AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 Hører myndighetene sier at munnbind ikke virker fordi mange ikke greier å bruke det riktig. Folk har munnbindet på haken eller tar det av når de skal snakke hevdes det. Rart de gir opp befolkningen så lett. Kan man ikke bare veilede folk i korrekt bruk? Greit om det ikke har noen hensikt å bruke, men synes argumentene er litt rare😂 Og hvorfor brukes det alle andre steder i verden? Får de det til riktig, eller er de dumme og ikke skjønner at det ikke virker? Anonymkode: 9e27c...7ea 7
Callisto83 Skrevet 14. mai 2020 #2 Skrevet 14. mai 2020 Jeg har lagt merke til akkurat det samme. De snakker bare om at folk potensielt kan bruke det feil. De får heller være ærlige å si at det er store mangler i Norge, for SELVFØLGELIG hjelper det med munnbind! (Tenk hvis de skulle argumentert på samme måte med kondomer? "Ole trer kondomet over hodet i stedet, så vi ser ikke helt poenget med det...") 11
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #3 Skrevet 14. mai 2020 Se her, in plain english, hva du ikke skal gjøre: https://www.thetimesinplainenglish.com/how-not-to-wear-a-mask/ Anonymkode: f25c4...329
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #4 Skrevet 14. mai 2020 1 minutt siden, Callisto83 skrev: Jeg har lagt merke til akkurat det samme. De snakker bare om at folk potensielt kan bruke det feil. De får heller være ærlige å si at det er store mangler i Norge, for SELVFØLGELIG hjelper det med munnbind! (Tenk hvis de skulle argumentert på samme måte med kondomer? "Ole trer kondomet over hodet i stedet, så vi ser ikke helt poenget med det...") Haha, takk for parallellen! Den var fin Anonymkode: 2a35e...ef2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 Dette har jeg påpekt i mange tråder her. Hva er det med nordmenn som gjør at de er så utrolig dumme når det gjelder å bruke munnbind? Jeg konkluderer igjen med følgende fakta; Det blir hausa opp i media at det er veeeeeldig vanskelig for nordmenn å bruke munnbind på en trygg måte. Årsaken er enkel: Den norske stat har ikke klart å fikse munnbind til befolkningen. Det er ikke engang nok munnbind til å beskytte gamle og syke mot evt. smitte fra hjemmehjelpere/hjemmesykepleiere. Derfor gjentas det til det kjedsommelige at munnbind ikke er bra. Fordi Norge som et av verdens rikeste land og samtidig med en kjempeliten befolkning ikke har klart å skaffe nok munn bind. Til info: Itaiia er ikke rikt. Italia har nesten 60 millioner innbyggere. Og fikk Corona-krisen rett i fleisen. Likevel har Italia sørget for at SAMTLIGE innbyggere kan hente GRATIS munnbind på apotek og supermarkeder. Det er snakk om mange hundretalls millioner munnbind. Hver innbygger kan gratis hente 5 munnbind. Maks 30 i måneden, pr. person. Ikke fortell meg at årsaken er at nordmenn er dummere og mer klønete enn resten av verden. Det tror jeg ikke på. Det koker ned til at rike Norge rett og slett ikke kan tilby munnbind til sin befolkning på skarve 5 millioner Anonymkode: 34cd3...41d 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #6 Skrevet 14. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg påpekt i mange tråder her. Hva er det med nordmenn som gjør at de er så utrolig dumme når det gjelder å bruke munnbind? Jeg konkluderer igjen med følgende fakta; Det blir hausa opp i media at det er veeeeeldig vanskelig for nordmenn å bruke munnbind på en trygg måte. Årsaken er enkel: Den norske stat har ikke klart å fikse munnbind til befolkningen. Det er ikke engang nok munnbind til å beskytte gamle og syke mot evt. smitte fra hjemmehjelpere/hjemmesykepleiere. Derfor gjentas det til det kjedsommelige at munnbind ikke er bra. Fordi Norge som et av verdens rikeste land og samtidig med en kjempeliten befolkning ikke har klart å skaffe nok munn bind. Til info: Itaiia er ikke rikt. Italia har nesten 60 millioner innbyggere. Og fikk Corona-krisen rett i fleisen. Likevel har Italia sørget for at SAMTLIGE innbyggere kan hente GRATIS munnbind på apotek og supermarkeder. Det er snakk om mange hundretalls millioner munnbind. Hver innbygger kan gratis hente 5 munnbind. Maks 30 i måneden, pr. person. Ikke fortell meg at årsaken er at nordmenn er dummere og mer klønete enn resten av verden. Det tror jeg ikke på. Det koker ned til at rike Norge rett og slett ikke kan tilby munnbind til sin befolkning på skarve 5 millioner Anonymkode: 34cd3...41d Er det ikke typisk at i stedet for å innrømme bommert på munnbindlager, så anklages befolkningen for mangel på kompetanse? Veldig ovenfra og ned holdning. Det lønner seg ikke, de mister tillit. Anonymkode: 9e27c...7ea 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #7 Skrevet 14. mai 2020 33 minutter siden, Callisto83 skrev: Jeg har lagt merke til akkurat det samme. De snakker bare om at folk potensielt kan bruke det feil. De får heller være ærlige å si at det er store mangler i Norge, for SELVFØLGELIG hjelper det med munnbind! (Tenk hvis de skulle argumentert på samme måte med kondomer? "Ole trer kondomet over hodet i stedet, så vi ser ikke helt poenget med det...") 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg påpekt i mange tråder her. Hva er det med nordmenn som gjør at de er så utrolig dumme når det gjelder å bruke munnbind? Jeg konkluderer igjen med følgende fakta; Det blir hausa opp i media at det er veeeeeldig vanskelig for nordmenn å bruke munnbind på en trygg måte. Årsaken er enkel: Den norske stat har ikke klart å fikse munnbind til befolkningen. Det er ikke engang nok munnbind til å beskytte gamle og syke mot evt. smitte fra hjemmehjelpere/hjemmesykepleiere. Derfor gjentas det til det kjedsommelige at munnbind ikke er bra. Fordi Norge som et av verdens rikeste land og samtidig med en kjempeliten befolkning ikke har klart å skaffe nok munn bind. Til info: Itaiia er ikke rikt. Italia har nesten 60 millioner innbyggere. Og fikk Corona-krisen rett i fleisen. Likevel har Italia sørget for at SAMTLIGE innbyggere kan hente GRATIS munnbind på apotek og supermarkeder. Det er snakk om mange hundretalls millioner munnbind. Hver innbygger kan gratis hente 5 munnbind. Maks 30 i måneden, pr. person. Ikke fortell meg at årsaken er at nordmenn er dummere og mer klønete enn resten av verden. Det tror jeg ikke på. Det koker ned til at rike Norge rett og slett ikke kan tilby munnbind til sin befolkning på skarve 5 millioner Anonymkode: 34cd3...41d Et annet problem her i Norge er at vi ikke rasjonerer. Folk må få handle det de vil ha. Mens enkelte badet i håndsprit gikk apotekene tomme så andre fikk ikke. Jeg forstår også at helsepersonell som behandler koronasmittede må stå først i køen for munnbind, men vi kunne hatt flere munnbind hvis norske bedrifter ble satt til å produsere slik det ble gjort med håndsprit. Anonymkode: 9e27c...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hører myndighetene sier at munnbind ikke virker fordi mange ikke greier å bruke det riktig. Folk har munnbindet på haken eller tar det av når de skal snakke hevdes det. Rart de gir opp befolkningen så lett. Kan man ikke bare veilede folk i korrekt bruk? Greit om det ikke har noen hensikt å bruke, men synes argumentene er litt rare😂 Og hvorfor brukes det alle andre steder i verden? Får de det til riktig, eller er de dumme og ikke skjønner at det ikke virker? Anonymkode: 9e27c...7ea Munnbind brukes fordi folk er hysteriske og irrasjonelle, og bruk av munnbind føles som at det blir gjort noe. I realiteten har munnbind null effekt på smittespredningen. Dette skyldes at munnbind hindrer smitte først og fremst fra de som har symptomer (hoste eller nysing), men disse skal uansett holde seg hjemme. For de som ikke har symptomer har munnbind stort sett ingen effekt. I hvert fall når andelen smittede i et samfunn er lavt. https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission Anonymkode: cefbb...5c3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Munnbind brukes fordi folk er hysteriske og irrasjonelle, og bruk av munnbind føles som at det blir gjort noe. I realiteten har munnbind null effekt på smittespredningen. Dette skyldes at munnbind hindrer smitte først og fremst fra de som har symptomer (hoste eller nysing), men disse skal uansett holde seg hjemme. For de som ikke har symptomer har munnbind stort sett ingen effekt. I hvert fall når andelen smittede i et samfunn er lavt. https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission Anonymkode: cefbb...5c3 Haha! For du tror helt oppriktig at alle med luftveisinfeksjoner faktisk overholder myndighetenes påbud om å holde seg hjemme?? Hvor går grensen uansett? Tett nese og småvond hals? Hostekuler? Mange går ut uansett, og da er munnbind avgjørende. Jeg får meg ikke til å forstå hvor hjernevasket noen av oss er når det gjelder myndighetenes kvasiråd angående munnbind. Munnbind ER effektivt, men idiotene på tinget har ikke klart å ha dette i bakhånd. Rødt kort til dem! Så faktisk i Stortingets spørretime at lagrene vi hadde pr 12 mars var tilstrekkelig for 4 ukers normalbruk. Dette er jo direkte hårreisende! Dette tatt i betraktning er det innlysende at man finner opp et eller annet idiotisk argument for å roe befolkningen. Man har jo ikke til helsepersonell engang. Helt utrolig at noen svelger denne kvasibegrunnelsen rått synes nå jeg... Anonymkode: 2a35e...ef2 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 Nå må vi jo uansett kjøpe oss munnbind( apotek har, men prisene er ikke bare doblet plutselig, men tripplet). hvis vi skal fly. Vil tro dette er også noe vi bør bruke i andre land når vi for x er på shoppingsenter. Nå stopper det jo egentlig kun egne virus/bakterier til å fly ut slik vi vil bruke de. Men det vil jo nok hjelpe litt. Men jeg har ikke tenkt å bruke 1 gangs munnbind til 1300kr for 100 stykken, når man har en familie på 4. Og de skal kastet etter 1 gangs bruk ( bør byttes ofte). Så klart vi vil gjenbruke minnbindene. 1300kr minimum i uka, hvis man skulle leve med munnbind hele tiden har ikke jeg råd til Anonymkode: 26391...e38
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #11 Skrevet 15. mai 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Munnbind brukes fordi folk er hysteriske og irrasjonelle, og bruk av munnbind føles som at det blir gjort noe. I realiteten har munnbind null effekt på smittespredningen. Dette skyldes at munnbind hindrer smitte først og fremst fra de som har symptomer (hoste eller nysing), men disse skal uansett holde seg hjemme. For de som ikke har symptomer har munnbind stort sett ingen effekt. I hvert fall når andelen smittede i et samfunn er lavt. https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission Anonymkode: cefbb...5c3 Man er jo ikke syk fordi man nyser eller hoster.., Da måtte jeg holdt meg hjemme resten av livet, de fleste opplever et nys eller to innimellom, og hoste skjer noenganger pga tørr luft el. Anonymkode: 4e735...95b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #12 Skrevet 15. mai 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må vi jo uansett kjøpe oss munnbind( apotek har, men prisene er ikke bare doblet plutselig, men tripplet). hvis vi skal fly. Vil tro dette er også noe vi bør bruke i andre land når vi for x er på shoppingsenter. Nå stopper det jo egentlig kun egne virus/bakterier til å fly ut slik vi vil bruke de. Men det vil jo nok hjelpe litt. Men jeg har ikke tenkt å bruke 1 gangs munnbind til 1300kr for 100 stykken, når man har en familie på 4. Og de skal kastet etter 1 gangs bruk ( bør byttes ofte). Så klart vi vil gjenbruke minnbindene. 1300kr minimum i uka, hvis man skulle leve med munnbind hele tiden har ikke jeg råd til Anonymkode: 26391...e38 Men skal vi ut å fly? Og tror du andre land vil ta oss imot når de vet at vi ikke greier å bruke munnbind? Anonymkode: 9e27c...7ea 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #13 Skrevet 15. mai 2020 11 timer siden, Callisto83 skrev: Jeg har lagt merke til akkurat det samme. De snakker bare om at folk potensielt kan bruke det feil. De får heller være ærlige å si at det er store mangler i Norge, for SELVFØLGELIG hjelper det med munnbind! (Tenk hvis de skulle argumentert på samme måte med kondomer? "Ole trer kondomet over hodet i stedet, så vi ser ikke helt poenget med det...") Munnbind hjelper ikke mot å bli smittet, men det kan hjelpe en som allerede er smittet mot å smitte andre. Anonymkode: 102ec...429 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #14 Skrevet 15. mai 2020 For at et munnbind skal være effektivt må det ha to filter, et mekanisk og elektrostatisk. De fleste munnbind, spesielt de hjemmelagde, har ikke det. Dermed er det lav effekt. Det er også viktig at munnbind passer, eller så reduseres effekten ganske mye. Anonymkode: 29ff5...55f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #15 Skrevet 15. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha! For du tror helt oppriktig at alle med luftveisinfeksjoner faktisk overholder myndighetenes påbud om å holde seg hjemme?? Hvor går grensen uansett? Tett nese og småvond hals? Hostekuler? Mange går ut uansett, og da er munnbind avgjørende. Jeg får meg ikke til å forstå hvor hjernevasket noen av oss er når det gjelder myndighetenes kvasiråd angående munnbind. Munnbind ER effektivt, men idiotene på tinget har ikke klart å ha dette i bakhånd. Rødt kort til dem! Så faktisk i Stortingets spørretime at lagrene vi hadde pr 12 mars var tilstrekkelig for 4 ukers normalbruk. Dette er jo direkte hårreisende! Dette tatt i betraktning er det innlysende at man finner opp et eller annet idiotisk argument for å roe befolkningen. Man har jo ikke til helsepersonell engang. Helt utrolig at noen svelger denne kvasibegrunnelsen rått synes nå jeg... Anonymkode: 2a35e...ef2 Tull. De fleste følger helsemyndighetenes råd og holder seg hjemme når de er syk. Det er ingenting som tyder på at folk som er syke og hoster og nyser er mye ute. Men det er ikke bare dette som gjør at munnbind er stort sett verdiløse. Munnbind har kun en effekt når også en stor andel i befolkningen er smittet og symptomatisk, slik at man kommer ofte i kontakt med folk som sprer dråpesmitte. I dag er andelen smittede i Norge ekstremt lav. Dermed er det fullstendig meningsløst å bruke munnbind, selv om også de med symptomer skulle bevege seg ute. Anonymkode: cefbb...5c3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man er jo ikke syk fordi man nyser eller hoster.., Da måtte jeg holdt meg hjemme resten av livet, de fleste opplever et nys eller to innimellom, og hoste skjer noenganger pga tørr luft el. Anonymkode: 4e735...95b Nå gjør du deg dum. Det er ingenting som tyder på at folk ikke følger helsemyndighetenes råd om å holde seg hjemme til de er symptomfri. Om man hoster eller nyser en gang i blant er uinteressant. Symptomatisk betyr at man utviser flere symptomer jevnlig over en viss periode. Det er her munnbind kan ha en effekt, ved at dråpesmitte fra folk som hoster eller nyser kan reduseres. For alle andre er munnbind helt verdiløst. Anonymkode: cefbb...5c3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #17 Skrevet 15. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. De fleste følger helsemyndighetenes råd og holder seg hjemme når de er syk. Det er ingenting som tyder på at folk som er syke og hoster og nyser er mye ute. Men det er ikke bare dette som gjør at munnbind er stort sett verdiløse. Munnbind har kun en effekt når også en stor andel i befolkningen er smittet og symptomatisk, slik at man kommer ofte i kontakt med folk som sprer dråpesmitte. I dag er andelen smittede i Norge ekstremt lav. Dermed er det fullstendig meningsløst å bruke munnbind, selv om også de med symptomer skulle bevege seg ute. Anonymkode: cefbb...5c3 Alt tyder på det når du leser alle trådene her inne om at "jeg er blitt forkjølet - kan jeg gå på jobb?". Anonymkode: 4f080...27e 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #18 Skrevet 15. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt tyder på det når du leser alle trådene her inne om at "jeg er blitt forkjølet - kan jeg gå på jobb?". Anonymkode: 4f080...27e Du tar feil igjen. https://forskersonen.no/helse-meninger-populaervitenskap/de-fleste-nordmenn-tok-smittevernradene-pa-alvor/1677949 Anonymkode: cefbb...5c3
Kanutte Skrevet 15. mai 2020 #19 Skrevet 15. mai 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt tyder på det når du leser alle trådene her inne om at "jeg er blitt forkjølet - kan jeg gå på jobb?". Anonymkode: 4f080...27e Tja, mine ansatte ringer meg om de er i tvil og får da beskjed om å være hjemme. Jeg har selv vært hjemme med forkjølelse denne uka. Det eneste jeg har dristet meg til er å gå med søpla/hente posten. Møtte en nabo og sto på flere meters avstand og skravla. Tror de fleste er flinke.
Klaratiara Skrevet 15. mai 2020 #20 Skrevet 15. mai 2020 14 timer siden, Callisto83 skrev: Jeg har lagt merke til akkurat det samme. De snakker bare om at folk potensielt kan bruke det feil. De får heller være ærlige å si at det er store mangler i Norge, for SELVFØLGELIG hjelper det med munnbind! (Tenk hvis de skulle argumentert på samme måte med kondomer? "Ole trer kondomet over hodet i stedet, så vi ser ikke helt poenget med det...") Beste sammenligningen 🙌 Og fikk en god latter med på kjøpet 😂 1
Anbefalte innlegg