AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Får ikke til å lenke, men på nrk.no er lønnskampen for sykepleierne godt i gang. Det var vel ikke annet å vente, men å omtale seg selv som et «lavtlønnsyrke» og sammenligne med lærere (som har lengre utdannelse), det blir ganske drøyt. Man skulle også tro at sykepleierne var de eneste som sto i «frontlinjen». Hva med legene, renholderne, helsefagarbeiderne, de ansatte i matbutikker, renovasjon, vann og avløp? For å nevne noen? Ser ikke at de går ut og snakker om streik flere måneder før lønnsoppgjøret starter? Jeg er enig i at tilleggene burde opp, og at spesialsykepleiere burde få bedre uttelling for 1,5-2 års ekstra utdanning. Men grunnlønna er faktisk ikke så dårlig i forhold til andre yrker med bachelor. Jeg får ikke akkurat mer sympati med sykepleiere av slike utspill. De kommer ikke så langt med en streik, for det blir bare tvungen lønnsnemnd uansett. Og skal sykepleierne opp, må også andre i helsevesenet opp. Anonymkode: 49bbe...1b1 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 https://www.nrk.no/norge/landets-sykepleiere-utelukker-ikke-streik-i-arets-lonnsoppgjor-1.15017325 linker for deg, denne tråden kommer til å bli en shitfest av grådige sykepleiere som ikke gjør noe annet enn å klage på lønna, uten å ta seg en kikk rundt og sette sin egen situasjon i perspektiv Anonymkode: 16164...09b 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 Blir litt trist at de går for økt lønn, når det kritiske er økt bemanning. Er selv helsefagarbeider og vi trenger flere hender, så for min del går pasienter og brukere først og vil derfor ha flere personer pr vakt og oftrer gladelig høyere lønn for den saken. Men fare tillegg burde jo så klart bli høyere, spesielt for de som jobber med direkte kontakt med virus, de som blir slått på jobb mm. For vi trenger sårt flere hender. Vi trenger å få tid til hver pasient, vi trenger flere hender for å kunne gi mennesker rettighetene de har innen bruker og pasientrettighetsloven. Vi feiler stort på medmensklighet og tid, for de vi ikke har nok hender. Minstebemanning skulle vært forbudt og burde utløse overtid på alle de som er igjen på jobb, da ville vi endelig bli kvitt problemet. Jeg vil ha tid til å gi omsorg og kjærlighet. Anonymkode: 94792...a79 15
tom1986 Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 Haha. De er heldige om de unngår reallønnsnedgang til høsten. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får ikke til å lenke, men på nrk.no er lønnskampen for sykepleierne godt i gang. Det var vel ikke annet å vente, men å omtale seg selv som et «lavtlønnsyrke» og sammenligne med lærere (som har lengre utdannelse), det blir ganske drøyt. Man skulle også tro at sykepleierne var de eneste som sto i «frontlinjen». Hva med legene, renholderne, helsefagarbeiderne, de ansatte i matbutikker, renovasjon, vann og avløp? For å nevne noen? Ser ikke at de går ut og snakker om streik flere måneder før lønnsoppgjøret starter? Jeg er enig i at tilleggene burde opp, og at spesialsykepleiere burde få bedre uttelling for 1,5-2 års ekstra utdanning. Men grunnlønna er faktisk ikke så dårlig i forhold til andre yrker med bachelor. Jeg får ikke akkurat mer sympati med sykepleiere av slike utspill. De kommer ikke så langt med en streik, for det blir bare tvungen lønnsnemnd uansett. Og skal sykepleierne opp, må også andre i helsevesenet opp. Anonymkode: 49bbe...1b1 dette er det småligste jeg har lest på KG noensinne. Anonymkode: 9bcee...b2e 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får ikke til å lenke, men på nrk.no er lønnskampen for sykepleierne godt i gang. Det var vel ikke annet å vente, men å omtale seg selv som et «lavtlønnsyrke» og sammenligne med lærere (som har lengre utdannelse), det blir ganske drøyt. Man skulle også tro at sykepleierne var de eneste som sto i «frontlinjen». Hva med legene, renholderne, helsefagarbeiderne, de ansatte i matbutikker, renovasjon, vann og avløp? For å nevne noen? Ser ikke at de går ut og snakker om streik flere måneder før lønnsoppgjøret starter? Jeg er enig i at tilleggene burde opp, og at spesialsykepleiere burde få bedre uttelling for 1,5-2 års ekstra utdanning. Men