Gå til innhold

Lønn senere enn før, regninger og forfallsdato

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet før i en bedrift der lønnen ble utbetalt den 20. hver måned. De fleste regningene mine i nettbanken har forfallsdato 20.-25. hver måned. Vet at noen av de fikk jeg spørsmål om når jeg ville betale (feks kredittkort og forsikring), mens andre kanskje ble sånn automatisk?

Nå har jeg skiftet jobb og får utbetalt lønn den 30. hver måned. Noe som fører til at jeg enten ligger bak, eller må ligge en hel måned før tiden på regningene. Er det noe jeg kan gjøre?

Anonymkode: c017d...d6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ringe å høre om du kan endret betalings dato

• Liker 4
Skrevet

Alternativt ha pengene på en egen regningskonto, og endre trekkskonto til den nye regningskontoen. så flytter du penger fra lønnskonto til regningskontoen når du får lønn, og lar de stå der i 20 dager. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste regning kan du endre dato i nettbanken, enkelt som boliglån må du ringe å ordne. 

Anonymkode: 5b717...609

Skrevet

Det er ikke bare å gå inn i nettbanken og endre forfallsdato. Man må da ta kontakt med hver enkelt selskap som sender regninger, som Lånekassen, strømselskap, treningssenter, mobilselskap, bank for huslån, forsikringsselskap og mange andre. 

Jeg synes ihvertfall det er kjekt med en egen regningskonto hvor jeg har automatisk overføring fra lønnskonto til denne. Da står det disponibel saldo og sum til forfall. Enkelt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg anbefaler at du opppretter en regningskonto, som du belaster alle regninger fra.

Til den kontoen overfører jeg hver måned fra lønningskontoen et gjennomsnittsbeløp av det jeg har i faste regninger hver måned. Man tar alle regningene man har på ett år, deler på 12, og får et gjennomsnittsbeløp. Dette fører man så over på regningskontoen i nettbanken på lønningsdag. 

Det fungerer best hvis man har et beløp å starte med, for det tar litt tid å bygge seg opp på regningskontoen, sånn at det står klar beløpene til regninger som kommer sjeldnere, f.eks. forsikringer hvert halvår eller lignende. Nå er det ikke så mange regninger som kommer sånn lenger, man kan som regel be om å få månedlig faktura overalt. Men før var det f.eks. NRK lisensen, byggforsikring etc som kom 1-2 ganger pr år, husker jeg.

Anbefaler regningskonto, for å ha full kontroll på regningsbetalingen. Jeg har alltid penger stående der, og kan når som helst i måneden betale det som kommer av regninger, trenger ikke vente til lønningsdag på noe.

PS! Men vedr. fast forfallsdato er det bare å ta kontakt med de som sender fakturaer til deg, hver enkelt. Be om å få endret forfallsdato til den 30. hver mnd. Det lar seg som regel gjøre, men noen har ikke den muligheten og har et fast, likt forfall for alle og kjører bare fakturering en gang pr mnd for alle sine kunder.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen og jeg får lønn på helt forskjellig tidspunkt. Vi har derfor en egen regningskonto som vi overfører til. Første måneden overførte vi slik at det alltid er «en måned for mye» på den kontoen, så det blir aldri tomt. 

Anonymkode: b6d3f...4d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/15/2020 at 10:07 AM, newman01 said:

Det er ikke bare å gå inn i nettbanken og endre forfallsdato.

Jo. Hvorfor vet jeg det? Fordi jeg gjør det.

Anbefaler TS å betale regninger 1 måned før. Jeg gjør det. Er snakk om kanskje 10 kr. pr. 100 år i renter jeg mister, ja.

Anonymkode: ead46...7bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Hvorfor vet jeg det? Fordi jeg gjør det.

Anbefaler TS å betale regninger 1 måned før. Jeg gjør det. Er snakk om kanskje 10 kr. pr. 100 år i renter jeg mister, ja.

Du endrer ikke regnings-utsteders forfallsdato i nettbanken, nei. Du bare driter i forfallsdatoen som er trykket på fakturaen, og endrer til den datoen som du mener passer deg best. Forfallsdatoen som står på regningen er det kreditor, ikke du, som kan endre. Man kan kontakte hver enkelt kreditor/regningsavsender og be om nytt, fast forfall som passer bedre for en selv. Noen ganger får man ja, andre ganger går ikke det. Ikke alle har fritt valgte datoer måneden gjennom å tilby som fast forfall. Noen kredittkortutstedere f.eks. fakturerer fast alle sine kunder bare èn gang i mnd, og man må derfor ta den forfallsdatoen de gir.

Dette du beskriver om å endre selv i nettbanken er selvfølgelig ikke riktig måte, da det kan gi ts purringer om hun/han følger det rådet å endre bare i nettbanken. Det er regningsutsteder som kan endre det som er trykket på fakturaene i sine systemer.

Anonymkode: f1022...814

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du endrer ikke regnings-utsteders forfallsdato i nettbanken, nei. Du bare driter i forfallsdatoen som er trykket på fakturaen, og endrer til den datoen som du mener passer deg best. Forfallsdatoen som står på regningen er det kreditor, ikke du, som kan endre. Man kan kontakte hver enkelt kreditor/regningsavsender og be om nytt, fast forfall som passer bedre for en selv. Noen ganger får man ja, andre ganger går ikke det. Ikke alle har fritt valgte datoer måneden gjennom å tilby som fast forfall. Noen kredittkortutstedere f.eks. fakturerer fast alle sine kunder bare èn gang i mnd, og man må derfor ta den forfallsdatoen de gir.

Dette du beskriver om å endre selv i nettbanken er selvfølgelig ikke riktig måte, da det kan gi ts purringer om hun/han følger det rådet å endre bare i nettbanken. Det er regningsutsteder som kan endre det som er trykket på fakturaene i sine systemer.

Hva er det du egentlig mener, evnt. ikke forstår? Sånn helt seriøst.

Jeg har 5 faste regninger i måneden, når de kommer inn i nettbanken min kan jeg trykke ''Endre'' og velge dato det passer meg å betale dem på, jo? Beviset er jo at jeg gjør det, vil gjøre det på neste regning, og har gjort det på de foregående regningene mine, ja?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 5 faste regninger i måneden, når de kommer inn i nettbanken min kan jeg trykke ''Endre'' og velge dato det passer meg å betale dem på, jo? Beviset er jo at jeg gjør det, vil gjøre det på neste regning, og har gjort det på de foregående regningene mine, ja?

Og hvis du betaler for sent kan du få purringer. Man kan ikke bare betale regninger som det passer en selv. Før forfall ja, men ikke etter.

Anonymkode: 389b1...f5f

AnonymBruker
Skrevet

Her forfaller strømregningen rundt 25. -27. Jeg får lønn den 30. så endrer forfallsdato i banken. Går helt fint. 

Anonymkode: dd509...bcf

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her forfaller strømregningen rundt 25. -27. Jeg får lønn den 30. så endrer forfallsdato i banken. Går helt fint. 

Anonymkode: dd509...bcf

Selvfølgelig kan man endre forfallsdatoen i nettbanken. At man kan det, betyr imidlertid ikke at kreditor synes det er greit dersom du endrer til et senere tidspunkt. I ditt tilfelle der det bare er et par dager på et antakelig ganske beskjedent beløp, har det ikke mye å si. Men har du sjekket på regningene dine om strømselskapet beregner rente for den sene betalingen? Noen gjør dette automatisk, og det oppdages ofte ikke av de som betaler. To dager forsinket betaling av en regning på kr 2 000,- gir tross alt bare ern krone eller to i renter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo åpenbart du som ikke forstår. Du velger deg åpenbart en egen dato, uten å spørre kreditor om det er ok, og betaler når du måtte finne det passende, uavhengig av kreditors forfallsdato.

Gjør man som du, og betaler ETTER kreditors påførte forfallsdato, så vil det etter et visst antall dagers for sen betaling sendes ut purring. med gebyr Betaler man FØR forfall skjer selvfølgelig ikke noe, men betaler man ETTER forfalllet på fakturaen, mer enn kanskje en uke til maks ti dager som regel, vil det komme purring med purregebyr. De fleste sender ut purring etter en ukes tid, men dette er opp til dem man skylder penger - noen er kanskje greie og venter oppti to uker før de purrer på pengene kunden skylder dem. Har du drevet og flyttet betalingsdatoene dine innenfor denne perioden, har du vært en kunde som betaler for sent, men innenfor fristen for purringsutsendelse.

At du ikke blir nedrent av purringer pga din vane med å endre forfallsdatos for selve betalingen (ikke forfallsdato som sto på fakturaen da den ble utsendt), skyldes at du enten betaler før forfall, eller ikke så voldsomt mange dager for sent.

Du har ikke fått endret forfallsdato i kreditors kundesystem med din metode.

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å endre neste forfallsdato til 1. Februar 2021, så ser du hva som menes.

AnonymBruker
Skrevet

Det lureste ville være å ha 2-3 måneder med buffer slik at du slipper å leve fra hånd til munn. Forfallsdatoen på regninger bør ikke ha noe å si for økonomien din.

Anonymkode: f0a6b...e0b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å ha en måneds utgifter stående på kontoen så spillet det ingen rolle hva forfallsdatoen er. 

Anonymkode: 5044f...cbb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det lureste ville være å ha 2-3 måneder med buffer slik at du slipper å leve fra hånd til munn. Forfallsdatoen på regninger bør ikke ha noe å si for økonomien din.

Anonymkode: f0a6b...e0b

Enig. Merkelig mentalitet hos folk, at hvis de mister jobben, så kan de ikke leve fra og med neste måned. Hvorfor kan ikke flere som meg ha en buffer på en halv million i aksjer/fond? Merkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i over 20 år fått lønn siste dag i måneden, og betalt regningene gjennom neste måned med den lønnen, om det er forfall 20 eller 29 dager etterpå har jo null og niks å si.. jeg skjønner ikke problemstillingen til TS, man må jo ha såpass buffer og kontroll med egen økonomi at man klarer å forholde seg til dette.

Anonymkode: ab1a3...e62

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke noe regningskonto når man vet at man har nok penger hver måned. Og selv da er det neppe fordelaktig. Det som ikke blir trukket fra regningskontoen blir bare liggende der uten at du kan bruke av dem, selv om du har betalt mer til kontoen. Med mindre du fører overskuddet tilbake til din brukskonto. Men da blir det jo mer stress enn utgangspunktet.

Anonymkode: 21911...b59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...