Gå til innhold

Mann som gjør litt frivillig arbeid i barnehage, hvordan ikke bli sett på som farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før verden ble snudd på hodet brukte jeg å ta med onkelbarna mine til barnehage og var der i kanskje en time eller to før jeg dro hjem da yngste slett med litt angst med fremmede voksne. Bor i samme nabolag som søsteren min og er ufør så var ikke noe problem for meg å kunne hjelpe litt til der jeg kunne. Har begrensinger på hvor mye aktivitet jeg kan være i, men har bestandig hatt det gøy med leke med barna til brødrene mine fra jeg var 16, er 28 nå. Ting som det er nå så har det jo ikke vært aktuelt, men de som jobber på barnehagen har faktisk likt meg da de ikke har noen andre menn der. Og i tillegg til å hjelpe den yngste med å bli kvitt angst har jeg hjulpet et par gutter og jenter med å komme seg litt ut av skallene sine og være mindre sjenerte ved å ha satt igang populære leker som holder ihvertfall en stor del av barnehage flokken aktiv mens de ansatte kan gjøre mer rydde arbeid, lage mat og slikt kjappere da de får gjort det i fred.

De har faktisk spurt meg om jeg kunne tenkt meg til å inngå noen form for avtale med dem via NAV hvor jeg kan komme å gå etter hva jeg faktisk fysisk klarer. Slik at om jeg ikke kommer meg så ingen skade skjedd og skulle jeg komme meg har de litt ekstra hjelp. Jeg ble veldig overasket, men vurderte det sterkt tils alt ble stengt selv om tilbudet fortsatt står der når ting blir normalt. Det som holder meg litt tilbake er en del av foreldrene som har reagert på at det har vært en mann der overhode. En pappa kom faktisk rett opp til meg og sa at datteren og sønnen hans får ikke lov til å delta i "lekene" i en veldig sarkatisk truende tone. Før han rett ut sa "en voksen mann uten jobb som lever på skattepengene mine, som helt tydelig ikke har og aldri hatt noen kjæreste da ingen kvinne vil ha en taper fra NAV med ostepopp mage, er et dårlig forbilde for både guttene og jentene". Og har hatt andre foreldre med spørsmål som "hvilke kvalifikasjoner har du og hvorfor er du så interessert i å leke med barna våre?". Som i seg selv ikke er dårlige spørsmål og hadde ikke tatt meg nær av dem hvis det ikke hadde vært for at det blir sagt på en måte hvor du ser at de virkelig holder seg tilbake men har lyst til å skrike pedo i ansiktet mitt. 

Jeg hadde skjønt slik oppførsel om det så og luktet som om jeg bare dusjet og stelte meg annenhver uke og kanskje starten dagen med en pils, og jeg forsto hvorfor jeg ble litt overvåket av stabben, og forsatt til en hvis grad blir holdt øye med. Det er ingen som vil ha en katolsk skandale fra en barnehage på nyhetene, og jeg har faktisk bevist holdt alle lekene foran på barnehagen og aldri hatt barna på baksiden uten en av de andre som jobber der. Slik at hvem som helst som går forbi eller naboene som jeg vet ser ut av vinduet kan se at jeg rett og slett bare leker med barna som en normal person. Samtidig som jeg vet at jeg kan gjøre litt mer enn de som jobber der, og gi spesielt guttene med alt for mye energi litt rom for å lære seg litt røff lek uten at noen blir skadet. Joda, litt naturlig skriking over at de slo seg har skjedd, selv om det stort sett mer er at de ble litt redd i et øyeblikk og jeg var ikke kjapp nok til å få dem ut av sjokket. Noe jeg stort sett klarer, sjekker selvfølgelig om noe alvorlig hadde skjedd, men som regel gjelder det bare å få dem til å le av at det var litt skummelt i et øyeblikk og da blir det mindre skriking neste gang. Og jeg har selvfølgelig selv fått meg en liten smell her og der, noen tomler i øynene og slikt. Men jeg kunne se forskjellene spesielt på 1 gutt som var mer sjenert og redd enn yngste nevøen min. Han turte knapp å sparke ball en gang mens nå så springer han som regel mot meg for å ta tak i armene mine slik at han kan gjøre en backwards flip med litt løft og støtte når jeg holder han. 

Dette er ikke noe jeg vil kunne gjøre hver dag, og jeg tror om jeg skal sette det realistisk så tror jeg mellom 6-10 timer i uka om jeg virkelig strekker det, er alt jeg vil kunne klare. Jeg er såpass ødelagt etter alle operasjoner og behandlinger jeg har vært igjennom, og det har vært dager hvor jeg bare har vært der 1 time, måttet dra hjem og hatt en helt forferdelig dag mens jeg henter meg inn. Men på merkelig vis har det vært verdt det, da jeg har fått føle meg til nytte selv om det bare er en såpass liten ting. Og ja jeg synes faktisk at det er gøy når jeg ser virkning jeg har vært i enkelte situasjoner, jeg ser at barna har det gøy, og selv om vi alle vet at barn kan oppføre seg helt jævlig mot hverandre. Har jeg prøvd å sette fram et godt eksempel og gitt time outs når det har vært situasjoner hvor noen har gjort noe som jeg vet at de gjorde på ren faenskap. Men jo lengre jeg har vært der jo mindre av slik oppførsel, og selv om jeg ikke vil kunne påvirke dem hva de gjør etter barnehage. Så er jeg litt stolt over at jeg har klart å opprettholde et miljø hvor de som normalt sett hadde blitt gjort narr av eller direkte mobbet føler at de har et lite pusterom ihvertfall. 

Når alt det er sagt, så er jeg fortsatt veldig usikker på om dette er noe jeg burde fortsette å gjøre. Jeg har opplevd mye dritt selv før jeg ble totalt ubrukelig, er en av grunnene til at jeg har vært såpass striks med hva slags oppførsel jeg har sagt at jeg aksepterer for at man skal få være med på leken. Fordi jeg vet hvordan det er å være i et miljø hvor det ikke føles trygt fordi de voksne ikke gidder å følge med. Å bli dressert ned av en voksen mann på den måten, og høre kommentarer "ser du klarer å jobbe idag" regelmessig når jeg har hentet mine hjem, og generelt bli mistenkt som pedo av flere foreldre. Er redd for at det kommer til å ødelegge energien jeg kommer med, da jeg ikke vil at negativiteten skal påvirke hvordan jeg takler ungene, spesielt da jeg allerede jobber på liten tank. Er foresten ganske sikker på at han har tilkalt en kompis ifra politiet til å "tilfeldigvis" kjøre en omvei da jeg har sett han og partnern hans ganske regelmessig kjøre forbi siden jeg startet, og det er ikke akkurat en plass hvor politi biler er en vanlig ting å se. 

Finnes det noe som jeg faktisk kan gjøre som vil få foreldrene til å slutte å se på meg som en trussel for barna deres? Eller lever vi rett og slett i en verden idag hvor bare kvinner kan stoles på når det kommer til å ta vare på små barn?

Anonymkode: 1a4bb...61f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du hilst på foreldrene? Eller har de ansatte sagt «dette er.... han skal være her av og til»? 
i barnehagen jeg jobber i er 40% av de ansatte menn. Ingen foreldre har sagt noe på det. 

Anonymkode: d17ca...3a9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Oj.. Vet ikke helt hva jeg skal si her, men jeg forstår godt at det er en litt vanskelig situasjon for deg. Det må være trist å ha denne genuine kjærligheten for å jobbe og leke med barn, for så å bli mistenkeliggjort. Samtidig er det veldig rart, for det jobber jo menn i barnehager! Og de blir jo ikke, som jeg vet, snakket slik til. Jeg håper du slipper slikt fremover ❤️

Her tenker jeg at du ikke burde være der inntil du får en form for avtale, og eller at barnehagen presenterer deg. Ikke fordi du gjør noe galt, men fordi noen foreldre ikke kan oppføre seg og fordi noen foreldre ikke føler seg trygge mtp barna. 

Jeg hadde ikke latt dattera mi leke med en mann jeg ikke visste hvem var, selvom jeg hadde følt meg tryggere dersom det hadde vært under barnehagens oppsyn. 

Mannen min er litt sånn, han er glad i barn, han er onkel til mange barn og har hatt mye ansvar for dem pga han er yngst av mange søsken og et sett late foreldre.. Han er jo kjempesnill, men jeg forstår at noen kunne blitt utrygge fordetom. 

Anonymkode: 83bee...c96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I mine sønners barnehage er det flest menn som jobber. Finfint det.

Men om barnehagen lot en voksen som ikke var forelder henge i barnehagen uten ansettelsesforhold og en politiattest ville jeg tatt det opp med barnehagen. Det er ikke greit i det hele tatt. Ikke bare pga frykten for overgrep, men fordi jeg som forelder vil vite at alle voksne er skikket til jobben. Barnehagen vil også få skikkelig trøbbel hvis et barn skader seg og du var delaktig 

Bli ansatt i skikkelige former.

Anonymkode: 844bb...487

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du hilst på foreldrene? Eller har de ansatte sagt «dette er.... han skal være her av og til»? 
i barnehagen jeg jobber i er 40% av de ansatte menn. Ingen foreldre har sagt noe på det. 

Anonymkode: d17ca...3a9

Har introdusert meg så og si fra starten av hver gang jeg har møtt nye foreldre, merker at det stort sett er foreldre par/fedre som har problemer med meg. De 3-4 single mødrene jeg har snakket virker som setter pris på at sønnene får litt mannlig innspill og lek.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I mine sønners barnehage er det flest menn som jobber. Finfint det.

Men om barnehagen lot en voksen som ikke var forelder henge i barnehagen uten ansettelsesforhold og en politiattest ville jeg tatt det opp med barnehagen. Det er ikke greit i det hele tatt. Ikke bare pga frykten for overgrep, men fordi jeg som forelder vil vite at alle voksne er skikket til jobben. Barnehagen vil også få skikkelig trøbbel hvis et barn skader seg og du var delaktig 

Bli ansatt i skikkelige former.

Anonymkode: 844bb...487

Dette. Voksne som skal oppholde seg i en barnehage over tid, må selvfølgelig fremlegge politiattest. Jeg hadde blitt rasende om jeg fikk vite at det var en slags uformell "lekeonkel" som fikk være med barna i barnehagen uten å være formelt ansatt der. Samme hvilket kjønn denne fremmede måtte ha. Det er en grunn til at man skal vandelsjekkes før man slippes løs i en barnehage.

Anonymkode: 438c1...6ca

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Men i alle dager! Du kan da ikke ta deg sånn til rette i en barnehage! Jeg er sjokkert over at barnehagen lar deg holde på! 

Anonymkode: 014d3...5a8

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En pappa kom faktisk rett opp til meg og sa at datteren og sønnen hans får ikke lov til å delta i "lekene" i en veldig sarkatisk truende tone. Før han rett ut sa "en voksen mann uten jobb som lever på skattepengene mine, som helt tydelig ikke har og aldri hatt noen kjæreste da ingen kvinne vil ha en taper fra NAV med ostepopp mage, er et dårlig forbilde for både guttene og jentene". 

Altså... her kan det da diskuteres hvem som er et dårlig forbilde for hans barn. Sånt sier man bare ikke til folk. Det er ren mobbing og han setter et utrolig dårlig eksempel for sine barn. Ikke greit! Hadde myyye heller latt deg leke med barna mine enn han dotten der. 

Anonymkode: 97591...58d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Voksne som skal oppholde seg i en barnehage over tid, må selvfølgelig fremlegge politiattest. Jeg hadde blitt rasende om jeg fikk vite at det var en slags uformell "lekeonkel" som fikk være med barna i barnehagen uten å være formelt ansatt der. Samme hvilket kjønn denne fremmede måtte ha. Det er en grunn til at man skal vandelsjekkes før man slippes løs i en barnehage.

Anonymkode: 438c1...6ca

Jeg mener det samme.. 

Men hvilken trygghet vil den attesten gi? Kun saker personen er dømt for vil stå der. Er personen mistenkt for noe, eller det er en pågående saker, vil det ikke komme på attesten. 

Nå husker jeg ikke hvor mange år en attest er gyldig i vår bhg, men de ansatte kan gjøre mye som går under radaren og i tiden mellom fornyelse av attester. 

Vi jobber med saken om at de ansatte skal søke ny attest annenhvert år.. Altfo sjelden spør du meg. 

Anonymkode: b43db...8e0

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes at menn som jobber i barnehage/skole er kjempebra, og har ingenting i mot det. Herlighet, det var da en god del menn i barnehagen og på skolen nå så er det mer menn enn kvinner. Men folk som som ikke er utdannet innenfor barnehage/skole og jobber feltet kan jeg styre min begeistring  for og spesielt de som er der på tiltak gjennom NAV rett og slett fordi det er så ymse det som kommer.

Vi har vært veldig heldige både med barnehagen og skolen og de har ikke tatt inn mye folk uten kompetanse. Så er du under utdaninng og vil jobbe innenfor barnehage/skole så er det greit, men når de tar inn gud og hvermann så stusser jeg på hele opplegget.

At denne barnehagen synes det er greit at du kommer og deltar i lek med barna relativt ofte synes jeg er helt merkverdig og kritikkverdig. Det er bare merkelig...skikkelig uordnede forhold.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det der tar du med styrer i barnehagen, og hun (neppe han?) tar det videre på foreldremøter og slikt. Du skal da virkelig ikke måtte presentere deg for foreldrene i det hele tatt. Men selvsagt må du ha ordnede arbeidsforhold og politiattest, og en avtale med nav.  Alt annet er helt på jordet. Jeg skjønner ikke at du får lov til å være der "en time eller to" etter levering heller. 

Anonymkode: 8c0eb...8e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det der tar du med styrer i barnehagen, og hun (neppe han?) tar det videre på foreldremøter og slikt. Du skal da virkelig ikke måtte presentere deg for foreldrene i det hele tatt. Men selvsagt må du ha ordnede arbeidsforhold og politiattest, og en avtale med nav.  Alt annet er helt på jordet. Jeg skjønner ikke at du får lov til å være der "en time eller to" etter levering heller. 

Og en dame som ville oppholde seg i barnehagen og arrangere leker med barna hadde også (sikkert raskere) blitt kasta ut av styrer, ansatte og foreldre i vår barnehage. For det har skjedd. Det var selvfølgelig ikke greit. Det er da mange tanter, onkler, bestemødre og -fedre (og også foreldre) som har litt for mye tid å avse og gjerne vil underholde og underholdes av barna. Det går selvfølgelig ikke an. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde ikke jeg likt. En voksen kar som ikke har unger selv, som ikke jobber der og som ikke har politiattest? Beklager, men jeg hadde ikke følt meg trygg. Kan du ikke finne deg noe annet å fylle dagene med, besøksvenn, lær deg å spille gitar, begynn å trene eller noe slikt? Selvfølgelig vil du få anklagende blikk når du holder på med dette, hva trodde du? 

Hvis du nå likevel finner glede av å tilbringe tid i en barnehage så får du ordne deg en avtale med NAV sånn at du faktisk har ditt på det rene. 

Anonymkode: 34243...857

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men du, det høres jo ut som arbeidsutprøving eller en lønnstilskuddsavtale med nav ville vært midt i blinken for deg, da. Men da må du jo kunne komme faste dager, og gjøre faste oppgaver, ikke bare leke og herje. Og det er styrer som må ansette deg og gå god for deg. Og forsvare deg overfor så frekke folk som de har i den barnehagen. Jeg kan ikke tro at noen kaller onkelen til et barn for ostepopmage mens barn og den det gjelder hører det..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager! Du kan da ikke ta deg sånn til rette i en barnehage! Jeg er sjokkert over at barnehagen lar deg holde på! 

Anonymkode: 014d3...5a8

Har ikke tatt meg til rette, begynte ikke bare å gjøre som jeg ville. Startet bare som observatør for å hjelpe nevøen min og etterhvert så de en lett resurss de kunne bruke for enkle ting. Vi snakker om enkel dagligdags lek, sysselsetting og lett guide til normal fin oppførsel. Slik at hver av dem skal føle seg trygg. Jeg setter ikke opp noen plan og skjema for hva som skal gjøres, brukes hovedsakelig som et par ekstra gratis hender.

Og bare så det er klart for dere andre, har aldri vært i nærheten av problemer med politiet, det mest kriminelle jeg har gjort er å kjøre over fartgrensa. 

Men jeg ser nå på reaksjonene at det idag ikke er det samfunnet jeg vokste opp i hvor uten utdanning fra rett skole, et par jurister, kommune standard og stemplet dokument fra advokat som følger et A4 format som ikke kan avikes ifra så er det bare ikke lenger akseptabelt å gi en hjelpende hånd. Og nei jeg "prøver ikke å snu på det" eller spille offer, jeg håpet at det ikke var sant men skjønner verden har blitt så tøff at menn er rett og slett bare ikke noe man kan stole på lenger i disse dager. Så skal si ifra at jeg ikke lenger kommer til å møte opp før de ordner med papirer som sier at jeg kan komme å gå etter hva jeg realistisk vil kunne hjelpe til med, om det gjør at de føler seg mer bekvem kan jeg gå med kamera til og med. Hvis det ikke er lov, og jeg må ha formell utdanning, faste timer og være som en normal ansatt isteden for å bare være en ekstra hjelpende hånd når kroppen min gir meg lov så er det vel ikke noe mer som kan gjøres. 

Får alltids tilbringe tid med onkel barna mine og lekt med dem, var ikke det det dreide seg om overhode. Jeg så bare en mulighet til å kunne gi litt tilbake selv med de begrensningene som jeg kommer til å må leve med det neste tiåret. Det var ikke mye å skryte av det er jeg klar over, det kom det aldri til å være fordi jeg har måttet lære meg å sette realistiske forventinger i livet fra jeg var 20. Jeg ble oppdratt til å tro at selv om man ikke kan hjelpe den som hjalp en selv så er det bedre å prøve å fortsette den gjerningen enn å ikke gjøre noe med den. Jeg kan med god samvitighet vite at jeg på mitt minimale vis prøvde å skape en liten trygg pause uten at det var noe seriøst eller med noen agenda bak for både de som bare ville ha det gøy og for det som sliter. Tro meg det var større hjelp enn jeg noen gang forventet å kunne bringe til bordet etter alt.

Håper dere kan puste lettet ut nå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er raart at barnehagen har latt deg få lov til å ta en sånn rolle uten at det er i ordnede former. Ikke fordi jeg tror det er noe galt med hverken deg, eller måten du er med barna på. Ut fra det du skriver så høres det ut som du tilfører barnehagen noe. Jeg synes likevel det er rart at du har fått lov,fordi du i utgangspunktet ikke har noe der å gjøre, bortsett fra for å levere/hente onkelbarna dine. Ved en ansettelse, eller ved oppstart av tiltak gjennom NAV, vil du måtte levere politiatest. Dersom det er ordnede former rundt din tilstedeværelse i barnehagen vet foreldrene også at barnehagen har vurdert deg som egnet til å være der.

Jeg hadde ikke likt om noen voksne, uavhengig av kjønn, fikk utvikle et sosialt forhold til ungen min i barnehagen uten å ha enten et arbeidsforhold, eller være der gjennom tiltak. Jeg hadde syntes det var rart at personen valgte å være der på den måten, samtidig hadde jeg mistet tilliten til barnehagen, fordi dette kan være et tegn på at de ikke er så nøye på hvem som får tilgang til barna. En person som kom inn og gikk på topp på tiltak fra nav, hadde jeg derimot sett på som positivt. Da har personen en ordnet tilknyttning til barnehagen, og jeg regner med at barnehagen ville presentert vedkomende for foreldrene, sånn at alle visste hva han/hun gjorde der. I en barnehage der det utelukkende er kvinnlige ansatte ville jeg satt ekstra stor pris på en mann i denne rollen. Barn har godt av rollemodeller av begge kjønn!

Ut fra det du skriver synes jeg du bør takke ja til tilbudet om å være der i mer ordnede former. Siden barnehagen har tilbudt deg dette så er det jo tydelig at de ser verdien i det du gjør. Det kan godt hende at skepsisen fra foreldrene vil avta bare ved at du får et mer ordnet forhold til barnehagen.

Jeg håper du ikke mister motet av kommentarene her. Ut fra det du skriver har jeg ingen grunn til å tro hverken at du har en krimminell fortid, eller at du på noen måte er til fare for barna i barnehagen. Det høres snarere ut som du er en ressurs, og jeg synes du skal være stolt av at du har funnet en måte å gi noe tilbake til samfunne på, selv med de begrensningene du har. Likevel kan jeg forstå at det er vanskelig for foreldrene når det ikke er i ordnede former, og uten ordnede former hadde jeg ikke lit dette for mine barn heller.

Lykke til!

Anonymkode: fd59d...3fc

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Neimen, du spør oss jo? Og vi svarer. Vi ville vært skepstisk, ikke fordi du er mann, men fordi hvem som helst, og det betyr alle, også damer, ikke skal leke med barna våre i barnehagen. Det skal de vi vet hvem er og som er ansatt der gjøre. Hadde jeg spurt: hvem er du, og du presentert deg som vikar den dagen ville da alt vært greit. "Jeg er bare her og leker og hjelper til litt i dag", da vil vi lure. Ikke fordi vi tror du er pedofil eller kriminell, men fordi man kan ikke bare ta inn folk "fra gata" (eller fra barnas familier). Det er ikke sånn det fungerer. Av og til ber de om ekstrahjelp på turdager, da kan du jo melde deg? Og bare få til en ordning, da vel? Det er jo styrer som må ordne dette,ikke du.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at du er pedo, jeg sier bare at du benekter det mistenkelig mye.. 

Anonymkode: 14b01...b96

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke at du er pedo, jeg sier bare at du benekter det mistenkelig mye.. 

sorry det var en strofe fra skeez tv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det hadde vært en veldig god ide å ta kontakt med nav og høre om det er mulig å få til en slik avtale. Tror også mye av skepsisen hadde forsvunnet da. 

Det høres ut som det er både noe du og barna hadde hatt utbytte av. 

Anonymkode: a9147...e72

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...