AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 Helt ærlig, tror dere disse ikke har råd eller at de bare feilprioriterer? Kan tenke meg det går endel penger til sigg og røyk. Anonymkode: 47f37...bdd 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #3 Skrevet 14. mai 2020 Akkurat nå, SosialDistanse skrev: Ok, troll. Dette er ikke trolling! Anonymkode: 47f37...bdd 1
Love&Hate Skrevet 14. mai 2020 #4 Skrevet 14. mai 2020 Jul? Vi er i mai mn. Hva stresser du med? Han ene jeg kjenner hadde aldri nok penger til å.lage seg middag men kokain skulle han ha. Så det er snakk om.prioriteringer. ingen er fattig i norge 2
Yunaleah Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 Tror det er går begge veier, noen familier prioriterer feil som sigg og brus, og andre prioriterer bra og alikavell sliter. 2
SosialDistanse Skrevet 14. mai 2020 #6 Skrevet 14. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er ikke trolling! Anonymkode: 47f37...bdd Sigg og røyk er vel det samme? Men kos deg med trolling. Hjelpes. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #7 Skrevet 14. mai 2020 Akkurat nå, SosialDistanse skrev: Sigg og røyk er vel det samme? Men kos deg med trolling. Hjelpes. Mente sigg og øl. Jeg troller ikke, dette er seriøst. Anonymkode: 47f37...bdd
SosialDistanse Skrevet 14. mai 2020 #8 Skrevet 14. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: Mente sigg og øl. Jeg troller ikke, dette er seriøst. Anonymkode: 47f37...bdd Ok. Lykke til videre. 1
tussi84 Skrevet 14. mai 2020 #9 Skrevet 14. mai 2020 Noen prioriterer sikkert feil, mens andre igjen har så lite inntekt at de må snu om omtrent på hver krone selv om de hverken røyker/snuser eller holder seg unna alkohol fordi det sistnevnte er noe de ikke har råd til. Det finnes for eksempel de som ble uføre etter de fikk barn som er enslige. Det skal ikke mer til enn at du får en liten ekstra utgift en måned.. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #10 Skrevet 14. mai 2020 1 minutt siden, SosialDistanse skrev: Ok. Lykke til videre. Følte du deg truffet?, er du en av de som bruker penger på sigg og øl i stedet for julegaver til barna? Er det derfor du blir så sint? Anonymkode: 47f37...bdd 1
SosialDistanse Skrevet 14. mai 2020 #11 Skrevet 14. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: Følte du deg truffet?, er du en av de som bruker penger på sigg og øl i stedet for julegaver til barna? Er det derfor du blir så sint? Anonymkode: 47f37...bdd Ja. Drukner meg i øl og sigaretter mens barna går for lut og kaldt vann.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #12 Skrevet 14. mai 2020 Akkurat nå, SosialDistanse skrev: Ja. Drukner meg i øl og sigaretter mens barna går for lut og kaldt vann. Ok, da skjønner jeg at du føler deg truffet. Anonymkode: 47f37...bdd 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #13 Skrevet 14. mai 2020 Jeg drikker ikke alkohol, snuser ikke ,røyker ikke, spiser ikke junkfood eller godteri og allikevel så har jeg ikke råd til julegaver til barna. Er alene med ansvaret og ung ufør ( kan nevne med en gang at barna ble født før jeg ble ufør, siden jeg av tidligere erfaring vet at det kommer 1000 spørsmål om hvorfor jeg fikk barn som ufør ) Anonymkode: c86da...97f 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #14 Skrevet 14. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg drikker ikke alkohol, snuser ikke ,røyker ikke, spiser ikke junkfood eller godteri og allikevel så har jeg ikke råd til julegaver til barna. Er alene med ansvaret og ung ufør ( kan nevne med en gang at barna ble født før jeg ble ufør, siden jeg av tidligere erfaring vet at det kommer 1000 spørsmål om hvorfor jeg fikk barn som ufør ) Anonymkode: c86da...97f Hvor mye har du utbetalt i mnd og hvor mange barn har du? Anonymkode: 47f37...bdd
Humas Skrevet 14. mai 2020 #15 Skrevet 14. mai 2020 Bare krangling på tråden her jo.. Prøver likevel. Nrk skulle sette fokus på fattige og intervjuet en fattig alenemor. Datteren hadde en parajumper jakke til nesten 10.000 kr. Det var nemlig viktig å ikke føle seg utenfor på skolen. (De sa ikke prisen på jakken på TV da). Moren hadde nesten ikke råd til mat... Handler ofte om prioritering. (Jeg jobbet før med endel fattige. De var ikke gode til å leve på budsjett.) Er også mange 'fattige' som har gjeldsordning. De har ikke noe av verdi, men har lånt opptil flere millioner i forbrukslån. Jeg mener at det ikke handler om kroner og øre, men evne til å planlegge og prioritere som ikke er på plass. (Og jo, noen få fattige finnes nok) 3
