Gå til innhold

Betaling Vipps - samboer blitt lurt. Hva kan vi gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Samboer solgte en vare i går. Mannen som kjøpte varen, hentet denne på jobben hans og betalte med Vipps.  Beløp på 3700,-. 

Da samboer kom hjem, spurte jeg om salget fikk bra. Han sa ja, men pengene hadde ikke kommet inn enda - men han hadde sett kvittering på betaling. Nå er jeg hakket mer skeptisk og kynisk enn samboer - og synes dette virker rart. Pengene har heller ikke kommet inn til nå. Jeg tror han har lurt samboer, men samboer er sikker på at de kommer inn - men at det går sent, fordi de hadde forskjellig bank. Men det skal vel ikke ha noe å si når det gjelder Vipps?

Hva kan vi eventuelt gjøre dersom magefølelsen min har rett og denne mannen har lurt samboer?

Anonymkode: daa37...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har han kvittering så kommer nok pengene inn iløpet av dagen i dag, senest mandag. 

Vipps er ikke en spesialbank som kan overføre penger rundt til forskjellige bankselskaper uten forsinkelse (som jeg fortsatt ikke forstår hvordan er mulig i 2020). Det blir det samme som i vipps som i andre banker :)

Anonymkode: 138e5...46d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vipps kunne ta tid hvis det var ulike banker for en god stund tilbake, men jeg mener det var faste tidsfrister. Og innen nå burde det vel ha kommet inn uansett.

Jeg tror rett og slett dere må gå til politiet og anmelde hvis dere er lurt, jeg tviler på at vipps vil ta på seg noe ansvar i dette. Særlig siden det kan virke som om det egentlig ikke har noe med vipps å gjøre, heller en som har vært kreativ med bildemanipulasjon eller laget noe dummy-app/fake app som simulerer vipps.

Rottent uansett! Lykke til

Anonymkode: 500f1...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan gå opptil tre dager før penger er på konto etter vipps-overføring, så tror ikke du trenger å bekymre deg enda..;)

Anonymkode: 232df...f88

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan gå opptil tre dager før penger er på konto etter vipps-overføring, så tror ikke du trenger å bekymre deg enda..;)

Spørs om pengene er vippset fra bankkort eller konto. Fra bankkort kan det gå inntil tre dager!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener han med kvittering? Fikk han en melding på sin vipps eller bare så han på skjermen til kjøper? Man får jo melding på mobilen sin om mottatte penger selvom selve beløpet kan ta mange dager å få over. 

Anonymkode: 3158e...993

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis man vippser fra kort og ikke konto (hvis det ikke var omvendt) tar det noen dager før pengene kommer inn. Står det i vippsen hans at han har mottatt 3700 så har han det. 

Anonymkode: 62d23...073

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboer har ikke fått kvittering, men han hadde sett det på skjermen til mannen som kjøpte. Derfor jeg synes det virker merkelig. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samboer har ikke fått kvittering, men han hadde sett det på skjermen til mannen som kjøpte. Derfor jeg synes det virker merkelig. 

Ts

Da er han blitt lurt. Litt rart egentlig. Man sjekker jo sin egen tlf, man får jo varsel omgående. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om pengene er vippset fra bankkort eller konto. Fra bankkort kan det gå inntil tre dager!

Mulig jeg spør veldig dumt her, men hva er egentlig forskjellen på om man vippser fra konto eller kort? Kortet er jo basert på en konto? 

Anonymkode: 8fd3b...d87

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så han så det kun på skjermen til kjøper uten at det «plinget» i telefonen hans? Da er han nok lurt, ja. Han burde jo sjekket sin egen telefon at han fikk varsel om det.

Anonymkode: c2a31...8f4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En gang tok det flere dager å overføre til mannen min, som oftest blir det overført på sekundet

Anonymkode: 0e010...110

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan du vippser har noe å si for hvor lang tid det tar å motta pengene:

• Har du vippset fra bankkonto, får mottaker pengene med en gang.
  • Har du vippset fra betalingskort, kan det ta tre virkedager før mottakeren får pengene.

https://www.vipps.no/hjelp/vipps/sende-og-motta-penger/den-jeg-har-vippset-til-har-ikke-fått-pengene-hva-har-skjedd/

Anonymkode: 500f1...d2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Broren min har sendt penger til meg på vipps en gang, visste seg at han sendte melding hvor det stod 50. Han trodde han sendte penger.. kan det være tilfelle her? 

Anonymkode: aafbe...096

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser dere ikke hva ts skriver? Mannen så ikke på sin egen tlf, vipps gir beskjed innen få sekunder om penger er overført (selv om selve flyttingen av pengene kan ta litt tid). 

Han ble lurt, nå bør han finne ut hvem dette er og dra til han og kreve pengene eller tingen.

Anonymkode: c72b6...8cb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mannen din får holde seg til kontanter fremover. Helt idiotisk å ta i bruk Vipps dersom man ikke engang forstår at man burde forsikre seg om at man har mottatt kvittering i egen app. Hadde forstått det dersom vedkommende hadde sendt en melding med beløpet, for da ser det til forveksling veldig likt ut som ved faktisk overføring av penger. Beklager, blir litt oppgitt på deres vegne 😅

Har han navnet til vedkommende får han forsøke å komme i kontakt med han - hvis navnet var ekte da.. 

Anonymkode: 34c55...9df

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har mannen sjekket vippsen sin nå da? Hvis han ikke har fått beskjed på egen vipps om at penger er på vei, så er han dessverre blitt svindlet.

Anonymkode: 72340...c4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig rart at han ikke sjekket at det kom inn på sin vipps med en gang, eller at det var han som krevde pengene. Kan han ha gikk selger feil telefonnummer? Ville kontaktet selger og spurt. 

Håper han lærte noe av det her.

Anonymkode: c9289...8b6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg opplevd flere ganger

Anonymkode: 6f2c5...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...