Gå til innhold

Lov å oppgi soverom som ikke er godkjent i boligannonsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Ser på en veldig fin bolig fra tidlig 1900-tallet. I annonsen så står det syv soverom, men det er faktisk bare fire av de soverommene som er godkjent (ut i fra mitt øye). Det står ingen plasser i prospektet at de tre soverommene i kjelleren er til varig opphold eller er godkjent, men jeg ser jo at vinduene er for små etter dagens standard. Er det ok å godkjenne for små soverom når huset er så gammelt eller har megler rett og slett dritet seg ut? Kan legge ved at jeg har vært i kontakt med megler med flere spørsmål til boligen, der i blant om det er vanskelig å få godkjent de tre soverommene i kjelleren grunnet boligen er verneverdig osv, men megler bare glatt overså spørsmålene mine som gjaldt det.

Anonymkode: ef991...66a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at «soverommene» i kjelleren blir oppgitt som soverom i annonsen. 

Anonymkode: ef991...66a

Skrevet

Nei. Det er ikke lov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om rommene ble godkjent før det var så strenge krav er det jo ikke noe problem. Ta kontakt med kommunen, det er de som kan svare på hva som er godkjent og hvor vanskelig det eventuelt er å få det godkjent. 

Anonymkode: 24611...124

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om rommene ble godkjent før det var så strenge krav er det jo ikke noe problem. Ta kontakt med kommunen, det er de som kan svare på hva som er godkjent og hvor vanskelig det eventuelt er å få det godkjent. 

Jo, det er et problem. Det skal være rømningsvei i tilfelle brann - det skal altså være mulig å komme seg ut av vinduet. Dette innebærer at vinduet er stort nok, at det kan åpnes, og at det er montert stige, om vinduet er høyt på veggen.

Anonymkode: a7876...f3e

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er et problem. Det skal være rømningsvei i tilfelle brann - det skal altså være mulig å komme seg ut av vinduet. Dette innebærer at vinduet er stort nok, at det kan åpnes, og at det er montert stige, om vinduet er høyt på veggen.

I forhold til lovligheten er det ikke et problem dersom bruken av rommene er i henhold til godkjente byggtegninger. Veldig mange eldre hus har godkjent rom- og arealbruk som ikke ville blitt godkjent i dag. 

Dersom rommene ikke er godkjent i henhold til byggtegninger er det i dag forenklet søknadsprosess for å omgjøre tilleggsdel til hoveddel. 

Med tanke på brannvern kan det være nok at det er er rømningsvei fra tilstøtende rom. I enkelte bygg er det faktisk godkjent med rømningsvei ut på tak (Ved brann skal man stå der og vente til brannvesenet tar deg ned..). Det er selvfølgelig best om samtlige rom har separat rømningsvei.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Grandidosa83 said:

I forhold til lovligheten er det ikke et problem dersom bruken av rommene er i henhold til godkjente byggtegninger. Veldig mange eldre hus har godkjent rom- og arealbruk som ikke ville blitt godkjent i dag. 

Dersom rommene ikke er godkjent i henhold til byggtegninger er det i dag forenklet søknadsprosess for å omgjøre tilleggsdel til hoveddel.

TS skriver at huset er fra tidlig 1900-tall, så jeg antar at rommene i kjelleren opprinnelig har vært bodplass eller lignende. Hen skriver også at det er åpenbart at rommene ikke vil bli godkjent som soverom i dag, og da tenker jeg automatisk at de aldri har blitt godkjent som det, selv om bruksendringen skjedde for 40 år siden. De tenkte på muligheten for brann for 40 år siden også.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis rommet ikke er godkjent for varig opphold har ikke megler lov til å reklamere med dette som et soverom. Det dukker fra tid til annen opp saker i media der megler har brutt loven og likevel gjort dette.

Anonymkode: 1f8b3...c6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov, og meglere høres jo ikke helt god ut. Da han heller ikke vil svare på spørsmål som gjelder boligen.

Jeg er selv på boligjakt. Og på alle boliger jeg har sett på, hvor det er soverom i kjeller og små vinduer, så står det at det ikke er godkjent som oppholdsrom. På flere av det, har det og stått på bilde av rommet. 

Anonymkode: 4fb10...b24

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at huset er fra tidlig 1900-tall, så jeg antar at rommene i kjelleren opprinnelig har vært bodplass eller lignende. Hen skriver også at det er åpenbart at rommene ikke vil bli godkjent som soverom i dag, og da tenker jeg automatisk at de aldri har blitt godkjent som det, selv om bruksendringen skjedde for 40 år siden. De tenkte på muligheten for brann for 40 år siden også.

Ja, det er klart det er krav til rømningsvei osv, men det er noe mindre strengt å få kodkjenning på eldre hus enn på nybygg (bygd etter et visst årstall). Blant annet skal takhøyde på nyere hus være minst 220 cm, er det vel? Mens i eldre hus holder det med 200cm. Mener også man må ha noe større minstemål på vinduer i nye bygg enn i eldre, men det skal jo uansett være egnet til å brukes som en fluktvei. 
Hvis det i dette tilfellet ikke er godkjent, selv om det muligens er kvalifisert, så kan ikke megler benevne dette som noe annet enn bruksareal. 

Edit: fant reglene for boliger bygget før 1. Juli 2011. 
https://www.nef.no/fagstoff/enklere-a-gjore-loft-kjeller-boligareal-husk-soknad/

Endret av Påkrevd
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i at det mest sannsynlig har vært bodplass, men i årenes løp har jeg sett noen ganske håpløse, godkjent sådan også, planløsninger i eldre bygg. Toppet seg med "pikeværelset" som lå på et loft med tilgang via stige og et vindu man knapt fikk hodet gjennom..

Megler skal ha innhentet komplett byggesaksmappe, så TS burde kunne få oversendt denne ved forespørsel.

Dette med bruksendring mente jeg bare som en tilleggsopplysning, da mange ikke vet om det. Mange kjelleretasjer kan faktisk omgjøres med mindre kostnader, dog det kan være verdt å sjekke om man vil måtte søke om fasadeendring hvis det blir satt inn større vinduer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Krav til rømningsvei gjelder bare hvis kjeller ikke har egen utgang. Mange gamle boliger har egen inngang til kjelleretasje. 

Anonymkode: 90db0...2ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kravene i TEK17 gjelder ikke på allerede godkjente hus/rom. Spørsmålet er jo om det er godkjent eller ikke. Før i tiden godkjente de jo så mye rart, så man vet aldri. 

Og igjen, kommunen vet hvor vanskelig/lett det vil bli å få det godkjent.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte et hus med «4» soverom. Det ene i kjelleren. Det hadde store vinduer og var sånn sett på bakkeplan, men ikke godkjent som noe annet enn bod, ikke varig opphold.
Klagde inn dette via forsikringen, men fikk ikke medhold fordi siden rommet ble brukt som soverom på det tidspunktet så var det liksom det 🤔 

Siden vi skulle leie ut denne etasjen sendte vi inn bruksendring til kommunen. Ble ca 7000 kr, men 55 kvm ekstra lovlig 

Anonymkode: d8bfd...993

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...