Gå til innhold

Babyen min har øyekatarr

missluna

Anbefalte innlegg

Min lille på en uke og to dager har fått øyekatarr. En sykepleierkompis av meg rådet megtil å prøve å vaske øyet hans med morsmelk, og sa at det pleide hjelpe. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsmelken inneholder stoffer som gjør underverker mot "betennelser", osv.

Drypp melk inn på øyet (eller vask det som du fikk beskjed om)

MM er også kjekk til tett nese (drypp inn noen dråper, eller bruk en liten plastsprøyte uten spiss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bebyer har oftere øyekatarr fordi tårekanalene enda er tette. Jeg har også hørt at det er fint å sprute litt morsmelk inn i øyet.

Gutten min hadde det jevnt i to måneder. Det kom og gikk. Fikk beskjed om at det var helt normalt. Hvis det blir veldig ille er det kanskje lurt å kontakte helsestasjonen og høre hva de sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kan ingen verdens ting om øyekatarr, men du verden så pen Allexander er!!! Måtte bare si det, et utrolig vakkert barn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingen verdens ting om øyekatarr, men du verden så pen Allexander er!!! Måtte bare si det, et utrolig vakkert barn! :)
Tuusen takk!! så hyggelig å høre!!! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten skjønning ja...:babygutt: GRATULERER!

Jeg har bare god erfaring med morsmelk mot katarr - etter et par dager med drypping et par ganger, så har begge mine blitt kvitt det. (Selv om det gjerne kommer igjen og igjen...ihvertfall minsta vår tålte ikke så mye som en dråpe av badevannet på øyet før det ble infeksjon av det. Fort gjort selv om man er forsiktig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både Storesøster og Lillesøster fikk infeksjon på ene øyet da de var bare noen uker gamle. Men det var ikke øyekatarr. De små får ofte puss i øynene etter å ha fått blod, fostervann eller lignende innpå øyet under fødselen. Øyesekresjon kalles det i "legeboka" jeg har. Dette går da over i løpet av bare 24 timer, så lenge man vasker pusset forsiktig bort med en fuktig bomullsbit og drypper morsmelk på øyet etterpå.

Er det derimot katarr vil det vare lengre. Får håpe det går fort over for din lille :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsmelk kan være fint, men gir det seg ikke i løpet av få dager bør du få legen til å ta en prøve av sekretet som kommer fra øyet for å utelukket bakterieinfeksjon. Min eldste var så "heldig" å få med seg gule stafylokkokker fra sykehuset, og vi slet i lang lang tid med infeksjon på hans øyne før vi ble kvitt det.

Mange babyer får øyeinfeksjoner, så mest sannsynlig er det en vanlig øyeinfeksjon babyen din har fått også. Men det skader ikke med en sjekk hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...