AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Dama har kjøpt seg hus. Jeg er habil altmuligmann med mye kontakter, mye utstyr og mye kunnskap om oppussing samt. Dama er veldig praktisk men har ødelagt hånda si så får desverre ikke hjulpet mye til. Men har penger til å pusse opp. Det vi trenger hjelp til er hvordan man gjør med fordeling arbeid/innskudd under oppussing. Plan er at jeg skal gjøre det jeg kan i arbeidstimer, og hun skal stå for penger til materiale osv. Hvordan ville dere skrevet en avtale om fordeling av huset så vi begge eier huset når det er ferdig? Min tanke er: Mine timer/Snekkerpris: - - - Mine innskudd Hennes arbeidstimer: Hennes innskudd. % messig fordelt på takst når huset er ferdig. La oss si hun har brukt 1,5mill og jeg brukt 2000 timer av si 300 kr timen. Rundt 30% til meg og 70% til henne.. Høres dette ut som en greit ordning? Eller hva ville dere gjort? Anonymkode: c3b3b...97e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 Du tar da ikke betalt for dette! Hånda hennes blir bedre, da får hun gjort en hel masse. Vent med å pusse opp til hun kan gjøre selv. Anonymkode: e18e9...6c3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 La henne ta hele oppussingen, ta ny takst og kjøp deg inn med den prosentandelen du har råd til. Anonymkode: 1fc3d...242
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 Glemte å legge til at dette er totalrenovering Anonymkode: c3b3b...97e
newman01 Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 Hvordan blir det med skatt da? 600k i motytelse er jo en anseelig lønn. Og timesatsen din på 300/time er jo rimelig høy siden du antagelig tenker på netto lønn uten arb.giveravgift, skatt eller andre avgifter... Veldig usikker på hvordan kravene er her. Det er jo snakk om mer enn "småjobber" til 6000kr man lovlig kan ta.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 7 minutter siden, newman01 skrev: Hvordan blir det med skatt da? 600k i motytelse er jo en anseelig lønn. Og timesatsen din på 300/time er jo rimelig høy siden du antagelig tenker på netto lønn uten arb.giveravgift, skatt eller andre avgifter... Veldig usikker på hvordan kravene er her. Det er jo snakk om mer enn "småjobber" til 6000kr man lovlig kan ta. Skatt? Det er jo en egen innsats da jeg omsider er deleier i huset.. Jeg jobber jo for meg selv og dama.. Poenget er jo at vi har det veldig bra sammen nå, og for håpentligvis i all fremtid.. Men plutselig en dag står en av oss opp og tenker good bye, også står jeg som skal bygge på huset i 3 år uten noen ting og hun med alt. Anonymkode: c3b3b...97e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 Jeg tenker at det riktige her er at huseieren betaler deg for arbeidet, som om du er selvstendig næringsdrivende. Betal skatt og opptjen trygderettigheter. Så kjøper du deg inn i huset senere, med de pengene du har tjent på arbeidet. Mye kan skje underveis i prosessen, og det hele kan bli veldig uryddig om det blir brudd mellom dere halvveis i oppussingsjobben. Derfor foreslår jeg at dere gjør det som nevnt over. Blir det brudd og du får helseproblemer nokså rett etterpå, vil du være glad for den skatten du betalte. Tro meg. Anonymkode: 9f65f...bf8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 Det er jo verdiøkningen som bør fordeles prosentvis, ikke hele verdien av huset. Anonymkode: f3a54...4e9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 Er dere samboere? Planlagt å gifte dere? Bor dere / hun i huset som pusses opp? Hvis du har muligheten, ville jeg kjøpt meg inn prosjektet nå før dere starter oppussingen, med den prosentsatsen du har råd til. Aller helst 50%, men alle monner drar. Så er all verdistigning felles (i utgangspunktet etter eierbrøk). Så kan dere ha et "skyggeregnskap" av ca tidsforbruk, og materialer. Som dere teller/ regner over hvert kvartal. Så er det forhåpentligvis bare investering til felles bolig og fremtid, og behøver aldri regnes på/deles opp. Dette vil jo vare i flere år, og får man andre omsorgsoppgaver, så skal ikke den som snekrer "tjene" noe mer på det enn den som legger barn. Eller at du drar til svigermor og reparerer takrennen hennes gratis, og kjæresten din er hjemme og maler vinduer og skriver opp fire timer på det i oppussing-regnskapet - det blir lett helt feil. Anonymkode: a34a2...1f9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 Du sier 2000 timer á 300 kr. timen, og at du da kan kjøpe deg inn tilsvarende 600 000,-, regnet i en prosent ut i fra hva hun har betalt for huset. Men det riktige da blir jo å få ny takst på huset, ikke å ta utgangspunkt i hva det ble kjøpt for pluss materialer ! Ellers blir det en svindyr oppussingsjobb for henne. Som et eksempel kan regnestykket bli slik: Innkjøpspris bolig: 1,5 mill Materialer: 500 000,- Dvs. 2 mill totalt for boligen. Dine arbeidstimer: 2000 timer á 300 kr: 600 000,- Dvs. totalt: 2,6 mill. Da blir din andel av boligen 23%. Men taksten er jo nå 3 mill, dvs. at samboeren din reelt sett har betalt deg 690 000,- for disse arbeidstimene, ikke 600 000,-. Nå var dette fiktive tall, men jo høyere verdistigningen blir i forhold til hva som er skutt inn i boligen jo mer vil samboeren din «betale» deg for jobben, og jo mer sannsynlig blir det at det hadde lønt seg for henne å ansette fagfolk til arbeidet. Anonymkode: a1a09...5da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå