Gjest Litt panikk Skrevet 26. juni 2005 #1 Del Skrevet 26. juni 2005 Hva er egentlig best/verst når en skal søke ny jobb: Å ha sagt opp en jobb uten å ha en ny jobb å gå til, eller å bli sagt opp selv? Er det slik at det å bli sagt opp selv er "verre", dersom oppsigelsen skyldes noen grunner, og "bedre" om det skyldes andre (eks overtallighet)? Og: Hvilke rettigheter har en dersom en blir oppsagt pga overtallighet? Har en noen andre rettigheter enn arbeidsledighetstrygd? Undrende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frida23 Skrevet 1. juli 2005 #2 Del Skrevet 1. juli 2005 Vet ikke så mye om det men vil tro det er verre å søke jobb om du har fått sparken fra din tidligere arbeidsgiver. Om det da ikke gjelder nedskjæringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 1. juli 2005 #3 Del Skrevet 1. juli 2005 Uansett om man får sparken eller sier opp selv så kan det straffe seg å ikke ha noen ny jobb å gå til. Man kan jo risikere å bli gående arbeidsledig i mange mnd før noe nytt dukker opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 5. juli 2005 #4 Del Skrevet 5. juli 2005 Sånn jeg har forstått næringslivet så er det ikke bra å ha blitt sagt opp (bortsett fra ved kraftig nedbemanning og annen "gyldig" grunn). Man stiller vel ikke særlig sterkt hos neste arbeidsgiver dersom de får vite via referanser at du fikk spaken fordi du var udugelig/forsov seg alt for mye/alkoholproblemer e.l. Dersom man blir sagt opp pga nedbemanning kan det også være en ripe i lakken siden de "minst attraktive" stort sett får sparken først. Dette gjelder selvfølgelig ikke alltid hvis feks den sist ansatte må gå. Jeg jobber i byggebransjen og vi må av og til leie inn håndverkere fra andre firma. Dersom et firma bare har én mann å leie ut, ringer det noen bjeller om at han ikke er særlig attraktiv. Andre ganger har vi ledige håndverkere selv og spør da om de andre byggeplassene i firma kan ta inn dem. Da er det alltid de minst attraktive som er igjen. En attraktiv håndverker er skjelden permitert. Dette var litt utenom.. En annen ting. Er det ikke sånn at mange sier opp selv i det øyeblikket de vet de skal inn "på teppet" for å bli sagt opp? Dette bekrefter vel min mistanke om at det cv-messig er mye bedre å si opp selv? Skulle jeg ha ansatt noen som hadde fått sparken fra et annet sted ville jeg ha undersøkt dette nærmere. Hadde personen jeg intervjuet sagt en rimelig grunn for å bytte jobb, ville jeg tatt dette for god fisk, tror jeg. Det var mine tanker om saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå