Gå til innhold

Har koronapandemien skapt bedre samhold ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Ein er blitt oppfordert til samhold, samarbeid , og  vise omtanke for hverandre under koronakrisen.   Ikkje kan vi håndhilse på hverandre, og ikkje kan vi  gji hverandre ein klem, og vi må kanskje forholde oss til   ein minsteavstand til hverandre i overskueleg framtid.   Mange  vegrer seg for å  besøke hverandre, og sosiale tilstellinger slik vi kjenner dem fra før er blitt historie.    Myndighetene forsøker å lette på tiltakene, men vi må fortsatt leve med ein utrygghetsfølelse  i lang tid, og ta ansvar for smittespredning.

17 mai  feiringa er avlyst, og en vaksine mot koronaviruset er truleg ikkje tilgjengeleg før om drøyt 1 -2 år, og kanskje blir det ingen 17 mai feiring heller neste år.

Har koronapandemien skapt bedre samhold og omtanke for hverandre,  eller har den skapt større avstand mellom folk flest ?   Korleis trur du koronapandemien vil endre vår  kvardag på både godt vondt på lengre sikt når den forhåpentlegvis engang tar slutt ?            

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting vil ha blitt forandret. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at vi på mange måter har skapt samhold og omtanke på et annet nivå. Man vet at mange sliter og man vil glede og oppmuntre hverandre. Man bruker fantasien og kommer opp med nye måter, på smittevernmessig godkjente måter og på avstand, å glede hverandre på. Med sang, musikk, handle for hverandre, avstandsklem , venlige tlfsamtale osv. Slik opplever jeg det hvertfall. Synd det er rørende vakkert å oppleve ❤️

Jeg tror og HÅPER at vi lærer noe og finner nye måter å leve på etter koronatida har roet seg. At vi tenker mer lokalt, at vi setter pris på vårt eget land, at vi ikke tar ting for gitt. 

Anonymkode: 91b09...c7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke i det hele tatt. Det er altfor mange egoistiske idioter som tyner smitterådene til det ytterste eller rett og slett ikke bryr seg. Håper de blir syke og dør før de rekker å smitte andre.

Anonymkode: ac062...d5c

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Den digitale meidaverden   har synt seg å vera eit kjærkoment hjelpemiddel under koronakrisen, og har  vert uenverlig  i kommunikasjon / informasjonsøyemed for alle som har kompetanse å bruke den.    Ein stor del av norges befolkning "går m/ nasa i mobiltelf"  og  hekta på FB, sosilale medier og kanskje blir  koronaviruset endret til digitalviruset når covid-19 viruset er over.     

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Jeg har mista håpet for menneskeheten. Hvilket samhold snakker du om

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er for sent på kvelden for den lange utfyllende versjonen.
Kortversjonen: NEI !
Vi har nå full kald krig mellom koromaekstremister, de som gir blaffen og de i midten, mellom by og land, nord og sør, øst og vest, eldre og yngre, nordmenn og svensker, Norge og resten av verden, mellom hver helseregion og hver kommune. Glemte jeg noen? Helt sikkert. Angiveri har blitt en dyd og selvgodheten når nye høyder.
Tiltakene lettes på men mentaliteten sitter igjen. Erna og Bent trenger ikke vifte med pekefingeren. Jeg ser ingen grunn til å oppsøke folk lenger.

Anonymkode: e2204...fb4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Lokalt har det nok skapt noe bedre samhold, men det ser ut til å opphøre. 

Anonymkode: dd609...294

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Tiltakene lettes på men mentaliteten sitter igjen. Erna og Bent trenger ikke vifte med pekefingeren. Jeg ser ingen grunn til å oppsøke folk lenger.

Anonymkode: e2204...fb4

Det virker som mange tror at Covid-19 slutter å smitte fordi det løsnes litt på smitterådene. Sykdommen smitter akkurat like lett som for to måneder siden, helt uavhengig av hvilke pixler som er sorte og hvilke som er hvite på fhi.no.

Anonymkode: ac062...d5c

AnonymBruker
Skrevet

nope. aldri hatt mindre tro på menneskeheten.

Og ønsker egentlig bort fra mennesker så langt som mulig nå

Anonymkode: 137b1...b66

AnonymBruker
Skrevet

Samhold nei, felles skjebne ja. Så lenge alle må holde avstand til andre, er samhold utelukket.

Anonymkode: 25e2f...9a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vi ser at enhver er seg selv nærmest, og det er ingen som tar hensyn slik jeg opplever det. Og hvert land prøver å sørge for seg selv først og fremst i disse dager. Blir nok krig hvis dette blir langvarig, dvs. krig om matvareressurser og tilgang til medisiner.

Fremtiden ser i det hele tatt svært mørk ut for de fleste.

Anonymkode: 08276...aff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, den har skapt med avstand og en type angiversamfunn. 
Fra tidligere har vi "mammapolitiet", "bunadspolitiet" og en hel haug med andre slags "politier". Nå har vi også fått "koronapolitiet". Forskjellen på de og de andre politiene er at de faktisk melder deg til det ekte politiet når de tror du gjør noe galt.

Anonymkode: 90c80...92b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den har skapt med avstand og en type angiversamfunn. 
Fra tidligere har vi "mammapolitiet", "bunadspolitiet" og en hel haug med andre slags "politier". Nå har vi også fått "koronapolitiet". Forskjellen på de og de andre politiene er at de faktisk melder deg til det ekte politiet når de tror du gjør noe galt.

Anonymkode: 90c80...92b

Nordmenn er jo generelt et meldekåt folkeslag. Som skal bry seg med alt, overvåke naboer og slå seg på brystet fordi de er så stolte over å ha meldt flest mulig til barnevernet, politi, NAV, skatteetaten osv. Og så lurer de samme menneskene på hvorfor de ovennevnte etatene er overarbeidet. 

Anonymkode: 41a46...d8c

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Nå sitter jeg på min 9ende uke med hjemmekontor og føler større og større avstand til jobben og kollegene. Det er heller ikke mulig å bli hørt når jeg prøver å snakke med noen i ledelsen om at jeg sliter i situasjonen.

Anonymkode: 67eec...7c5

• Liker 4
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Har  inntrykk at egosimen har bredd om seg i samfunnet de senere årene,   og verre er det blitt under koronakrisen.   De  fleste har tilsynelatende blitt nokså  sjølvopptatt, og  mer, og mer  opptatt av sitt.     Folk er blitt mer opptatt av å   "snakke om hverandre en med hverandre",og når naboer og kjente møter hverandre så er det bare på hils.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe. For å skape bedre samhold trenger vi nærhet. Slik det er nå vil vi jo bli mer egoister. For den IKKE TA PÅ MEG gir en helt annen effekt enn samhold psykisk.

Anonymkode: 3485f...a04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de som allerede var på utsiden er falt enda lengre vekk. De får ikke ta del i digitale fester, de får ikke en melding som spør om de har det bra og bli ikke invitert på kaffe med avstand. Tror åpningen for at man kan være flere på 17.mai er veldig kjipt for mange. 

Anonymkode: ae89b...c98

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Nå sitter jeg på min 9ende uke med hjemmekontor og føler større og større avstand til jobben og kollegene. Det er heller ikke mulig å bli hørt når jeg prøver å snakke med noen i ledelsen om at jeg sliter i situasjonen.

Anonymkode: 67eec...7c5

Hjemmekontor kan nok virke forbyggende  å  dempe virusspredningen, men  folk flest mister den sosiale  tilhørlighet, og de psykososiale forholdene forvitres.   Historien fortel at årene etter Spanskesyken herjet 1918-1920 ( 100 år sidan) så kom en bølge av depresjoner i befollkningen.   Mennesker er flokkskapninger, og når de blir frarøvet eindel av friheten, og usikkerhet  tar grep,  så  blir resultatet psykiske sykdommer.  

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

På ingen måte. Etter å ha jobbet med kundeservice i over ti år hadde jeg liten tiltro igjen til mennesker, etter den greia her skjønner jeg at folk flest er totalt skrapa for hjerneceller. Kommer aldri til å se på mennesker på samme måte igjen. 

Anonymkode: c51c8...eaf

• Liker 1
  • Opprett ny...