norw Skrevet 14. mai 2020 #16 Skrevet 14. mai 2020 Tilnærmet alle har råd til julegaver, som ikke trenger å koste all verden. Feilprioriteringer, og det er i hvert fall særlig idiotisk å røyke osv når man har dårlig råd. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #17 Skrevet 15. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Følte du deg truffet?, er du en av de som bruker penger på sigg og øl i stedet for julegaver til barna? Er det derfor du blir så sint? Anonymkode: 47f37...bdd Nå kan vel ikke diskursen på tråden være at om en er uenig så er en truffet; les har 4 utsultede barn som kun har levd på ris og buljong de siste 4 årene, samtidig som en sitter å damper på en 20 pakning halv dritings i go stolen.. En må tåle motsvar uten å ty til "hvorfor så truffet... ååå så sinna da" opplegg, om en gjør det er det jo svært få som gidder å diskutere dette. Om du ikke ønsker svar i tråden din er jo det greit men en kan kanskje lytte og lese med nysgjerrighet fremfor slike svar... Jeg tror det er både og. Det er ikke til å stikke under en stol at det er svært mange barnefamilier som må snu på hver en krone og hvor en 5 kroning og 10 millioner er nett det samme og har samme verdi av den enkle grunn at en har ikke hverken 5 kroner eller 10 millioner. Et familiemedlem levde som alenemor og hun hadde ikke råd til at både hun og barnet skulle spise middag så hun spiste to skiver med gulost mens barn fikk middag. Og hun vet knapt hva alkohol er, og røyk? Nei du... Å unne seg et glass hvitvin det er som en luksus for hun. På samme måte som en luksus tur til Hellas/paris osv er luksus kanskje for andre. Samtidig ser jo jeg også på luksisfellen hvor en har 38 kredittkort og levd luksusliv altfor lenge, "feilprioriteringer".. Men igjen hva er "feilprioriteringer"? Er det 300 kokebøker i hyllene og være for opptatt av de beste matvarene? Er det å ha de nyeste mobilene/pc/it utstyr? Er det å reise/ innrede/gå på konsert? Alt kan være feilprioriteringer for andre enn for deg selv, vi har alle våre laster om vi tenker litt etter.. Noen er fattige og feilprioriteringer er en gode, en luksus, en fjern drøm og noen sløser. Men blant de som sløser ser jeg langt flere at de som har sløst vekk penger på ferier, bensin, 38 biler i året, kjøpt middag på bensinstasjon osv. Men dette er sløsing og har sjeldent noe med de som går på veldedighet for å få en julepresang til ungen sin. De som gjør det de er de jeg oppriktig tror at verdien av 5 kroner og 10 millioner er den samme: fordi de ikke har de. Og de er de samme menneskene som går i butikken og ikke vet om de skal prioritere tamponger eller do papir... Og da tror jeg oppriktig at snus og øl og sigg og sydentur til 20 000 er uaktuelt! Så ja helt ærlig tror jeg de som går til veldedighet for julepresanger ril barn å sine er fattige. Og jeg vet det er mange mange fattige i dette landet. At du ts ikke har opplevd det gjør deg heldig, privilegert og veldig bortskjemt. Anonymkode: d1b3a...39e 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #18 Skrevet 15. mai 2020 Jeg har inntrykk av at de fleste «fattige» på liv og død må bosette seg midt i Oslo. Megselv er fra langt uti gokk, og husleie SAMT huspriser er meget overkommelig. Hvorfor er folk livredde for å bosette seg utenfor bykjernen? Mange tusen i måneden å spare på det. Har også inntrykk av at de fleste «fattige» enten er ufør eller jobber i typisk lavlønnsyrker. Er da vitterlig ikke vanskelig å være ufør på bygda eller få seg jobb innen eks helse. Som sagt, dette er mitt inntrykk, betyr ikke nødvendigvis at dette er tilfellet i alle saker. Anonymkode: e28e7...ae4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #19 Skrevet 15. mai 2020 Forstår det ikke, er student og mannen ufør, 2 barn. Under 20.000 inn per måned og vi har ikke noe problem med å kjøpe julegaver (ca 1200 hver til barna), barna er med på hver sin aktivitet (håndball og dans), vi har bil, vi har et kjæledyr, vi sparer og har buffer og mannen snuser. Har ikke råd til å reise på ferie i utlandet, så vi drar på hytta til mine eller hans foreldre, besøker venner med barn andre steder i Norge og finner på ting som ikke koster så mye som telttur, gratis konserter o.l. Vi som voksne drar heller ikke ut for å spise, gå på teater/kino eller annet. Prioriterer alltid barn og hjem først og synes vi har det kjempefint selv om vi ikke har den nyeste bilen, dyre merkeklær eller drar på sydenferie. Sier seg selv at vi ikke bor sentralt i en stor by, men med 15 min kjøring fra oss til byen sparer vi veldig mye på husleie. Forbrukslån har vi aldri hatt. Selger alt vi ikke bruker på finn istedetfor å kaste/gi bort, benytter oss ikke av SFO og handler mye på salg (om du trodde koronahamstere var ille har du ikke gått forbi handlekurvene mine når nærbutikken har salg på tørrvarer/frysevarer/vaskemidler o.l) Anonymkode: 4aedb...720 2
tussi84 Skrevet 15. mai 2020 #20 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har inntrykk av at de fleste «fattige» på liv og død må bosette seg midt i Oslo. Megselv er fra langt uti gokk, og husleie SAMT huspriser er meget overkommelig. Hvorfor er folk livredde for å bosette seg utenfor bykjernen? Mange tusen i måneden å spare på det. Har også inntrykk av at de fleste «fattige» enten er ufør eller jobber i typisk lavlønnsyrker. Er da vitterlig ikke vanskelig å være ufør på bygda eller få seg jobb innen eks helse. Som sagt, dette er mitt inntrykk, betyr ikke nødvendigvis at dette er tilfellet i alle saker. Anonymkode: e28e7...ae4 Er ikke mange tusen å spare på det, om man må ha bil isteden fordi det nesten ikke går kollektivt/ikke går kollektivt.Da går vinningen opp i spinningen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå