AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 Jeg jobber for et selskap som i en tidligere nedbemanningsprosess benyttet seg av ansiennitet som grunnlag for hvordan de skulle kutte stillingen til folk. Dette er nå forbi, men når de nå utlyser ekstra vakter så sier de at det er førstemann til mølla som gjelder. Så det jeg lurer på er om dette faktisk er lov, eller om ansiennitet også skal gjelde her. Det blir jo veldig ofte urettferdige fordelinger på vakter fordi ikke alle kan sitte klar med Facebooksiden sin og se vakter som er ledig. Anonymkode: 77219...820
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #2 Skrevet 14. mai 2020 Har dere ikke en tillitsvalgt som kan ta opp dette? Hos oss ble det gjort slik at alle som meldte seg til en ledig vakt skulle vurderes. Var det to som meldte seg skulle den som hadde hatt færrest vakter få vakten. Dette går kanskje ikke å holde styr på om dere er veldig mange ansatte, eller om dere har en lat tjenestefordeler som bare vil få dekt vakten. I alle bedrifter finnes det overtidshaier, og når det blir som du sier, at noen "tar alt" så går det ofte ut over arbeidsmiljøet. Ikke smart av leder. Anonymkode: cd567...e26 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #3 Skrevet 16. mai 2020 Vet ikke hva loven sier, men ser ikke problemet. Virker jo veldig rettferdig, egentlig. Må være på om man ønsker ekstravaktene Anonymkode: 41454...ae7 4
Diamant20 Skrevet 16. mai 2020 #4 Skrevet 16. mai 2020 Sett på varsel om at deg legges ut noe på fb siden? 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #5 Skrevet 16. mai 2020 Synes ikke det er problematisk. Hos oss ringer sjefen til den hun har mest lyst til at skal jobbe, altså favoritten, slik at den får sjansen til å takke ja først. Er ikke mye rettferdig det heller, men neppe ulovlig. Dette er i privat sektor. Anonymkode: 07bd4...847
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #6 Skrevet 17. mai 2020 Snakket med Arbeidstilsynet om lignende sak forrige uke. Dersom man ikke har tariffavtale, kan sjefen i utgangspunktet velge helt fritt hvem som får jobbe. Førstemann til mølla er imidlertid bedre enn at han/hun kun ringer favoritten sin. Anonymkode: 7be4a...5bb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 På 14.5.2020 den 22.39, AnonymBruker skrev: Jeg jobber for et selskap som i en tidligere nedbemanningsprosess benyttet seg av ansiennitet som grunnlag for hvordan de skulle kutte stillingen til folk. Dette er nå forbi, men når de nå utlyser ekstra vakter så sier de at det er førstemann til mølla som gjelder. Så det jeg lurer på er om dette faktisk er lov, eller om ansiennitet også skal gjelde her. Det blir jo veldig ofte urettferdige fordelinger på vakter fordi ikke alle kan sitte klar med Facebooksiden sin og se vakter som er ledig. Anonymkode: 77219...820 Syns det høres fint ut jeg, da er det de som er virkelig er interessert i å jobbe som får vakta. Så slipper man å ringe rundt til de som ikke vil. Anonymkode: 630c3...41e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå