AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 Jeg er så fortvilet, sint på meg selv og flau nå. Godt over 30 år, roligslig økonomi, tre barn. Så har jeg vært syk, hatt en dårlig periode. Regningen fra Lånekassen har ligget i bakhodet konstant, og jeg har hatt mer enn nok penger på konto. I dag åpnet jeg et brev der det står vedtak om oppsigelse. Brevet har ligget en stund, så det er datert i april. Går inn på Lånekassens nettsider, gjelden er slettet!!!! Noen vei utenom? Hva skjer nå? Noen som har opplevd det samme? Hva ble enden på visa? Anonymkode: 1ba95...41d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #2 Skrevet 14. mai 2020 For å svare på overskriften: Skjerp deg!!! Anonymkode: 0de8b...424 7
Adhara Skrevet 14. mai 2020 #4 Skrevet 14. mai 2020 Er vel Statens innkrevningssentral som tar over nå. Du kan inngå nedbetalingsavtale med dem. 4
MarianneE Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 Da vil jeg tro at saken er oversendt Statens Innkrevingssentral. Da må du vel vente til de tar kontakt evt ringe og høre om saken er der. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #6 Skrevet 14. mai 2020 Om gjelden er slettet er jo det ikke noe mer å betale? Da er du jo fri for lånet. Mener du egentlig at du ikke har betalt regningene og at gjelden har gått videre til innkrever? For da skulle du ha fått flere advarsler i mellomtiden og burde ta en samtale med både lånekassen og innkrever for å få betalt. Forhåpentligvis uten enorme renter. Anonymkode: deb77...a8a 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #7 Skrevet 14. mai 2020 Jeg har fått få varsler, ingen i post, kun på mail. Gjelden er borte fra Minesider inne på lanekassen.no så det har nok gått videre til innkrever da? Hvilke konsekvenser har dette? Har aldri vært borti dette. Kan det ha påvirkning for fremtidig lån, etc? Anonymkode: 1ba95...41d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #8 Skrevet 14. mai 2020 Det riktige svaret på spørsmålet er: Ta kontakt med Lånekassen i morgen og søk om betalingsutsettelse. De kan da reversere oppsigelsen. Du skal IKKE sitte og vente på at Statens innkrevingssentral tar kontakt 😂 Anonymkode: a2ebb...8a9 23
Gjest padawan Skrevet 14. mai 2020 #9 Skrevet 14. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har fått få varsler, ingen i post, kun på mail. Gjelden er borte fra Minesider inne på lanekassen.no så det har nok gått videre til innkrever da? Hvilke konsekvenser har dette? Har aldri vært borti dette. Kan det ha påvirkning for fremtidig lån, etc? Anonymkode: 1ba95...41d Leste du i det hele tatt lenken jeg gav deg over?
kissi Skrevet 14. mai 2020 #10 Skrevet 14. mai 2020 https://www.sismo.no/no/pub/tema/studielaan Les litt her, kanskje det hjelper 😊
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #11 Skrevet 14. mai 2020 Du må sette deg inn i brevene du har fått. sett deg ned og les gjennom post i innboks, samt les vilkårene for lånet du har hatt. pust med magen - ta en telefon til Lånekassen i morgen. Er det flere terminer som ikke er innbetalt? Anonymkode: 5a3e7...22e 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #12 Skrevet 14. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det riktige svaret på spørsmålet er: Ta kontakt med Lånekassen i morgen og søk om betalingsutsettelse. De kan da reversere oppsigelsen. Du skal IKKE sitte og vente på at Statens innkrevingssentral tar kontakt 😂 Anonymkode: a2ebb...8a9 Etter flere varsler + at oppsigelsen kom i april, og TS ikke har reagert før nå, er det slett ikke sikkert at Statens Lånekasse er så velvillig. TS må nok heller prøve å fri til Statens Innkrevingssentral. Anonymkode: 14abe...69c 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #13 Skrevet 14. mai 2020 3 minutter siden, padawan skrev: Leste du i det hele tatt lenken jeg gav deg over? Ja, det gjorde jeg? Logget inn på nettsiden til statens innkrevingssentral nå, og saken fra Lånekassen ligger der. Jeg må jo betale opp til 20 000 kr per måned ca. Selv om økonomien er stabil, aner jeg ikke hvordan dette skal gå.. Anonymkode: 1ba95...41d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #14 Skrevet 14. mai 2020 Les linken som noen sendte over her. Har du penger til å betale, løser det seg, men dette må du gjøre SNAREST! 😊 Anonymkode: 5a3e7...22e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #15 Skrevet 14. mai 2020 Unskyld at jeg spør, men om du hadde masse penger på konto, du viste om purringene, og kunne betalt hele tiden - Hvorfor betalte du ikke? Skjønner bare ikke logikken i ditt reaksjonsmønster☺️ Men som mange har skrevet, du må betale inn de misligholdte terminavdragene snarest. Nå løper 9,5% rente på lånet ditt helt til kravene er innfridd. Når betalt går resterende lån tilbake til Lånekassen og du får fortsette som før, og med normal renter. Om du ikke betaler baller dette fort på seg med betalingsanmerkning og lønnstrekk. Anonymkode: 917a6...f4c 9
Fantorang1 Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 Hva som faktisk skjer; når lånekassen har sagt opp og du henger etter med fx 20.000,- i ubetalte avdrag sender de saken videre til Statens Innkrevingssentral (SI). De vil nå regne ut hvor mye du har av utgifter og inntekter og la deg beholde livsoppholdssats + sats for hvert barn + husleie. Satsene for enslig er ca 8500,- og samboende 7500,- + noen tusen pr barn, halvparten om du har samboer. I tillegg samme for husleie. Her bruker de tabeller som anslår din husleie, den er meget lav hos SI, du må dokumentere ved å laste opp husleie, eller utskrift av faktiske månedlige bokostnader til SI, ellers vil de bruke standardsats (som er estimert lavt). Overskudd etter din rett til å beholde overnevnte vil da inndras til å betale ned til Statens Lånekasse. Her kan du faktisk før de trekker eller umiddelbart etter at de har trukket tilby å betale det som skal innkreves for å komme ajour, summen er oppgitt hva som de har inndrivelse på, må ikke forveksles med totallånet som er mye høyere. Med en gang du er ajour, avslutter SI saken og den tilbakeføres til Statens Lånekasse for normal nedbetaling, som det var før skyldner kom etter på innbetalingene. Lånekassen kan nå lovlig legge en 1% strafferente på resten av lånet, men det vurderes individuelt, så den legges ikke på automatisk. Tror de kjører hardere linje om det skjer flere ganger, jeg fikk det ikke da jeg var ute på glattisen. Altså; så snart du er ajour med innbetalinger etter opprinnelig nedbetalingsplan fortsetter du med dette til lånet er oppgjort mange år frem i tid om du har stort lån, du slipper å gjøre opp hele lånet snarest, kun den delen som mangler på opprinnelig betalingsplan må inn før du slipper unna grepet til SI. Da overføres du tilbake som kunde hos Lånekassen og fortsetter ditt liv som før - sluttdato for lånet forblir uendret selv om skyldner har rusk med betalingen undervegs og har et kort opphold hos SI! 17
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #17 Skrevet 15. mai 2020 Dette kommer til å ordne seg - men du må snarest finne ut av hvor mye du må betale til Statens Innkrevningssentral for å få lånet tilbake til Lånekassen. Og da sørge for at du får betalt så fort du kan. De som svarer telefonen er hyggelige og er bare interessert i at du skal få løst dette! Ta det som en lærepenge - det gjorde jeg, og har aldri fått en purring igjen etter at jeg selv gikk på samme smellen som deg for noen år siden. Anonymkode: 71a5f...9c5 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #18 Skrevet 15. mai 2020 Logg inn på Dine sider på lanekassen.no og søk om betalingsutsettelse. Når du fyller ut søknaden, søker du automatisk om utsettelse for de forfallene er er passert. Anonymkode: 4290d...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #20 Skrevet 15. mai 2020 Virker utrolig merkelig å ikke gidde å betale studielånet.. Det er jo et fast beløp hver måned. Like fast som husleie omtrent. Anonymkode: 051aa...46a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå