Gå til innhold

Ingen kontakt med far? Synes det er vondt nå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har valgt å ikke ha kontakt med min far. Dette er det tyngste valget jeg har tatt, og det er nå snart 1 år siden jeg valgte å kutte han ut av livet mitt. Etter et liv med psykisk og fysisk vold og omsorgssvikt uten forbedring ønsket jeg avstand. Dette valget ble naturlig etter jeg fikk barn, og jeg ga han en sjanse til men han ødela alt, igjen.. Igjen tilga jeg han og vi feiret jul sammen og han virket å være «snill» en periode før han var utro mot min mor, og i tillegg banket moren så ille at hun måtte få hjelp. 

Far gjorde mye rart mot oss som: Nektet å stille opp på 17 Mai for å se meg i korpset fordi han syntes ikke vi spilte bra nok og mente musikken var tragisk dårlig( hånet korpset og lo av hvor udugelige vi var som barn) Røyket inne i huset overalt og ofte var han uheldig og kom borti og brann meg med sigarettrøyk uten å bry seg, Sørget for at vi ikke hadde noen/ingen rutiner, hadde tv-en på stuen veldig høyt mens vi sov og nektet å ta hensyn når vi sov vegg i vegg med stuen, kjøpte ikke inn klær og utstyr til oss, lot oss møte opp på skoleturer med gamle ski som vi ble mobbet for(type uten binding og dårlig stand) sykler var enten funnet på søppeldynger eller arvet og var uten gir slik at jeg havnet langt bak på sykkelturer med klassen og en gang måtte jeg stå over sykkeltur fordi jeg hadde ikke gir på sykkelen) Ble tvingt til å begynne på aktiviteter som far ønsket at vi skulle begynne med, selv om vi ønsket å drive med annen hobby, og ble tvingt til å gjøre arbeid som å pusse opp hus og hjem uten lønn og betaling(barnearbeid) ble etterlatt alene på kveldene uten mat og trygghet mens far var ute og koset seg, og ble ofte hånet og ledd av hvis vi viste tegn til svakhet! Følelser ble aldri tatt hensyn til! 

Mor er fremdeles gift med far, selv om han er voldelig fysisk og psykisk mot henne! Han bruker penger som trussel, og han setter resten av familien mot meg fordi jeg ikke ønsker han i livet mitt lengre. 

Nå sliter jeg med dårlig samvittighet. Min mor er flink til å fortelle meg at jeg bør la min  far ha kontakt med sin barnebarn, men hvorfor skal jeg la han ha kontakt med mitt barn når han er en psykopat? 
Min mor forstår ikke hvor syk han er.. Og hun bor enda mer han. 

Hvor lenge skal man leve i håpet om at foreldre kan forandre seg? Skal man man bite sammen tennene og svelge alle kameler for å ha «husfreden» være. Hvorfor har jeg dårlig samvittighet over å kutte ut en veldig syk mann som aldri har vært noe snill mot meg eller mine søsken eller min mor.. 

Anonymkode: 32c2c...e76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett å ha en forelder som ikke har vært en god forelder, og ha et barn. Jeg brøt kontakt med moren min for ganske nøyaktig ett år siden. Jeg har ikke nektet henne å se datteren min, men jeg har nektet for at barnet mitt skal være alene med barnet. Det er nok ekstra vanskelig når dine foreldre er sammen. 

Du må gjøre det du føler er riktig for deg og barnet. Jeg vil jo helst ikke at min mor skal treffe barnet mitt heller, da hun elsker tittelen som bestemor, men hun oppfører seg ikke som en. Datteren min er 4 år, og hun har truffet barnet rundt 10 ganger på de 4 årene. 

Jeg synes ikke du skal svelge kameler når det ikke føles riktig for deg, selv for å beholde husfreden. Hva mener faren til barnet?

Anonymkode: 91032...cb2

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lett å ha en forelder som ikke har vært en god forelder, og ha et barn. Jeg brøt kontakt med moren min for ganske nøyaktig ett år siden. Jeg har ikke nektet henne å se datteren min, men jeg har nektet for at barnet mitt skal være alene med barnet. Det er nok ekstra vanskelig når dine foreldre er sammen. 

Du må gjøre det du føler er riktig for deg og barnet. Jeg vil jo helst ikke at min mor skal treffe barnet mitt heller, da hun elsker tittelen som bestemor, men hun oppfører seg ikke som en. Datteren min er 4 år, og hun har truffet barnet rundt 10 ganger på de 4 årene. 

Jeg synes ikke du skal svelge kameler når det ikke føles riktig for deg, selv for å beholde husfreden. Hva mener faren til barnet?

Ok, hva har moren din gjort? 

faren til barnet er enig med meg, men han har heller ingen kontakt med sin far så han er lei av konflikt og prøver derfor å vanne ut problemet litt..

AnonymBruker
Skrevet

Ts her 

Min far er en psykopat, og jeg og mine søsken er 110% sikker! Han er sjarmerende, kalkulerende, mangler samvittigheten og er den mest impulsive typen jeg noen ganger har møtt i hele mitt liv. Han elsker fart og risiko, og han evner ikke skam og lyver så mye slik at han tror på det selv.. I tillegg er han veldig hyggelig utad, men innad et monster! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg har blitt utsatt for omsorgssvikt eller ikke, fordi jeg vet av folk som har hatt det værre.. Men av det jeg kan huske er det mye jeg husker som også er noe borte.. Jeg tror jeg har fortrengt en del.. 

Men om jeg kan kalle dette omsorgssvikt eller ikke det vet jeg ikke.. Hva tenker dere: 

Far gjorde mye rart mot oss som: Nektet å stille opp på 17 Mai for å se meg i korpset fordi han syntes ikke vi spilte bra nok og mente musikken var tragisk dårlig( hånet korpset og lo av hvor udugelige vi var som barn) Røyket inne i huset overalt og ofte var han uheldig og kom borti og brann meg med sigarettrøyk uten å bry seg, Sørget for at vi ikke hadde noen/ingen rutiner, hadde tv-en på stuen veldig høyt mens vi sov og nektet å ta hensyn når vi sov vegg i vegg med stuen, kjøpte ikke inn klær og utstyr til oss, lot oss møte opp på skoleturer med gamle ski som vi ble mobbet for(type uten binding og dårlig stand) sykler var enten funnet på søppeldynger eller arvet og var uten gir slik at jeg havnet langt bak på sykkelturer med klassen og en gang måtte jeg stå over sykkeltur fordi jeg hadde ikke gir på sykkelen) Ble tvingt til å begynne på aktiviteter som far ønsket at vi skulle begynne med, selv om vi ønsket å drive med annen hobby, og ble tvingt til å gjøre arbeid som å pusse opp hus og hjem uten lønn og betaling(barnearbeid) ble etterlatt alene på kveldene uten mat og trygghet mens far var ute og koset seg, og ble ofte hånet og ledd av hvis vi viste tegn til svakhet! Følelser ble aldri tatt hensyn til

AnonymBruker
Skrevet

Helt klart ikke optimal oppvekst, men mye av det du ramser opp er desverre vanlig for den eldre generasjonen. Du sier det var voldelig oppvekst, men nevnte ikke noe om hva han har gjort som er voldelig?

Hvor var moren din når faren din dro ut på kvelden? 

Psykopat er en ganske alvorlig og tung personlighetsforstyrrelse. Godt mulig han er psykopat eller har mange trekk, men utifra det du skriver ser jeg ikke helt at han faller under den kategorien. 

Uansett diagnose eller ikke, så lenge du føler du får mer negativt enn positivt ut av å ha han i livet er det nok riktig valg å kutte han ut. Det er alltid vondt å kutte ut foreldre. Prøv å stol på at det er det riktige valget og det beste valget for deg og dine. 

Anonymkode: 6a2ef...2e6

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg har blitt utsatt for omsorgssvikt eller ikke, fordi jeg vet av folk som har hatt det værre.. Men av det jeg kan huske er det mye jeg husker som også er noe borte.. Jeg tror jeg har fortrengt en del.. 

Men om jeg kan kalle dette omsorgssvikt eller ikke det vet jeg ikke.. Hva tenker dere: 

Far gjorde mye rart mot oss som: Nektet å stille opp på 17 Mai for å se meg i korpset fordi han syntes ikke vi spilte bra nok og mente musikken var tragisk dårlig( hånet korpset og lo av hvor udugelige vi var som barn) Røyket inne i huset overalt og ofte var han uheldig og kom borti og brann meg med sigarettrøyk uten å bry seg, Sørget for at vi ikke hadde noen/ingen rutiner, hadde tv-en på stuen veldig høyt mens vi sov og nektet å ta hensyn når vi sov vegg i vegg med stuen, kjøpte ikke inn klær og utstyr til oss, lot oss møte opp på skoleturer med gamle ski som vi ble mobbet for(type uten binding og dårlig stand) sykler var enten funnet på søppeldynger eller arvet og var uten gir slik at jeg havnet langt bak på sykkelturer med klassen og en gang måtte jeg stå over sykkeltur fordi jeg hadde ikke gir på sykkelen) Ble tvingt til å begynne på aktiviteter som far ønsket at vi skulle begynne med, selv om vi ønsket å drive med annen hobby, og ble tvingt til å gjøre arbeid som å pusse opp hus og hjem uten lønn og betaling(barnearbeid) ble etterlatt alene på kveldene uten mat og trygghet mens far var ute og koset seg, og ble ofte hånet og ledd av hvis vi viste tegn til svakhet! Følelser ble aldri tatt hensyn til

Helt enig i at dette ikke høres ut som en optimal oppvekst. Å bli hånet, ledd av og ikke møtt på følelsene er en form for emosjonelt neglekt, og setter spor. 

Har du vært i kontakt med f.eks psykolog? De kan se på situasjonen mer i en helhet og kanskje si noe om du har vokst opp med omsorgssvikt. 

Ønsker deg alt godt. Forstår godt at det er sårt at du har kuttet kontakten. ❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For en psykopat og jævlig far han har vært.Din mor er ikke helt god hun heller siden hun er gift med han fremdeles. 

Sender deg gode tanker💛

Håper du har en god psykolog du kan snakke med. 

Anonymkode: 1f100...9f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hva har moren din gjort? 

faren til barnet er enig med meg, men han har heller ingen kontakt med sin far så han er lei av konflikt og prøver derfor å vanne ut problemet litt..

Det ønsker jeg ikke å gå inn på her. Det handler mye om omsorgssvikt, fysisk og psykisk mishandling, og hun er narsissist. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ønsker jeg ikke å gå inn på her. Det handler mye om omsorgssvikt, fysisk og psykisk mishandling, og hun er narsissist. 

Ok. Så hun slo deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her 

Jeg synes selv det er vanskelig å kalle min far for en psykopat, men han er syk! Jeg er 100% sikker på at han er psykopat, og mine søsken er også helt overbevist. Vår lege er også veldig klar over alt han har gjort og sagt og er veldig klar over at mannen er syk, og legen mener han har en antisosial forstyrrelse.. 

Han lot valpen til mamma ligge i 7 timer i en bil i et trangt bur uten vann og mat mens han satte på bingo å spilte!! En gang satte hunden i bilen og det var steksol! Han forstår ikke hva omsorg er.. Min far banket en av søsknene mine når vi var små, fordi min far mente at vi hadde godt av litt juling når vi var litt frekke. Når broren min kalte han tykk en gang tok min far og slo han i ansiktet og kastet han opp trappen og slo han så ille at han fikk en stor kul i panna som var hoven og fullt av blod! Jeg skrek og var livredd! Har fortsatt traumer den dag i dag etter denne hendelsen. Han har vært fysisk voldelig mot moren min og klasket til henne i ansiktet og dratt henne etter armen og håret og andre tilfeller skreket og sprunget etter henne å gjort henne redd og vært truende. 

Dette er noe mor fortalte meg, og dette forholdet ble anmeldt men far nekter at han har gjort noe og mor trakk seg som vitne.. Den største og ferskeste opplevelsen var at min far slo moren min ned i gulvet og holdte hode hennes nede mens en annen kvinne slo hode hennes ned mot gulvet flere ganger. Min mor hadde blødd masse neseblod og etter en stund hadde han stoppet men da var mor allerede traumatisert og langt nede og trengte hjelp! Jeg er glad jeg ikke var tilstede denne kvelden fordi da hadde jeg utsatt min far for en kriminell handling! 

I tillegg har min far vært utro mot min mor mange ganger, og han har aldri kjøpt noe fint til oss i gave eller noe som helst til meg og mine søsken. Men jeg har hørt at han har kjøpt masse fine gaver til datteren til en elskerinne han hadde.. Han er sykelig grådig og er i tillegg spilleavhengig og bruker masse penger på tipping. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Gorilla skrev:

Helt enig i at dette ikke høres ut som en optimal oppvekst. Å bli hånet, ledd av og ikke møtt på følelsene er en form for emosjonelt neglekt, og setter spor. 

Har du vært i kontakt med f.eks psykolog? De kan se på situasjonen mer i en helhet og kanskje si noe om du har vokst opp med omsorgssvikt. 

Ønsker deg alt godt. Forstår godt at det er sårt at du har kuttet kontakten. ❤️

Ja, det er sant. Har klart meg fint uansett, men godt å lufte tanker. Ja, jeg har snakket med flinke terapeuter og fått god hjelp. Men ønsker nå å ikke snakke med psykologer, men med folk her inne som kanskje har opplevd noe lignende selv. 

En psykolog er bra, men noen ganger trenger man råd og tips fra folk med egne erfaringer👍

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt klart ikke optimal oppvekst, men mye av det du ramser opp er desverre vanlig for den eldre generasjonen. Du sier det var voldelig oppvekst, men nevnte ikke noe om hva han har gjort som er voldelig?

Hvor var moren din når faren din dro ut på kvelden? 

Psykopat er en ganske alvorlig og tung personlighetsforstyrrelse. Godt mulig han er psykopat eller har mange trekk, men utifra det du skriver ser jeg ikke helt at han faller under den kategorien. 

Uansett diagnose eller ikke, så lenge du føler du får mer negativt enn positivt ut av å ha han i livet er det nok riktig valg å kutte han ut. Det er alltid vondt å kutte ut foreldre. Prøv å stol på at det er det riktige valget og det beste valget for deg og dine. 

Min mor jobbet 50% og drakk en god del, og når hun jobbet var det kveldsjobbing. De gangene far skulle være hjemme var han borte. 

Står skrevet lengre ned hva som er blitt gjort osv. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en psykopat og jævlig far han har vært.Din mor er ikke helt god hun heller siden hun er gift med han fremdeles. 

Sender deg gode tanker💛

Håper du har en god psykolog du kan snakke med. 

Anonymkode: 1f100...9f9

Jeg skjønner ikke hvorfor hun bor med han enda, og jeg skjønner ikke at hun prøver å overtale meg til å la min far ha kontakt med meg og mine søsken og mitt barn! Jeg har jobbet så hardt for å kutte han ut, og når jeg endelig begynner å komme meg så begynner min mor å motarbeide meg igjen. Det har vært tøft nok å stå imot psykopaten fra før av.. Jeg er vant til at han fisker meg og mine søsken inn i livet sitt igjen, så er det pån igjen med psykisk og fysisk mishandling. Om vi ikke lengre kan bli skadet fysisk, går han heller løs på min mor eller andre familiemedlemmer og vi blir fortalt om slåsskamper og andre ekle opplevelser han gjør i fylla.. Om han ikke skader oss, skader han andre vi er glade i..

Har begynt å ignorere henne, og jeg svarer det samme hver gang hun spør! Jeg vil ikke ha noe kontakt med min far da han er en psykopat, og jeg ønsker ikke at du skal plage meg mer med dette. Men igjen så maser hun på dette!!!! Jeg begynner nesten å tro at hun er utviklingshemmet eller noe.. 

Uansett hvor fæl mol far har vært mot henne og oss, så mener hun at han fortjener å ha oss og mitt barn i live sitt. For henne er det ikke lov å kutte ut et familiemedlem.. Jeg kan ikke kutte ut min mor, men har prøvd noen ganger, men jeg klarer ikke. Men jeg har minimert kontakten med henne kraftig! 

AnonymBruker
Skrevet

...

AnonymBruker
Skrevet

Han vil ha kontakt og late som om ingenting har skjedd.. Jeg klarer ikke..

Jeg er vant til at store vanskelige hendelser skjer og at ting blir helt som normalt igjen og ingen snakker om det! 

hva tenker dere? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere? 

AnonymBruker
Skrevet

At du kan droppe diagnosene, du har ikke kompetanse til å stille dem. Men ellers høres det ut som min eks og jeg forstår deg.

Anonymkode: b87dc...c65

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du kan droppe diagnosene, du har ikke kompetanse til å stille dem. Men ellers høres det ut som min eks og jeg forstår deg.

Anonymkode: b87dc...c65

Min lege mener at min far er en psykopat. 

Men det vil vi aldri få svar på siden min far aldri drar til lege eller har aldri vært i kontakt med noe helsevesen fordi han er helt frisk i følge han selv. 

Var din ex en slik person som var psykisk og fysisk voldelig? 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min lege mener at min far er en psykopat. 

Men det vil vi aldri få svar på siden min far aldri drar til lege eller har aldri vært i kontakt med noe helsevesen fordi han er helt frisk i følge han selv. 

Var din ex en slik person som var psykisk og fysisk voldelig? 

En dyktig lege stiller aldri diagnose på mennesker på den måten. Det krever utredning. 

Kutt faren din helt ut. Høres ikke ut som du har så godt av å ha kontakt med han hvis han psykisk og fysisk mishandler deg. Hvis han er voldelig mot moren din og andre familiemedlemmer så tar du kontakt med politiet eller krisesenteret å rådføre deg der, begge steder kan du være anonym. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...