grunnlønna er faktisk ikke så dårlig i forhold til andre yrker med bachelor. Jeg får ikke akkurat mer sympati med sykepleiere av slike utspill. De kommer ikke så langt med en streik, for det blir bare tvungen lønnsnemnd uansett. Og skal sykepleierne opp, må også andre i helsevesenet opp. Anonymkode: 49bbe...1b1 Rart hvordan du først peker på at sykepleiere har kortere utdanning enn lærere, for så å selv sammenligne sykepleiere med butikkansatte, renholdere og ansatte innen renovasjon. Anonymkode: f2eb1...7ed 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: dette er det småligste jeg har lest på KG noensinne. Anonymkode: 9bcee...b2e Nei, sykepleierforbundet er de mest smålige. Hvorfor skal de ha høyere lønn, fremfor andre grupper? Anonymkode: 512cf...d99 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, sykepleierforbundet er de mest smålige. Hvorfor skal de ha høyere lønn, fremfor andre grupper? Anonymkode: 512cf...d99 Kanskje fordi de har slitsomme turnuser? Anonymkode: f2eb1...7ed
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 Det er da helt innenfor å jobbe for egne rettigheter, for det er ingen andre som gjør det for deg. Når det er sagt, så er jeg nok enig i den som i denne tråden skrev at fokuset burde vært på bemanning fremfor lønn. Anonymkode: 934f2...5e5 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje fordi de har slitsomme turnuser? Anonymkode: f2eb1...7ed Sykepleiere som jobber turnus jobber 35,5 timers arbeidsuke i snitt. Vaktene er maks 10 timer lange, de fleste betydelig kortere. Leger jobber ofte 42-45 timers uker i gjennomsnitt, dette er timer de er oppsatt på i arbeidsplanen og ikke et uttrykk for at de er så innmari glad i jobben sin at de ikke kan få nok. En arbeidsuke kan være opp i 60 timer. En vakt opp til 19 timer. Sa du slitsom turnus for sykepleiere? Sorry, jeg har ikke sympati. Hilsen gift med en lege. Anonymkode: 8ed7b...427 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #11 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: dette er det småligste jeg har lest på KG noensinne. Anonymkode: 9bcee...b2e Hvorfor det? Skal en pandemi automatisk utløse høyere lønn? Anonymkode: 6df6c...2ed 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #12 Skrevet 15. mai 2020 Nå i disse koronatider der staten betaler ut milliarder av kroner ekstra som støtte i denne tiden, så må dugnaden også gå på lønnsoppgjøret, ikke bare for sykepleiere, men for alle yrkesgrupper. I ukene/mnd før korona, var beskjeden at vi måtte holde igjen, staten måtte prioritere hardt, for i nær fremtid kommer klimakrisen til å koste mye. 0 oppgjør, ehhh ja, sånn er verden, jeg hadde minus reallønnsvekst i 2013 og 2014, i oljenæringen på vestlandet. Vi truet ikke med streik fordet, vi forstår jo når det er kriser, om det er finanskrise, oljekrise eller koronakrise. Anonymkode: 049cc...6ee 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #13 Skrevet 15. mai 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykepleiere som jobber turnus jobber 35,5 timers arbeidsuke i snitt. Vaktene er maks 10 timer lange, de fleste betydelig kortere. Leger jobber ofte 42-45 timers uker i gjennomsnitt, dette er timer de er oppsatt på i arbeidsplanen og ikke et uttrykk for at de er så innmari glad i jobben sin at de ikke kan få nok. En arbeidsuke kan være opp i 60 timer. En vakt opp til 19 timer. Sa du slitsom turnus for sykepleiere? Sorry, jeg har ikke sympati. Hilsen gift med en lege. Anonymkode: 8ed7b...427 Sykepleiere er som oftest kvinner av den tradisjonelle sorten, som også har hovedansvar for barn og hjem. Da blir det litt tøffere med turnusarbeid for dem, enn for en mannlig lege som har en dame som står på pinne for ham hjemme. Kvinnelige leger med lange arbeidsdager er antakelig gift med mer likestillingsorienterte menn. Anonymkode: f2eb1...7ed 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #14 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Rart hvordan du først peker på at sykepleiere har kortere utdanning enn lærere, for så å selv sammenligne sykepleiere med butikkansatte, renholdere og ansatte innen renovasjon. Anonymkode: f2eb1...7ed Nei, det er ikke rart. I artikkelen sammenligner de lønn i kroner og øre. I min sammenligning snakket jeg om lønnsvekst i prosent. Anonymkode: 49bbe...1b1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #15 Skrevet 15. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykepleiere som jobber turnus jobber 35,5 timers arbeidsuke i snitt. Vaktene er maks 10 timer lange, de fleste betydelig kortere. Leger jobber ofte 42-45 timers uker i gjennomsnitt, dette er timer de er oppsatt på i arbeidsplanen og ikke et uttrykk for at de er så innmari glad i jobben sin at de ikke kan få nok. En arbeidsuke kan være opp i 60 timer. En vakt opp til 19 timer. Sa du slitsom turnus for sykepleiere? Sorry, jeg har ikke sympati. Hilsen gift med en lege. Anonymkode: 8ed7b...427 Jeg er også gift med en lege, og skriver helhjertet under på denne. Anonymkode: 49bbe...1b1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 Det er ikke sykepleiere som tjener for lite, det er industriarbeidere som tjener for mye. Særlig oljearbeidere. For å få ned lønningene i industrien må den skattlegges hardere og mer målrettet. Oljearbeidere skal bli kompensert for ubekvem arbeidstid, men det er ingen grunn til at de skal ligge skyhøyt over alle andre. Når selv folk med høyere utdanning velger å jobbe som renholder på oljeplattform, sier det seg selv at lønnsnivået har tatt fullstendig av. Hvorfor i alle dager skal en som jobber med å dra opp vår felles olje, tjene så sinnsykt mye mer enn en som tar opp poteter fra jorda? De jobber begge med å ta opp noe fra jorda, salgsverdien bør ikke bestemme lønnen. For oljearbeideren eier ikke olja. Den tilhører nasjonen Norge. Anonymkode: b6211...7f1 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #17 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: dette er det småligste jeg har lest på KG noensinne. Anonymkode: 9bcee...b2e Nei, det er ikke smålig. Sykepleierforbundet er flinke til å framstille seg selv som lavtlønnede og uunnværlige, men realiteten - som vi vel burde ha tydelig sett de siste månedene! - er at det er mange uunnværlige yrkesgrupper i samfunnet. Noen av dem er også reelt lavtlønnede, som for eksempel butikkansatte. Så hva gjør sykepleierne så unike? Det er jammen mange yrkesgrupper som har strukket seg langt og fått alt snudd på hodet på grunn av koronaen. Det skal også sies at vi har hatt ganske få koronainnlagte i Norge, så det er ikke slik at arbeidshverdagen på et norsk sykehus de siste par månedene kan sammenlignes med et telt i Central Park. Mange har faktisk jobbet mye MINDRE enn før, siden elektiv virksomhet har vært redusert til et minimum. Anonymkode: 49bbe...1b1 11
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #18 Skrevet 15. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Sykepleiere er som oftest kvinner av den tradisjonelle sorten, som også har hovedansvar for barn og hjem. Da blir det litt tøffere med turnusarbeid for dem, enn for en mannlig lege som har en dame som står på pinne for ham hjemme. Kvinnelige leger med lange arbeidsdager er antakelig gift med mer likestillingsorienterte menn. Anonymkode: f2eb1...7ed Dette blir et veldig tynt argument i en lønnskamp Anonymkode: 16164...09b 2
Grønt blad Skrevet 15. mai 2020 #19 Skrevet 15. mai 2020 I artikkelen det lenkes til, står det om Jannike Arnesen som mener det er viktigere med en bedre (les: overkommelig) arbeidshverdag enn å kjempe for høyere grunnlønn. Dette støtter jeg fullt ut. Lønn kan fungere som motivasjon inn i yrket, men like viktig, kanskje viktigere, er det å holde sykepleiere i yrket, at man ikke mister dem inn i andre yrker. Og da må arbeidshverdag bli bedre. 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #20 Skrevet 15. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykepleiere er som oftest kvinner av den tradisjonelle sorten, som også har hovedansvar for barn og hjem. Da blir det litt tøffere med turnusarbeid for dem, enn for en mannlig lege som har en dame som står på pinne for ham hjemme. Kvinnelige leger med lange arbeidsdager er antakelig gift med mer likestillingsorienterte menn. Anonymkode: f2eb1...7ed Faktisk er de kvinnelige legene ofte gift med leger med tilsvarende lange arbeidsdager. Anonymkode: 49bbe...1b1 3
Anbefalte innlegg