Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har som kjent salmer med frasen «3 dager dødens fange han var» osv. Men jeg har alltid stusset litt over dette. Når på langfredag Jesus døde vet jeg ikke, men det må ha vært svært sent, trolig ikke så lenge før midnatt. Og tidlig, tidlig om morgenen søndag, så besøkte Maria’ene graven, og fant at stenen var rullet bort og graven tom. Trolig har da Jesus stått opp fra de døde i løpet av natten.

Men om det skjedde i de tidlige nattetimer, som sannsynlig er, altså natt til søndag, så har det bare gått litt over et døgn! Da blir det i mitt hode feil å snakke om «3 dager» osv. I praksis bare en drøy dag! Ikke at det er så viktig, men.

Flere som har tenkt over dette?

Anonymkode: f95e4...659

AnonymBruker
Skrevet

Han stod opp den tredje dagen. Første dagen døde han, andre dagen var han død, tredje dagen stod han opp. Men du har rett i at det ikke er så mye mer enn et døgn i antall timer. Om en sangtekst sier han var død i tre dager, er nok det mer kunstnerisk enn presist, men heller ikke direkte feil. Men jeg har også tenkt mye på dette, ja😄

Anonymkode: 8c22c...7f1

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har som kjent salmer med frasen «3 dager dødens fange han var» osv. Men jeg har alltid stusset litt over dette. Når på langfredag Jesus døde vet jeg ikke, men det må ha vært svært sent, trolig ikke så lenge før midnatt. Og tidlig, tidlig om morgenen søndag, så besøkte Maria’ene graven, og fant at stenen var rullet bort og graven tom. Trolig har da Jesus stått opp fra de døde i løpet av natten.

Men om det skjedde i de enkt over dette?

Ja. Du tenker helt riktig. Det ble diskutert i et radioprogram husker jeg. Han sto opp "den tredje dag". Det stemmer, men han var bare død litt over et døgn (om man skal tro Bibelen).

Det er en litt gammeldags måte å regne på. For eksempel finnes ikke noe år null i vår tidsregning. År 1 etter Kristus kommer rett etter år 1 før Kristus. De tenkte nok "det første år, det andre år", og startet ikke på null som gjør det litt enklere å regne.

AnonymBruker
Skrevet

Det står i bibelen. Bare å åpne den, og lese.

Anonymkode: 0a18a...d03

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har også tenkt mye på dette, ja😄

Anonymkode: 8c22c...7f1

Sant! Er nok en vanlig tanke for de som er inne i dette materialet.

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om det skjedde i de tidlige nattetimer, som sannsynlig er, altså natt til søndag, så har det bare gått litt over et døgn! Da blir det i mitt hode feil å snakke om «3 dager» osv. I praksis bare en drøy dag! Ikke at det er så viktig, men.

Flere som har tenkt over dette?

Noe av forvirringen kommer av at den jødiske kalenderen bytter dag ved solnedgang - ikke ved midnatt. Jesus døde iflg Biebeln den 14.Nisan som er ekvivalenten til vår lanhgfredag - bare det at 14.Nisan da såvidt var startet når han døde - men ja iflg Bibelen på tidlig kveld/ettermiddag.

• Liker 1
Skrevet

De telte heller ikke med null, slik vi ofte vil gjøre. 

Så Jesus må ha dødd langfredag ettermiddag / kveld. Dagen er over når man kan se tre stjerner. 

Langfredag er første dag. Lørdag andre og søndag tredje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...