Gå til innhold

Hva er galt med vofsen min??

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret...
Skrevet

Har en liten terrier på 3 år, som alltid har vært sunn og frisk.

For noen dager siden var vi ute å lekte, og plutselig satte han i et hyl og hinket rundt på tre ben. Så og klemte på beinet, men så ingen ting og etter en liten stund så var han frisk og rask igjen.

Men et par ganger om dagen nå, så skjer det igjen. Klemmer og trykker over alt, men han ømmer seg ingen steder, så jeg skjønner ikke noe. Har sett med forstørreslesglass og alt på putene (på poten) men finner ingen kutt eller noe.

Skal ringe dyrlegen i morgen, men er det noen som har noen ideer om hva det kan være? Liker ikke at vofsen har det vondt...

Videoannonse
Annonse
Gjest ghjest
Skrevet

Jeg mener å ha lest at noen hunder kan ha lett for å få kneet (tror jeg det var)ut av ledd. Noen raser, blant annet pudler, er mer utsatt enn andre, men jeg regner med at det kan forekomme enkelttilfeller hos alle raser...

Nå er jeg usikker på om jeg husker rett. Hvis det er bakbeinet hunden din har vondt i kan det altså være kneet som går ut av ledd, om det er forbeinet kan det være skulderen (?). Tror ikke det er farlig.

Men det kan selvsagt være noe helt annet enn dette, så du må nok ta en tur til dyrlegen:)

Skrevet

kan også være en kink i ryggen som er vond på spesielle bevegelser. Mor hadde noe sånt på hunden sin. Den gikk merkelig innimellom. Dyrlegen klemte og strakk over alt på hunden uten å finne noe. Mor dro til en annen dyrlege da problemet ikke forsvant. Dyrlegen gjorde en bevegelse den andre dyrlegen ikke hadde gjort og hunden hylte av smerte..

Evt kan det være en strekk som fungerer som skrevet over her.

Skrevet

Hørtes først ut som et vepsestikk, men hvis det gjentar seg, så... Dyrlegen er lurt ja. Oppdatering?

Gjest Bekymret...
Skrevet

Tja, er ikke så mye å oppdatere på enda. Har ikke vært hos dyrlegen, han mente vi skulle se det ann litt til. Skjer vel 1-2 ganger om dagen, lite hyl også halter han noen steg. Også er han like blid igjen, sukk. Prøver å ta det rolig noen dager nå, viker som om det er mest under lek/stress/løping at det skjer. Så får vi håpe det blir bedre. Har også labben i grønnsåpe bad 15 min hver kveld, i tillfelle det skulle være noe i labben som jeg har oversett...

Andre tips og ideer mottas med stor takk!!

Skrevet

Gå til en annen dyrlege! :o

Synes det er drøyt at han ber deg vente - det er alltid bedre å sjekke en gang for mye enn en for lite...

Gjest Bekymret...
Skrevet

Er ikke så mange dyrleger å velge i her, finnes en til men han er spesialist på ku og sau....

Dyrlegen sa pr telefon at det enten er en rift i puten under labben som vi ikke ser, eller en liten strekk. Derfor mente han at vi skulle vente litt, også fordi det ikke er konstant. Har ikke skjedd i dag....

Kan jo nevne at jeg har verdens største pyse hund, han begynner å halte om vi kjefter på han (for sympati) eller om vi ser/tar for lenge på et av beina hans, da er han OVERBEVIST om at det er noe galt med det...

Gjest oppdatering
Skrevet

Sukk, da har vi vært hos veterinæren og det var ikke så oppløftende. Han sa det var Patella Lukasjon (eller noe sånt) Kneskjellet går ut av "gropen" den ligger i.

Han anbefalte oprasjon....

Men jeg synes han virket kjapp og lite grundig når han undersøkte, og stoler ikke helt på han. Vi bor litt på landet, og det er ikke så mange vet her, mest de som kan noe om ku, sau, gris ol. Har aldri hatt syk hund før, bare vært hos han for vaksine ol.

Har bestilt time på en stor smådyrsklinikk i Oslo, vil ha en uttalelse til før vi oppererer. Og han skal i såfall også oppereres der....

Nå har det ikke skjedd på nesten 1 uke, så jeg holder en liten knapp på at han hadde en strekk/noe i poten/ vrikket labben eller noe sånt...

Skrevet

er det ikke tatt røntgen av dyret?

*kryssefingrefordegoghunden*

Gjest trådstarter....
Skrevet

Nei, han bare klemte litt på beinet, sa det var patella og skulle ha 500,- kr. Håper han har tatt feil....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...