått det i sammenheng med allergi. Astmaanfall er som regel utløst av noe, enten det er anstrengelse, kulde eller allergi, men er like fullt astma som trenger behandling Anonymkode: a3f52...81e 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #14 Skrevet 17. mai 2020 Min nevø og niese har ikke astma lengre, men de er fremdeles allergisk mot katten vår. Ikke veldig ille, men for dem holder det å ta en medisin før de kommer på besøk. Vet ikke hva den heter eller hvor godt den hadde funket om allergien var verre. Anonymkode: cc8fb...891
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #15 Skrevet 17. mai 2020 Men dra nå til lege med gutten! Anonymkode: 90cec...b16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå